Door Jeroen Horlings

Redacteur

Canon EOS M3 Review

Een goede stap vooruit

15-06-2015 • 06:00

90

Multipage-opmaak

Inleiding

De korte geschiedenis van Canons systeemcamera's gaat niet over rozen. De eerste EOS M kwam in 2012 op de markt, vijf jaar na de introductie van de eerste spiegelloze camera's. De EOS M was tijdens zijn introductie al achterhaald als je de camera vergeleek met concurrerende systeemcamera's. Hij had namelijk geen PASM-wieltje, geen kantelbaar scherm, een losse, bulky flitser, een zeer beperkt lensaanbod, geen evf en geen compact zoomobjectief. Het belangrijkste struikelblok was echter de autofocus, die ronduit traag was, hoewel dat enige tijd later met een firmware-update wat verbeterd is.

Canon vroeg maar liefst 849 euro voor deze, oneerbiedig gezegd, wat kreupele camera. Die prijs is na verloop van tijd wel flink gezakt: momenteel kun je de EOS M inclusief kitlens voor minder dan 300 euro op de kop tikken en hij is ook regelmatig voor minder dan dat in de aanbieding geweest. De lage prijs meewegende is de prijs-prestatie ondertussen best aardig te noemen.

EOS M3 tafel

Na de introductie van de EOS M bleef het lang stil. Anderhalf jaar later, in december 2013, werd de EOS M2 aangekondigd, maar die werd voornamelijk in Japan en enkele andere Aziatische landen verkocht, en is officieel nooit in Europa en de VS geïntroduceerd. Wie hoopte dat deze camera de 'fouten' van het eerste model oploste, kwam bedrogen uit. De verbeteringen waren minimaal: de EOS M2 kreeg het iets snellere Hybrid CMOS AF II-systeem, wifi en een iets hogere burstsnelheid.

Met de introductie van de EOS M3 lijkt Canon drie jaar na dato wel aan een inhaalslag begonnen te zijn, want veel van de kritiekpunten zijn nu aangepakt. De camera heeft een nieuwe sensor met een flink verbeterde autofocus, een PASM-draaiwiel, kantelbaar scherm, ingebouwde flitser, multi-interface-flitsschoen en zelfs een belichtingscompensatiewieltje.

Hij is wel bijna even duur als de oorspronkelijke EOS M tijdens zijn introductie, in een prijssegment met een ruim aanbod aan veelzijdige systeemcamera's, zoals de Sony A6000 en de Samsung NX500. Hoe groot is de stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger(s) en heeft de EOS M3 daarmee voldoende bestaansrecht?

Vernieuwingen

EOS M3 sensor

De sensor van de EOS M3 is identiek aan die in de 750D en 760D (zie review). Ook in dit geval is dus niet gekozen voor de dualpixelsensor van 20,2 megapixel die in de 70D en 7D Mark II gebruikt wordt. In plaats daarvan is gekozen voor de 24-megapixelsensor. Dat plaatst de EOS M3 wat beeldkwaliteit betreft dus op het niveau van de 750D en 760D. Op dat vlak zien we dus geen afwijkingen. Meer hierover lees je op de pagina over beeldkwaliteit.

Autofocus

Dat betekent dat de fasedetectieautofocuspunten van de Hybrid CMOS AF III aanwezig zijn. Deze sensor heeft meer focuspixels dan die in eerdere EOS-camera's, waaronder de 100D en de M2. Volgens Canon is dit systeem vier keer zo snel als versie II. Dat is positief, ware het niet dat deze snelheid voor de EOS M3 cruciaal is. Immers, in tegenstelling tot de 750D en 760D heeft de EOS M3 geen spiegel en speciale autofocussensor, en is hij dus helemaal afhankelijk van het focussysteem via de normale sensor. Naast fasedetectieautofocus gebruikt de camera overigens contrastdetectie, vandaar de term Hybrid in de benaming.

Zoals verwacht is de autofocus gelijk aan die van de 750D en 760D in live view-modus. Scherpstellen gaat redelijk snel en tijdens het filmen wordt het focuspunt langzaam verschoven, wat er op beeld vloeiend uitziet. Canon heeft dus een behoorlijke inhaalslag gemaakt op dit vlak. Toch zijn we niet helemaal tevreden. Zet de EOS M3 tegenover een aantal andere systeemcamera's, en de camera legt het nog steeds af. De Sony A6000, Samsung NX500 en Panasonic G7 zijn beduidend sneller met scherpstellen. Ook systeemcamera's in een lager prijssegment zijn in de meeste gevallen sneller. Het belangrijkste punt is dat de scherpstelling van de EOS M3 nu in de praktijk goed bruikbaar is. Toch blijft het oppassen geblazen, want het komt nog steeds voor dat de scherpstelling te veel tijd in beslag neemt en het resultaat dus onscherp is.

Overigens is er nog een bijzondere feature op dit vlak die we nog niet eerder zagen bij Canon-systeemcamera's en -dslr's: focus peaking. Daarmee kun je heel makkelijk handmatig scherpstellen, omdat het deel dat scherp is een rode arcering krijgt. Dit is ideaal in combinatie met oude, handmatige lenzen en als je de scherpstelling heel nauwkeurig wil bepalen. Achterop zit een MF-knop, waarmee je deze modus kunt activeren. Andere systeemcamera's zijn al langer voorzien van focus peaking.

EOS M3 PASM

PASM-wiel

Uit de adoptie van focus peaking blijkt dat Canon de meer ervaren amateurfotograaf serieus neemt. Dat blijkt ook uit de aanwezigheid van een PASM-draaiwieltje. De twee eerste EOS M's beschikten daar niet over, waardoor je het menu moest induiken om een andere stand te selecteren. Verder is er nu een draaiknop voor belichtingscompensatie, zoals steeds vaker gebruikelijk is bij camera's. Het wieltje draait wat stroef om te voorkomen dat het per ongeluk wordt gebruikt. Verder vinden we nog een programmeerbare stand, een scene-stand en een hdr-stand op het programmawiel, naast de automatische standen. Een panoramamodus ontbreekt vreemd genoeg.

EOS M3 scherm

Kantelbaar scherm

Eveneens nieuw is het kantelbare scherm. Dit is bij systeemcamera's eigenlijk al jaren standaard, maar de eerdere EOS M's beschikten hier niet over. Canon heeft het meteen goed aangepakt; het schermpje kan behoorlijk ver uitgetrokken worden en draait tot 180 graden omhoog. Het is aanraakgevoelig, maar dat was bij de eerste EOS M's ook al het geval. Nog los van de eventuele bediening is het scherm vooral handig in de videomodus, omdat je dan met je vingers kunt scherpstellen. In de fotomodus kan dat overigens ook. De constructie van het kantelbare scherm ziet er wel wat kwetsbaar uit, maar dat geldt evenzeer voor de modellen van concurrenten.

Ingebouwde flitser

De EOS M3 is voorzien van een ingebouwde pop-up-flitser. Dat is groter nieuws dan het in eerste instantie lijkt. De eerste EOS M's hadden geen ingebouwde flitser, waardoor deze functionaliteit ontbrak. Er werd wel een externe flitser meegeleverd: de Speedlite 90EX. Met die flitser zelf was technisch gezien niets mis, maar hij was in vergelijking met de body bijzonder groot en lomp. Dat kwam onder andere doordat hij gevoed wordt door twee losse AA-batterijen, die nogal wat ruimte in beslag nemen. Vanwege de omvang was er nogal een drempel om de flitser bij ieder foto-uitje mee te nemen en bovendien deed hij de compacte body teniet. De ingebouwde flitser is klein en niet bijzonder krachtig, maar wel handig. Je kunt hem bovendien naar achteren duwen, zodat je eventueel indirect kunt flitsen.

EOS M3 flits

Body en bediening

De body van de camera is verbeterd; hij heeft nu een beduidend betere grip. De ring- en middelvinger kunnen nu stevig aan de voorzijde worden geklemd en voor de duim is er een inkeping achterop. De wijsvinger heeft daardoor vrij spel om de ontspanknop te bedienen. De pink bungelt vanwege de kleine body los aan de onderkant. Overigens is de body dankzij de grotere grip wel wat in omvang en gewicht toegenomen. De EOS M3 is ongeveer 30 procent groter, vooral in de dikte, en weegt nu 366g, tegenover de 298g van zijn voorganger.

