Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Just Cause 3 kampt met technische problemen op alle drie de platforms. Spelers maken melding van crashes, textureproblemen, verdwijnende oceanen en lage framerates. Bovendien ondersteunt de game momenteel geen crossfire of sli.

De meldingen van de problemen met de game komen van meerdere bronnen als Reddit, recensies van gamesites en YouTube-gebruikers. Ontwikkelaar Avalanche Studios en uitgever Square Enix hebben gamers gevraagd om hun problemen te melden op het supportforum. Daar maken spelers onder andere notitie van crashes, texture-bugs en sterk variërende framerates die dieptepunten van minder dan 10fps kunnen bereiken. De crashes zouden bij Nvidia-kaarten verholpen kunnen worden door de nieuwste driver te installeren, maar de overige problemen worden daar niet door opgelost. Het nieuws is enigszins opvallend omdat uit prestatie-analyses van de Windows-versie van Mad Max, de vorige game van Avalanche, juist bleek dat de game bijzonder goed presteert.

Nvidia en AMD werken samen met Avalanche aan driver-updates en een patch voor de game. Nvidia heeft voor de game zelfs een complete guide geschreven om mensen te helpen de settings in de game goed in te stellen. Daar meldt ook een Nvidia-werknemer dat de game geen ondersteuning heeft voor Crossfire en SLI. Dit kan wel geïntroduceerd worden, maar onduidelijk is of dat ook echt gaat gebeuren. Bij Batman: Arkham Knight bijvoorbeeld was dat de intentie, maar heeft de ontwikkelaar er toch van af gezien.

Uit een eerste analyse van Digital Foundry blijkt dat de consoleversies van de game ook met problemen kampen. De framerate-tests wijzen uit dat de games bij momenten van hevige actie afwijken van hun 30fps-lock en tot 20fps dalen. "De Xbox One is zonder twijfel wel degene die slechter presteert," stelt Digital Foundry. Niet alleen bij momenten van hevige actie maar ook op punten waar de physics engine de cpu zwaar werk laat doen, zijn er dalen in de framerate. Onduidelijk is of Avalance bij de consoles werkt aan een update om de prestaties te verbeteren of dat dit permanent is.

Tweakers publiceert woensdag om 14:00 uur een review van de Windows-versie van de game.

Just Cause 3 bug

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Ik had precies hetzelfde als op het plaatje in het artikel, textures verdwenen en enorme gaten in het landschap en daardoor eigenlijk onspeelbaar.

Dit is opgelost door de laatste beta versie van AMD Crimson te installeren, sindsdien eigenlijk nergens last van. Hoogstens een kleine framedrop hier en daar.
Mag ik vragen welke kaart je draait?
Ik draai hem op een Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X met een i5 4570 processor
Waar kan ik die vinden? Heb je een linkje ofzo? :D
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064 . Stukje naar beneden scrollen en dan Crimson 15.11.1 Beta downloade (is voor windows 10, 8.1 en 7 en natuurlijk alleen voor de kaarten die Crimson ondersteund)
Ik had precies hetzelfde als op het plaatje in het artikel, textures verdwenen en enorme gaten in het landschap en daardoor eigenlijk onspeelbaar.

Dit is opgelost door de laatste beta versie van AMD Crimson te installeren, sindsdien eigenlijk nergens last van. Hoogstens een kleine framedrop hier en daar.
Dit is op zich niet heel bijzonder. Vroeger kwam het vaak voor dat je bij een nieuwe game ook een nieuwe driver nodig had. Ze werden soms zelfs gebundeld op de cd (dat was bijvoorbeeld zo Bij Battlefield 2 waar op de DVD netjes een Nvidia driver stond).

Geeft overigens wel meteen het belang aan van continuous support op je drivers. Kwestie van tijd voor je op deze manier met je niet ondersteunde GPU uit boot valt terwijl de gpu de game in theorie prima zou kunnen weergeven.
Op welke resolutie draai je het spelletje dan? kan me voorstellen dat de kaart wel moeite heeft met 4k. met 1080 heb ik nergens last van met mijn sapphire R9 290
Ik speel het op 1920x1080. Ik denk dat het aan HoN zelf ligt, want Dota 2 blijft bijvoorbeeld wel 120+.
Ik dacht dat het misschien aan OpenGL ofzo zou liggen. Maar ik heb nergens succes mee gehad :/
Bijna niets wat je beschreef heeft iets te maken met AMD or Nvidia.
Koop een adapter van DisplayPort naar DVI-D and voila, derde 144Hz scherm.
4k TVs kunnen standaard niet boven 30Hz, dat is de prijs die je betaalt als je een goedkope 4k TV wil. Dit is geen limitatie van de videokaart, maar van de TV.

Je RAM slots hebben niets te maken met hoe groot je videokaart is...

Dual channel heb je geluk mee, want het maakt geen zak uit voor games en de meeste programmas die jij thuis gebruikt.
Ja ik weet dat het aan de tv ligt. Maar gewoon erg jammer.

Mijn videokaart loopt trouwens een kleine deel over mijn RAM heen.
Het is een hele grote :p

Gewoon een jammere combinatie geworden vind ik.
Ik weet niet wat voor een moederbord je hebt, maar een Sapphire Tri-X moet nooit over RAM heen hangen. Je doet echt iets verkeerd.

En slechte combinatie is je eigen schuld.
vroeger kon je een demo downloaden en kijken of game(play) bevalt en geschikt is voor je systeem [..] heden dag noemen we dat torrent :X
Vroeger was je aangewezen op geschreven reviews van (onbetrouwbare) games media, tegenwoordig zijn er zat pre/reviewers die de game grondig bekijken zelfs voor release.

De review van gisteren van TB:
https://www.youtube.com/watch?v=ghclK4Gd-sw
Gaf al aan dat er geen multi GPU support aanwezig is. Er zijn zat let's plays en reviews online te vinden.

Zoals al heel lang bekend is, kost een demo ontwikkelen een hele hoop geld en gezien de staat van de bugs kan die tijd en geld beter daaraan besteed worden, wat kennelijk ook al niet gebeurd.

