Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Vijf gameheadsets getest

De beste headset tussen 100 en 200 euro

06-08-2014 • 08:00

177

Singlepage-opmaak

Conclusie

Bij de vijf gameheadsets met een prijs tussen 100 en 200 euro blijkt een duidelijke verliezer te zitten. De Tritton Pro+ True 5.1 Surround Headset for PC And Mac is met een prijs van net aan honderd euro de goedkoopste van de vijf geteste modellen, maar klinkt ook het slechtst en zit ook niet echt lekker. Het apparaat is dus niet alleen goedkoop, maar klinkt en voelt ook zo. Dit terwijl Corsair laat zien dat het voor een paar euro's meer veel beter kan. De Vengeance 2100 is gewoon een goed klinkende en degelijk gebouwde headset die prettig zit, met lekker grote knoppen die ook nog goed te bedienen zijn als je de headset op hebt. Toeters en bellen ontbreken, al kan de 2100 surround sound simuleren, maar dat mag je voor deze prijs misschien ook niet verwachten. Enig nadeel van de headset van Corsair is misschien dat hij niet op een console is aan te sluiten, al geldt dat voor de meeste headsets in de test.

Mocht je op zoek zijn naar een headset die je ook op de Xbox 360, PlayStation 3 of PlayStation 4 kunt aansluiten, dan kom je - net als bij de goedkope headsets - uit bij Turtle Beach, dat ook in deze prijsklasse weer het meest complete pakket aflevert. Alle snoeren die je nodig hebt om de diverse consoles aan de praat te krijgen worden meegeleverd. Vreemd genoeg vergeet Turtle Beach de pc-gamer een beetje. Zo is er voor de Ear Force PX4 geen software, waardoor je bijvoorbeeld een equalizer mist. Dat is jammer; de PX4 heeft een keurig vlakke frequentiekarakteristiek, maar klinkt een beetje schel.

Vijf Midrange Gaming Headsets

Daar hebben de headsets van Steelseries en Sound Blaster geen last van. De enorme Steelseries Siberia Elite en de juist vrij kleine Sound Blaster Evo Wireless hebben eerder te veel bas, al kun je daar in beide gevallen met de bijgeleverde software het nodige aan bijstellen. Nadeel van beide headsets is dat de oorschelpen het draagcomfort een beetje in de weg zitten. Die van de Siberia Elite zijn enorm, maar vallen vreemd genoeg net niet over de oren. Bescheidener oorschelpen die wel over de oren vallen, zoals bij de headsets van Corsair en Turtle Beach, zitten prettiger. Bij de Evo Wireless is het andersom. Doordat Sound Blaster een kleine en opvouwbare headset wilde maken, heeft het de oorschelpen wat kleiner gehouden, waardoor ze net niet over de oren vallen. De Evo Wireless heeft echter een groter nadeel. Sound Blaster levert er geen wifi-dongle bij; de headset is prima te gebruiken in combinatie met telefoon, tablet of laptop, maar niet met een desktop-pc. Steelseries doet het wat dat betreft bij de Siberia Elite beter. Die is zowel via 3,5mm als usb aan te sluiten.

Zo hebben we op elke headset uit de test wel iets aan te merken. Door zijn lage prijs, bedieningsgemak en draagcomfort is de Corsair Vengeance 2100 echter onze favoriet, al moet gezegd dat we het draagcomfort en geluid van de goedkopere Steelseries Siberia V2 uit de voorgaande test nog steeds prefereren.

Vijf midrange gaming headsets - Testresultaten Vijf midrange gaming headsets - Testresultaten Vijf midrange gaming headsets - Testresultaten Vijf midrange gaming headsets - Testresultaten

We geven de frequentiegrafiek op vier manieren weer; van 0 tot 1.000 Hz, van 0 tot 10.000 Hz en van 0 tot 20.000 Hz. Tot slot wederom van 0 tot 20.000 Hz, maar dan weergegeven op een logaritmische schaal. In de eerste grafiek is de basweergave van de headset te zien. Het overzicht tot 10.000 Hz geeft het deel van het spectrum weer waarin zich het overgrote deel van de hoorbare tonen bevindt. De grafiek tot 20.000 Hz geeft het volledige bereik van het menselijk oor weer, hoewel daarbij aangetekend moet worden dat lang niet iedereen de echt hoge tonen, boven ruwweg 15.000 Hz, kan waarnemen.

