Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Square Enix heeft aangekondigd zijn cloudgamingdienst Shinra Technologies te beŽindigen. Als reden voor de beŽindiging meldt de uitgever dat de dienst niet genoeg kapitaal van derde partijen wist aan te trekken.

Momenteel heeft de dochteronderneming kantoren in New York, Montreal en Tokio. Square Enix heeft ervoor gekozen de dienst volledig te beëindigen en zoveel mogelijk ervan te verkopen. De uitgever geeft aan hierdoor in totaal een verlies te zullen lijden van twee miljard yen, omgerekend ongeveer vijftien miljoen euro, over het fiscale jaar dat afloopt in maart 2016. Het bedrijf wil de Japanse tak van Shinra Technologies eind juni al volledig hebben afgesloten. Voor de Amerikaanse tak is meer tijd uitgetrokken, de beëindiging daarvan is gepland voor maart 2019. Voor het Canadese kantoor is geen sluitingsdatum bekend.

Square Enix heeft Shinra Technologies in 2014 opgezet als dochterbedrijf. De cloudgamingdienst richtte zich op het speelbaar maken van games via de cloud door ze naar pc's te streamen. Het idee was dat de dienst zich zou onderscheiden van soortgelijke diensten door het bieden van verschillende servers voor ontwikkelaars. Hiermee zouden betere graphics en physics mogelijk zijn om nieuwe games mee te maken. Volgens het persbericht heeft Shinra Technologies niet genoeg derde partijen weten aan te trekken en heeft het daarom niet de middelen om door te gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Reden van sluiten van Shinra Technologies Inc.:
STI, as a cloud platform operator, has been trying to raise funds necessary for further business operations from third party investors. However, STI has found no prospective investors at this point, and therefore ha
Het lijkt er dus op dat ze helemaal geen investeerders hebben kunnen vinden om het dochterbedrijf voort te zetten. Lijkt er dus haast op dat Square Enix zich niet voldoende in de materie heeft ingelezen, als je je bedenkt dat het dochterbedrijf halverwege 2014 is opgericht, en ruim een jaar later weer wordt gesloten.

Over de 'andere' gamestreamingdienst hoor je tegenwoordig ook niets meer, ik ben er de naam even van kwijt, iemand enig idee hoe dat (nog) loopt?

Edit:
Ah, gevonden! OnLive is de naam. Of moet ik zeggen: was de naam?
After five years of uninterrupted service, the OnLive Game Service comes to an end.
Sony has acquired important parts of OnLive. Due to the sale, all OnLive services were discontinued as of April 30, 2015.

As the first-ever game streaming service of its kind, everyone who has ever played a game using OnLive has contributed to the technology and its evolution in some way. We’re immensely proud of what’s been achieved and extend our heartfelt gratitude to you for being a part of the OnLive Game Service.

Thank you from all of us at –
OL2, Inc. (aka, OnLive)
Bron: Onlive.com

Deze 'tak van sport' lijkt dus helemaal niet levensvatbaar te zijn? Het idee is op zich uitermate interessant: je hebt geen dure game PC nodig om nieuwe games op hoge grafische settings te kunnen spelen, dat gebeurt allemaal op de servers. Je hebt alleen wel een (erg) goede internetverbinding nodig, en laat dat in sommige delen van de wereld nu nog een probleem zijn..

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 6 januari 2016 10:18]

De toekomst zal het leren qua levensvatbaarheid. Sony heeft Gaikai overgenomen (dat is eigenlijk de basis voor de Playstation Now streaming service) en later dus nog delen van OnLive overgenomen. Mijn gevoel zegt dat de hele PS Now service nog geen groot succes is, maar ik denk dat het voor Sony een lange termijn investering is en deels proeftuin. Ik begrijp dat ze de applicatie ook al default (gaan) installeren op bepaalde Samsung TVs (naast de eigen Sony TVs en Bluray spelers) als ze op die manier lock-in hebben bij grote producenten dan kan het nog wel eens wat worden. Ik zie dat men 9 dollar per maand vraagt in de VS, dat is een nette prijs. De techniek heeft natuurlijk zijn beperkingen en het zal sowieso niet gericht zijn op de fervente gamers die een PS3/PS4 al in huis hebben; dus ben benieuwd of het echt wat wordt :)
Steam is een dusdanig bekend en goed platform dat je eigenlijk niet zelf een gaming platform hoeft uit te brengen. Alleen EA en Ubisoft hebben een gelijksoortig platform. Ze hebben dit alleen voor hun eigen spellen.