EOS M3 Draaiwieltje rondom de ontspanknop

Knoppenspel

Het aantal knoppen is rijkelijk toegenomen. Enerzijds zou dit de beginnende fotograaf kunnnen afschrikken, maar anderzijds was de oorspronkelijke EOS M gewoon niet praktisch voor iemand die niet in de automatische stand werkt. Voor te veel zaken moest je het menu induiken; nu kan dat veel sneller. Met het PASM-wieltje bovenop kun je snel van stand wisselen, voor belichtingscompensatie hoef je geen knop meer in te drukken en er zijn nu twee draaiwieltjes, waarmee je razendsnel instellingen kunt wisselen.

De oorspronkelijke EOS M had alleen een draaiwieltje aan de achterzijde, maar de M3 heeft er ook een aan de bovenkant. Die heeft Canon vernuftig rondom de ontspanknop gepositioneerd. Daardoor is hij altijd binnen handbereik, een bijzondere prettige verbetering wat ons betreft. In de M-stand wijzig je de sluitertijd met het draaiwieltje bovenop en de diafragmawaarde met het wieltje aan de achterzijde. In de overige standen is het draaiwieltje bovenop de primaire plek om waarden te veranderen en heeft het wieltje aan de achterzijde soms geen functie.

EoS M3 belichtingscompensatie

Verder kun je nu de iso-waarde makkelijk wijzigen via een knop aan de achterzijde en daar is nu ook een knop voor het instellen van de flits te vinden. Daarnaast is er nu een knop voor het vastzetten van de belichting en het aan- en uitzetten van de gezichtsherkenning. Zoals eerder beschreven is er een knop om over te schakelen naar handmatige scherpstelling, die je weer een retourtje menu bespaart. Via de Q-knop, Canons equivalent van een Fn-knop, kun je veel andere functies bereiken, waaronder de zelfontspanner, de transportmodus, de beeldkwaliteit, het videoformaat, de autofocusbediening, de witbalans, de beeldverhouding en de lichtmeting. De overige, zeer specifieke functies, vind je in het menu. Daar kun je ook de werking van de knoppen en draaiwieltjes aanpassen.

EOS M3 kantelbaar schermMulti-interface flitsschoen

Net als zijn voorganger is de EOS M3 van een flitsvoet voorzien. Daarop kun je de Canon Speedlite-flitsers gebruiken, evenals third-party-modellen en draadloze triggers. Een externe flitser is krachtiger dan de ingebouwde flitser en heeft vaak een draai- en kantelbare flitskop, zodat je indirect kunt flitsen.

Aan het eind van de flitsvoet zitten elektronische contacten, waardoor ook andere producten dan alleen flitsers kunnen worden aangesloten. Het is daardoor een multifunctionele flitsschoen geworden. Canon is daarin verre van uniek; Olympus begon er al vele jaren terug mee en andere fabrikanten volgden snel. Tijdens de introductie van de EOS M was dit al vrij standaard. Dankzij de extra contacten is het mogelijk om een elektronische zoeker aan te sluiten: de Canon EVF-DC1, die oorspronkelijk voor de PowerShot G1 X Mark II werd ontworpen. Deze heeft een meerprijs van zo'n 240 euro. Wie daar interesse in heeft, moet dus bijna 1000 euro neerleggen voor de EOS M3, wat hem een stuk duurder maakt dan systeemcamera's die voorzien zijn van een ingebouwde evf. In ieder geval biedt Canon de consument nu een optie.

Microfoonaansluiting

EOS M3 mic

Eveneens nieuw is een microfoonaansluiting. Dat moet de camera interessant maken voor filmers, want zij kunnen nu een externe microfoon aansluiten voor een betere geluidskwaliteit. De videomogelijkheden zijn verder ruwweg dezelfde als bij de EOS 750D en 760D. Hij kan filmen in 1080p met 24, 25 en 30fps in het mp4-formaat met de h264-codec. Tijdens het filmen kun je echter niet de belichting aanpassen, maar voordat de opname start, kun je wel de gewenste instellingen kiezen. De EF-M-lenzen hebben allemaal een STM-stappenmotor, waardoor ze geruisloos kunnen scherpstellen tijdens het filmen. De maximale lichtgevoeligheid in de videomodus is 6400 iso.

Overige bevindingen

De aan-uitknop zit boven op de body. Bij de meeste camera's is het een schakelaar, dus de knop is in het begin een beetje onwennig. Het duurt circa 2 seconden voordat de camera operationeel is. Verder zit het autofocushulplicht op een wat onhandige locatie. Je moet daar rekening mee houden bij het vasthouden, want de wijsvinger kan in de weg zitten. Ten slotte valt de accuduur wat tegen, met zo'n 250 foto's per acculading. Ter vergelijking, de Sony A6000, die evenmin over een reusachtige accu beschikt, gaat tot 360 foto's.

Kitlens en lensaanbod

EOS M3 kitlens

De kitlens van de EOS M3 is exact dezelfde als die met de eerste EOS M camera werd geïntroduceerd. De lens heeft een bereik van 18-55mm en een lichtsterkte van f/3.5-5.6. Het ontwerp is strak en de vomgeving ziet er navenant uit, al wijkt de kleur wat af van die van de body. Hij zoomt zeer soepel en heeft aan het uiteinde ook een ring voor handmatige scherpstelling. Deze ring is bijzonder smal en werkt daardoor niet fijn, maar het geheel is wel werkbaar. Een aspect waarin de EOS M3 flink afwijkt van alle andere systeemcamera's is de relatief grote kitlens. Het is al enkele jaren gebruikelijk dat camerafabrikanten ook een zogenoemde pancake-zoom in hun portfolio hebben met collapsible lenselementen. De lens kan daardoor een stuk compacter zijn, waardoor de algehele combinatie makkelijker mee te nemen is en bijvoorbeeld in een jaszak past. Dat is nu vrijwel onmogelijk. De kitlens is overigens wel van goede kwaliteit.

Hieronder zie je de EOS M3 in vergelijking met een aantal andere camera's, waaronder de Sony A6000, Canon 760D en Olympus OM-D E-M10.

EOS M3 vergelijking
EOS M3 vergelijkingEOS M3 vergelijkingEOS M3 vergelijking

Een ander verschil is dat een aantal concurrerende kitlenzen al begint bij 16mm, wat een 24mm-groothoek oplevert in kleinbeeldequivalent. Dat ontbreekt nog bij Canon.

Lensaanbod

Er ontbreekt overigens wel meer bij Canon, want sinds de introductie in 2012 zijn er slechts vier EF-M lenzen aangekondigd. Het begon met de 18-55mm f/3.5-5.6-kitlens en de 22mm f/2-prime. Enige tijd later werd de 11-22mm f/4-5.6 aangekondigd en onlangs de 55-200mm f/4.5-6.3-telelens. Met slechts vier lenzen in drie jaar tijd vestigt Canon een negatief record. Weliswaar bieden de lenzen in totaal een aardig bereik van 11 tot 200mm, maar veel lenzen ontbreken nog, zoals een macrolens en vooral lichtsterke primes. Bovendien zijn de huidige lenzen, op de 22mm-prime na, niet bepaald lichtsterk, met een minimale lensopening van f/4. Daardoor kun je minder goed met scherptediepte spelen, wat toch juist een voordeel is van zo'n grote sensor, en ben je beperkt in situaties met weinig licht. Bij andere systeemcamera's en bij dslr's zijn er door het grotere lensaanbod veel lichtsterke alternatieven. Hoewel de EOS M3 dus ten opzichte van zijn voorganger veel meer biedt voor fanatiekere fotografen, schiet het lensaanbod enorm tekort. Het lijkt er daardoor nog steeds op dat Canon deze markt nog niet serieus genoeg neemt.

Wie overweegt te investeren in de EOS M3 doet er goed aan het karige lensaanbod mee te wegen. Verwacht je weinig behoefte te hebben aan extra lenzen, behalve de vier beschikbare, dan zit je prima. Als je echter de mogelijkheid wil openhouden om in de toekomst je set te upgraden met extra lenzen, dan zijn er veel betere alternatieven.