Reacties (177)

177
174
82
21
3
83
Wijzig sortering
owjeumig, wat een dramatisch slechte resultaten eigenlijk. De turtle beach lijkt toch het meest een beetje normale weergave te geven.

Dit geeft toch aan dat het plaatsen van een extra microfoon een meerprijs van ca. 50~70 euro t.o.v. een normale koptelefoon rechtvaardigt. Dat vind ik erg overdreven.

Ik snap dat je als gamer meer waarde zal hechten aan de geluidservaring tijdens het gamen, maar als je het geluid zoveel mogelijk wilt hebben zoals de gamemaker het bedoelt heeft, wil je liever een zo vlak mogelijke freq. respons.

Dus de weergave is behoorlijk brak en je betaalt 50~70 pleuro voor de extra desktopmicrofoon.

Dat je dan netzoveel moet neertellen als 1 van de best gewaardeerde professionele studiokoptelefoons is dan best schandalig.
Voor 200 euro kan je beter een losse studiomonitoring koptelefoon aanschaffen en een losse mic inderdaad, daar hoor je echt alles op. Kon met mijn Beyerdynamic DT770 Pro in ieder geval exact pinpointen wat de richting was waar de tegenstander vandaan schoot of liep, het ding sluit enorm goed af en is ook na uren gamen niet garant voor koppijn zoals met de meeste (gaming) headsets het geval is.

Heb je er verder ook nog wat aan als je niet gamed en ook eens wat muziek wil luisteren tussendoor.
En die DT770 is er al voor 133,- , niet te geloven eigenlijk hoe je dan een poot word uitgedraaid. Als ik zo'n pro headsetfrabrikant was zou ik me toch een potje snel even gaan branchevervagen, die marges bij gamers zijn een stuk interessanter!
Vergeet niet dat als men een headset willen voor gaming word er al gauw gelijk gezocht naar Gaming headsets op google en dan krijg je ook specifieke resultaten.

Iemand die zijn huiswerk wil doen komt uiteindelijk wel terrecht op Head-Fi etc.

Gaming headsets is daardoor een markt op zich zelf.
heb je ooit bij de b-stock afdeling van baxshop gekeken? ik heb dt-770's tussen de range van 32ohm tot 250 ohm voorbij zien komen voor 90+ euro
Net als gelikt uitziende (en middelmatig klinkende) headsets ook een markt is voor voornamelijk naïeve consumenten is dit er ook een.

Wat gamen met een headset op betreft doe ik dat zo weinig mogelijk. Want vaak zet je hem al snel te hard en dat is niet goed voor je gehoor. Zeker niet als het je langere tijd doet.

Je kan dan ook een losse microfoon gebruiken en de audio output muten als je zelf wilt praten dmv push to talk om rondzingen te voorkomen.
Is de frequentierespons van al die hoofdtelefoons werkelijk zo slecht? Misschien ligt het aan de meetmethode (mic, software), of wellicht interpreteer ik de eenheid op de Y-as niet goed? Als het dB's betreft dan zijn ze gemiddeld zo'n 40 dB zachter bij 10 kHz in vergelijk met het geluidsniveau rond 50 Hz. Dat kan toch niet waar zijn? 40 dB is dag en nacht, ik bedoel, een verschil van om en nabij 5 dB word door het menselijk oor als 2 keer zo hard ervaren?
Ik vermoed dat er heftige fouten zitten in de meetmethode.
40db is inderdaad belachelijk veel.
Jammer dat er geen antwoord komt van de testers in ieder geval. :)
Een gameheadset test tussen 100 en 200 euro zonder het merk Sennheiser (denk aan de PC 360 G4ME) erbij te halen is onbegrijpelijk.

