Specificaties Surround geluidsweergave met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Turtle Beach Ear Force PX4 Review

Banandy 13 februari 2014, laatste update op 16 januari 2015, 5.317 views

Turtle Beach Ear Force PX4

Een prima headset voor een prima prijs.

Pluspunten

• Geschikt voor meerdere spelconsoles
  • Hoog draagcomfort ook na langere tijd
  • Uitstekende geluidsweergave met voldoende regelmogelijkheden
  • Zeer goeie virtual surround-weergave met keuze uit meerdere speakerplaatsingen
  • Dynamisch chatvolume
  • Draadloos
  • Tot 15 uur speelduur afhankelijk van soort gebruik.

Minpunten

• Slechte papieren handleiding
  • Geen bluetooth chat op Ps4
  • Zender maakt een wat fragiele indruk

Features Score: 4
De Px4 is een uitstekende draadloze game-headset voor een nette prijs. Deze headset ondersteund 7.1 virtual surround en zal je daarin niet teleurstellen. De headset is te gebruiken op meerdere consoles waaronder ook de Ps4. Dankzij de goede geluidskwalteit is hij ook zeer geschikt om muziek mee te luisteren.

De afwerking en gebruikte materialen zijn dik in orde. De headset maakt een solide indruk, en heeft een vrij neutraal uiterlijk, waarbij het Playstation-blauw een mooi accent geeft. Op beide schelpen bevinden zich een aantal knoppen waarmee de verschillende instellingen gewijzigd kunnen worden. Het zenderkastje maakt een iets knulliger indruk. Het is vrij licht en komt daardoor wat fragiel over.
Alle benodigde kabels worden meegeleverd waarbij het meest opvallende de 4 meter lange oplaadkabel is, zodat je gewoon op de bank door kunt gamen terwijl de headset oplaadt. Eenmaal opgeladen zal de headset zo'n 10-15 uur meegaan.
Het enige kabeltje dat ontbreekt is een 3.5 mm jack-kabel om bijvoorbeeld je mobiele telefoon met de zender te verbinden.

De algemene geluidskwaliteit van de Px4 is dik in orde, het geluid is niet vlak maar is sprankelend en transparant met veel diepte. Dit maakt de headset ook zeer geschikt om muziek mee te luisteren. De headset beschikt over 4 equalizer presets waarmee het geluid naar wens is aan te passen: FlatEQ, Bassboost, TrebleBoost en Bass/TrebleBoost. In de praktijk zijn deze presets voldoende, hoewel het mooier was geweest wanneer in ieder geval de BassBoost traploos ingesteld had kunnen worden.
De virtual surround mode kent 6 presets, waarin verschillende speaker-opstellingen worden gesimuleerd. Deze presets stellen je in staat om per spel de best mogelijke surround ervaring in te stellen. De virtual-surround mode is zeker van hoge kwaliteit te noemen.

Ook het draagcomfort is dik in orde. De headset is niet te zwaar, de schelpen, die de oren goed afsluiten, zijn van stof dus geen zwetende oren en de hoofdband is voldoende breed en zacht zodat je ook tijdens een lange sessie geen pijn op je hoofd krijgt. Je vergeet als het ware dat je een headset draagt.

Ook de chatfunctionaliteit kent extra regelmogelijkheden. Zo zijn de volumes van de chat en het gamegeluid apart te regelen. Ook de gevoeligheid van de afneembare microfoon is in te stellen, en er is een mute -knop aanwezig om de microfoon uit te schakelen. Daarnaast past de koptelefoon het chatvolume dynamisch aan zodat dit altijd boven het gamegeluid hoorbaar zal zijn.

De headset is met meerdere consoles te gebruiken; De Ps3, xbox360 en de Ps4 worden allen ondersteund. Op laatstgenoemde is het helaas niet mogelijk om de voicechat via bluetooth te laten lopen, de headset zal via een bijgeleverde kabel met de controller van de Ps4 verbonden moeten worden om voicechat mogelijk te maken. Hierdoor zullen een aantal van de regelmogelijkheden voor de chat niet werken. In de praktijk is daar echter goed mee te leven. Daarnaast is de verwachting dat Sony via een firmware-update de chat via bluetooth alsnog vrij zal geven.

De zender-unit heeft aan de voorkant 4 status-leds en op de zijkant van de unit bevinden zich 3 knoppen om surround aan/uit te zetten, te schakelen tussen de 6 surroundpresets en om de unit te pairen met je headset. Aan de achterkant bevinden zich een optische ingang, een optische uitgang en een analoge ingang.
De unit wordt via een usb kabel van stroom voorzien. Om van Dolby surround gebruik te kunnen maken moet de console via de optische ingang op de zender worden aangesloten. Via de optische uitgang kun je het signaal doorsturen naar bijvoorbeeld een home-theaterset. De 3,5mm analoge ingang kan gebruikt worden om bijvoorbeeld je telefoon of tablet op de zender aan te sluiten. De analoge ingang werkt niet wanneer er een optisch signaal gedetecteerd wordt.
Verder is het mogelijk om je telefoon via bluetooth aan te sluiten zodat je tijden het gamen je telefoon kunt opnemen via de headset. Deze functionaliteit heb ik niet kunnen testen.

Bij installatie is het wel even vogelen, omdat de bijgeleverde gebruiksaanwijzing niet heel duidelijk, en verre van compleet is. Uitleg voor het aansluiten op een Ps4 ontbreekt zelfs helemaal.
Gelukkig is op de website van de fabrikant een pdf te downloaden waarin alles uitgebreid beschreven wordt:

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force PX4?

Goede review bedankt!

Verder ben ik eigenlijk heel benieuwd hoe de headset klinkt met muziek, je geeft aan dat het prima klinkt. Heb je hiervoor ook andere headsets gehad? (Ter reverentie voor mezelf)

[Reactie gewijzigd door Rpower18 op 24 februari 2014 20:41]

Ja ik heb nog een goedkopere Turtle Beach met draad. Daar zitten mindere speakers in dus die klinkt minder goed. De speakers in de PX4 zijn van het type dat in alle duurdere Turtle Beach headsets zit. Ze zijn echt goed. Ik ben mijn hele leven muzikant geweest dus ik weet waar ik het over heb. De PX4 geeft het geluid heel recht weer. EQ is dus niet nodig zolang de bron goed is net als met een goede audioversterker het geval is, daar vind je vaak helemaal geen EQ op.
De PX4 heeft vrij beperkte EQ instellingen maar ik heb het nog niet 1 keer meegemaakt dat ik ze wilden gebruiken. Hij staat gewoon altijd "Flat".
Ik heb ook nog een tijd de Sony Pulse gehad. Die speakers waren nog beter. Meer iets dat je alleen in de allerhoogste prijsklasse zou verwachten. Zeker zeer geschikt voor muziek. Verder voegde het pulse effect wel iets toe aan de muziekbeleving, je zou er eens 1 moeten proberen. Helaas is die headset verder niet zo geweldig, de bouwkwaliteit is slecht, de headset is te zwaar en gaat snel pijn doen en de surround komt niet in de buurt van de PX4. Dus heb ik hem weer weggedaan.
Bedank voor je reactie.

Na aanleiding van jou review heb ik de px4 ook gekocht. Het geluid was via het kastje inderdaad fenomenaal, vooral surroundgeluid was goed te horen. Heb het nog niet in veel situaties als functioneel ervaren. Heb de koptelefoon ook met de 3.5mm Jack op mijn telefoon aangesloten, wat was dat geluid slecht zeg. Zou je eigenlijk voor het aansluiten op de pc bijv de mixamp van astro kunnen gebruiken of iets dergelijks? Aangezien het geluid nu ook vrij matig is.
Je kuntje telefoon niet rechtstreeks aansluiten op de headset. Die plug op de headset is bedoeld voor chat audio.
Wanneer jeje telefoon aan wil sluiten moet je de 3.5 mm jack op de zender gebruiken. Zelfde geldt voor de pc.
Wat is de delay? Ik heb een poos een draadloze Sennheizer set gehad maar er zat een strukturele vertraging in geluid en wat er op het scherm gebeurde. Voor TV is dit niet echt hinderlijk maar bij gaming als je beschoten wordt duidelijk wel. Iemand een indruk?
Delay is een klein beetje. Je merkt het als je zowel geluid over de speakers hebt en ook de koptelefoon op hebt. Het is echter niet storend en verwaarloosbaar
Maar:
Ik zou deze koptelefoon nu niet meer aanraden voor de PS4!!!
Bij een aantal games valt hij steeds even uit, vooral na de laatste firmware update van sony. Op internet zijn meer mensen die dit probleem hebben. Ook stotterend geluid in bepaalde games. Het lijkt alsof sony third party nog steeds niet genoeg ondersteund.

Ik zal de review aanpassen.

Zelf heb ik de gold headset van Sony nu aangeschaft. Geluid iets minder en ook surround iets minder maar werking is feilloos en equalizersettings zijn zelf aan te passen met bijbehorende app.
En echt draadloos (ook Chat)!!.
Prijsstechnisch ook beter
Mooi kut, heb dat ding net aangeschaft. Maja, zal wel weer een goede update voor komen.
Ik heb lopen zoeken maar ik zie geen klachten van mensen.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 3 mei 2014 18:46]

Ik heb deze koptelefoon al een tijdje. Is gewoon een super ding. Enig nadeel is dat sporadisch stemmen wegvallen in chat.
Hoi allemaal..Wilde toch nog even zeggen dat ik pas de turtle beach px4 gekocht heb en gebruik hem voor me ps4 en ben zeer tevreden. Ik had hiervoor bij de media markt de turtle beach px22 gekocht en die was echt waardeloos. Ben terug gegaan en had vervolgens de Tritton pro+ gekocht omdat ik dacht zo een duur ding van 180 euro dat moet gewoon prefect zijn. Nou dus niet! Zoveel kabels en gedoe je zou echt denke als ik deze nu opzet word ik weg geblazen. Maar behalve en zwaar ding op me hoofd totaal niet comfertabel was het geluid verre van een wauw moment. Px4 draadloos behalve als je gaat knalle online ff kabeltje erin en alles werkt prima. Geluid is goed hij zit ook lekker kortom goeie headset om lekker lang mee te game;)
Ik heb nog een vraag voor alle gebruikers van deze headset:
Ben dus op zoek naar een goeie headset met een duidelijke en goede surround functie die toch grotendeels gebruikt gaat worden voor mijn home cinema. Hebben jullie al eens een film gekeken waar duidelijke surround effecten inzitten en hoe klinkt dat met deze headset?

B.v.d.
De surround is zeer zeker goed te noemen. Wel vind ik de preset equalizer instellingen wat minder goed gekozen. De standaard instelling heeft naar mijn smaak iets te weinig bas. De "bas preset" heeft dan weer te veel bas etc. etc. Handiger zou zijn wanneer je zelf je instellingen kan maken zoals bij andere headsets vaak wel het geval is.