De dagen van de demo's zijn voorbij, dat zie ik in de toekomst ook niet meer veranderen.
Hoezo kost het ontwikkelen van een demo handenvol geld? Het enige wat ze hoeven te doen is een timer inbouwen die de game ontoegankelijk maakt na een bepaalde tijdsduur. Nou zijn er andere redenen om dit niet te doen zoals kraakgevoeligheid. Maar geld voor ontwikkeling voor deze feature is geen geldige reden.
Het is voor ontwikkelaars en uitgevers wel degelijk een hele belangrijke reden, zeker bij de grote studios. Die geven liever een hoop geld uit aan marketing dan aan quality control en demo's... Ik zeg niet dat ik het een goed idee vind, maar dat is de mentality bij de huidige uitgevers.

Ik vind de free weekends via Steam een heel goed idee bv.
Toch zijn er recente games die écht een demo (al dan niet later kregen) hebben. Dying LIght heeft bijvoorbeeld een demo beschikbaar, op Steam althans.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 2 december 2015 15:54]

De Dying Light Demo kwam volgens Steam ook pas 7 maanden later uit dan de game zelf. En zo te zien de enige demo die Techland heeft gemaakt als developer en publisher.

Maar hoeveel mensen zouden JC3 kopen nadat ze de demo hebben uitgespeeld? Of de meeste andere EA, Activision of Ubisoft games?
Een demo ontwikkelen kost niet heel veel geld. Heeft er puur mee te maken dat games steeds vaker flinke bugs hebben op release dag en dat een demo deze bugs ook zou hebben en ze willen niet met een demo kopers afschrikken. Ze willen hebben dat je al netjes betaald hebt voor de game voordat je erachter komt dat de game vol bugs zit.

En puur kijken naar reviews moet je ook niet aangezien het te vaak gebeurd dat reviewers bugs downplayen of helemaal niet noemen. Een game kan vol bugs zitten die het spelplezier bederven maar dit word zelden meegenomen in de score.

Kijk maar eens naar Tweakers. Ze vonden de problemen met deze game blijkbaar dusdanig erg dat ze er een artikel over schrijven. Maar dit zelfde Tweakers geeft wel een 8.5 aan deze game.
Ze geven wel al dat er problemen zijn maar blijkbaar beinvloed dit hun score niet terwijl dit wel zou moeten gebeuren aangezien het maar de vraag is of deze problemen worden opgelost.
Je haalt je nieuws toch ook niet uit de panorama? Reviewers/previewers moet je uitzoeken en kiezen wie je vertrouwd. Het voorbeeld van Tweakers.net is lachwekkend, de game reviews zijn ronduit onbetrouwbaar te noemen en laat ik al helemaal niet beginnen over scores...

Voor mij is TotalBiscuit een goede fit voor PC games, voor Game boeken was dat Psion, voor bv. hardware pak ik meerdere bronnen van de betere sites. Voor reviews van hardware ga ik eigenlijk ook niet meer naar Tweakers.net, het kaliber review van Femme (RAID kaarten) waarmee Tweakers.net bekend is geworden kom ik eigenlijk niet meer tegen van de Tweakers.net redactie. Een aantal lezers die zelf hun reviews plaatsen leveren in een aantal gevallen veel beter werk.
Gamergate,ofwel reviewers die positeif zijn om in-crowd te blijven is helaas een bekend fenomeen. b.v dat just cause 3 problmen had was al bekend , alleen dit werd met de mantel der "open beta"dus beta nog bedekt.

Met online games is het simpel "demo"gebruiker enkel toegang te geven tot level 1, hier is dat in feite gedaan met een open beta.

Als je twijfelt aan gamergate ... http://www.metacritic.com/game/pc/just-cause-3 en kijk hoe hoog veel sites met toegang tot de vroege release deze game raten, ondanks dat er dus flinke problemen lijken te zijn.
Als je hem digitaal op steam zelf hebt gekocht, dan kun je hem gewoon 'terugbrengen':
Steam-terugbetalingen
"With less than two hours playtime"

Dus als jij in een game zit waar de tutorial en het eerste level oke is en daarna ineens crashes en glitches krijgt zit je dus mooi met de gebakken peren. Veel users zouden ook kunnen denken dat de game bij hun even aan het glitchen is vanwege.. Achtergrondprocessen of iets dergelijks en zullen pas na 2 uur spelen merken dat het spel systematisch niet goed rendert en constant frames dropt.
Ja dat is het limiet dat je het automagisch zonder moeilijke vragen terug krijgt, wat ik begreep kan je alsnog geld terug vragen en mits een gegronde reden dat ook netjes krijgt!
but even if you fall outside of the refund rules we’ve described, you can ask for a refund anyway and we’ll take a look.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2015 10:49]

Al kun je niet vaak aanspraak maken op dat teruggave recht als je meer dan 2 uur in-game erop hebt zitten. Mag vaak maar 1 of 2 keer of zo, echt niet heel vaak en je hebt, zoals je al aangeeft, echt gegronde redenen nodig. Geen idee of bugs daar ook onder vallen; die zijn immers op te lossen. Of het moet heel extreem zijn, zoals in het geval van de nieuwste Batman-game.
Dat heb je ook met demo's. En bij demo's laten ze je vaak nog het mooiste stuk spelen.
Ik beweer nergens in mijn post dat demo's niet misleidend kunnen zijn.
Goeie, ik was helemaal vergeten dat je dat kan doen. Regelmatig ben ik benieuwd naar een spel maar verwacht ik dat mijn laptop het niet gaat trekken, dus dan is het toch wel prettig als je het even gratis kan uitproberen.
Dan ga je ook heel blij worden van deze link: Can i run it?
Die site doet niks meer dan jou specs naast de minimum/recommend specs leggen. Daar heb je dus niet zo veel aan ;)
Klopt. Volgens die website kan ik de game niet eens draaien. Intussen kan ik op 1280x720 op high detail de game gewoon goed draaien.
Het is handig om te weten maar die lijsten zijn toch nooit heel boeiend, om gewoon een steady 60FPS te hebben (laat staan 120 of 144FPS) moet je toch meestal wel ruim boven de recommended settings zitten.

Gewoon downloaden en als je het goed vindt en het wil blijven spelen overgaan tot een aankoop, zie ik veel meer in dan een lijstje wat iemand heeft samengesteld om te kunnen gamen op zijn (maar welke?) eisen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2015 10:35]

Dan ga je ook heel blij worden van deze link: Can i run it?
Wat een waardeloos website, ook al installeer ik de App doet hij nog niks, op meerdere browsers geprobeerd.

Ontopic: Ik snap niet dat dit nog steeds kan, dat je spellen uitbrengt die waardeloos draait, vooral op de Consoles, aangezien je daar de settings in het spel niet kan veranderen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 december 2015 20:06]

klopt; maar dat kan slechts 1 x (per jaar?)
ben je fanatiek op steam; bijv. recentelijk dat batman fiasco, kan men niet nog een andere game claimen!
waar staat dat? 1 x ?

ik zie bij 'abuse' staan dat ze dat niet verstaan onder refunden en weer kopen als er een sale is geweest..dat is netjes!
Nou, als jij dat om de game zou doen, dan valt het wel onder abuse..
nee hoor...ze zeggen gewoon dat als je een sale gemist hebt, je er toch nog recht op hebt op die korting als je 'm net gemist hebt...lijkt me geen probleem..
Kijk maar even rond op de Steam forums, heb zelf al meerdere topics daar gezien erover. :)
Voor Batman zijn uiteindelijk andere regelingen getroffen, waardoor mensen uiteindelijk langer refunds hebben kunnen aanvragen. De problemen met die game waren dan ook wel heel extreem / uitzonderlijk.
Er worden dan ook steeds minder demo's uitgebracht :( Toen ik mijn Xbox 360 net had downloade ik er met regelmaat nog, maar de laatste jaren zie je er zelden nog voorbij komen.
Demo's lijken een beetje voorbehouden aan de games die weinig veranderen (sportgames). Daarnaast zijn beta's nu een beetje de way to go, hier kunnen ze natuurlijk nog bij roepen dat het een beta is en dat de final game beter is.
Op Steam had (heb?) je een demo van Just Cause 2. Kan je een aantal minuten rondklooien.

Jammer dat ze dat niet voor JC3 hebben gedaan...
klopt, dit was 60 minuten dacht ik, en ook in een beperkt gebied van de map.
Bij sportgames is dat wel grappig ja. Want ik download altijd even de demo van de nieuwe fifa dan vergelijk dan of een nieuwe echt reden tot aankoop geeft. En zo sla ik altijd 1 jaar over.

Ik vind zelf een demo wel veel beter dan bèta. Ik wil aan hand van Final product bepalen of ik het wil hebben.

Voor pc is even illegaal downloaden testen en daarna misschien kopen de oplossing. Echter kan dit nooit de wens zijn van de industrie. Snap de ontwikkeling van minder demo's dan ook niet echt. (of verwachten de makers dat je na 1 level het spel gemiddeld al helemaal zat bent?)
Ik begin me steeds meer af te vragen of er één game industrie is of dat het er twee zijn. De scheiding tussen goede en slechte publishers wordt steeds duidelijker en steeds omvangrijker. Het lijstje met te mijden publishers wordt langer, en tegelijk wordt de lijst met succesvolle indie-releases van nieuwe of kleine publishers ook langer.

Gek genoeg zien we dat de niet-AAA titels een veel betere release datum kennen. Ook daar is men niet vies van een zero-day patch, maar tegelijkertijd kun je zonder die patch wel gewoon spelen.
Juist daarom is de ondersteuning en verwelkoming van indie-games op zowel consoles als de PC een goed iets, er wordt eindelijk gezorgd dat de industrie wat meer wakkergeschud wordt.
Het nieuws is enigszins opvallend omdat uit prestatie-analyses van de Windows-versie van Mad Max, de vorige game van Avalanche, juist bleek dat de game bijzonder goed presteert.

Zelfde uitgever dus. En wat is er 'AAA' aan een Just Cause 3?
Just Cause is niet heel erg big budget, maar wel een wat grotere titel dan indie game nummer zoveel van een noname developer/publisher.
Er zijn uitzonderingen op de regel:

Final Fantasy XV. Brengt een speelbare demo uit met genoeg content om zekere een aantal uren zoet te zijn. Leuke is dat ze deze demo ook nog eens updaten en aanpassen. De game komt ergens in 2016 uit. Waarschijnlijk wel goed en verzorgt. Ze zijn bezig met een 2de demo. Ik denk dat demo's vooral gebruikt worden om het publiek bezig te houden tot de release.
Laatste demo die ik gedownload heb was Micro Machines V4. Deze draaide destijds prima, vol tevreden de full version proberen te draaien welke vervolgens voor geen meter werkte. Een demo geeft helaas niet (altijd) weer of dat de full version wel degelijk prima werkt.

Leuke screenshot verder, doet de veelgestelde vraag weer opkomen; hoe kan het dat dit door de tests komt, of wordt er uberhaupt nog getest?

Ergens verbaasd het me ook weinig. Zelf nooit Just Cause 2 op Steam kunnen uitspelen door bepaalde crashes, altijd tijdens dezelfde missies. Was verder leuk vermaak, hoop dat Just Cause 3 het beter gaat doen :/
Leuke screenshot verder, doet de veelgestelde vraag weer opkomen; hoe kan het dat dit door de tests komt, of wordt er uberhaupt nog getest?
Nadeel van dit soort dingen is dat je met zo ontzettend veel configs werkt dat je nooit alles kunt testen, en in sommige gevallen je hier tegenaanloopt.