EOS M3 lenzen

De vier EOS-M-lenzen (foto: Canon)

Natuurlijk is er wel een EF - EF-M-adapter beschikbaar, maar dat is om twee redenen niet ideaal. Ten eerste kost deze weer ruim 120 euro boven op de aanschafprijs en ten tweede doet dit afbreuk aan het compacte ontwerp van de EOS M. Het is niet logisch om een kleine camerabody te kopen en daar dan een grote lens op te schroeven, maar het kan natuurlijk wel en in bepaalde gevallen kan het zeker van pas komen, bijvoorbeeld voor iemand die een EOS M-camera wil aanschaffen als back-up naast een dslr. De autofocus blijft dan behouden, maar is wel wat trager.

Beeldkwaliteit

De EOS M3 gebruikt dezelfde sensor als de 750D en 760D, en biedt dan ook dezelfde beeldkwaliteit. Zoals je in de review van deze camera's kunt lezen, zijn de foto's scherp en kleurrijk, en lijkt het dynamisch bereik marginaal toegenomen.

Ten opzichte van de oude 18-megapixelsensor van de EOS M en M2 is er sprake van wat meer detail en iets minder kleurruis, maar tegelijkertijd neemt de kleurverzadiging bij 6400 iso zichtbaar af. De vooruitgang in kwaliteit ten opzichte van de vorige generatie Canon-sensors is, los van de toegenomen resolutie, dus niet overtuigend. De sensors met een vergelijkbare resolutie van andere camerafabrikanten doen het net een fractie beter. Aan de andere kant, dat geldt vooral voor dslr's, zoals de Nikon D5300 en D5500, die dankzij het weglaten van een low-pass filter scherpere resultaten produceren. In het systeemcamerasegment ligt de gemiddelde resolutie nog wat lager, omdat Fujifilm, Olympus en Panasonic maximaal 16-megapixelsensors gebruiken. In vergelijking met andere aps-c-systeemcamera's zijn de resultaten van de Sony A6000, Samsung NX500 en Fujifilm X-E2 een fractie beter.

Nieuwe sensor

Het is natuurlijk interessant om de nieuwe 24-megapixelsensor te vergelijken met de oude 18-megapixelversie, die in zeer veel EOS-camera's wordt gebruikt. Daarbij oogt de nieuwe sensor niet overtuigend beter, hoewel er sprake is van meer detail op de lage iso's dankzij de hogere resolutie. Op de hoge iso's zien we dat de 24-megapixelsensor van de EOS M3/750D/760D wat meer kleur verliest. Ook heeft de voorgaande generatie wat meer contrast, waardoor het resultaat wat scherper lijkt. Daar staat tegenover dat de oude sensor iets meer last heeft van kleurruis, waarbij vooral de rode pixels opvallen. De onderstaande foto is onder identieke omstandigheden gemaakt: in raw op 12.800 iso met een handmatige witbalans, een sluitertijd van 1/4000e en diafragma f/5.6.

Links het resuiltaat van de 18 megapixel-sensor, rechts de nieuwe 24 megapixel-sensor van de 760D

Links de oude 18-megapixelsensor, rechts de nieuwe 24-megapixelsensor van de EOS M3/750D/760D (raw)

Hieronder staat een vergelijking van de nieuwe 24-megapixelsensor versus de oude 18-megapixelsensor en die van de Sony A6000, alle op 12.800 iso.

Vergelijking 760D, 60D, A6000 op 12.800 iso (RAW)

Een vergelijking van de Canon 760D, 60D en de Sony A6000 op 12.800 iso-raw

Jpeg

Bij 1600 iso oogt het beeld relatief schoon, maar wordt ruis op 100 procent wel zichtbaar. 3200 iso kan er prima mee door, maar vanaf dat punt neemt de beeldkwaliteit merkbaar af. Details worden grover en scherpe delen wordt wat uitgesmeerd. Op 6400 en 12.800 iso neemt ook de kleurverzadiging af. Deze standen kunnen beter vermeden worden, al kan 6400 iso nog wel bruikbare resultaten opleveren. De camera is nog uit te breiden met een optionele 25.600 iso-stand, maar het gebruik daarvan raden we af.

Canon 760D JPEG

1600, 3200, 6400 en 12.800 iso-jpeg

Raw

Als we de kijken naar de beelden in raw-formaat, dan zien we vergelijkbare resultaten. Vooral 1600 iso kan er prima mee door en 3200 iso is ook nog bruikbaar, maar vanaf 6400 iso neemt de kwaliteit snel af. Op 12.800 iso blijven er maar weinig bruikbare details over.

Canon 760D RAW

1600, 3200, 6400 en 12.800 iso-raw

Praktijkfoto's

De onderstaande foto's zijn onbewerkt en gemaakt in de jpeg-stand, in combinatie met 18-55mm kitlens. Ze geven een indruk van wat je zoal kunt met de camera en hoe de 24-megapixelsensor presteert. Voor meer praktijkfoto's kun je ook de 760D review bekijken, want de sensor is identiek.

Flora en fauna

Canon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en faunaCanon EOS M3 - flora en fauna

Overig

Canon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overigCanon EOS M3 - overig

Specificaties en fotogalerij

Canon EOS M3 Canon EOS M
Laagste prijs € 636,- Vergelijk prijzen € 299,- Vergelijk prijzen
Mount Canon EF-M Canon EF-M
Cameraresolutie 24,7Mp 18Mp
Sensortype CMOS CMOS
Sensorformaat APS-C (cropfactor 1.6) APS-C (cropfactor 1.6)
Minimale ISO-gevoeligheid ISO 100 ISO 100
Maximale ISO-gevoeligheid ISO 25600 ISO 12800
Beelden per seconde 4,2fps 4,3fps
Videoresolutie 1920x1080 1920x1080
Videoframerate 30fps 29fps
Aantal autofocuspunten 49 31
Focusmechanisme Automatische Focus (motor in lens), Handmatige Focus Automatische Focus (motor in lens), Handmatige Focus
Eigenschappen body Ingebouwde flitser, Kantelbaar scherm, Video opname Video opname
GPS Nee Nee
Schermdiagonaal 3" 3"
Gewicht body 366g 298g
Kleur body Zwart Zwart
Geheugenkaarttype (Camera) SD, SDHC, SDXC SD, SDHC, SDXC
Verbinding (Extern) Microfoon, Mini-HDMI, USB 2.0 Mini-HDMI
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Kitlens EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Canon EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM
Zoom (wide) kitlens 18mm 18mm
Zoom (tele) kitlens 55mm 55mm
Diafragma (wide) kitlens 3,5 3,5
Diafragma (tele) kitlens 5,6 5,6
Filtermaat kitlens 52mm 52mm
Kleur kitlens Zwart Zwart

Alternatieven

De EOS M3 is de enige recente systeemcamera van Canon, terwijl de concurrentie niet bepaald stil heeft gezeten. Andere merken, zoals Olympus, Panasonic, Samsung, Sony, Fujifilm en Nikon, hebben verschillende modellen op de markt, waardoor er een groot aanbod van alternatieven is. Deze kunnen we niet allemaal bespreken, maar we noemen hier een aantal modellen die zich wat prijs en features betreft goed kunnen meten met de EOS M.

Alternatieven

Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Grijs

De oorspronkelijke EOS M is dan wel drie jaar oud, maar is nog steeds te koop. Zoals benoemd is dit verre van de interessantste systeemcamera, maar de prijs is inmiddels wel zo laag geworden, dat het een leuke camera voor erbij kan zijn. Naast de 18-55mm-kitlens wordt ook de Speedlite 90EX meegeleverd.

4 van 5 sterren
(0 reviews)
Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

De Sony A6000 is al wat langer op de markt, maar is een geduchte concurrent voor de EOS M3. Deze camera is voorzien van een zeer vlot autofocussysteem en hij is daarnaast uitgerust met een ingebouwde evf. Het scherm is kantelbaar, maar niet aanraakgevoelig en haalt geen 180 graden.

4.5 van 5 sterren
(3 reviews)
linksysteemcamera round-up
Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

Een goedkoper alternatief voor de A6000 is de A5100. Deze is grotendeels identiek en heeft hetzelfde snelle autofocussysteem, maar net als de EOS M3 is hij niet uitgerust met een evf en flitsvoet. Hij heeft ook een 180 graden kantelbaar scherm.

