Tritton PRO+ Review

Luxurydiver 23 maart 2014, laatste update op 24 maart 2014, 609 views

Tritton PRO+

Pluspunten

• Zeer Degelijk
  • Kabels zijn bijna Monster kwaliteit
  • 5.1 geluid is heel mooi als het werkt
  • De mixamp versterkt het geluid maar zorgt ook voor de virtual surround.

Minpunten

• Geeft geen 5.1 Dolby Digital op een Mac terwijl dit wel belooft wordt.
  • Zware headset die zeer strak om je hoofd kan klemmen als je een groot hoofd heb.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Mac Users LET OP
Bezit je een Imac of Macbook dan ben je afhankelijk van de geluidskaart van Apple, welke helaas geen Dolby Digital Live ondersteund via de optical out (combi poort headphone jacket).
Deze headset werkt helaas niet goed samen met de optical out van Apple waardoor je nooit Dolby Digital geluid van films of games onder OSX krijgt.
Via bootcamp onder Windows 8.1 kreeg ik met moeite 5.1 aan de praat via de optical out. (Speciale codecs, settings, Drivers alsook een oudere versie van Mediaplayer)
Oplossing koop ook nog een externe Soundcard voor de Mac die dit wel allemaal ondersteund.

Achtergrond
1 Maand geleden begonnen met een zoektocht naar een game headset die 5.1 geluid gaf op mijn Imac 27 inch uit 2013

De eisen:
-Zeer goede surround sound in games op OSX als ook Windows 8.1 via Bootcamp
-Mic die gemakkelijk is uit te schakelen
-Degelijke kwaliteit zowel op headset als kabels. (Wilde niet weer een kabelbreuk)
Optioneel draadloos

Er zijn helaas niet veel headsets die op de Mac surround sound bieden, daar de leveranciers ofwel de software er niet voor willen maken of de hardware niet compatibel is.
Ik had weinig keuzes met al mijn eisen dan Turtle Beach (xp seven), Astro (A40 / A50), Tritton Pro+ of de Steel Series.

Van deze keuzes heb ik er met de Tritton PRo+, 3 kunnen testen.
Astro A50
Steel Series Siberia Elite

Conclusie Mac gebruikers
Daar er meerdere Game Headset fabrikanten Mac compatibiliteit beloven, hoop je dat de Headsets doen wat ze beloven namelijk echte (True 5.1) sound genereren.
Alle geteste exemplaren leverden losse Mixamp kastjes mee die deze zaken zouden moeten regelen.
Helaas blijkt dat na het testen van alle 3 de headsets op de Imac onder OSX, een grote illusie.
Geen Dolby Digital in games of bij het bekijken van Blue Ray movies.
Slechts virtueel surround door software trucjes. Met dat in het achterhoofd performed mijn Studio stereo headset (Beats Pro) vele malen beter tijdens deze software trucjes.
Dit komt daar Apple een bitstream audio signaal onder OSX via de optical out uitstuurt welke bij alle 3 de headsets niet wordt opgepikt als Dolby Digital.

Uit een forum "Mac support 5.1 bitsream audio format (Dolby Digital/DTS) from mini TOSLINK (built in into 3.5mm speaker input) to TOSLINK connection"

Dit is wellicht waar als je het signaal direct doorstuurt naar een midstream AV receiver, maar niet naar game headsets en hun Mixamps.

Uitpak experience
Deze headset is de best verpakte headset die ik ooit heb gezien.
Er zit een mooie sleeve om de doos.
Daarna open je de doos en zie je de headset liggen in plastic clips.
De bedrading en remote control ligt in een speciale plastic verpakking binnen de headset.
Onder deze plastic laag bevind zich de quick guide.
Daaronder liggen 2 doosjes met de verschillende usb kabels, splitters, power adapter alsook de Mixamp.
De Mixamp lag dusdanig strak in de verpakking dat ik bijna de plastic bovenkap van het apparaat trok toen ik hem probeerde los te peuteren.

Installatie
De installatie verloopt gemakkelijk.
Optical vanuit je Imac naar Mixamp. (Verloop stekkertje nodig om de optical 3,5mm line in compatible te maken. Deze wordt niet meegeleverd.
De aparte power adapter erin, de usb kabel van je pc / mac naar Mixamp alsook de headset aansluiten en je bureau ligt direct vol troep.
Heb met 1 apparaat nog nooit zoveel clutter van kabels gehad. Dit komt ook omdat er bij deze headset een extra power aansluiting bijzit alsook een hele lange kabel naar de headset controller waaraan weer een lange kabel zit naar de headset. (3-4m in totaal)

De headset
De Tritton Pro+ beweert een True 5.1 Gaming Headset te zijn wat inhoudt dat hij 4 speakers bezit in elke oorschelp, die bijna hetzelfde gevoel moeten geven als een losse 5.1 installatie.
Die losse speakers geven inderdaad een beter surround geluid als de andere Game headsets die ik had getest, doordat je de kanalen Front, Center, Back en Bass apart kan in regelen.
Deze headset is de meest degelijk van alle 3 geteste headsets. Voelt heel robuust aan, is even zwaar als mijn Beats PRO (Deze is volledig Alu) en de kabels zijn bijna van Monster kwaliteit.

Comfort
De headset is van plastic en die zit zo stug op je hoofd, dat een potje headbangen hem totaal niet van je hoofd laat afglijden. Helaas bij mijn hoofd zat hij te strak na 1 uur gamen en werd het onplezierig.
De headset kabel is zo lang dat hele bundels op je schoot liggen alsook de controller.

Software
Geen software benodigd, zou direct moeten werken out of the box.

Mac Experience
Direct na installatie kreeg ik muziek via Itunes en dat klonk goed.
Toen via VLC een test filmpje met Dolby Digital geluid gespeeld. En helaas kwam er toen geen sound.
Na een worsteling door alle Mac instellingen van Sound settings, Midi setup settings alsook VLC was het me gelukt om het lampje van de Mixamp te laten branden bij Dolby Digital sound input, maar helaas kwam er geen geluid uit de Headset.
Op sommige momenten kwamen er klikjes en piepjes uit en na heel veel forums gelezen te hebben kwam ik erachter dat de standaard Mac audio kaart Dolby Digital Live niet begrijpt en niet via de optical out een signaal met deze info kan doorsturen naar de Mixamp.
Mijn zoektocht naar de beste 5.1 headset voor de Mac was toen ten einde, want de conclusie was toen dat ik voor Dolby Digital Live ondersteuning in games en videos een externe soundcard zou moeten aanschaffen.

Windows Experience
Waar de Mac experience redelijk moeilijk was, was deze onder Windows 8.1 een stuk makkelijker.
Kreeg uiteindelijk na wat codecs ge´nstalleerd te hebben, spielerei met settings alsook een oudere media speler de originele Dolby Digital filmpjes met perfect geluid en beeld.
Echter onder games Virtueel Surround... waardoor de 5.1 Dolby Digital hardware capabilities van de headset niet worden benut.
Dit komt puur doordat de Apple audio kaart geen Dolby Digital live ondersteund!
Je zou in dit geval dus beter een bijzonder goede Hifi headset kunnen nemen met een losse mic en daarmee gamen. Betere muziek experience alsook game geluid.

Mic
Werkt prima via USB connectie en de spraak was goed en helder.

Prijs:
Gekocht bij de Mediamarkt voor 150 euro. Het is een goede prijs voor een echte Dolby Digital Mixamp en headset met ieder 4 drivers.

Slot
Na deze lange leerervaring en het terugsturen van alle headsets heb ik besloten om een USB Soundcard te gaan aanschaffen die mijn huidige Beats PRO gaan voeden met Virtual Surround alsook Studio muziek kwaliteit.

Mocht je een pc gebruiker zijn, dan kan ik deze headset zeker aanraden als hij je goed past en je de kabels niet onplezierig vindt.
Het is namelijk wel de beste Game headset die ik heb getest.

Heb jij ook een Tritton PRO+?