Uit het artikel is me niet helemaal duidelijk of dit probleem wijdsverspreid is, maar stel dat er 1% van de mensen last van heeft en 99% niet, dan is het in absolute zin nog steeds zo dat veel mensen een niet werkend spel hebben, terwijl relatief gezien veel mensen het zonder problemen spelen (en die zullen waarschijnlijk niet klagen).
Geloof dat er toch niet erg veel te configureren is op een x-box of playstation. Dit heeft gewoon te maken met het rushen van het product voor de release date, ipv van het releasen van het product wanneer het ook daadwerkelijk af is.
is op de xbox one nu ook heel weinig.. :(
Tja, een torrent, of een "beta" waar je moet betalen om het spel eerder te spelen waaruit vervolgens geen veranderingen of verbeteringen bij de "officiele launch" komen...
Ik koop tegenwoordig spellen vooral van een halfjaar of ouder, nieuwe spellen lijken bijna allemaal bugs te hebben en de servers kunnen het zelden aan.

Bijkomend voordeel is dat het spel vaak goedkoper is.
Herkenbaar, dat doe ik eigenlijk ook, je krijgt een betere kwaliteit game (of je weet dat je hem beter kan laten liggen) en het is vaak nog flink goedkoper ook.
Same here, overigens heb ik Just Cause 3 toevallig gratis kunnen bemachtigen en ik ben zelf nog geen van de in dit artikel genoemde prestatieproblemen tegen gekomen, ik draai met 2x GTX780 met alle instellingen op zijn hoogst en ik heb geen last van framedrops. Wellicht als ik een hogere refreshrate dan 60Hz zou hebben dat het te zien is dat SLI niet werkt, maar zoals het nu draait heb ik geen problemen. Maarja dat kan nog veranderen, ik heb nog maar een uurtje gespeeld.
Ik wacht ook altijd een tijd voordat ik een spel koop tegenwoordig, en kijk dan vooral of en hoeveel patches er al zijn en of de meeste problemen zijn opgelost.
En dan wanneer het spel dat op mijn "verlanglijst" staat en in de aanbieding is met een Steam sale, koop ik het pas.

Niet altijd maar meestal wel, Ark Survival Evolved heb ik wel gekocht maar ik wist dat het EA alpha was dus dan weet je waar je aan toe bent. (en dan nog in een aanbieding)
Als iedereen nu eens gewoon zou stoppen met pre orderen en zich niet gek laat maken met mooie praatjes dan veranderd er vast veel ten goede bij de game ontwikkelaars en uitgevers.

Hit em where it hurts and they will adapt...
Je kunt het spel kopen op steam en dan 2 uur uittesten. Als het je dan niet bevalt kan je een refund aanvragen.
Het is niet zoals vroeger, maar het is een goede middenweg.
2 uur uittesten als in je hebt 2 uur de tijd of 2 uur speeltijd?
In dat laatste geval ga ik Thief even terugsturen :X Vond er geen zak aan :P
In principe heb je twee uur de tijd om uit te zoeken of de game werkt of niet. Daarna kan je geen refund meer aanvragen.

Dit was toen der tijd ook het probleem bij Arkham Knight. Veel spelers probeerden de game aan de praat te krijgen maar dat lukte (vaak) niet binnen de twee uur.

Warner Bros. heeft toen wel iedereen een refund aangeboden, ook als je meer dan twee uur erin had zitten.
2 uur ingame. Dus de tijd die in je Steam library staat vermeld. Dit is dus inclusief rommelen in het menu en dergelijke.
Het moet ook binnen de 14 dagen ofzo dacht ik
Als je hem digitaal in de xbox store koopt en minder dan een uur speelt, mag je hem ook 1malig terug geven. Kun je via de support chat van xbox regelen.
Dit kan je 1x per jaar doen.

(maar ben tegenwoordig meer voorstander van gewoon in de middag na uitkomen op tweakers kijken naar de klachten en dan bedenken of ik hem ga halen in de MM :P )

En als het een EA game is kun je op de xbox tegenwoordig een paar dagen van te voren de full version al spelen voor een paar uur (gratis, voor je hem koopt, via EA Access)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 2 december 2015 10:54]

Ik vond demo's altijd heel erg leuk. En het is inderdaad zoo, dat je echt niet zomaar bent uitgekeken na de demo. Het is ook een manier om te kijken of het lekker speelt op je pc..of alles naar wens is enzo voordat je een "duur" spel koopt. want 50 euro is geen geintje voor een spel.

Vroeger was alles beter haha.

Ik downloade en speelde altijd demo's voordat ik het echte spel ging spelen.

Tegenwoordig moet je inderdaad de hele game downloaden om te proberen en dan te kopen.

Echt zonde dat alle publishers+game-ontwikkelaars ermee zijn gestopt vind ik.
Ik zie dan ook niets mis met de screenshot in dit artikel, is gewoon het pixel bos. Nabij het stadje Glitch.

[Reactie gewijzigd door Superblik op 2 december 2015 11:29]

Wat ik zelf voor "idee" bij een demo heb is dat als ik de demo uitgespeeld had en dan er een drang was om verder te gaan ja of nee DE reden om een spel te kopen. bijv. Age of Empires the rise of Rome demo. (soms was de demo leuker dan het spel zelf)

Naar mijns inziens is dat het idee van een demo. Twijfelaars over de streep trekken.

Maar wat je aangeeft klopt ook wel je systeem even testen en nu gewoon downloaden met torrent.
Op Steam heb je in principe gewoon een 2 uur demo vanwege de Refund policy.

Bevalt het niet en/of draait het slecht op je systeem? Gewoon refunden, no questions asked ;)
Sinds enige tijd heeft Steam de mogelijkheid om een full version te downloaden en indien je het spel totaal niet bevalt het terug te geven.
Maar daar zitten dus wel restricties aan, zoals een beperkte tijd dat je het gespeeld hebt.
Ja maar dat is logisch.

Het punt is dat je het spel nu kunt teruggeven als het niet deugt, niet loopt op je setup of je er gewoon geen donder aan vindt.
Wat had je anders verwacht? Dat je het spel 2 dagen aan 1 stuk zou kunnen spelen, de SP campagne zou kunnen voltooien en daarna alsnog retourneren? Als je na een uur of twee spelen niet weet of het spel je zal bevallen en of het spel geschikt is voor je systeem, dan zal je het nooit weten.
Gemiddelde demo speel je ook niet echt langer dan 2 uur volgens mij, dus die restricties lijken me geen probleem. Wel de klok in de gaten houden! :+
Ja klopt.

