Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Borderlands: The Pre-Sequel

Prettig anders, maar niet helemaal geslaagd

Conclusie

Borderlands: The Pre-Sequel valt, zoals de naam al enigszins aangeeft, een beetje tussen wal en schip. Het gebrek aan zwaartekracht geeft een lekkere draai aan de gameplay. Doordat je hoger kunt springen en minder kunt schuilen nodigt de game uit om wat minder voorzichtig te spelen. Dat is leuk, maar maakt het vechten ook wat chaotisch. De vier nieuwe classes zijn prima en op een leuke manier op te waarderen, met Claptrap als lekker exotisch buitenbeentje dat zijn nut bewijst in coöp. De makers hebben met de vier classes ook een goede balans gevonden tussen solo en coöp. Het rpg-element is nog steeds de sterkste kant van de game. De gebrekkige voorraad zuurstof op Elpis is daarbij een extra tactisch element.

Toch is niet alles geslaagd. De humor is prima, maar zit af en toe in de weg. De maan is door zijn lage zwaartekracht als ondergrond wel leuk, maar uiterlijk ook wat saai. Ook de nieuwe wapens zijn niet zo leuk als gehoopt. De laserwapens zijn lastig onder controle te krijgen en de cryo-wapens zijn wat omslachtig in gebruik. Verder zijn de menu's hier en daar wat onoverzichtelijk en is de engine aan het einde van zijn latijn. Daarmee voelt The Pre-Sequel een beetje aan als een tussendoortje. Aardig, maar niet wat we van een nieuwe Borderlands hadden verwacht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (58)

Wijzig sortering
IK vond in BL altijd het grootste nadeel (en dat blijft blijkt uit de review), dat je heeeeel veel wapens hebt die erg op elkaar lijken en dat het veel tijd kost om ze goed te kunnen vergelijken.

Je zou eigenlijk per char/toon een voorkeur op moeten kunnen geven waardoor automatisch beter wapens worden voorgesteld middels een pop-up en de andere in je backpack terecht komen. Je wilt namelijk van elk type wapen de beste in je shortlist hebben, zeker als je snel door je ammo heen bent. Maar de beste is ook heel afhankelijk van je speelstijl en vijanden...
In principe is wapens vergelijken in Borderlands niet zo heel moeilijk. Kijk even naar damage en fire rate, lijkt dat beter dan moet je gewoon even testen of de praktijk ook ok is(ga je harder door de tegenstand heen). Als dat allemaal klopt gewoon houden. Als je gevoel hebt dat het niet klopt gewoon in de shop steken.
Op een gegeven moment zal ik, net als in de andere BL games, alle wapens met een bepaalde kleurcode automatisch verkopen, en niet eens meer naar de stats kijken. Er is een kleine kans dat er dan een mooi wapen tussen je vingers doorglipt maar dat risico neem ik dan maar.

Wel is het altijd een mooi moment als je bijvoorbeeld een oranje wapen vindt met super stats, dat maakt het feit dat je eerst 1000 crap wapens heb gevonden dragelijk :*)
Dat is toch vooral een kwestie van gewenning. Borderlands is een spel dat echt gemaakt is om veel te spelen en na een tijdje zie je in een oogopslag of een gun interessant is of niet. Ik kijk naar damage, fire-rate, accuracy, scope of niet en weet dan binnen 2 seconden of het een instant sell is of dat ik er iets nauwkeuriger naar moet kijken.
Bij Diablo games ga je toch ook niet klagen dat je zoveel loot moet vergelijken? Dat is nou juist een cruciaal onderdeel van het spel...
Is het systeem voor quests en items vergelijken niet precies hetzelfde als in Borderlands 2?