Edit: Als aanvulling op deze reviews, hierbij een linkje naar een nette Tweakers gebruikersreview voor de Sennheiser PC360 G4ME:

productreview: Sennheiser PC 360 G4ME review door Propheticus

[Reactie gewijzigd door Waarez op 23 juli 2024 01:01]

Ze hebben de 5 populairste gepakt. Sennheiser hoort daar dus blijkbaar niet bij, hoe goed ze ook mogen zijn
Weet niet wat jij als populair ziet..

de headsets uit deze review:
Steelseries Siberia Elite: 19 willen - 7 hebben
Tritton Headset Pro+ True 5.1: 3 - 1
Corsair Vengeance 2100: 32 - 13
Creative Sound Blaster EVO Wireless: 1 - 2 (zelf nog niet eens een simpele gebruikers review)
Turtle Beach Ear Force PX4: 9 - 4

populairdere headsets:
Sennheiser PC 360: 49 willen - 78 hebben
Sennheiser PC 350: 17 - 51
Logitech G930: 79 - 154
Razer Megalodon 7.1 Gaming Headset: 30 - 30
(onderaan de 100 euro range) Logitech G35 Gaming Headset: 91 - 251

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2024 01:01]

Omdat die "populair" maar tijdelijk is, die verandert hele tijd. Kijk je daar een week later dan kan sennheiser daar opeens weer bij staan ;)

Nu zal je zien dat de producten in deze review "populairder" worden, gewoon omdat ze meer views krijgen door deze tweakers-review.

edit: als ik nu kijk naar de populariteit filter in pricewatch zie ik:
1) corsair vengeance 2100
2) sennheiser pc 360
3) logitech G930
4) Turtle Beach PX4
5) Siberia Elite
6) Sennheiser pc 350

dus daar staan ze zeker ook wel in (op dit moment)
http://tweakers.net/categ...qKMpMTvVNrFCyMkJwM_PAsrUA

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2024 01:01]

Maar wat is je punt precies? Dit artikel gaat toch over de 'populaire' gaming headsets die er nu zijn en overblijven na de filtering?

Vrij logisch dat de populariteit constant veranderd.
M'n punt is gewoon dat je zei dat ze de 5 populairste genomen hebben en dat jij zei dat Sennheiser daarniet bij hoorde.
Ze horen er zeker Wél bij ;)
Die dus, dat mag duidelijk wezen, vrij zinloos is.
Het lijkt wel statistiek zo.
Grappig, alle headset users die ik ken (grotendeels PC, deel console) zweren bij Sennheiser. Gaan gewoon jaren mee zonder issues, en zijn stevig.
ik ben zelf ook al jaren een sennheiser gebruiker, heb in eerste instantie de PC-130 gehad, maar nadat ik toch iets beters wilde gekozen voor de PC-330 en heb ik een PC-320 getest.
Ik zal hier niet heel diep ingaan op de kwaliteit van de headset zelf, alleen dat die van de PC-330 te wensen overlaat met betrekking tot bouw kwaliteit, strak op je oren (pijnlijk na lange game sessies) en de microfoon is bij nu drie gebruikers bijna tegelijk kapot gegaan, de oorzaak een micro schakelaar die de mic mute bij het omhoog zetten van de mic.
Wat wel altijd goed is aan die dingen is het geluid van de microfoon, ook in deze review vind ik dat er te weinig aandacht aan wordt besteed, zeker in multiplayer situaties is een goede mic cruciaal, niet alleen omdat je elkaar beter verstaat, maar ook omdat het minder irritatie oplevert.

De sennheiser gebruikers in mijn clan hebben een duidelijk betere mic dan andere gebruikers.

Overigens zal mijn volgende headset weer een sennheiser zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een PC-320, een heel goede headset, iets minder bas, maar bij de muziek liefhebbers juist heel erg goed, verder is deze qua draagcomfort subliem...

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 23 juli 2024 01:01]

Tip: ga voor over-ears.
Haha, ja dat deed ik. De pc-330 is een over ear model.
Maar doordat deze zo strak zit en eigenlijk te kleine oorschelpen heeft doet het toch zeer. De pc-320 daarentegen heeft een beter kussen en is ook een stuk minder strak en veel lichter. Maar het geluid is dan weer een stuk minder, nou ja, gezien mijn smaak. De microfoon is overigens van beide modellen weer van super kwaliteit, qua geluid.
Oh joh, ik dacht dat alleen de PC-350 en hoger over-ear waren, sorry. Tja, ik kan over de G4ME ONE zeggen dat ze in eerste instantie wat strak zitten, rechtstreeks uit de doos, maar dat verzacht iets na een week gebruik. En hij is natuurlijk verstelbaar.

Ik heb in het verleden sowieso de closed (lucht en geluidsdicht) en open(doorlaat) varianten gehad (PC-350 en 360?) en ik moet zeggen dat deze altijd perfect over de oren zaten, zonder pijntjes (en toen gamede ik nog 12-15h per dag in een goed weekend).