2 uur gameplay of maximaal 2 weken na aankoop.

Maar voor het overige doen ze niet moeilijk.
denuvo DRM dus helaas geen torrent :)
Duurt alleen een paar maandjes langer. Dus beter gezegd: late beta.
Je hebt natuurlijk wel door waarom dat ik hé? Een demo maken kost geld. Terwijl elke ongelukkige ziel die de game koopt terwijl er geen demo is alsnog geld oplevert.
Wat ik had begrepen is dat een demo maken voor ontwikkelaars extra tijd en geld kost. En dat die kosten niet opwogen tegen de extra verkopen.

Ik ben het compleet met je eens, maar laten we eerlijk wezen. Een ontwikkelaar zou een demo maken die perfect is. En al het slechte erbuiten laten. Dus in dit geval geen oceaan laten zien, kijken welke textures popuppen/ weg gaan etc. Dus of een demo tegenwoordig nut heeft nee ik denk het eerlijk gezegd niet. Want wie zou het dan nog kopen?

Of nog erger de demo is "perfect" je koopt het spel en die blijkt alles behalve perfect te zijn. Dat lijkt mij nog erger.

Je kan moeilijk zeggen jongens dit is een nieuw spel het kost 50 euro(gemiddeld) Maar daar krijg je wel half werk voor terug.
Problemen op alle platforms, dan kun je niet meer echt zeggen dat je dit goed getest hebt... Klinkt als: snel uitbrengen voor de kerst, we fixen de bugs later wel.

Edit: of eigenlijk: ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet wisten toen ze de game uitbrachten, want dan moet je wel heel beroerd testen.

[Reactie gewijzigd door Fridge op 2 december 2015 10:08]

Dat is precies het punt. Ik vind dat zo kortzichtig. Kijk alleen al naar de enorme hoeveelheid games die uitkomt rond de feestdagen. De concurrentie is moordend. Enkel de echte toppers springen daar uit (Fallout 4, Halo 5 verkocht ook best goed geloof ik). De mindere goden delven steevast het onderspit (Tomb Raider is daarvan ook een mooi voorbeeld).

Waarom niet gewoon de game, waarvan je weet dat het niet op kan tegen de echte toppers, uitstellen tot februari? Al helemaal als je als developer dondersgoed weet dat je game nog niet af is.
Dat komt omdat een releasedate vaak al een half jaar van te voren vast word gelegt zodat de marketing los kan barsten en ze voldoende tijd hebben om alles voor te bereiden.

Op dat moment is de game nog niet klaar, en weet je als developer dat je een zero-day patch erop los moet laten, maar dat is normaal gesproken geen probleem.. tenzij er wel een probleem is dat ze niet op tijd kunnen fixen.

Vroeger moest de game ook af zijn voor de release, want die ging op een CD en dan kon je er niets meer aan veranderen. Internet was nog lang niet overal aanwezig en van autoupdates had den nog niet veel mensen gehoord, je moest dus zelf patches downloaden.

Tegenwoordig heeft elke game wel een auto update mechanisme waardoor de game nog niet af hoeft te zijn op het moment dat de CD's geperst worden. Hierdoor kun je in theorie een goede game een half jaar eerder releasen, echter als er in dat halve jaar problemen optreden die je (nog) niet kan oplossen dan release je dus een game met problemen.

Het is niet echt makkelijk om een releasedatum die vast ligt te veranderen, helemaal als development aangeeft dat ze de problemen die er op dat moment (een half jaar voor release) zijn nog op kunnen lossen. En bij 9 vd 10 spellen gaat dat ook gewoon goed. Je hebt teveel partners als je hem nog op een schijfje laat persen en door fysieke winkels laat verkopen.
In het verleden zijn van veel games de CD's hergedrukt met de patches, onafgemaakte bagger de markt in gooien is echt niet een recente ontwikkeling, dat was in de jaren 90 ook aan de orde van de dag.
Vroeger ging het inderdaad ook wel mis, maar tegenwoordig wordt het veel meer 'met opzet' gedaan door management zodat je domweg een half jaar eerder kan releasen want je kan toch je game door blijven ontwikkelen tot een paar dagen voor de release.
Geen idee of ze het met opzet doen, gezien hoe EA er mee om gegaan is de laatste 2-3 jaar heeft het ze bakken met geld en hun naam gekost en doen ze nu hun best er weer bovenop te komen en dat gaat maar lastig.

Aan de andere kant, een management wat vooruit kijkt is uiterst zeldzaam.
En toch zijn er ook een hoop gamers (console) die nergens last van hebben.. Dus tja, als je dan met je testers tegen geen problemen aan loopt, dan is het nogal lastig om zulke problemen te vinden.. Vergeet niet 100 testers kunnen nooit vinden wat 100.000 gamers kunnen vinden, en waar leg je het limiet van het aantal testers..
Waar het uiteindelijk om draait is hoe er mee omgegaan wordt, worden de problemen zo snel mogelijk opgelost?
EN vergeet niet dat er ook altijd een hoop zeikerds tussen zitten die klagen over performance problemen terwijl hun PC gewoon niet aan de gestelde eisen voldoet...
Ik baal flink. Heb het spel direct gekocht en had niet goed gekeken naar de minimale systeemeisen. Niet nodig dacht ik, aangezien ik GTA5 zonder problemen op hoge settings kon spelen. Wat blijkt, niet vooruit te branden! Zelfs niet op 1280x720 met alle settings op low. Ja, het draait, maar met enorme framedrops. Zodra ik 1920x1080 probeer dan loopt het geluid enorm achter op het beeld en is het eigenlijk onspeelbaar. Ik heb overigens een GTX560 videokaart en heb nog nooit problemen gehad.

