Door , , 90 reacties

De korte geschiedenis van Canons systeemcamera's gaat niet over rozen. De eerste EOS M kwam in 2012 op de markt, vijf jaar na de introductie van de eerste spiegelloze camera's. De EOS M was tijdens zijn introductie al achterhaald als je de camera vergeleek met concurrerende systeemcamera's. Hij had namelijk geen PASM-wieltje, geen kantelbaar scherm, een losse, bulky flitser, een zeer beperkt lensaanbod, geen evf en geen compact zoomobjectief. Het belangrijkste struikelblok was echter de autofocus, die ronduit traag was, hoewel dat enige tijd later met een firmware-update wat verbeterd is.

Canon vroeg maar liefst 849 euro voor deze, oneerbiedig gezegd, wat kreupele camera. Die prijs is na verloop van tijd wel flink gezakt: momenteel kun je de EOS M inclusief kitlens voor minder dan 300 euro op de kop tikken en hij is ook regelmatig voor minder dan dat in de aanbieding geweest. De lage prijs meewegende is de prijs-prestatie ondertussen best aardig te noemen.

EOS M3 tafel

Na de introductie van de EOS M bleef het lang stil. Anderhalf jaar later, in december 2013, werd de EOS M2 aangekondigd, maar die werd voornamelijk in Japan en enkele andere Aziatische landen verkocht, en is officieel nooit in Europa en de VS geïntroduceerd. Wie hoopte dat deze camera de 'fouten' van het eerste model oploste, kwam bedrogen uit. De verbeteringen waren minimaal: de EOS M2 kreeg het iets snellere Hybrid CMOS AF II-systeem, wifi en een iets hogere burstsnelheid.

Met de introductie van de EOS M3 lijkt Canon drie jaar na dato wel aan een inhaalslag begonnen te zijn, want veel van de kritiekpunten zijn nu aangepakt. De camera heeft een nieuwe sensor met een flink verbeterde autofocus, een PASM-draaiwiel, kantelbaar scherm, ingebouwde flitser, multi-interface-flitsschoen en zelfs een belichtingscompensatiewieltje.

Hij is wel bijna even duur als de oorspronkelijke EOS M tijdens zijn introductie, in een prijssegment met een ruim aanbod aan veelzijdige systeemcamera's, zoals de Sony A6000 en de Samsung NX500. Hoe groot is de stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger(s) en heeft de EOS M3 daarmee voldoende bestaansrecht?

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter