Steelseries Siberia Elite Review

Luxurydiver 13 februari 2014, laatste update op 24 maart 2014, 1.931 views

Steelseries Siberia Elite

Pluspunten

• 7.1 beleving vergelijkbaar met redelijke 7.1 surround set. Dit is wel Virtual Surround!
  • Zeer uitgebreide software voor zowel Mac als Windows
  • SteelSeries Software support voor future wishes
  • Perfecte pasvorm
  • Degelijke headset kwaliteit

Minpunten

• Geen opberg hoes in normale retail versie
  • Geluid kan niet knetter hard
  • Dunne kabels en connectoren zouden wellicht later problemen kunnen geven.
  • Headset kabel kan je niet vervangen!

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Reden van aanschaf:
Ik zocht een 7.1 headset die voor zowel Mac als Windows gaming geschikt is.
Er zijn niet veel 7.1 headsets in de markt die goede hardware en software bezitten waarmee je op je Mac direct van 7.1 kan genieten.
Bij bijna alle headset leveranciers ben ik dus naar de Mac Software gaan zoeken op hun site. Om te kijken of die aanwezig was en of deze up to date wordt gehouden. Let op dat sommige leveranciers Mac compatibility beloven maar dan geen software hiervoor bezitten. Zit je dus zonder 7.1!
SteelSeries heeft duidelijk geluisterd naar de community en de software voor zowel de Mac als Windows gelijk gemaakt.

Verpakking:
De verpakking is een mooie tweedelige doos met kartonnen sleeve.
De Headset zit mooi en stevig verpakt in een gegoten plastic vorm.
Als eerste zie je de headset, waaronder die plastic verpakking de verlengkabel, mini usb to headphone jacket, mini usb to headphone mic en headphone split alsook de USB geluidskaart in een kartonnen omslag liggen.
Onder de andere plastic cover zit het instructie boekje en een sticker.

Headset:
De headset zit niet in een sleeve in de verpakking of bezit een aparte transport zak. (Zie nu op de Steelseries website dat als je de anniversery edition koopt er wel een sleeve / transport bag bij zit)
Wel zitten er twee plastic covers op de zijkant van de oorschelpen, waardoor je direct ziet dat er twee draai schijven ge´ntegreerd zijn.
Ook zie je de kleine mic zitten en de sticker nodigt uit om eraan te trekken.
Hiermee krijg je een flexibele stevige kabel met mic die je precies voor je mond kan positioneren.

Installatie:
Heel simpel, de headset komt reeds met een 1 meter mini usb kabel die kan je verlengen met het bijgeleverde mini usb snoer naar 3 meter.
De usb geluidskaart steek je in de usb poort en bezit 3 poorten (mini usb, mic en headphone).
Je connect de mini usb kabel in de mini usb poort van de geluidskaart et voila.

Installatie Software Mac:
Daar ik een type ben die nooit boekjes lees, had ik me bij de aanschaf van dit artikel wel al op internet ingelezen hoe de installatie op de Mac en Windows verloopt.
Je krijgt na de hardware installatie direct de beschikking over Steel Series SC2 USB Headset voor input (Mic) als output onder settings / sound.
Echter dan heb je nog geen 7.1!
Ga nu naar applications / utilities en dan audio midi setup en daar zie je wederom SteelSeries SC2 USB Headset voor Mic als Headphone staan.
Als je op de Headphone drukt en dan naar ouput moet je de source van 2 channel 16bit naar 8 channel 16bit omzetten.
Tevens verander je het Format wat standaard op 44100 hz staat naar 48000 hz.
Je kan voor deze stappen of daarna de SteelSeries software downloaden van hun website en installeren.
In het SteelSeries App menu zie je dat de Siberia Elite gedetecteerd wordt en als je dan op het default profile klikt kan je alle specifieke instellingen instellen.
Naast dat je in je Mac onder Audio Midi settings meerdere Equalizer instellingen kan instellen, kan dit ook onder het Steelseries menu en dit zit zelfs iets mooier in elkaar.
Je kan Dolby aan of uitzetten, staat standaard uit.
Verder uitgebreide EQ settings, Mic Noise reduction, Auto Mic compression, Mic sidetone, Mic Volume.
En van al deze instellingen verschillende presets voor movies, fps, mmo, etc.
Er zit ook in dat je via een uitgebreide game library search per game al deze bovenstaand beschreven instellingen kan instellen.
Mocht je nog zaken missen kan je dat in het SteelSeries forum aangeven en gaan de Steel programmeurs aan de gang. Wat ik gelezen heb is dat de software de laatste maanden nog completer is gemaakt dan de standaard release van deze headset eind vorig jaar.

Installatie Software Windows:
De Installatie bij Windows gaat iets simpeler.
Ga naar control panel / sound en stel dan onder de USB headset configure button in dat je een 7.1 surround set bezit.
Je kan deze dan testen met een button en klaar.
De software van SteelSeries is exact gelijk als wat ik reeds beschreven heb bij de Mac Software installatie.

SteelSeries Software:
De software is bijzonder uitgebreid en ik gebruik slechts 10%.
Wat voor mij van belang was dat ik 7.1 sound kreeg in games.
Dus dolby aan en mic noise reduction aan en klaar.

Muziek beleving:
Hier heb ik hem niet speciaal voor gekocht maar wil wel graag de volgende zaken meegeven.
Bezit als vergelijkings materiaal een redelijke goede 7.1 Receiver en Surround alsook seperate Stereo setup.
Tevens bezit ik ook een Studio headset van rond de 400 euro.
Ik luister voornamelijk House, Hiphop, Reggae en Jazz
De muziek klinkt op deze headset goed, zeker beter dan de meeste headsets / oordopjes van rond de 100 euro.
Zet je de Dolby setting uit in de SteelSeries App:
Highs: Te veel aanwezig
Mids: Redelijk gebalanceerd
Lows: Heel erg aanwezig

Dolby setting aan:
Hier komt de kracht van de usb geluidskaart duidelijk naar boven dat je met alle muziek soorten direct in een soort concert hall staat.
Niet iedereen is daar fan van, maar het klinkt veel meer uitgebalanceerd dan Stereo.

Mac Gaming:
Diablo3: Je moet in Diablo3 nog even apart instellen dat je een 7.1 headset bezit en dan is het geluid werkelijk fenomenaal! Je hoort niet alleen veel meer geluiden, maar ook krijg je een hele andere ervaring dan vanuit je computer speakers of normal headset.
Monsters hoor je vanuit de verschillende posities aankomen.
De meevechtende npc klinkt ook menselijker en dichterbij

Counterstrike Global Ops:
Geen aparte instellingen mogelijk.
Je hoort direct duidelijk verschil. Je kan posities bepalen. De bom explosie komt meer tot leven en een vuurgevecht is veel spannender.

Civilization V:
Geen aparte instellingen mogelijk.
Niet een heel groot verschil in beleving. De commentatoren zijn wel iets levendiger.

Windows Gaming:
DayZ: Dit is een van de games waar ik hem eigenlijk speciaal voor heb aangeschaft. Wat een verschil in ervaring! Je hoort zombies beter aankomen. Vuurgevechten van ver kan je positioneren en je strategie bepalen.
Je weet eindelijk ook vanuit welke hoek je door een sniper wordt beschoten.
De spanning in het spel is zoveel meer toegenomen.

Teamspeak / Chat:
De ingebouwde microfoon functioneert prima. Je bent goed te verstaan en kan gemakkelijk via de draaiknop de mic uitschakelen wanneer nodig.
Tevens kan je de mic in de headset opbergen als je een game speelt waarbij je de mic niet nodig hebt.

Headphone LED licht:
Niet echt een feature waar ik op zat te wachtten maar je kan in de SteelSeries App instellen in welke kleur je oorschelpen shinen.
16,7 miljoen kleuren om precies te zijn. Succes ermee..

Bouwkwaliteit:
Aluminium frame.
Plastic oordoppen waar je kanaal poorten voor de Driver ziet zitten achter een soft speaker doek omringd met soort kalfsleren oorstukken.
Alsook een kalfsleren hoofdband die zich automatisch aanpast op je hoofdmaat. Werkelijk perfecte pasvorm zonder moeilijk te doen.
Het mic snoertje wat je uit de headset kan trekken is stevig en met plastic cover gesealed.
Het dunne snoer op de headset alsook wat uit de headset komt en de mini usb connectoren vind ik ietswat zwak afsteken.
Ze hadden hier gebruik kunnen maken van professionele connectoren en dikkere kabels met shielding.
Tevens kan je de kabel die in je headset geintegreerd zit niet vervangen! Mocht je dus ooit een kabel breuk krijgen in de kabel die vast zit aan je headset dan kan het een moeilijk service verhaal worden..
Zie de bijgeleverde foto voor de kabel aansluiting.
De draaiknoppen voor Mic aan/uit en volume control zijn degelijk.