Buiten de prestaties om kan ik zeggen dat de personages in het spel een heel vervelend Spaans accent hebben. Ik erger me er aan, maar dat kan persoonlijk zijn. Daarnaast heeft het menu van het spel een vreemde knoppen indeling. De standaard toetsen als Escape of Enter kun je daar niet gebruiken. Het besturen van voertuigen vind ik ook dramatisch. Auto's reageren slecht op stuurbewegingen en zijn moeilijk onder controle te houden. De snelheidsmeter is allesbehalve realistisch te noemen.
Ik zit met een i5-4670 + HD 7870 + 8GB gemiddeld tussen de 40-50 FPS. Zit echt aan de minimum systeemeisen, maar vind het nog prima gaan. Ik heb echter wél de problemen die de foto ook weergeeft: delen van de bergen ontbreken. Ook een deel van de zee ontbreekt zo nu en dan.

Ik hoop wel dat dit probleem wordt verholpen, al is het alleen maar voor de nieuwere generatie GPUs (moet toch nog upgraden).
Misschien gekke vraag, maar hoe kan je in JC3 de framerate zien? In JC2 had je drie demoscenes die je kon afspelen om je framerate te bepalen.
Installeer het gratis programmatje "Fraps"
Ik zelf heb hiervoor Steam gebruikt. Bij de instellingen (onder "gameplay" o.i.d.) kun je die optie vinden. Je kunt ook aangeven waar deze moet worden weergegeven (linksboven, rechtsboven etc.). Het gemiddelde is sowieso ruim en ruw, dit komt omdat ik dit zelf heb "vastgesteld" :P Maar met Fraps kan het ook, zoals micla aangaf.
Steam overlay, fps counter aanzetten.
De beta drivers van AMD downloaden en installeren helpt enorm, dit fixt de bugs die jij benoemt.
Die heb ik geïnstalleerd. Had ik inderdaad gelezen (op o.a. Steam). Helaas mocht dit niet baten.

Edit: ik had nog niet de laatste beta drivers gedownload, bleek gisteren. Ik heb gelijk de beta drivers (15.11.1) gedownload en toen waren de bergen wel weer normaal. Het nadeel was wél dat ik niet langer dan 3 minuten kon spelen. Na (max) 3 minuten liep JC3 vast en ik heb inmiddels meerdere crash reports verstuurd. Voor nu ben ik weer terug gegaan naar de oudere drivers. Minder mooi, maar geen crashes.

[Reactie gewijzigd door Kevin-de-Groot op 3 december 2015 09:51]

Ik speel het spel al vanaf afgelopen donderdag op de PS4. En in het begin was er niets mis mee. Toen het zaterdag wel erg druk was op de Square servers was het niet te doen en crashde de game. Maar als je je PS4 offline zet dan is er niets mis met de game.

Ik vind het kwalijk dat de media prestaties van games bij release zo negatief neerzetten. Just Cause 3 heeft helemaal geen multiplayer element, op de statistieken van je "vrienden" na. Dus als je deze tijdelijk uitzet heb je net zo goed een prima game ervaring.

Framerate drops heb ik ook wel last van als ik alles opblaas in een basis, maar texture problemen ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik zou het kwalijk vinden als iets simpels als statistieken van je vrienden er voor zorgt dat je je PS4 offline moet halen om een spel normaal te kunnen spelen (ikzelf zit nogal eens in een party, ook als ik een singleplayer spel aan het doen ben).

Dat jij dat een acceptabele workaround vindt wil nog niet zeggen dat het niet als negatief kan worden gezien door anderen, en ik ben blij dat ik dit lees voordat ik geld uitgeef.

Daarnaast zeg je dat je zelf ook framerate drops ervaart, dus het is niet alsof de media iets uit hun duim aan het zuigen zijn.
Ik had gisteren avond al geen last meer van die connectieproblemen en speelde gewoon weer "online".

En die framedrops... tsja. In hoeverre moeten we daar over klagen? Zelf kan ik mij er niet enorm aan ergeren, het is nou eenmaal zo. Ik vind het een beetje muggenzifterij. Ga lekker wat anders spelen als je dit niet kan hebben.

Het spel is meer dan compleet, ongelooflijk veel fun. Je beroofd jezelf van een hoop plezier als je het spel laat liggen omdat het wat last heeft van framedrops. De standaarden zijn tegenwoordig echt té hoog van sommige mensen. Mij hoorde je in 1999 niet klagen toen ik met een ping van 250 UT speelde.

De media heeft zeker wel gelijk, maar vraag elk persoon die het spel speelt en ze hebben het alleen maar over hoeveel plezier ze eraan beleven.

[Reactie gewijzigd door sebasmeer op 2 december 2015 13:27]

Framerate drops halen mij uit de beleving, dus ga ik inderdaad liever wat anders spelen, dus blij dat ik dit op Tweakers heb gelezen.

Als dit later gepatched word kan ik alsnog van het spel gaan genieten, en waarschijnlijk voor een lagere prijs, afhankelijk van hoe lang het duurt voordat het spel goed genoeg loopt.
Ik speel ook sinds donderdag en had er ook last van constant de melding 'connection lost' en als je dan de map opende maakte hij automatisch weer connectie. Enkele minuten later weer connection lost.

Ik speel sindsdien al gewoon zonder aangemeld te zijn op PSN en dan heb je zoals je zegt dat probleem niet.

Heb je al getest of dit ondertussen is opgelost?

Framerate drops en texture problemen heb ik zelf nog niet opgemerkt, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik hier niet zoveel belang aan hecht.


(edit: ik zie nu pas de reactie dat je sinds gisteravond geen problemen meer had met de connectie. Straks zelf ook nog eens online testen dus :*) )

[Reactie gewijzigd door devlemincx op 2 december 2015 15:29]

Gister avond werkte de connectie weer normaal. Geen last meer van "connection lost" Hopelijk blijft dit zo.
Jongens jongens... Wat een ellende met die games tegenwoordig...

Ik krijg een beetje flashbacks naar E.T. uit 1982, die zo'n beetje eigenhandig de videogame industrie om zeep hielp. Niet specifiek met Just Cause 3 hoor, maar het lijkt wel of elke game tegenwoordig problemen heeft en dat er eerst 3 patches in 6 maanden overheen moeten voordat de game een beetje is zoals hij hoort te zijn.
ontwikkelaars hebben in mijn ogen nu zoiets van we brengen de game maar vast uit en fixen de game later wel!

Wat dat betreft mis ik de ''game tijd'' voor het internet en het online spelen. Dan moest je als ontwikkelaar wel een game erg goed tot perfect uitbrengen! Waar is die tijd gebleven?
Denk niet dat de ontwikkelaars dit beslissen. Die maken het liefst een goed lopend spel. Het zijn de executive bobo's die bepalen dat het goed genoeg is. Er moet geld verdient worden. Aandeelhouders blij maken. Money rules, dat zie je wel bij EA.

De consument is de enige die hier wat aan kan doen. In geval van steam, geld terugvragen. Alleen als je ze financieel raakt veranderen ze van tactiek.
Ontwikkelaars of uitgevers? Ik denk dat het probleem meer zit bij de uitgevers die een game willen leveren voor een bepaalde tijd, of het nu af is of niet.
Wat dat betreft mis ik de ''game tijd'' voor het internet en het online spelen. Dan moest je als ontwikkelaar wel een game erg goed tot perfect uitbrengen! Waar is die tijd gebleven?
In dezelfde periode waar AAA games developen niet zo'n bakken met geld kostte en waar je niet op je luie krent een paar mappen voor een vette prijs kon verkopen en daar nog heel wat mee verdienen.
In dezelfde periode waar de technische kant een heel stuk simpeler was (zelfs de hacks uit de tijd van cartridges e.d. om meer op het beeld te toveren dan het systeem eigenlijk aankon) en de gamedevs minder verloren liepen in zowel kennis als hun codebase.
In dezelfde periode waar als je gratis games wou spelen je voornamelijk aan shareware moest denken en online gamen nog niet zo doodnormaal was.
In dezelfde periode waar mensen niet lopen neuten dat 12 mappen "weinig content" is. Waar mensen jaren op dezelfde map spelen (dust en jor/shop komen hier bij mij dan in gedachten).


Wil ik maar zeggen dat er zowel voor- als nadelen zijn in onze huidige gamewereld situatie. Nu heb je bijvoorbeeld YouTube en verschillende websites die "iedereen" wel kent en kan bezoeken om te weten of een spel je zal bevallen nog voor je het hoeft te kopen of een demo van moet downloaden op dialup (al zou het nog altijd leuk zijn om demo's te hebben). Daar tegenover staat dan weer dat we meer en meer met always online bullshit te maken krijgen en dat hardware verschillen veel groter zijn en de vereisten meer en meer de pan uitswingen.

En veel van de problemen hebben we aan onszelf te danken. Mensen blijven maar games kopen ongeacht hoe slecht die wel in elkaar zitten of hoe hard je uitgemelkt wordt. Een duidelijk teken voor developers dat ze geen werkend product moeten afleveren om toch leuk te verdienen, dat ze je kunnen uitpersen voor een paar mappen. Deze praktijken blijven massaal gesteund worden door de mensen die maar blijven deze games kopen.
Asscreed mag dan wel een deukje gekregen hebben met hun Unity fiasco maar verkoopt nog steeds geweldig. Een aantal reeksen hebben op PC een belabberde port maar het blijft verkopen dus de ports worden er zelden beter op (behalve na een aantal patches als je geluk hebt). Waarom? Omdat het nog altijd opbrengt...
Er is wel een groot verschil tussen E.T. uit 1982, waarbij een game achteraf niet gepatched kan worden en waar maar heel weinig code in zit en op maar 1 beperkt systeem draaide, tegenover de hedendaagse games die op miljoenen verschillende configuraties draaien.. En bij dat laatste ligt gewoon het grootste probleem, veel te veel verschillende punten die voor problemen kunnen zorgen waar je als developer heel weinig aan kunt doen totdat je er pas tegen aan loopt..
Als het al prut draait op de systemen van de developers zelf, DAN is het een ander verhaal...
Op een ontwikkelaars-systeem hoort de software als een speer te draaien.
Als het daar acceptabel draait ga ik me serieus zorgen maken dat het op normale machines voor geen meter werkt.
Wat is dat toch tegenwoordig met die games? Het is toch uitvoerig getest op alle platformen lijkt me? Eerst Assassin's Creed Unity, dan Batman Arkham Knight op de PC, Fallout 4 en nu weer Just Cause 3. Dat terwijl de Playstation, Xbox al een tijd uit zijn en de PC de laatste tijd niet drastisch is verandert.

Vroeger klaagde developers over het ontwikkelen voor de PS3, dat het te moeilijk was. Nu draait alles op basis van een PC architectuur, en bakken ze er nog steeds niets van! :( Ik snap het niet meer...
Ik heb sterk het idee dat ze niet genoeg verschillende hardware en situaties meenemen. Zo werkt de laatste lijn over het algemeen wel prima op PC, maar daarvoor wordt het al snel problematisch. Geeft ook weer aan wat een zootje die API's wel niet moeten zijn.

Verder op console merk je dat daar ook niet genoeg verschillende situaties worden nagebootst. Denk aan verschillende regio's of profielen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat BF4, BFH en Battlefront problemen hadden als je veel mensen in je vriendenlijst had staan op X1. Dan hing ie gewoon. Bij Battlefront en BF4 is dat ondertussen opgelost, maar bij BFH na meerdere maanden nog steeds niet. En ja, dat ga je ook niet vinden met je test-account en 2 vrienden. Of wat te denken van andere harde schijven (extern bij X1 of intern bij PS4). Ook mogelijkheden voor mensen met een beperking zijn maar met mondjesmaat in games te vinden.

Testing is natuurlijk een klasse apart, maar in de gameindustrie kan er nog veel worden verbeterd. Niet alleen door meer testscenario's, maar ook heb ik sterk het idee dat er maar weinig gebruik wordt gemaakt van automatisch testen (of mogelijk juist teveel ;) )

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 december 2015 10:22]

@ FricoRico.

Ik heb dezelfde vragen als jouw, hoe kan dit??? :'(

Is het een gebrek aan geld+tijd+communicatie? Waar zijn de goede test setups/test personen gebleven ? Is er dan geen beroep die dit doet???

Zitten ze aan een bepaalde tijd vast...heeft het een bepaalde tijdsdruk, waardoor ze het toch uitbrengen, maar het eigenlijk nog niet goed is?????
Of er prestatieproblemen zijn of niet: ik heb van Just Cause 2 uren en uren en uren genoten. Alles kon kapot. Alles ging kapot.

Just Cause 3 heb ik ook gekocht en ga ik zonder twijfel spelen. De prestatieproblemen zal ik voorlopig voor lief nemen. Avalanche Studios kennende en de prachtige van JC2 in ogenschouw nemende twijfel ik er niet aan dat dit goed gaat komen.


See you in Medici! :)
"Alles kon kapot. Alles ging kapot. Nu kan zelfs je game kapot!" - Avalanche Studios 2015

Zelf nooit een Just Cause game gedaan. Maar zo een enorme vrijheid lijkt me wel interessant. Maar een game met grote problemen leveren blijft gewoon het kwaad van de gameindustrie.
Of er prestatieproblemen zijn of niet: ik heb van Just Cause 2 uren en uren en uren genoten. Alles kon kapot. Alles ging kapot.
In Steam staat de teller voor dat spel op 1000+ uren :P Dat is het hoogste van alle games die ik heb gespeeld tenzij je alle COD's (kots?) bij elkaar op telt die zitten wel op een uur of 2000 a 2500 bij elkaar...

Toch keek ik niet echt uit naar JC3, maar ik zal hem vast wel een keer kopen als de problemen voorbij zijn, nu eerst verder met Fallout 4 :D
Bij mij zal dat toch echt SoFII blijven. Denk niet dat die +2000 uren ooit nog gaan verbroken worden :p
Hehe dat waren tijden. De enige shooter waar ik ongeveer zoveel tijd in heb gestoken sinds de 3d shooters. Heerlijk competitive met de clan tot in de vroege uurtjes. En dan in het weekend wedstrijden haha.
Fallout 4 ben ik echt helemaal vergeten sinds ik Just Cause 3 heb en zit nu al rond de 40 uur :) Het was de bedoeling dat het een luchtige afwisseling zou worden voor F4, maar wat een lol weer. Laadtijden en framerate drops zijn wel vervelend, maar de fun overheerst weer :)
De laadtijden zijn ook problematisch. Op de PC duurt het mij maar liefst 5 minuten om een spel op te starten, terwijl ik toch een aardig beest heb staan. Overigens helpt het niet om de internetverbinding tijdelijk uit te schakelen, zoals hier en daar is gesuggereerd.
Ja ik wilde het net gaan toevoegen. Men spreekt over gigantische laadtijden, tot wel 15 minuten. Dat kan ook niet zo bedoeld zijn. Net als andere dingen is het wel op te lossen, maar momenteel maakt dat de spelervaringen vrij wisselend. Zelf nog geen last gehad, maar volgens mij is het slechts een kwestie van tijd.
Ik draai hem op mijn laptop ( Quadro K2100M, I7 4800MQ, SSD ) en ik moet denk ik 2 minuten wachten. Gelukkig niet de 15 minuten waar je het over hebt. Ik zou dan ergens halverwege het gevoel hebben dat het spel vast zou zijn gelopen.

Nu zijn mijn specs van mijn machine wel aardig maar niet heel bijzonder. Zouden er dan specifieke omstandigheden zijn waardoor je richting de 10 minuten of meer laadtijd gaan?
Nee klopt. Meestal is het ook max 2 minuten, maar door een geheugen-bug kan het oplopen tot 15 minuten. En ja, dan lijkt het alsof ie vastloopt.
Maar alsnog vind ik de laadtijden irritant lang als je een keer dood gaat. Duurt soms wel 30 seconden (mn pc is wat sneller). Dan heb ik niet zoveel zin om te gaan experiementeren. Op Xbox duurt het nog langer dan dat maar ik wacht daar wel op een patch ofzo. Al denk ik dat ik hem voorlopig gewoon op de PC blijf spelen (en ja ik had hem eerst voor X1 besteld, maar kwam toen achter dat je hem al voor 22 euro kon bemachtigen voor PC)
Het is toch jammer dat dit soort berichten bij iedere game tegenwoordig wel langs komen... Al gaat het bij de consoles meestal toch wel beter. Lijkt in dit geval dus niet in de PC-port te zitten.

Ik wilde deze game nog wel hebben voor de PS4, maar ik wacht het dan toch nog maar even af.
ik heb het op de ps4 en heb totaal geen last van problemen. Op zaterdag en zondag wat 'server connection lost' meldingen, maar nu nergens meer last van
Dat is puur omdat jij blijkbaar lage framerates niet erg vindt. Hij heeft wel degelijk problemen op de consoles. Op de Xbox 1 zelfs problemen die de framerate kunnen laten terugzakken naar 17 FPS. Ik verwacht stiekem dat de PS4 vergelijkbare problemen heeft.

PC-spelers zijn nu eenmaal gewend aan hogere kwaliteit, soepelheid, bestuurbaarheid dan console-spelers. In feite loopt PC gewoonweg minstens drie jaar vooruit op consoles, bij uitkomen.
maar ik ga dan ook niet met een meter zitten meten, ik vertel over mijn speelervaring en die is zodanig goed dat ik je dat niet wilde onthouden. Zeker omdat je het jezelf afvroeg ;)

en xb1 kan je niet vergelijken met ps4, maar dat is de inner fanboy die nu spreekt
Ze zijn praktisch dezelfde hardware
Op een flinke pc is het idd met een meter gaan zitten en dan alsnog flink klagen omdat je de teller een paar seconden op 35 hebt zien staan 8)7
Op de console is het in het geval van dit spel wel echt heel duidelijk te merken dat de framerate geregeld onder de 30 valt, ook zonder fps-teller.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True