Sony PlayStation TV Review

Genoeg mooie beloftes

Streamen

Opvallend is dat de PSTV beter overweg kan met de PlayStation 3 dan met de nieuwe PlayStation 4. Zo wordt de Dualshock 3 volledig ondersteund en de Dualshock 4 alleen waar hij overeenkomt met zijn voorganger. Het komt op meer punten naar voren. Zo kun je bestanden delen met andere apparaten, maar vreemd genoeg staan in de lijst van apparaten waarmee je contact kunt leggen een pc, Sony's eigen cloudservice en een PlayStation 3, maar geen PlayStation 4.

Gelukkig kun je, en dat is misschien wel de belangrijkste functie van de PSTV, games streamen van een PlayStation 4. Dat kan zolang PS4 en PSTV gebruikmaken van hetzelfde netwerk. Je kunt dus niet wat de Shield van Nvidia kan: streamen via een willekeurige internetverbinding, zodat je bijvoorbeeld je PSTV meeneemt naar een vriend om daar de game te spelen die draait op je PS4 die nog thuis staat. De PSTV is bedoeld voor in huis. Als je in de huiskamer een game speelt en er komen huisgenoten langs die iets op tv willen zien, maakt de PSTV het mogelijk om verder te spelen op een tv elders in huis.

Via de kabel

Het apparaat kan overweg met zowel wifi als bekabeld internet. Wifi is natuurlijk makkelijk, maar het is aan te raden om zowel de PlayStation 4 als de PSTV via een kabel op internet aan te sluiten. In dat geval is het streamen zeer eenvoudig op te zetten. De twee apparaten weten elkaar moeiteloos en snel te vinden en voor je het weet heb je vanaf de PSTV controle over de PS4. Je neemt dus de besturing over, zowel in het menu als in de games die je wil spelen.

Zolang je in het menu zit, werkt het allemaal heel soepel. Eenmaal in een game wordt merkbaar dat er iets van lag is. Logisch, de input van de controller moet immers via het netwerk naar de PS4, die het beeld moet terugsturen naar de PSTV, die het vervolgens naar de tv moet sturen. Omdat daarbij ook de input-lag van de tv een rol speelt, hebben we bij het testen van de PSTV gekozen voor een opstelling met twee monitoren met een korte responstijd in plaats van tv's.

Dan is de lag die het streamen oplevert hanteerbaar, maar genoeg om gamesessies kort te willen houden. Wie de beeldschermen van PS4 en PSTV naast elkaar zet, ziet duidelijk dat de actie die je inzet op het scherm van de PS4 later start op het scherm van de PSTV. De lag is het best merkbaar in racegames. Daar reageert de auto duidelijk te laat op je stuuracties, wat tot gevolg heeft dat je steeds net te laat bent om obstakels te ontwijken. Je leert ermee omgaan door net iets vroeger te sturen dan nodig is, maar prettig wordt het nooit en je zult ook nooit in staat zijn om echt goed te presteren in dergelijke games. Eigenlijk komt het erop neer dat je via de PSTV enkel games wil spelen waarbij het niet op reactiesnelheid aankomt en dat beperkt de keuze zeer.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3