4 van 5 sterren
(1 reviews)
Fujifilm X-E2 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart

De Fujifilm X-E2 is voorzien van een ingebouwde evf. Tegen een relatief kleine meerprijs wordt de lichtsterke 18-55mm f/2.8-4 kitlens meegeleverd, die bekendstaat om zijn goede optische prestaties en lichtsterkte. Een kantelbaar scherm ontbreekt en het autofocussysteem behoort net als dat van de EOS M3 niet tot de top, maar wordt wel regelmatig via firmware-updates verbeterd.

4 van 5 sterren
(0 reviews)
Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart

De Olympus OM-D E-M10 is een goed alternatief voor wie graag met een evf werkt. Die van de E-M10 is relatief groot en van goede kwaliteit. De Olympus heeft meer draaiwieltjes en knoppen, en is daardoor prettiger te bedienen. Het scherm is eveneens aanraakgevoelig en kan naar beneden en boven uitklappen, maar niet 180 graden. De body van de E-M10 is wat kleiner dan de EOS M3 en ook in combinatie met de 14-42mm-kitlens is hij beduidend compacter.

4.5 van 5 sterren
(2 reviews)
linksysteemcamera round-up

Conclusie

EOS M3

De EOS M3 is een goede stap vooruit ten opzichte van de eerste twee EOS M's. De grootste minpunten van zijn voorganger(s) zijn aangepakt; hij heeft nu wel een een PASM-wieltje, een kantelbaar scherm, een geïntegreerde flitser, een optionele evf en een redelijke autofocus. De adviesprijs van 729 euro blijven we wel relatief hoog vinden, vooral omdat de camera opereert in een bijzonder druk marktsegment, waarin concurrenten inmiddels een uitgebreid portfolio hebben opgebouwd, van instap- tot high-end systeemcamera, met en zonder evf.

Twee minpunten blijven overeind. Het eerste is de relatief grote kitlens. Een systeemcamera dankt zijn bestaansrecht voornamelijk aan zijn compacte voorkomen; hij is kleiner en lichter om mee te nemen dan een spiegelreflexcamera. Wat body betreft is Canon op dat punt zeker geslaagd, maar de kitlens is relatief groot, vooral omdat vrijwel alle concurrenten vaak een collapsible pancake-zoom gebruiken, al dan niet optioneel. De kwaliteit is wel goed en dat is ook wat waard.

Een ander minpunt, dat beduidend zwaarder weegt, is het gebrek aan lenzen. Met slechts vier lenzen is er amper keus voor de EOS M-bezitter. Weliswaar zijn de belangrijkste fronten afgedekt, van supergroothoek tot tele, maar op één na zijn de lenzen niet lichtsterk. Daardoor kun je minder goed met scherptediepte spelen en ben je beperkter in situaties met weinig licht. Als Canon van de EOS M-systeemcamera's een succes wil maken, is er op dat vlak nog flink wat werk aan de winkel.

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Nadeel "Hoge prijs in competitief marktsegment"

@jeroen horlings ik zag dit nadeel maar bij de alternatieven zie ik alleen maar camera's die ong even duur zijn als deze..behalve de oude canon, maar daar staat bij.. deze is niet de interessantste, dus welke camera's hebt u het over als ik vragen mag :)
De genoemde alternatieven zijn vrijwel even duur, maar bieden meer. Zoals een ingebouwde evf, een sneller autofocussysteem, een beduidend groter ecosysteem met lenzen en accessoires en vaak ook meer opties (panoramastand, video, etc). Canon moet dus opboksen tegen een flink aanbod van bestaande systeemcamera's, terwijl de camera zich vrijwel niet onderscheidt met iets unieks. De genoemde vijf zijn slechts een selectie, zoals altijd, er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Edit: spelfoutje

[Reactie gewijzigd door Yero op 22 juli 2024 13:37]

Ik denk alle camera's die hier vermeld staan: Canon EOS M3: Alternatieven ;)

Maar er zijn er nog wel meer te bedenken denk ik.

[Reactie gewijzigd door Shuriken op 22 juli 2024 13:37]

Als ik zo even door de foto's scan die gemaakt zijn bij deze review, dan denk ik, zonder de review zelf te hebben gelezen: nee. Washed out foto's,. alles lijkt een tikkie overbelicht (nouja, zeker een stop), maar vooral geen mooie natuurlijke kleuren. Ben ik de enige die dat denkt?
Testfoto's zijn geen prijswinnende foto's, maar foto's die de grenzen van de camera / lens opzoekt, of die de scherpte en kleurenpracht moeten aantonen.

Lees op z'n minst de tekst bij de foto's!
Ik ben het toch wel eens met ISaFeeliN.

Prima dat je de grenzen op zoekt, maar dan lijkt het me toch wel handig om de camera zo in te stellen dat ook de grenzen van normaal gebruik worden opgezocht, zodat mensen die de foto's bekijken er ook waarde aan kunnen hechten.

Neem bijvoorbeeld de laatste foto. Die is gewoon overbelicht, prima dat de controllers 'goed' belicht zijn, als de fotograaf dat als hoofdonderwerp van de foto ziet. Maar gelet op hoe de foto is gemaakt, betreft het hier een sfeerimpressie en dan is de overbelichting van de muur rechtsboven bijzonder beroerd. Je oog trekt er naar toe en verblind je vervolgens. Je kunt daar makkelijk 1 of 1 1/2 stop terug. De vraag is of de camera dit doet, of dat het een bewuste keuze van de fotograaf is, maar het doet mij twijfelen over de instellingen van de camera en het dynamisch bereik.

Verder vind ik met name de buitenfoto's geen uithangbord voor deze camera (hoeft natuurlijk ook niet, het is een review), maar mogelijk zijn die genomen op een zeer zonnige dag, midden op de dag. Ik mis in dat opzicht in de review een analyse van de gemaakte foto's. Leuk dat Pixelpeepen per ISO-waarde, maar ik heb liever een goed verhaal over de echte foto's.

Blijft nog over de simpele constatering dat Canon zijn eigen systeem niet serieus neemt. Wil je een compacte systeemcamera en neem je fotograferen serieus of wil je er echt ingroeien, dan is deze Canon gewoon geen optie. Je bent beter af met Panasonic, Olympus, Sony of zelfs Fuji en Samsung.
Even heel kort vanuit Londen: de meeste foto's zijn bewust gemaakt onder diverse omstandigheden, waaronder de automatische belichting - juist om te laten zien hoe de camera dat oppakt. Je ziet inderdaad dat de camera daar een paar uitglijers maakt. Die mislukte foto's zijn et dus bewust bijgeplaatst, want alleen maar gelaagde foto's plaatsen, daar heeft niemand natuurlijk wat aan.

edit: spelfoutje

[Reactie gewijzigd door Yero op 22 juli 2024 13:37]

Bij een foto zoals die van die controllers, is er simpelweg geen goede belichting. Hetzij de voorgrond is onderbelicht, of de achtergrond overbelicht. Het is onmogelijk voor de camera te weten of die controllers daadwerkelijk het onderwerp zijn, en dus voorrang hebben bij de belichting, of dat de achtergrond eigenlijk het onderwerp is, en dus voorrang heeft, (waardoor de controllers onderbelicht zullen worden)
De meest voor de hand liggende keuze is dat datgene dat in focus is, ook het onderwerp is, en dat dat dus het onderwerp is.

Je kan en mag het de camera niet aanrekenen dat het niet de achtergrond correct belicht. Dat is puur een kwestie voor de fotograaf. Er zit niet voor niets een exposure compensation knop op de camera!
Bij een foto zoals die van die controllers, is er simpelweg geen goede belichting. Hetzij de voorgrond is onderbelicht, of de achtergrond overbelicht.
En juist daarvoor hebben ze ooit HDR uitgevonden!

De HDR had dit moeten herkennen, en zo een correct belichte foto moeten maken.
HDR is een ingrijpende bewerking van jpegs, waarbij verschillend belichte foto's als basis voor een eindresultaat worden gebruikt. Zeker geen functie die je automatisch kan/wil laten toepassen dus.

Persoonlijk zie ik bij een review liever onbewerkte plaatjes dan 'gimmicks' als HDR, die wat maskeren wat de grenzen van het product zijn.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 22 juli 2024 13:37]

HDR gebruik je (natuurlijk) niet standaard; het zou optioneel moeten zijn. Maar deze camera heeft HDR, en de "controller foto" is een uitgelezen situatie om dat uit te proberen. Dan had het bovenste deel van de foto op open diafragma korter kunnen worden belicht, wat meer achtergrond onscherpte had opgeleverd, en een minder overbelichte achtergrond.