En de nieuwe wapens zijn juist supertof! Misschien niet qua damage output, maar wel erg vermakelijk om mee te spelen!
Eerst bevriezen en dan kapot schieten is echter ook wat omslachtig.
Dit is volgens mij vergelijkbaar met "slag" in B2, het is wat omslachtig maar geeft wel een duidelijk voordeel in een gevecht. Op het laagste niveau laat je die vaak links liggen omdat je gewone wapens effectief genoeg zijn, maar zodra je in playthrough 2 of 2.5 komt wordt het steeds belangrijker om dit te gebruiken.
Dat was precies wat ik ook verwachtte... in BL2 in ultimate vault hunter mode hoef je eigenlijk echt niet meer te proberen om zonder slag te spelen want dan doe je echt veel te weinig schade.
Daarnaast kun je natuurlijk uitstekend een een-tweetje op zetten als je met minstens twee man speelt waarbij de een de boel bevriest en de ander met een gewone gun ze shattert. In BL2 verdeelden we de rollen ook op die manier waarbij 1 persoon zoveel mogelijk allle vijanden geslagt hield.
Dat klopt, grappig zijn ze idd wel. Maar effectief niet echt... Dus gebruik je ze niet. Ik tenminste niet...
ZIet er uiteraard uit als een soort van: een filler voor games, zoals genoemd in de review Een tussendoortje.
Leuke review. Vanavond ga ik het zelf is even testen. Ik als BL fan hoop niet zwaar teleur gesteld te worden door deze serie.
Ik heb veel genoten van 1 en 2 maar vind deze borderlands niet vermakelijk. Te chaotisch en geen leuke classes
Ik vind eerder de dialogen en hier en daar de kwaliteit van de voice acting wat tegenvallen.
Als je veel lol gehad hebt met 1 en 2, zul je aan de The Pre-Sequel ook veel lol beleven hoor :-) De review is meer voor de neutrale gamer geschreven.
Van wat ik gelezen heb is dit juist voor Borderlands fans een leuke game.
Ik denk dat het probleem een beetje is, dat het niet door Gearbox maar 2K Australia gemaakt is. Bij veel spellen zie je dan dat er op safe gespeeld word en er niet echt vernieuwd word maar uitgebreid. Zie ook het gebruik van de bestaande engine.

Gearbox zelf werkt aan Battleborn, dus een Borderlands 3 veracht ik ook nog niet zo snel.

Ik denk dat ik mij erg ga vermaken met de pre-sequel samen met mijn coop partner. Veel te veel uren in Borderlands 2 gestoken.
Het is inderdaad voor de Borderlands fans.
Ik heb gisteravond ook eindelijk even de game gespeeld, en ik moet zeggen hij speelt wel lekker weg.
De game blaast je niet weg zoals 2 dat deed bij mij in elk geval, maar de humor de gameplay en de guns alles is gewoon aanwezig om er weer een heerlijk co-op festijn van te maken.
Weer enorme bounding boxes, dat vind ik het grootste minpunt van BL2. Ik speel veel CS GO en als er een opening is dan kan je er in principe een vijand neer schieten, als je dan over schakelt naar BL2, verspeel je veel ammo door op onzichtbare muren te schieten. Je wordt gedwongen om in het open te spelen.
Als ik Borderlands met Counterstrike vergelijk zijn het heel verschillende games, in beide wordt geschoten, maar that's it.
Toch heeft hij wel een klein beetje een punt, het is iritant als je kogel een vijand zou raken maar dat niet doet omdat de game besluit dat er een muur tussen zit waar dat niet zo zou moeten zijn. Aan de andere kant ervaar ik het probleem totaal niet zo groot als hij. Het komt wel eens voor dat ik probeer net over een muurtje heen te snipen en dan op dat muurtje schiet, maar dat komt ook omdat je scope nou eenmaal een stukje hoger zit dan de loop van je geweer.
Waar ik me eerder aan stoor is dat er allerlei onzichtbare muren zijn waardoor je ergens niet door kunt, maar het probleem is nog steeds niet zo groot dat het echt mijn plezier in het spel bederft (BL1 en 2 heb ik het dan over, the pre sequel heb ik nog niet).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 oktober 2014 16:24]