Steam biedt veel meer, waarom zou je dan als Square Enix alsnog zelf een gaming platform willen aanbieden.

Gezien het feit dat er geen investeerders te vinden waren lijkt mij dat ook zij vinden dat er al genoeg platforms zijn waar Square Enix zijn spellen aan kan bieden. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten dat ik voor elk spel de gaming platform van de uitgever moet installeren en laden.

Ook Ubisoft geeft zijn spellen al uit met Steam key's.

Je hoeft het wiel niet weer opnieuw uit te vinden, maak goed gebruik van het bestaande platform!

Streaming van games is leuk, als je ook de daarbij behorende snelheden van je netwerk hebt/haalt. Er zijn delen in de wereld, zelfs in Amerika e.d. waar ze nog langzaam internet hebben, dan wil je liever lokaal een game installeren en draaien!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2016 16:47]

Alle Ubisoft-games die je in de winkel koopt worden uitgeleverd als uPlay key, en zijn dus niet op steam te activeren. Ze zijn wel op steam te koop, maar daarmee moet je alsnog uPlay installeren. Je statement klopt dus helaas niet

Verder hebben zowel Ubisoft als EA niet alleen hun eigen spellen, maar ook spellen van andere ontwikkelaars/uitgevers in hun assortiment. Het is niet zo uitgebreid als op Steam, maar ze bieden het wel aan. Ook deze uitspraak is helaas ongegrond

Verder heb je naast uPlay, Origin en Steam bijvoorbeeld ook nog GOG Galaxy en Desura, welke ook beide bestaansrecht hebben door hun afwijkende aanbod en mogelijkheden. Blijkbaar is er dus wťl ruimte naast de 3 grote.

Een eigen downloadplatform heeft voor ontwikkelaars een enorme meerwaarde: Naast alle gebruikersdata die het je oplevert betekent het ook dat je alle schakels in eigen hand hebt: Je kunt zelf je patches, updates, advertenties etc regelen, en je games "verdrinken" niet tussen alle concurrerende titels.

Gericht adverteren, dingen als de omruilgarantie die Origin biedt, allebei mogelijkheden die je met een eigen client kunt bieden aan je klanten, die via steam een heel stuk moeilijker zijn omdat je afhankelijk bent van Valve daarin.

Verder is de dienst die Square op wou zetten natuurlijk niet 1:1 vergelijkbaar met Steam en consorten, maar gaat het om een streamingdienst. De markt voor diensten als deze is momenteel beperkt (gezien het investeerders-probleem), maar is wel een belovende markt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat Square daar nu graag een graantje van meegepikt had, omdat er voor de PC momenteel niet ťťn dominant platform is. OnLive heeft het geprobeerd maar is niet meer, Gaikai is opgegaan in Playstation Now, en dus kan ik me wel voorstellen dat Square er graag vroeg bij zou zijn om in ieder geval dŠt streepje voor te hebben op de rest. Die streaming markt gaat toch wel groeien ;)
Ik heb een Ubisoft game gekocht waarbij ik duidelijk een steam key heb gekregen! ;) Dus mijn verhaal klopt weldegelijk. Ik kon kiezen of ik via uplay wilde spelen of via steam!

Verder, als grote investeerders er geld in zagen hadden ze er vast wel in geÔnvesteerd! Die laten een kans om geld te verdienen niet liggen.

Voor sony en microsoft zou het later interessanter worden, dan kunnen ze hun consoles ombouwen tot gaming streamers. Hebben ze meteen meer controle.

Daarnaast, Steam komt ook al met hun eigen console, kun je straks ook games mee streamen. Steam is vele malen groter dan de rest. Dan moet je wel met iets speciaals komen, wat er op dit moment gewoon niet is. Veel mensen blijven dus lekker bij Steam.