Tegenwoordig kies ik per definitie voor open, omdat luchtdichte kappen betekent dat je in de zomer het zweet tot in je oren hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 23 juli 2024 01:01]

Dat zou best kunnen. Waarschijnlijk zijn ze ook gewoon goed. Maar blijkbaar kwamen ze niet door de selectie heen...
Bij het selecteren van de testmodellen hebben we per fabrikant slechts één model uitgekozen. We hebben ons daarbij alleen op modellen gericht die hooguit een jaar geleden op de markt kwamen.
Puur omdat het model meer dan een jaar oud is is ie er inderdaad niet in opgenomen. Desalniettemin wel jammer. Ik had de voorloper (de PC350) en die was uitstekend. Juist modellen die meerdere jaren meegaan doen t blijkbaar goed, dus nogmaals erg jammer dat deze er niet in opgenomen is.
Ik kan ook niet volgen waarom een model niet ouder dan 1 jaar mag zijn. daar hoor je niets van. Als ik nu zoek op gaming headsets tussen 100 en 200 euro gesorteerd op populariteit zou je verwachten dat de volgende modellen getest worden:
1) Logitech G930
2) Corsair Vengeance 2100
3) Steel Series Siberia Elite
4) Sennheiser PC 360 G4ME
5) Turtle Beach Ear Force PX4

Razer valt net op zowel plaats 6 als 7... en dan vraag ik me af in hoeverre deze review de populariteits pool beinvloed heeft (meer kliks per product omdat mensen de specs/user revieuws willen lezen)
Gelukkig iemand die het zegt. Razer is bijvoorbeeld voornamelijk populair bij het publiek dat puur op uiterlijk sorteert en niet op kwaliteit. Heb nu een ~jaartje m'n PC360 G4MEG4ME ONE en ben uitermate tevreden. (Ik had voorheen een PC360)

Hij komt overigens bij zo'n beetje elke gespecialiceerde testsite op ~9/10 scores uit, en die mensen hebben niet slechts voor de gelegenheid even een testcentrumpje gebouwd.

De Concensus over Razer headsets is dat ze niet bijzonder goed zijn. Van de overige weet ik alleen dat de Turtle Beach headsets altijd positieve reviews krijgen. Als de Steelseries headsets van dezelfde kwaliteit als hun muizen bouwt, dan kun je ze beter niet kopen.
Enig nadeel van de headset van Corsair is misschien dat hij niet op een console is aan te sluiten, al geldt dat voor de meeste headsets in de test.
Laat het dan in godsnaam weg als een nadeel en geef het gewoon mee als een voordeel aan dat ene headset dat het wel kan.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 23 juli 2024 01:01]

Ik ben nog steeds van mening dat dit soort reviews deel uitmaken van het verdien model. Ik heb in al die jaren dat ik hier lid ben nog geen Sennheiser review voorbij zien komen. Ze sturen geen samples of sponsoren te weinig.
Ik had het niet beter kunnen uitleggen ;)
Tja, ik verwcaht ook wel meer van Tweakers hoor. ´Wij stellen technologie op de proef´, dan moet je dat ook wel goed waarmaken. Waarom maar 5 headphones in een productgoep testen? Das vreemd. Test er dan 10. Ik mis namelijk ook merken als Logitech, Sennheiser, etc.
Meestal zal het ookde vraag zijn wat fabrikanten wensen op te sturen, dan enkel welke zij graag willen zien.

Sennheiser is in dat segment inderdaad een stevige concurrent, PC350 even gehad, uiteindelijk de PC360 een goede 2 jaar echt van genoten totdat de kabel het begaf (kabel + stoel = :'( ), en die nieuwere One serie zal het ook zeker niet slecht doen.