Waar ik op doel is dat het bij Borderlands geen big issue is, het is geen one shot one kill game, het is een bulletsponge game. Counterstrike is dat absoluut niet, die ene kogel om dat muurtje heen of tussen die twee planken door is wel heel significant.
Dat klopt absoluut, zoals ik ook al zei ik ervaar het absoluut niet als zo'n groot probleem als hij blijkbaar. Je hebt wel meer kleine probleempjes waar dat uit blijkt, zo reageren vijanden soms onmiddelijk door van hun rustig rondloop houding naar een combat houding te springen zodra jij een schot lost, waardoor hun hoofd verplaatst en uit de weg is nog voordat de kogel van dat eerste schot hun hoofd bereikt heeft. Dat is in ieder geval in borderlands 1 zo, ik weet even niet zeker of dat in deel 2 al verholpen was.
Maar het overgrote deel van de combat gebeurt terwijl vijanden al op jou aan het schieten zijn, het is geen stealth/snipe spel.
Het gaat om het feit van de bounding boxes. Dat probleem zat in Borderlands 2 ook al. Soms schoot je op een vijand door een opening, maar door een onzichtbare muur verknalde je daar je ammo op i.p.v. op de vijand. Gevolg was echter ook dat de vijand je wel hoorde/zag en dat hij/zij je aanviel.
Misschien interessanter is dat je begint als hired gun in zijn dienst, maar omdat Jack het steeds bonter maakt, zul je gedurende de game van kamp ruilen en het tegen Jack opnemen.
En bedankt voor de mega spoiler meteen al in het verhaal. :? :F
Dit vond ik ook erg jammer om te lezen.
Ik ging er juist vanuit dat ik voor Jack zal (en bleef) vechten, erachter kwam hoe alles tot stand is gekomen t.o.v. BL2 en waarbij je op het einde bijvoorbeeld zag hoe Claptrap martel slaaf werd van Captain Flynt op Southern Shelf.
Nou ja, wat me opvalt is dat Wilhelm, Athena en Nisha in zowel deel 1 als 2 vijanden van de vault hunters zijn.

Athena zit in een DLC van Borderlands 1. Dus dat zij in dit deel samenwerkt met Jack snap ik. Het speelt zich namelijk af voor Borderlands 2.
Waarom zou ze Jack nu helpen?

Wilhelm en Nisha zijn echter in deel 2 nog steeds onderdanen van Jack. Nisha is zelfs de vriendin van Jack! Nisha is namelijk The sheriff of Lynchwood.

Wilhelm is daarentegen een halve robot in deel 2, dus ik kan me voorstellen dat hij verbouwd is door Jack tot wat hij is in Borderlands 2.

Kortom:
ik ben zeer benieuwd naar het verhaal van deze pre-sequel, maar als je dus als een van deze spelers het gevecht aan gaat met Jack, klopt er iets niet in de verhaallijn.

--edit--
aanpassingen gedaan na correcte opmerkingen in reactie van Finraziel. :)

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 17 oktober 2014 16:46]

Eh, Athena is niet je vijand hoor, je werkt samen met haar in de knoxx DLC. De andere twee zitten helemaal niet in Borderlands 1.
Maar inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar hoe het verhaal zich ontwikkelt. Wilhelm klinkt ook in de recordings die je aan het begin vindt van Helena Pierce (de quest Hansome Jack Here!) alsof hij best wel eens tot weinig meer dan een robot zonder eigen wil gereduceerd zou kunnen zijn. Nisha is een groter mysterie inderdaad.
Correctie:
Je hebt gelijk. Athena is degene die gevangen zit inderdaad.
Maar waarom werkt ze dan nu samen met Jack?? :P

De andere twee zitten niet in deel 1 inderdaad, maar wel in deel 2 waarin ze samenwerken met Jack. Terwijl je dus in dit spel tegen Jack gaat vechten en Nisha zelfs zijn vriendin is. :+
Op zich vind ik het niet vreemd dat ze samenwerkt met Jack. Zij heeft zich tegen de grootmacht uit Borderlands 1 gekeerd, Atlas. Hyperion is op dat moment nog helemaal niet zo groot en Jack is nog niet de baas (dat is mr Blake nog, die zie je in de claptrap DLC en dat stuk van het verhaal wordt in Borderlands 2 al deels verteld via echo recordings). Wat Hyperion wel doet is new-u stations en claptrap units maken, niet echt wat je noemt super evil.
Dus het zou best kunnen dat Jack in eerste instantie een situational ally is, net zoals de vault hunters in deel 1 dat waren (Athena is nou niet echt een idealistisch lievertje of zo).
Maar hoe het zich precies allemaal ontvouwt blijft natuurlijk leuk om te zien, ik ben nu puur een beetje aan het brainstormen aan de hand van info die uit de eerste twee delen bekend is :)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 oktober 2014 16:57]

Ik ben het niet eens met het stukje over zuurstofgebrek. Tijdens gevechten komen de 25% zuurstoftankjes je de neus uit! Ik heb nog geen enkele keer te weinig zuurstof gehad tijdens een gevecht.
Misschien omdat ik een echte springer ben (veel Quake III gespeeld :) ) en dat ik daarom zuustroftankjes mis... Ik heb vaak tegen de zuurstofgrens aangezeten. Tijdens de makkelijke gevechten is het geen probleem, dan heb je tijd genoeg om blauwe tankjes op te pakken. Maar tijdens de heftiger gevechten ben ik regelmatig in ademnood gekomen. Geen probleem, er is altijd el zo'n zuurstofpunt in de buurt.