Via Windows 10 kun je ook al via je eigen hardware games streamen naar (mobiele) apparaten e.d. Waarom zou je dat dan niet via Steam doen en voor een andere optie kiezen?

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2016 18:04]

Een groot nadeel zijn de kosten. ;)

Een groot serverpark voor games streamen en downloads e.d. kost handen vol geld!

Moet je nogal wat aanbod hebben om dat terug te verdienen!

Op dit moment heeft alleen Steam een dusdanig aanbod dat zij gemakkelijk uit de kosten kunnen komen.

Dat lukt je niet als je net een streaming dienst gaat opzetten, zeker als je geen content hebt. Square Enix heeft zelf te weinig content om een dergelijke dienst op te zetten.

Ik ken alleen Lara Croft tomb raider dat ik van hun zou willen spelen. Dat spel wordt ook alleen met een Steam key verkocht, dus niet via hun eigen streaming dienst, dat kan ook niet meer want dat ligt op zijn gat!

Dus via Windows store en alle andere online winkels krijg je gewoon een Steam key!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2016 18:06]

Ik snap even niet waarom je Steam aanhaalt; gezien we het over specifieke streaming services hebben..
Waarom zou je games streamen als je Steam al hebt?!

Ik speel ze liever lokaal dan via streaming, met de problemen van dien.
Ja, en je hebt mensen die nooit een boek kopen en alles bij de bibliotheek lenen; en je hebt mensen die graag thuis een goed gevulde boekenkast willen hebben staan. Smaken, wensen en eisen verschillen.
Wat als je streamingdienst plat ligt en je een game wilt spelen? Ik start mijn pc op en kan spelen. Cloud based en streaming wordt verkondigd als zijnde de nieuwe hype maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren voor gaming.

Later misschien voor de consoles en Steam console.

Op de pc via Windows 10 kun je al games en films streamen naar (mobiele)apparaten.

Netflix(het streamen van films) loopt ook niet zo hard als men wel zou willen. Dit komt grotendeels door aanbod.

Als je geen aanbod hebt, (dus geen ontwikkelaars die op je platform willen publiceren en willen investeren) dan kun je het wel schudden.

Veel mensen die netfkix hebben gehad om films te streamen gaan weer naar popcorn time of iets dergelijks omdat daar het aanbod groter is en nieuw materiaal veel sneller aangeboden wordt. Veel klachten die je hoort over netflix gaan over oude content, halve series en nieuwe content wat niet aangeboden wordt!

Zonder steun van de ontwikkelaars of game uitgevers, kun je het wel vergeten met je streaming dienst!

Voordat je een aanbod aan spellen hebt zoals Steam, ben je jaren verder en is Steam ook als platform alweer jaren op de anderen vooruit qua ontwikkeling. Steam heeft ook zijn eigen console die ze later vast ook geschikt gaan maken of al geschikt is voor game streaming!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2016 18:08]

Sorry hoor, maar wat wil je duidelijk maken? Dat streaming gedoemd is om te sterven, en/of dat het de hype niet waard is? Ik zeg nergens dat game-streaming 'de toekomst is'. Volgens mij boert Netflix prima (ik ben het verder met je eens hoor qua aanbod etc, maar dat is een andere discussie); en ik snap je vergelijking niet met Popcorn time: dat is net iets als zeggen dat Steam tegenvalt omdat er niet alles op verkrijgbaar is en daarom maar games 'illegaal' download.

Ik gebruik zelf ook Steam op mijn PC; laat niet weg dat streaming-technologie voor games een meerwaarde kan zijn voor mensen die geen PC (of console) hebben / willen aanschaffen en wel geld overhebben om gebruik te maken een streamingservice. En zoals ik al schreef, dit zullen niet de serieuze gamers zijn, die zullen inderdaad sneller kiezen voor een gaming-PC/console naar keuze.
Nee, alleen dat het nog niet zo'n vaart loopt. ;)

Het zal er ooit vast wel komen, in welke vorm dan ook.

De mensen gaan juist weer van netflix naar popcorn time omdat daar de nieuwe content wel te krijgen is of complete series!