Onbewerkte plaatjes zijn leuk, maar veel mensen gebruiken de automatische stand, dus dan is het tonen van "gimmicks" voor die doelgroep erg nuttig.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 22 juli 2024 13:37]

De HDR had dit moeten herkennen? HDR is een functie waarvan je zelf bepaalt hoe en wanneer je deze gebruikt. En die je zelf dus ook moet in- / uitschakelen

Iedere andere camera had ditzelfde probleem in meer of mindere mate gehad qua belichting, dus als je dit de Canon aanrekent, moet je dit elke andere camera ook aanrekenen.

Wellicht zal een camera met een groter dynamisch bereik een iets minder uitgebeten achtergrond hebben, maar dat staat los van een "goede / foute" belichting.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 22 juli 2024 13:37]

Optie "Auto HDR": schiet HDR als de camera na analyse erachter komt dat dat mogelijk een evenwichtiger belichte foto oplevert.

Doorgaans worden er 3 foto's gemaakt, één met EV -1 (onderbelicht), EV +0 (correct belicht), EV +1 (overbelicht). Mogelijk is de belichtingscorrectie aan te passen (op de A58 tussen EV 1 (-0,5 / 0 / + 0,5) en EV 6 (-3 / 0 / +3)).

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 22 juli 2024 13:37]

Dan nog is dat een optie die je aan moet zetten ;). Het is en blijft een keuze, en ik kan ook niet terugvinden dat die optie is gebruikt voor de foto in kwestie.

Ikzelf zou die optie wss nagenoeg nooit gebruiken, gezien ik alles in RAW schiet, en HDR in JPEG opslaat.

(Trouwens, HDR en mensen is niet vaak een handige combinatie, dus of de foto in kwestie er beter van was geworden?)

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 22 juli 2024 13:37]

HDR is een optie, maar wel een mooie optie voor degenen die het nodig hebben. Het scheelt het handmatig instellen van bracketing op je camera en een kwartiertje knoeien in Lightroom.

HDR hoort op elke moderne camera, maar zeker als optie, het mag nooit standaard zijn.
Ik gok dat de doelgroep die graag HDR schiet, dat liever handmatig doet, om zo het eindresultaat zelf te kunnen bepalen. (Als in: die knutselen toch al graag in de nabewerking wss).

Maar goed, waar gaat deze discussie heen?

Hoe je het ook went of keert, die foto is zonder HDR genomen, en heeft helemaal niet zo'n gek resultaat, eentje die je bij andere camera's wss ook zo had gekregen.

En met / zonder HDR vergelijking was ongetwijfeld een mooie toevoeging geweest, maar daar heeft deze foto niets mee te maken, toch? De camera valt IMO iig weinig te verwijten, in deze.
HDR is een optie, maar wel een mooie optie voor degenen die het nodig hebben. Het scheelt het handmatig instellen van bracketing op je camera en een kwartiertje knoeien in Lightroom.
Ik begrijp van je beschrijving dat er met de HDR optie 3 foto's gemaakt worden. Je moet de foto's toch nog steeds samen voegen met bijv. Lightroom? Of doet het toestel dat automatisch?
Ja, dat is het mooie: in-camera HDR levert in een fractie van een seconde één foto die uit 3 foto's is samengesteld. Dat scheelt wat instelwerk op je camera en een kwartier werk op je pc!
Invulflits om de controllers onder in beeld beter te belichten is ook geen winnende instelling. Onderbelichten om de uitgewassen achtergrond weg te werken is ook niet de beste instelling.

Misschien is de foto zo wel op z'n best!
Dan mag de camera ook nog even de hersenen van de fotograaf scannen om zijn intentie van het shot uit te lezen.

Misschien wil deze wel een high-contrast opname maken, maar zijn camera weethetbeter.
De autostand van de camera denkt een landschap scenario te herkennen, maar de fotograaf had eigenlijk een actiefoto willen maken.

Jammer dan. De automaat doet het in 90% van de gevallen goed, in 10% van de gevallen dus niet. En daarom kun je zelf dingen aanpassen.

HDR zet je doorgaans niet aan, alleen als je in situaties bent waar je verwacht er voordeel van te hebben. Zoals wanneer je binnen bent, met matig licht, en er veel licht door de ramen komt.

Een portret met tegenlicht is vaak met een kleine invulflits mooier dan met HDR.
HDR modus wordt niet automatisch ingeschakeld, en dat is maar goed ook. Dan krijg je bij elke opname waar bewegende objecten of personen inzitten bewegingsonscherpte van de drie samengestelde beelden.

Dat zou bij deze foto ook het geval zijn.
Je hebt natuurlijk gelijk, veel zal ook afhangen van de belichtingsinstelling van de camera. Mede daarom vind ik dat je dergelijke foto's niet moet plaatsen zonder een analyse van de foto. Dan maar wat minder foto's, maar wel met meer uitleg. Op deze manier vind ik het plaatsen van zoveel foto's eigenlijk niets toevoegen.

Een review-fotograaf moet natuurlijk ook niet alles uit de kast trekken om de mooiste foto's te maken, dan kun je elke camera top laten lijken. Hij moet vooral weten wat hij doet, in dit geval heb ik de indruk dat dat zeker goed zit trouwens (waar ik dat bij eerdere camerareviews met andere reviewers wel eens anders inschatte). Maar dan is wat meer uitleg per foto wel wenselijk, omdat je wel de instellingen van de camera moet weten om een goede inschatting te maken.
Minder foto's, meer uitleg is een nuttige suggestie, die ik/we in de toekomst mee zullen nemen.

Iets dat ook zou helpen - en waar op dit moment achter de schermen aan gewerkt wordt - is het automatisch tonen van (een deel van) de EXIF-gegevens. Wordt vervolgd! :)
Een (uitgebreidere) studioscene zoals die bijvoorbeeld ook door DPReview en Imaging Resource gebruikt wordt zou ook een goed idee zijn. Bij Tweakers worden best veel camera's (en smartphones, tablets) getest, dus misschien dat er hier wel ruimte voor is.
Ik ben het niet eens met de commentaren over slechte beeldkwaliteit, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen niet erg enthousiast worden van deze foto's; je moet wel goed door de omstandigheden 'heen kunnen kijken' om de beeldkwaliteit hier te beoordelen.

[Reactie gewijzigd door Arumes op 22 juli 2024 13:37]

Bij een foto zoals die van die controllers, is er simpelweg geen goede belichting. Hetzij de voorgrond is onderbelicht, of de achtergrond overbelicht. Het is onmogelijk voor de camera te weten of die controllers daadwerkelijk het onderwerp zijn, en dus voorrang hebben bij de belichting, of dat de achtergrond eigenlijk het onderwerp is, en dus voorrang heeft, (waardoor de controllers onderbelicht zullen worden)
De meest voor de hand liggende keuze is dat datgene dat in focus is, ook het onderwerp is, en dat dat dus het onderwerp is.
Dat is ook mijn gedacht en heeft niks met dynamisch bereik te maken enkel als je in de highlights of lowlights gaat corrigeren (in RAW) dan heb je te maken met dynamisch bereik.
Het heeft er deels wel mee te maken, aangezien een kleiner dynamisch bereik kan betekenen dat je minder detail ziet in highlights of schaduwen. Waardoor we al sneller iets als over of onderbelicht zullen ervaren.
Ik ben het toch wel eens met ISaFeeliN.
Ik (groten)deels ook.

Wat ik alleen wilde vertellen is dat testfoto's geen World Press foto's zijn, en dat het handig is om toch iets van de review te lezen voordat je hier je commentaar neerzet.
Neem bijvoorbeeld de laatste foto. Die is gewoon overbelicht, prima dat de controllers 'goed' belicht zijn, als de fotograaf dat als hoofdonderwerp van de foto ziet. Maar gelet op hoe de foto is gemaakt, betreft het hier een sfeerimpressie en dan is de overbelichting van de muur rechtsboven bijzonder beroerd. Je oog trekt er naar toe en verblind je vervolgens. Je kunt daar makkelijk 1 of 1 1/2 stop terug. De vraag is of de camera dit doet, of dat het een bewuste keuze van de fotograaf is, maar het doet mij twijfelen over de instellingen van de camera en het dynamisch bereik.
Wat ik in de laatste foto vooral zie, is dat er geen HDR is toegepast, en dat de bokeh niet mooi is.
Verder vind ik met name de buitenfoto's geen uithangbord voor deze camera (hoeft natuurlijk ook niet, het is een review), maar mogelijk zijn die genomen op een zeer zonnige dag, midden op de dag. Ik mis in dat opzicht in de review een analyse van de gemaakte foto's. Leuk dat Pixelpeepen per ISO-waarde, maar ik heb liever een goed verhaal over de echte foto's.
Midden op de dag, bij volle zon, is niet de beste tijd om de mooiste foto's te maken. Dat levert platte (fletse) foto's op. Wel goed om te zien hoe de sensor ermee om gaat.
Blijft nog over de simpele constatering dat Canon zijn eigen systeem niet serieus neemt. Wil je een compacte systeemcamera en neem je fotograferen serieus of wil je er echt ingroeien, dan is deze Canon gewoon geen optie. Je bent beter af met Panasonic, Olympus, Sony of zelfs Fuji en Samsung.
Een review moet zich natuurlijk richten op het te reviewen product, maar een advies (eventueel zonder waarde-oordeel) om het hele ecosysteem mee te nemen in je koopbeslissing zou wel op z'n plaats zijn.

Wat mij betreft hoort er een negatief aankoopadvies bij deze EOS-M3. Niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege het systeem: het stelt niks voor, de concurrentie is verder en levert meer voor minder geld.
Grenzen? Nou het gros is onder redelijk optimale omstandigheden geschoten.
Midden op de dag, met felle zon: niet de beste omstandigheden voor mooie foto's.

Ik had meer verwacht van de (auto???) HDR functie. Die is juist bedoeld om die uitgebleekte stukken lucht te verminderen.

Maar de eindconclusie delen we ongetwijfeld: ik ben niet onder de indruk van de M3!
Kom op zeg. Nee, harde zon is niet ideaal. Maar ik heb betere kleuren zien komen uit GSM toestellen in deze omstandigheden. Bij grenzen denk ik aan weinig licht, waarbij hoge ISO's gebruikt moeten worden.
Mee eens. Harde zon geeft misschien vlakke foto's, maar de kleuren moeten mooi en sprankelend zijn. De betere gsm's doen dat vaak heel aardig. Of het beter is dan de EOS-M3 weet ik niet, maar zoals velen hier ben ik niet zwaar onder de indruk van de Canon. Dat moet beter kunnen, zelfs met die sensor!
Je hebt gelijk. Harde zon foto's zijn geen prijswinnaars, maar zoals ICT consultant al zegt mogen de kleuren wel goed zijn.
Ik had meer verwacht van de (auto???) HDR functie.
Het "auto" in "Auto-HDR" slaat op het automatisch samenvoegen van drie beelden in de bracket. Je hoeft dit dan niet meer later te doen in beeldbewerkingssoftware.

Ik krijg uit een aantal van je vorige posts (13:06, 13:42) de indruk dat je verwacht dat de camera de HDR functie automatisch inschakelt als het dynamisch bereik van één opname te gering is. Maar in andere posts schrijf je dan weer dat het niet standaard mag zijn.

Afgezien daarvan: waarom voldoet de HDR functie niet aan je verwachtingen, terwijl deze geen eens getest is in deze review?
Ik weet niet hoe de HDR functie op de EOS-M3 geïmplementeerd is.

Auto HDR zoekt zelf de belichtingscorrectie uit. Indien EV=0, dan hoeft er maar één foto te worden gemaakt ipv 3.

Als dat niet mogelijk is, dan moet HDR expliciet aan of uit worden gezet.
ACM Software Architect @ISaFeeliN15 juni 2015 07:45
Gezien het pluspunt "Hoge beeldkwaliteit" is reviewer Jeroen het in ieder geval niet met je eens :P
Er zijn betere systeemcamera's zoals de Fujifilm X-T10 (€699).
nieuws: Fujifilm komt met X-T10-systeemcamera
In tegenstelling tot de 4 lensen van deze Canon EOS M3 neemt Fujifilm de systeemcameramarkt wel serieus met een ruim aanbod van lensen:
http://www.fujifilm.com/p...essories_catalogue_01.pdf
Canon heeft 4 EF-M lenzen.... en 50 EF lenzen. En die passen er ook allemaal op!

Als je een 400mm lens wilt zetten op een EOS-M dan kan dat gewoon. En nee, zo'n lens zou niet kleiner worden als je er een EF-M mount versie van maakt. De lens zou gewoon een langere buis aan de achter kant krijgen. Gelijk aan het monteren van de EF-M adapter...
Canon heeft 4 EF-M lenzen.... en 50 EF lenzen. En die passen er ook allemaal op!
En die passen, met een adapter, ook allemaal op een Sony A6000 of A7! En dat zijn betere body's met betere ecosystemen.

Op de A7 hebben alle Canon lenzen niet alleen AF, maar ook stabilisatie, dus ook als de lens dat zelf niet heeft.
Het is echter maar de vraag of je dan dezelfde kwaliteit hebt. Roger Cicala van LensRentals heeft ooit een mooi blog geschreven over de verschillen in sensor stack op sensors, en hoe sterk de kwaliteit van een lens kan afnemen als je hem op een vreemde body (en dus een vreemde sensor) gebruikt.
Dat valt heel erg mee met de nieuwste Canon adapter op de A7R-II. De voorbeelden die ik heb gezien laten geen enkel probleem zien.

Overigens zou dit probleem dan ook optreden als je EF en EF-S lenzen op een EOS-M zet.
Alleen als Canon bij de M-serie een andere sensor stack gebruikt dan bij de SLR's, en dat is niet waarschijnlijk.
Het is misschien wat laat voor dit onderwerp, ik had het even niet gelezen, maar ik wil hier toch nog even op reageren.

1. Overschat die sensor stack niet. De SLR mounts van Canon, Nikon en Sony (Minolta) bestaan al decennia, ver voor het digitale tijdperk, en de toplenzen van weleer doen het ook prima op digitale body's. En body's zelf veranderen ook, van CCD naar CMOS, van sensoren met naar sensoren zonder anti-aliasing filter. Dit alles zonder dat dat gevolgen heeft voor je investering in glas. Veel derde partijen leveren dezelfde lens voor alle mounts, waarbij vaak alleen de fysieke aansluiting verschilt, en niet het laatste lenselement.

2. Je hebt verschillende E-mount naar X-mount (X = Canon, Nikon, A, ...) adapters. Simpele adapters "voor weinig" die het alleen mogelijk maken dat je je lens op de body kunt vastklikken en de elektrische contacten worden doorgegeven, tot topadapters met ingebouwde focusmotor (niet voor Canon natuurlijk) en speciaal op de body (sensor stack) afgestemd laatste lenselement.

Met andere woorden: Het sensor stack "probleem" is geen echt / groot probleem, en voor de pro's die alleen het beste willen, is er een oplossing voorhanden.

Dit "probleem" lijkt me door Canon in de wereld te zijn gebracht om zo mensen bij Canon proberen te houden, in plaats van dat ze met hun mooie Canon lensverzameling overstappen op een prachtige Sony A7R-II.
Dat de toplenzen van weleer het prima doen is niet waar; sensors stellen nu eenmaal andere eisen aan een lensontwerp; schuin invallend licht heeft een ander effect op film dan op een sensor. Bovendien hebben fabrikanten zoals Canon de sensorafstand en stack natuurlijk geoptimaliseerd voor hun bestaande lenzen om de schade te beperken.

Adapters met sensor stack-correctie ben ik nog niet tegengekomen. Heb je daar een linkje voor?

Dat dit probleem door Canon in de wereld is geholpen is volslagen onzin. De resultaten die Roger Cicala publiceert spreken voor zich.
Kan zijn, maar je zit vaak met wat tragere AF dan bij 'native' lenzen en ook niet onbelangrijk: het voordeel van een licht en compact toestel valt weg. Waarom zou je een lichte M3 aanschaffen als je alsnog EF-S lenzen nodig hebt om aan je fotografie-eisen te kunnen voldoen? Dan ben je beter af met een dslr, zodat lens en body meer in balans zijn.
Dat een objectief gewoon met een stukje verlengt wordt is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat er wel degelijk nieuwe lensontwerpen mogelijk zijn die uiteindelijk compacter zullen zijn. Zeker als je hedendaagse technieken toepast zoals inbody correctie.
Inderdaad, helemaal mee eens. Je hebt een mooi bereik met de EF-M lenzen, daar kan je alles mee afdekken wat je wilt als je compact wilt werken.
Natuurlijk, als je perse helemaal compact wilt werken dan kan je beter een echte compact kiezen met een vaste lens.

En als het standaard EF-M aanbod niet genoeg biedt, tsja dan ben je dingen aan het doen waarbij je toch al geen compacte lens zou gebruiken, dan maakt die EF-M adapter ook niet meer uit.

Als fotograaf met een bestaande set lensen zie ik een dergelijke camera wel zitten met de 18-55 of f22 prime, voor snapshot werk of als extra body. Voor dat laatste is een tweedehands van een dealer natuurlijk een goedkoper alternatief
Maar Canon heeft wel de lens die er echt toe doet: de Canon 22mm f2. Geen enkele fabrikant heeft in die prijsklasse en formaat een alternatief.
Uiteraard niet identiek, maar Fuji heeft een pancake 18mm f2 die qua bereik, omvang en gewicht goed in de buurt komen. De Canon is iets kleiner en lichter, maar de Fuji heeft daarentegen nog een aperture ring.
Fuji 18mm review @ KenRockwell.com
Canon 22mm review @ KenRockwell.com
De Fuji is ook meer dan 2 keer zo duur.
1 zwaluw maakt nog geen zomer. Is 1 goede lens genoeg reden om jezelf in een systeem in te kopen? Daarnaast is het een beetje raar om de prijs van die ene lens met lenzen van andere systemen te vergelijken zonder de prijs van de body mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door geetwee op 22 juli 2024 13:37]

Is het niet zo dat zelfs Pentax Q een groter native lensaanbod heeft? In feite neemt elke MILC fabrikant (Pentax, Nikon, Olympus, Panasonic, Sony, Samsung en Fuji) de MILC markt serieuzer dan Canon. Canon heeft dan ook veel te verliezen. Maar heb je liever dat je zelf je dSLR lijn kannibaliseert of dat een ander het doet? Maar in deze review krijgt Canon dan ook minpunten voor het gebrekkige lensaanbod.
3 modellen in 3 jaar, waarvan dit het tweede model is dat in NL verkrijgbaar is.

Als ik in een fotozaak sta om een ILC te kopen, en kan kiezen tussen Sony, Fujifilm, Samsung en Canon, dan weet ik één ding zeker: ik ga niet met de Canon EOS-M3 naar huis!

Ze hebben bij Canon 3 mogelijkheden:
- zet nu alles op ILC;
- trek je terug uit de ILC markt;
- ga door zoals je nu bezig bent.

Kiest Canon voor optie 1, dan bestaan ze over 10 jaar nog als cameraproducent.

Opties 2 en 3 zijn eigenlijk gelijk: Canon maakt dan over 10 jaar geen camera's meer. Ze zijn dan third party lensmaker voor Sony, Fujifilm en Samsung. Want lenzen maken, dat kunnen ze.
Optie 4:

- blijf zo bezig met DSLRs en ga eindelijk eens knappe ILCs maken!

Ik hou de ILC ontwikelingen ook nauwlettend in de gaten en ILC gaat de DSLR zeker inhalen maar de echte pro's zitten niet te wachten op ILCs.

Professionele fotografen hebben hele andere eisen (robuust, snel, balans met grote lenzen) en die interesseren het niet dat hun body wat groter is want ze sjouwen toch al met heel veen spul.

Dus ik denk dat Canon allebei de markten heel goed zou kunnen bedienen. MAar dan moeten ze wel iets meer effort in hun ILCs steken.
De echte Pro's zitten NOG niet te wachten op ILC's. En zelfs dat is een discutabele bewering. Er zijn namelijk al pro's die met (bijvoorbeeld) Olympus fotograferen. Voor bepaalde toepassingen is dat net zo goed, zo niet beter dan een logge DSLR.

De fotografiewereld is van oudsher nogal conservatief. Wat logisch is als je ziet wat investeren in een nieuw systeem kost. Maar aankomende professionals gaan niet automatisch naar Canon en Nikon grijpen, daar zit echt verandering in aan te komen. Zeker omdat steeds meer systeemcamera's ook tegen een druppie en een stootje kunnen.
ILC's zijn slechts in één geval kleiner en compacter dan DSLR's. Namelijk het wide-angle gebeuren. Dáár moet een DSLR gebruik maken van retro-focus objectieven die groter worden naarmate de brandpuntafstand kleiner wordt. (Terwijl het bij een ILC gewoon lineair schaalt met brandpuntafstand. Maar voor alle overige situaties maakt het allemaal geen zier uit, omdat de lens net zo groot is. (Uitgaande van dezelfde optische eigenschappen)
Had ik het alleen over formaat dan?
Wat pro's betreft heb je (nu nog) gelijk.

In de huidige markt hebben veel amateurs een DSLR. Iedereen die aardige portretten wil kunnen maken heeft zo'n ding (met een 18-55 kitlens of een Tamron 18-270 erop). Maar het gros van de amateurs kan met een ILC net zulke mooie portretten maken, dus het is een kwestie van tijd voordat die over zijn.

Aan de bovenkant van de ILC markt zit Sony met z'n full frame A7 serie. Deze accepteert Sony E-mount lenzen, maar met adapters ook top Canon en Nikon lenzen. Dat is niet meer compact, maar wel erg goed. En de A7 serie is druk bezig de Canon 5D in te halen (en heeft deze op punten al ingehaald).

Als Canon niet oppast, dan verkopen ze over een paar jaar alleen nog maar camera's aan een kleine groep pro's die niet over willen of kunnen op een ILC; ze zijn dan van wereldspeler een nichespeler geworden, ze zijn dan een soort Hasselblad geworden.
De a7rII heeft op technisch vlak alle Canon spiegelreflexen verpulverd.

4k video
Stabilisatie met elke lens die ooit is gemaakt voor 35mm formaat
Snelle autofocus met Canon EF lenzen
Grotere zoeker
Grote AF dekking

Op DPreview zie je meerdere mensen die hun 5dsr order hebben gecanceled na de bekendmaking van Sony. En dat is zeker niet voor niks
ILC's zijn de toekomst, DSLR's zijn het verleden.

Nu heb je met een instap DSLR nog meer camera voor je geld vergeleken met ILC's, maar bij de (sub)top is de Sony A7R-II een topper, die meer camera voor z'n geld biedt dan de Canikon FF DSLR's.

Nog even, en dan is de instap ILC goedkoper dan een instap DSLR, en dan gaat het hard!
Die toekomst is er al
Canon heeft net hun midden segemnt geupdate. Deze zijn zeker niet goedkoop. De 760d is duurder dan de
A6000
Xt-10
Em-10
Dmc-G7

Al deze camera's hebben toch allemaal iets waar ze de nieuwe Canon overtreffen. Of dat nu snelheid is(a6000) of video (g7)

Daarnaast kosten entry-level systeem camera's al minder als entry level Dslr's.
Kijk maar naar de olympus epm-2 of nx3000
Het nadeel is dat deze camera's geen zoeker hebben.

Uitzondering is de Sony a3500. Maar die zoeker bevestigt alle verkeerde vooroordelen van electronische zoekers.
De Sony A3500 ken ik niet, maar dat schijnt een Australisch model te zijn. De A3000 ken ik wel, en die maakt mooie foto's, alleen is die EVF van een beroerde kwaliteit.

De A3000 is goedkoper dan de A58, maar ik zou de A3000 niet overwegen vanwege de EVF: die van de A58 is zeer goed, voor z'n prijs perfect.