Wat misschien ook scheelt; ik heb uiteraard alle classes gebrobeerd, maar het meest met Nisha gespeeld en met de sniper rifle hou je nu eenmaal wat meer afstand, waardoor ook de zuurstoftanks buiten bereik op de grond vallen...
Met Nisha merk ik inderdaad hetzelfde op, maar tot nu toe zijn meeste gevechten vrij rap gedaan en kan ik nog op het gemak naar de zuurstoftanks huppelen. Maar hier en daar zit ik inderdaad ook tegen de zuurstofgrens aan te botsen.
Jammer van dat 'maar niet helemaal geslaagd'. Ben zelf een behoorlijke Borderlands fan, hou van het stijltje, de RPG/loot-based gameplay. Heb Borderlands 1, maar zeker BL2 helemaal stuk gespeeld. Het leukst is die game in coop, gelukkig heb ik wat vrienden die mijn liefde voor BL delen! Heb The Pre-Sequel gespeeld op Epicon, paar maanden geleden, vond 'm daar erg vet. Gebrek aan zwaartekracht voelde echt stoer aan, goede vernieuwing. Viel toen nog niks te zeggen over de quests en de wapens, dus het is wel ontzettend jammer dat dat tegenvalt.

Enfin, jammer dat het tegenvalt, maar ik ga de game toch spelen en 'm toch super tof vinden!
Same here, maar ik lees op andere sites ook van: Dit is meer voor de echte BL liefhebbers. Dus ik snap best dat Tweakers dat heeft gezegd. Tenzij reviewer ook een BL fan is, dan hebben we dikke teleurstelling :D haha.
Helaas niet beschikbaar voor de Xbox One. Hopelijk komt er in de toekomst nog een release voor PS4 en One. Weet iemand hier meer van?
Deze versie van BL is als het goed is current-gen exclusive en dacht dat ze dat ook zo wouden laten.
Deze review bevestigd eigenlijk precies wat ik van de pre-sequal verwacht had.
Toen ik (uit het niets) opeens las dat er al zo snel een vervolg was gemaakt moest ik het wel eerst twee keer over lezen of het niet over een DLC ging. Na een paar maanden twijfel ik nog steeds of het wel een vervolg genoemd mag worden; Dezelfde engine dus graphics en weinig originaliteit, wat ik eigenlijk wel van de Borderlands serie verwacht!
Ik geloof wel dat het spel gewoon lekker weg zal spelen zoals de vorige (zeker in co-op!), maar ik ben wel bang dat het overnieuw spelen van de gameplay, bad-ass en super-bad-ass(??) niet zo interessant zal worden als bij het vorige deel, ook al werd het naar de derde keer ook wel een beetje saai.
De grootste tegenvaller van de review is wel dat de makers het komische te geforceerd erdoor hebben gestouwd... wat zoals aangegeven in de review de gameplay ten boze doet. Ik had gehoopt dat ze weer terug gingen naar de oude droge humor van Borderlands(1) en vele originele quests. Maar, toen ik hoorder dat claptrap - die iets wat te grappige robot uit deel 1 en 2 - speelbaar werd had ik al zo'n onderbuik gevoel dat ze deze keer iets te ver gingen.
Een voordeel van de wat oudere engine is dat het mij weer 20 euro bespaard omdat ik hem niet voor de ps4 kan kopen, 40 euro voor een nieuw spel is zeker een nette prijs en zeker voor de uurtjes die er in zal gaan besteden. Ook al komt de prijs van de season pass (30 euro) hier nog wel bij.
Heb de game gister gekocht, ik kan niet wachten tot ik klaar ben met werk en kan beginnen met gamen :D. Goede review, we zullen zien of ik dezelfde kijk heb op de game als jou Paul.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True