Ik ken veel mensen die het abbo opgezegd hebben omdat ze al door de content zijn.

Wil je wat nieuws, zul je je helaas moeten wenden tot popcorn time of iets dergelijks. Er zit ook een gat van zo'n 3-4 maanden tussen de bioscoop releases en de blu-ray releases. Mensen willen toch wat nieuws.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2016 18:16]

Volgens mij kan je via Steam ook je games streamen...

Welliswaar alleen op je eigen netwerk, maar toch. Je ziet dat het op een 1Gb/s netwerk prima werkt om games te streamen. Daar ligt denk ik ook oorzaak van het falen van al die streamingdiensten. Om goede kwaliteit, no lag, games te kunnen spelen heb je gewoon minimaal 100/100 glasvezel nodig. En die markt is gewoon nog niet zo groot.
Klopt, maar daar doel ik niet op als het gaat om streaming services ;) Sony biedt een soortgelijke functie, en Microsoft geloof ik ook met de Xbox One.
Het gaat er niet erom of steam meer bied.. Het gaat erom dat als je als Square Enix en een eigen platform meer geld kan verdienen aan een game als je deze via je eigen platform verkoopt, dan via de concurent en dus een bepaald bedrag moet afstaan om de games op steam te mogen verkopen.. Dus waarom zou je als Square Enix dan geen eigen game platform maken.. Alleen het probleem is dart deze eigenlijk te laat zijn met een nieuw game platform erbij.. En dat steam eigenlijk al de boel domineert.
Onlive? Nee, is overgenomen door Sony.
En sinds 30 april vorig jaar (2015 dus ;)) ook alweer gestopt. Was net mijn post aan het editen.
Maar sindsdien heeft Sony een streamingdienst opgezet voor oude PlayStation games
Juist het 'weinig horen' van de andere diensten (PSNow en Geforce Now) zal ook de reden zijn geweest dat ze geen investeerders konden vinden. Ik ben er nooit van onder de indruk geweest, idee is leuk, maar praktisch te veel randzaken die het voor mij een dienst maken die ik toch nooit zal nemen.
PS now draait gewoon hoor beta in Nederland omdat je er weinig van hoort is het slecht? Ik zal er zelf weinig gebruik van maken maar goed dat terzijde.
Reden van sluiten van Shinra Technologies Inc.:

[...]
Over de 'andere' gamestreamingdienst hoor je tegenwoordig ook niets meer, ik ben er de naam even van kwijt, iemand enig idee hoe dat (nog) loopt?
Ik denk dat je OnLive bedoeld?
Zo te zien is die ook gestopt/verkocht.

Zie: http://onlive.com/
Inderdaad, ik kwam er net achter toen ik even in het Tweakers-archief zocht, ook die dienst is inderdaad gestopt.. Was mijn post net aan het editen. :)
Het is zekers wel levensvatbaar! Ik maak zelf gebruik van LiquidSky, en die is op dit moment nog in beta (wat waarschijnlijk de reden is dat je daar nog niet van hebt gehoord) maar als alles goed gaat gaan ze over een paar weken live.

www.liquidsky.tv

Ik kan na meer dan 6 maanden alles getest te hebben (lees: gratis gebruik van gemaakt) melden het erg goed werkt zonder al te veel problemen en op een 20 mBit connectie.
NOTE: Hierboven wordt Gaikai ook al vermeld.

Je had ook nog Gaikai (https://www.gaikai.com). Ook deze is overgenomen door Sony en blijkt, na het lezen van de website, herrezen te zijn tot Playstation Now.

[Reactie gewijzigd door joeri1 op 6 januari 2016 10:52]

Vergeet ook Nvidia Geforce Now niet. Naast de al genoemde Sony PlayStation Now heeft ook Nvidia een cloud game-streaming dienst. ;)

http://shield.nvidia.com/games/geforce-now
De techniek is uiterst interessant. je kunt het ook zelf proberen:
http://lg.io/2015/07/05/r...aming-service-on-ec2.html

kosten: ongeveer 55 dollarcent per uur.