Maar goed, dat soort beperkingen in een roundup ontkom je gewoon niet aan.
idd opt grotere plaatje is sennheiser niet zo populair, wat jammer is voor deze test want ze tonen heel goed waarom de 5 merken in deze tests voor vrijwel iedere sennheiser gebruiker niet op de radar staat : /
Bij sorteren op populariteit zie je anders de Sennheiser PC360 op plek 2.
Na 2,5 jaar still going strong. Wat mij betreft een fantastische headset.
Ik heb ook nooit gezegd dat het geen goede headset is? Komt gewoon niet door de selectie van de redactie en is hierdoor niet getest. Dat is het enige wat ik zeg.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens :), van het weekend een G4me One gekocht, na veel research bleek dit toch de beste keus en was ook minder dan 200 euro.
is die G4me One niet gewoon een PC 360 met een kleurtje zodat ze weer die headset aan een premium prijs kunnen verkopen? :P
De kabel van de G4me One is beter dan de pc 360, verder zijn ze identiek idd.

@Tunestwo, je hebt gelijk het was idd 220, dacht dat ie 199 was.
Waar heb je die dan gekocht aangezien de prijs 220 is.
MVG
Inderdaad een vreemde keuze om deze er niet bij te betrekken!

Ik heb deze headset in mijn bezit en ben er enorm over te spreken.
Gebruik deze in combinatie met een Xonar DX kaart.

Het is wel vreemd dat deze headset altijd moeilijk te krijgen is.
Het is geen game headset maar ik zou ook willen weten hoe de Audio-Technica ATH-M50 zich qua geluidskwaliteit verhoudt met deze game headsets. Omdat als ik op internet naar headsets zoek die altijd eruit komt als dé headset met de beste prijs/(geluids)kwaliteitsverhouding.
Volledig mee akkoord Waarez, in die prijs range vind je niets beter dan de Sennheiser PC 360.

Voor consumenten is dit bovendien een zeer misleidend artikel, aangezien de titel: "op zoek naar de beste set tussen 100 en 200".
Ik had ook de PC360 G4ME graag in deze review willen terugzien. Het is een hele goede headset in deze prijscategorie en volgens mij is Zenheisser nog steeds een van de meest populaire merken wat headsets betreft. Ik gebruik al jaren Zenheisser (eerst PC 151 en nu een PC 360 G4ME) en wil eigenlijk nooit meer anders.
Idd ik was ook direct naar Sennheiser aan het zoeken, ben zelf semi-pro gamer geweest en heb een hele hoop headsets gekregen en getest, niets beter dan Sennheiser!

Heb nu de PC360 Game, maar de PC350 was naar mijn mening nog een tikkeltje beter.
Kan ik ook niet snappen de PC 360 is hands down de beste, niet puur voor games, maar ook nog een sgoed tot zeer goed voor muziek en films.

Heb die van mij all jaren en nog steeds niksl gevonden wat mij beter zind en niet schreuwend duur is.
Misschien wilde Sennheiser niet mee doen met deze test?
Die headset heb ik ook, is een absolute topper. Ik kan ook niet begrijpen dat ze Sennheiser overslaan in deze test.
Mocht er iemand aan het orienteren zijn voor een aankoop, tomshardware heeft hier ook een goede review over welke net wat andere modellen bevat. (goede aanvulling op deze goede review)
http://www.tomshardware.c...adset-benchmark,3125.html
Is die review van tomshardware niet wat outdated?
Ik heb op basis van de tomshardware test vorig jaar de Razor Megaloladadiedomtiedom (of een andere dode dino) gekocht en die bevalt me erg goed.
Wat in die test als enige nadeel (geen equalizer) genoemd werd vind ik een groot voordeel (geen gepruts met instellingen).
Ik gebruik het ding alleen voor gamen, en dat doe ik niet eens zo heel veel, maar ik vind geluid wel erg belangrijk. En het is echt verbluffend dat je echt dingen achter je hoort, de effecten zijn zeker niet slechter dan bij 5.1 setjes in dezelfde prijsklasse.

Volgens mij is de ontwikkeling in die markt niet zo groot dat een test snel outdated raakt.
Dus als ze nog te krijgen zijn, en je bent in de markt voor een aankoop, zou ik zeker de test van tomshardware ook doorlezen. Dus doe er je voordeel mee
En het is echt verbluffend dat je echt dingen achter je hoort, de effecten zijn zeker niet slechter dan bij 5.1 setjes in dezelfde prijsklasse.
Razer Megalodon is 7.1, niet 5.1.

Aanmerking op deze review is wel dat 100 euro voor een headset nog steeds vrij prijzig is voor een casual gamer (vooral diegene die nog naar een (middelbare)school gaan). Als ik me niet vergis is één van de beste gameheadsets ooit (ook volgens tweakers), de Creative Fatal1ty. En dat dingetje kost maar 27e!
Ik heb nu de Siberia Elite ruim een half jaar, en hij bevalt me zeer goed. Dat hij wat over je oren valt ondanks de grote oorschelpen was voor mij in het begin ook wat wennen en begon, zeker in het begin, na verloop van tijd zelfs wat pijn te doen door de druk. (ik kom van een Logitech G35 die volledig om m'n oren zat) Na een aantal weken waren de oorkussens in een goede vorm en zit hij enorm prettig en uiterst zacht.

Dat hij soms niet goed herkent wordt met USB komt meestal ook als je de USB module wel laat steken in je PC en daar dan de headset op aansluit. Dit kan je oplossen door eerst de USB module en headset op elkaar aan te sluiten en dan pas deze op de PC aan te sluiten.

Jammer dat er geen vermelding wordt gemaakt van de 7.1 virtual surround van de Siberia Elite en de optie om hem te gebruiken ook op je smartphone met de 3.5mm jack met zowel audio als microfoon. Ik ben ook wel fan van de Steelseries Engine software.
True, dat kan de Sound Blaster Evo Wireless ook, maar ik ben persoonlijk geen fan van wireless op zo veel mogelijk apparaten.
De Kingston HyperX Cloud had ook absoluut niet mogen ontbreken aangezien deze headset onlangs enorm veel awards in de wacht heeft gesleept. Bij Hardware.info is dit momenteel de beste headset in z'n klasse...
Ja, dat viel mij ook direct op. Jammer.
Zwaar teleurgesteld dat de Kingston HyperX Cloud Pro hier niet tussenzit, hij zit misschien net onder de 100 euro maar verslaat bijna al deze headsets op alle vlakken van comfort, geluidskwaliteit en bouwkwaliteit.
ik zou bijna denken dat dat ding door beyerdynamic word gemaakt of in samen werking met
Kingston heeft voor hun allereerste headset samengewerkt met Qpad, de Cloud is is ongeveer hetzelfde als de Qpad QH-90, de headsets van Qpad worden gemaakt met beyerdynamic technologie, dus zeer zeker ja :D
Ik zou ook eens kijken naar deze post op Head-fi. Veel gaming headsets bieden een stuk minder waar voor hun geld dan een goede stereo koptelefoon. Surround geluid kan prima geëmuleerd worden en er zijn microfoons die je op je koptelefoon kan monteren.
Precies.

Zelf heb ik een flinke koptelefoon (Beyerdynamic DT880), weliswaar flink duurder dan deze headsets, maar er zijn in de prijsklasse 100-200 euro behoorlijk wat goede koptelefoons te vinden. Hier heb ik een losse microfoon (goedkoop ding uit China) op bevestigd met wat tie wraps. Dat lijkt misschien lelijk, maar het ziet er prima uit. Dan heb je geweldig geluid, goede soundstage (dan heb je die 5.1 ook niet echt nodig) en je hebt een microfoon die dicht bij je mond zit.

Ik heb zoiets als dit gedaan:
https://i.imgur.com/e1gFghI.jpg

Een alternatief is bijvoorbeeld een ModMic. Deze is weliswaar vrij duur, maar is een ideale oplossing voor koptelefoons zonder mic.
http://www.modmic.com/
Heb je misschien een link naar de betreffende mic die je gebruikt?

Heb zelf een DT770 en die klinkt en zit zo ongelofelijk lekker, dat ik die voor geen goud wil inruilen voor een overpriced ''gaming'' headset.
Dit is niet mijn eigen koptelefoon/mic. De mic komt van een Creative Fatal1ty Gaming headset. Hier is de hele gallery van die mod op de foto:
https://imgur.com/gallery/bKU4H/

Ik heb zelf het volgende:
  • Verlengkabel. De kabel is eigenlijk te lang (ik heb een gekrulde draad aan mijn koptelefoon. 2 meter zou een betere lengte zijn).
  • Microfoon. De microfoon heeft een wat slap statiefje. Verder een prima ding. Klinkt behoorlijk.
Oke thanks hier heb ik wat aan!
Ga ik meteen even bestellen.
Wat Tk55 zegt is de enige goede waarheid. Uit deze test blijkt dat gaming headsets eigenlijk een enorme ripoff zijn. Voor €130-140 heb je al een uitstekende "gewone" koptelefoon die goed zit en geweldig klinkt. Koop er voor een tientje een bureaumic bij en je hebt iets wat alles hier overtreft.

Ik ga daarom binnenkort een AKG K612 kopen en haal daar waarschijnlijk later een modmic bij.
Ik kocht in april de AKG K612 en ben er sindsdien erg tevreden van ;)

Oorspronkelijk keek ik vooral naar de K702, maar na wat reviews te lezen bleek dat de K612 op enkele punten wat beter was, en dat aan een zeer goede prijs. Als je zoekt naar een comfortabele hoofdtelefoon, met neutrale (studio)weergave, dan is de K612 zeker een aanrader!

Gemiddeld gesproken heb je volgens mij meer waar voor je geld bij een selectie aan Hifi koptelefoons in vergelijking met de headsets die op "gamers" zijn gericht.
Dat is het ook bij mij. Ik keer ook eerst naar de K702 en de Q701, maar recensies over het geluid waren niet megapositief, veel nadruk op mids en treble, te weinig op bass. De K612 kreeg een stuk betere recensies, met teksten als "warmer geluid", dat terwijl hij 80 euro goedkoper is. Bovendien is het een retemooie koptelefoon.
ik hou het wel gewoon bij mijn pricewatch: CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset

alhoewel ik hoorde dat die van sennheiser(Game) ook erg goed zijn. en zichzelf automatisch muten bij het omhoog draaien van de microfoon, wat ik persoonlijk een erg handige functie vind. dus ik ben die aan het overwegen.
Ik heb de Sirus-C en de PC360 (gehad, deze is inmiddels overleden). De Sirus 5.1 kan ik niet beoordelen, de -C heeft in elk geval een focus op bass met de extra woofer, wat voor iemand een dikke plus of min kan zijn. De Sennheiser heeft een absoluut betere all-round prestatie, maar we hebben het dan over een hele andere prijsklasse he (~90 vs 180+), vergelijken is een beetje scheef. De PC350 is momenteel wel erg goedkoop en klinkt ook bijzonder goed, redelijk vergelijkbaar met de 360, maar een gesloten constructie (heeft de Sirus ook, daar niet van) tov een open constructie (PC360) moet ook maar je smaak zijn zowel als de manier zoals het klinkt als de ventilatie voor je oren. In het verleden ontliepen de 350 en 360 elkaar niet veel wat betreft prijs, nu zit er dik 80 euro tussen en is de PC350 m.i. een echt koopje voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt.

Mijn vermoeden is in elk geval dat de 350 voor die prijs de concurrentie met deze serie eenvoudig aan kan. Het was een zeer gewaardeerde serie voor de prijs in de tijd (~150 euro of meer), en hoewel de features wat basic zijn is het geluid en de pasvorm (Grote schelpen) ook een geliefd onderdeel.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 juli 2024 01:01]

Mooi doorsnee van headphones. Had wel verwacht dat de Corsair beter uit de test zou komen.
In de prijsklasse 50 tot 100 euro had ik graag ook een kleine test gezien, hier zit nu eenmaal veel markt ook.

Mooie start van de dag iig =)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 23 juli 2024 01:01]

Prima reviews. Het valt me wel meteen op bij het lezen van beide conclusies dat de eerste alinea van de conclusies vrijwel 1 op 1 gelijk is :)
Anoniem: 531532 @WoutF7 augustus 2014 01:30
Hebben jullie de Tritton pro ook getest met de audio device op optical/digital output? ook in de audio devices geselecteerd? Naar mijn ervaring is het geluid inderdaad bagger als onder audio devices de Trittonheadset is geselecteerd. maar ik vind het een goed geluid hebben zodra ik de optical/digital output selecteer onder de audiodevices.

Echt een wereld van verschil! er lijkt dan een subwoofer bij in te zitten, geweldig voor explosies!

Dit moet ingame soms ook nog apart geselecteerd worden. niet echt plug and play.

Het enige nadeel wat de Tritton pro 5.1 voor mij had was de dunne plastic beugel die binnen een jaar al begon te scheuren. valt helaas niet onder de garantie. waardoor die nu scheef en oncomfortabel op mijn hoofd zit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 531532 op 23 juli 2024 01:01]

Oooohjah. Haha top dank je :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.