Je hebt niet alleen de body's, maar ook de lenzen. En die zijn van een ILC nog steeds duurder.
Hier hief ik niks aan toe te voegen. Kan alleen maar bevestigen.
Ik snap niet dat de reviewer zo zwaar tilt aan 'Weinig lensaanbod', want die 120 euro extra is helemaal niet veel als je daarmee een zeer groot EF lensaanbod kunt gebruiken.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een fullframe, dan kunnen ze met de Sony A7S en A7Rii concurreren.
Dat zullen ze niet doen zolang ze 5d's verkopen. Sony bouwt een ff ondat ze toch niet competitief waren op het dsrl front met hun a99. Sony snoept marktaandeel op van canons ff's, canon lukt het niet eens om een mooie milc te bouwen. Voor die prijs had ik tenminste een evf verwacht dit is gewoon geen overtuigd product van een fabrikant dat overtuigd is in zijn kunnen en wil. Voor minder geld heb je betere systemen, beeldkwaliteit en lens aanbod. Ik zie geen rooskleurig toekomst voor Canon.
Zolang ze geen fatsoenlijke milf bouwen niet nee. En een FF milf is een andere (nieuwere) markt dat een 5D/6D net zoals destijds Canon ook digitale naast analoge camera's verkocht. Want ik verwacht op den duur dat de milf de dslr geheel gaat vervangen, ze hebben dezelfde mogelijkheden alleen een stuk compacter.
@oerbrood: ik zeik Canon niet af, ik ben een 6d gebruiker met meerdere L lenzen en ben er zeer tevreden over. Maar een betere milf zou wel welkom zijn zeker omdat Sony marktaandeel afsnoept met zijn A7R of A7s.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 22 juli 2024 13:37]

Er mogen dan maar 4 lenzen zijn, ze zijn wel erg goed. Dat kun je van de sony nex lenzen lang niet altijd zeggen, en die zijn vaak duurder ook. Het lijkt alsof Canon het meeste wordt becritiseerd door mensen die helemaal geen camera hebben, maar gewoon op afstand al hun mening klaar hebben (hiermee bedoel ik niet de reviewer, maar elders op internet is het hip om Canon af te zeiken).

[Reactie gewijzigd door Socket 1337 op 22 juli 2024 13:37]

De enige Sony lenzen die ondermaats zijn. Zijn de 16mm, 20mm, 30mm macro en de kitlens. De rest zijn gewoon uitstekend en kan Canon nog alleen van dromen om voor hun systeem te hebben.

Al die prime lenzen waarbij je ook nog de Zeiss primes hebt die ook op de full frame passen en als 1 van de beste lenzen van nu gezien worden.

Ik heb een hoop cameras gebruikt en op wat pro materiaal na loopt Canon gewoon achter. Dus geen mening van iemand die geen camera aangeraakt heeft. De laatste 4 a 5 jaar bedonderen ze de onwetende consument al met zeer maar dan echt zeer minimale upgrades in hun EOS consumer line up.

De 4 beschikbare lenzen vallen niet onder de noemer erg goed overigens. Gewoon als goed maar niet uitmuntend.
(Bijna) alle andere ILC fabrikanten hebben inmiddels betere lenzen voor dat segment dan Canon. In mijn optiek is er geen enkele reden om de Canon M3 te kopen. Heb je al lenzen dan zijn ze te groot en te traag.
Panasonic en Olympus hebben hier samen met Sony de beste papieren.
Pentax zet in op retro bediening maar dit is ongeschikt voor professioneel gebruik in allround situaties
Zelfs de Nikon 1 met zijn 1" sensor heeft unieke kwaliteiten die de Canon overtreffen.
Vooral bij de beeldkwaliteit blijft de Canon namelijk erg achter, en dat is toch wat ik erg belangrijk vind, hoewel niet het belangrijkste. Want ondanks dat de reviewer de camera een hoge beeldkwaliteit toedicht is die van lagere kwaliteit dan de concurrentie!
Bovendien kan ik bevestigen dat veel van mijn collegae overstappen van Canon naar Olympus en Sony(stills), maar soms ook naar Panasonic (als 4k filmen belangrijk is). Zelf heb ik die stap al een aantal jaren geleden gemaakt.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een fullframe, dan kunnen ze met de Sony A7S en A7Rii concurreren.
Ze nemen ILC's niet serieus, dus FF ILC's al helemaal niet. Een FF EOS-M gaat er niet komen.
Ik wacht nog tot de Back Side Iluminated (BSI)-aps de markt overspoelen. Op het ogenblik is het alleen nog Samsung in de NX500, echter ben ik nog steeds niet overtuigd van de software-ontwikkelkwaliteiten van Samsung. Dus ik wacht nog even tot Sony de BSI-aps op de markt, dan komt het vervolgens ook in alle apparaten die Sony sensoren in kopen. Er is hoop, de A7rII die laatst was aangekondigd heeft een BSI-FF sensor. Dus ik verwacht dat de al een paar keer uitgestelde A6000 opvolger een BSI sensor huist.
Waarom wacht je daar speciaal op? BSI heeft maar een marginaal voordeel op grote sensorformaten. Je hoeft echt geen kwaliteitssprong te verwachten zoals dat bij smartphones en compactcamera's gebeurde.
Voor de eigenaren van de OES M een mooie upgrade hoewel die nog niet perfect is... Voor de instappers nog steeds geen alternatief, daarvoor zijn de genoemde alternatieven gewoon te goed of duidelijk beter.

Ik mis bij de alternatieven overigens een Panasonic en voor de X-E2 had ik toch eigenlijk ook een X-T10 verwacht die over een kleine 2 weekjes in de winkel zal liggen. Hoewel de X-E2 nog steeds een erg mooie camera is.

Ik verbaas mij een beetje dat de optionele EVF als pluspunt genoemd wordt terwijl de alternatieven (op de Sony 5100 na) allemaal standaard een EVF hebben. Voor die prijs zou die er gewoon bij moeten zitten. Maar goed, daarvoor heb je het selfiescherm, een must voor de serieuze amateur!

Generiek is overigens de accuduur van de MILC-jes een aandachtspunt. Er is bij mijn weten geen model dat echt in de buurt van de 500 opnames komt per acculading...
Panasonic GH4
Samsung Nx1
Deze zitten beide rond de 500 opnames Onder grip(cipa).

Maar dit zijn zeker geen kleine modellen voor de amateur die concureren met de Eos M3
Nou, dat zal waarschijnlijk geen verkoopknaller worden. Daarvoor zijn hun dSLR's een stuk beter en zelfs voordeliger te krijgen. Enige is dat zo'n DSLR groter en wat zwaarder is. Maar daarvan gaat de accu wel lang mee, en het pakt lekker vast.
Was recent ook naar ILC's aan het kijken, maar de prijs van een extra lens is behoorlijk fors. Sterker nog, los verkochte lenzen waren in sommige gevallen pakweg 80% van de kitprijs van lens+camera. Behoorlijk scheefgetrokken, en het lijkt mij dat die prijzen meer in balans moeten komen om de aankoopdrempel voor een 2e lens weg te nemen. Maar 1 ILC camera met de kleuze uit 4 lenzen is gewoon niet serieus. Als je in 90% van de gevallen alleen de 18-55mm gebruikt kun je bij heel veel andere ILC's of compact camera's terecht.
Ondertussen heb ik zowel de EOS M3 als de A5100. Beide hebben zo hun voor en nadelen.
Qua bouwkwaliteit/degelijkheid wint de M3 het. Ook het touchscreen is verder uitgedacht bij de Canon. Op de M3 kun je door het hele menu heen alles wijzigen. Bij de Sony op het ene moment wel de volgende instelling weer niet. Ik heb ook de adapter EF-EFM. het wordt iets meer bulky. Maar met een serieuse L lens er op is de verhouding toch al zoek :D . Waar Sony het wel echt op wint is de optie om bv timelapse mee te maken. Hup app er op en gaan. Canon heeft de M3 toch behoorlijk kreupel gemaakt wat dat aangaat. Ook AEB, met een max van 3!? Waar de Sony/Fuji enz nieuwe features toevoegen aan hun camera's, houd Canon de boel kort. En dat is jammer. Het had zo veel mooier kunnen zijn.
Leuke review. Ik ben altijd erg benieuwd naar de voorbeeld foto's maar die zijn bij jullie altijd 100% allemaal statisch. Is daar een reden voor?

Kunnen jullie ook eens bij de testfoto's wat panningshots toevoegen bij langere sluitertijden, bijvoorbeeld van een voorbijrijdende auto, of een of andere vorm van sport? Ben zelf altijd benieuwd naar hoe de Servo AF werkt bij bijvoorbeeld autosport fotografie.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22 juli 2024 13:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.