Gooi er goede marketing tegenaan en het moet zeker levensvatbaar kunnen zijn.
Het probleem waar je vooral tegenaan zal lopen is latency over de hele linie (coderen van de stream, versturen naar de client, decoderen van de client) en de hoeveelheid bandbreedte die je nodig hebt.
Die hoge settings vielen volgens mij ook wel mee, hoor. Ik vraag me af of ze in de praktijk veel hogen dan 720p zijn gekomen, vooral omdat dat ten tijde van de introductie van deze diensten voor de consoles vaak al te hoog gegrepen was.
wat ook wel interessant is: http://utomik.com/
dit is geen cloud gaming dienst maar meer een game abonnement zo ver ik het begrijp.
best interessant je hooft de games niet volledig te downloaden om het te kunnen spelen.
soort van streaming. wel intressant om een keer naar te kijken misschien. http://utomik.com/about-utomik/
Wat ik mij afvraag, waar komt de rekenkracht vandaan? Daar zeggen ze niks over in de video en in het FAQ kan ik daar ook niks over vinden.
Utomik uses its own unique file streaming tech to start games fast. Play the real game from your own PC, not a crappy video stream. Utomik is free of lag, and guarantees the original game quality.

dit stuk teks komt rechtstreeks van hun site af wat ik er uit haal is dat ze alleen de data leveren om het spel te spelen. en de PC word dus gebruikt om alles te berekenen.
Klinkt interessant maar lijkt me dat toch wel dat dit pop-in problemen gaat geven in openworld games
Het enige wat je dan nog overhoudt is dat je een game eerder kunt spelen. Iets wat met behulp van pre-loaden al enigszins is opgelost. Tenzij je heel weinig diskspace hebt, maar dit lijkt mij in deze tijd niet meer van toepassing. Dan hou je uiteindelijk alleen nog het abonnement over wat ze "uniek" maakt. Mocht dat overigens aanslaan wordt het wel interessant. Want wat gaat Valve met hun Steam dan doen? Abonnementen met Steam?
Zo interessant is dat niet. Je hebt nog steeds een pc nodig die krachtig genoeg is om het spel te draaien, oftewel het enige verschil met het spel bv op steam kopen is dat je niet hoeft te wachten tot de download klaar is. Op steam heb je ook al een speelbare modus voordat het volledige spel binnen is, dus wat nou de meerwaarde is?
Ik lees ook nergens iets over OS requirements. Werkt dit ook op Linux en Mac of is het zoals gewoonlijk weer eens kortzichtig windows-only? Het leuke aan streaming diensten als OnLive was nou juist dat het OS-onafhankelijk is en je dus geen windows pc nodig hebt voor een game die alleen op windows is uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door kozue op 6 januari 2016 14:08]

True, het is ook meer dat je voor een vast maand bedrag allemaal games kan spelen en juist omdat je zo veel games kan spelen zonder te betalen doe je meer games dan dat je normaal zou doen en daarom hebben ze er voor gezorgd dat die ervaring goed/snel is. ik denk dat de OS requirements per game verschild. weet zelf niet of het programma zelf op linux kan draaien.
Ik wist niet dat Square Enix Łberhaupt een dergelijke dienst in huis had. Het is ook duidelijk dat een groot aandeel van de nieuwe games online georiŽnteerd zijn. Dit is op zich logisch en er is ook een grote markt voor. Echter beleef ik zelf toch meer plezier aan de good old JRPG's die het bedrijf vroeger maakte. Geen enorme Cloud hosting maar simpelweg een toffe storyline, uitgediepte characters en goede gameplay. Wat dat betreft vind ik de naam van de cloud dienst dan ook een leuke knipoog naar de Shinra corporation uit FFVII :)
Nvidia Shield TV is toch een stap in de goeie richting.
Je kan streamen vanaf je private cloud ( game PC ) en je kan streamen tegen betaling van hun cloud.
Ik wist niet dat de dienst Łberhaupt bestond. Ik betwijfel of er velen zijn die dit weten. Volgens mij zijn ze ergens aan begonnen maar hadden ze geen idee hoe ze het aan de man moesten brengen.