Volume:
Het geluid op 100% volume is precies perfect voor mijn game ervaring.
Sommige mensen vinden mogelijk het volume niet hard genoeg.
Deze zullen wellicht software matig het volume moeten boosten.
Waar ik met mijn Studio Stereo headset op 60% volume game, moet deze dus op 100%,

Prijs:
Gekocht bij de Wehkamp met een tijdelijke aanbieding voor 150 euro, normaal 200 euro.
Het is geen goedkope 7.1 headset, maar je krijgt wel een top game beleving, mooie headset afwerking en super software voor op zowel Mac als Windows.

P.S. Ja heb een witte gekocht, daar die voor 150 euro nog op voorraad was. Zwart is inderdaad mooier, maar daar ik er toch nooit mee naar buiten ga vond ik deze prima. Me vriendin is er ook blij mee ;)

Update 9-3-2014, Er is een kabelbreuk opgetreden in de linker oorschelp of de kabel leidend naar de rechter oorschelp. Dit is een productiefout daar de kabel lengte bij de hoofdband niet toereikend was met mijn wat wilde gebruik. (Optillen linker oorschelp als ik me vriendin wilde horen praten). Heb er dus slechts 2 weken plezier van gehad. Zal de bouwkwaliteit nu op 2 sterren moeten zetten, daar ik verwacht van een headset van deze prijsklasse wel enige kwaliteitscontrole. Heb netjes van Wehkamp de keuze gekregen deze om te ruilen voor een nieuwe of geld terug.

Update 24-3-2014
Deze headset bood op de Mac 7.1 Virtueel surround dit werd mogelijk gemaakt door de Steelseries software welke perfect met de Apple audio kaart werkt.
Echter deze headset was geen echte Dolby Digital headset, daar het surround sound software matig werd gemaakt.
Heb na deze headset nog 2 verschillende game headsets getest:
Astro A50
Tritton Pro+
Uiteindelijk beslist dat ik met mijn Studio Stereo headset (Beats PRO) en een nog aan te schaffen externe usb soundcard (Met Dolby Digital Live, Virtual surround en Studio grade muziek output) verder ga.

Heb jij ook een Steelseries Siberia Elite?

Heb hem zelf ook, krijg alleen een beetje last van mijn oren omdat die iets te klein is(oor grootte).. Maar dat zal vanzelf wel uitrekken=)
Ja mijn oren zijn ook niet heel klein, maar in het begin is het leer een klein beetje stug.
Nu draag ik de headset gemm. 3 uur achter elkaar zonder issues.
Fijne review, je benoemt alles dat ik interessant vind. Zo heb ik zelf ook een surround set (Anthem MRX700 + Revel performa 2 speakers) en wil met een headset niet al te veel inleveren. En als kers op de taart speel je ook DayZ. Leuk! Bedankt voor deze review.
Welke windows versie gebruik je, want ik krijg de dolby niet aan de praat in win 8.1
Ik gebruik ook Windows 8.1, draai deze wel via bootcamp op mijn Imac 27inch.
Heb je in het SteelSeries applicatie menu gekeken ? Daar zit een schuifje Dolby on.
Of heb je gekeken of je deze mogelijkheden in je speler / game aan hebt staan? Sommige programma's vereisen dat je dit opnieuw instelt.
Zat heel stom op de verkeerde USB poort. problem solved. 8)7
Ik kan LuxeryDriver geen DM sturen, maar ik heb een paar vragen. Ik heb hem sinds kort en ben er super blij mee. Alleen had ik gelijk bij aankomst dat mijn rechteroor minder hard geluid geeft dan mijn linker (Ben bezig om contact op te nemen met SteelSeries). Als het goed is heb je de Headset nu al bijna een jaar. Werkt hij nog steeds naar behoren en ben je er nog steeds even positief over zoals in je review. Het geluid is inderdaad goed door de bijgeleverde geluidskaart. Als ik de Elite aan mijn realtek koppel klinkt het geluid heel dof. Andersom heb ik weer als ik mijn oude headset de Sennheiser HD 477 aan de steelseries geluidskaart koppel klinkt die daarentegen weer heel dof.
Helaas heb ik de Steelseries weg moeten doen, zie mijn update geschreven op de 24-3-2014.
De kwaliteit was niet helemaal naar wens en ik kreeg op mijn Mac niet het dolby geluid wat ervan verwachtte.
Succes met de customer service.