Astro A50 Wireless Review

Luxurydiver 21 maart 2014, laatste update op 24 maart 2014, 2.966 views

Astro A50 Wireless

Pluspunten

• Simplicity en gebruiksgemak
  • Installatie (Als je een pc bezit met optical)
  • Degelijkheid
  • Goede geluidskwaliteit
  • Geen extra software benodigd
  • Comfort en batterij duur

Minpunten

• Extra 3,5 mm line in to optical plug benodigd voor 5.1 sound op Apple computers.
  • De optical stofkap weer in de mixamp terug zetten is redelijk lastig
  • Je moet een carry pouch er los bijkopen
  • Geen Dolby Digital 5.1 surround support op Apple computers!

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Apple Mac users LET OP
Astro adverteert dat deze headset perfect 5.1 geluid weergeeft in zowel Mac als Windows. Mocht je een Mac bezitten, dit is helaas niet waar.
Apple ondersteund namelijk geen Dolby Digital LIVE vanuit de optical out.
Zit je dus met een veel te dure headset stereo te luisteren en een beetje te chatten. Maargoed nadat ik dit had uitgedokterd was ik al 2 dagen verder en kon ik deze ervaringen delen.

Achtergrond:
Nadat ik de headset van Steel Series (Siberia Elite) had geretourneerd (Zie review) ben ik me weer gaan oriŽnteren op de surround sound headset markt.

De eisen die ik had:
-Zeer goede surround sound in games op mijn Imac 27 (2013) op OSX als ook Windows 8 via Bootcamp
-Mic die gemakkelijk is uit te schakelen
-Degelijke kwaliteit zowel op headset als kabels. (Wilde niet weer een kabelbreuk)
Optioneel draadloos

Er zijn helaas niet veel headsets die op de Mac surround sound bieden, daar de leveranciers ofwel de software er niet voor willen maken of de hardware niet compatibel is.
Ik had weinig keuzes met al mijn eisen dan Turtle Beach (xp seven), Astro (A40 / A50), Tritton Pro+ of de Steel Series welke ik reeds had getest.

Gekozen na vele reviews gelezen te hebben voor de Astro, daar de belofte is dat hij zonder software installatie op alle platforms direct goed werkt.

Verpakking:
De uitstraling van de doos is echt stijlvol, zie foto.
Er zit een sleeve omheen met een seal.
Onder de sleeve zit een doos die je als een boek open maakt.
Je ziet direct de headset liggen die je er als eerste uitpakt. Het gevoel van degelijkheid komt je tegemoet als je hem vastpakt en op je hoofd zet.
Dan zie je de Mixamp unit met een plastic seal.
Hieronder zit een plastic bak die je zal moeten verwijderen om de simpele quick manual kaart (2 paginas) en support kaart te pakken.
Daaronder zie je de standaard componenten en de verschillende kabeltjes.

De Inhoud bestaat uit:
-Headset
-Mixamp unit
-Optical kabel
-3,5mm - 3,5mm (Voor xbox 360 mix support)
-Usb to mini usb voor power Mixamp
-Usb to mini usb voor opladen Headset
-Quick manual + support kaartje
-De standaard (gebruik ik niet)

Installatie:
De installatie is echt heel simpel simpel. Usb in Imac to mini sub in Mixamp,Usb to mini usb naar Headset voor opladen.
Power ingedrukt houden mixamp, power ingedrukt houden headset en hij is paired en ready.
Uit de doos kwam hij niet gecharged en toen ik via OSX Itunes een mp3 afspeelde hoorde ik een beetje gekraak in de linker oorschelp.
Kreeg gelijk nare herinneringen aan mijn Steel Series avontuur waar ik een kabelbreuk in de oorschelp kreeg na 2 weken gebruik.
Maar daar ik een handige tweaker ben, ga je opzoek naar de laatste firmware updates alvorens je apparaat te gaan gebruiken.

Firmware update
Via de bijzonder vriendelijke website van Astro kom je met drie muisklikken op de firmware pagina.
Zo professioneel als ze zijn leveren ze de firmware update tool voor OSX en Windows.
Eerst de Mixamp geupdate, toen de Headset en dit werkt echt snel en simpel. 2 minuten werk.
Al die tijd lag de headset aan de kabels te chargen....

Software
Hier kunnen we kort zijn, er is geen software voor de Astro benodigd.
Sommige mensen vinden dit een nadeel, maar ik zie het nu als voordeel.
Binnen de besturingsystemen alsook consoles zal je wel onder Sound settings output de USB Headset of SPIDF Headset moeten aanzetten.
Onder de settings bij Mic zal je ook de USB Headset moeten aanklikken.
Deze instructies staan ook op de quick instruction kaart, maar die leest normaal niemand :)

Mac OSX sound en in-game experience:
Na de firmware update wederom de Mp3 test uitgevoerd en toen kwam er goed geluid uit. Geen kraakjes, ruis of whatsoever. Mijn voorlopige conclusie: Als de batterij echt op is dan kan er mogelijk door te weinig electrische spanning storing optreden. Of de firmware versie was zo outdated dat je kraakjes krijgt.
Het antwoord weet ik niet, want nu werkt die perfect.

Toen de test in-game met Diablo 3 welke ik op OSX speel i.p.v. Windows 8 daar hij er soepeler op loopt!? Das voor een andere review.
Onder sound settings kan je bij Diablo 3 veel instellen en daar heb ik ook de USB Headset gekozen en Dolby sound.
In game merkte ik dat het niet helemaal goed ging met de sound positionering en daarna op 5.1 gezet, dat lijkt aardig maar niet op wat ik gewend was bij de Steel Series. 7.1 Deed ook vreemd.
Kortom een vraag voor het Astro forum.
1 Oplossing: Koop een plug die 3,5mm to optical aanbied voor de Imac (Gemm kosten 3 euro)
Natuurlijk koos ik voor de optical keuze, daar er hidden in iedere Imac en Macbook een optical output zit die een veel hogere kwaliteit output bied.
Dit kan je zelf ook controleren als je onder OSX tools naar midi settings gaat en de output kwaliteit pulldowns controleert. Je kan nadat je optical gebruikt direct hogere output kwaliteit kiezen.

Na gebruik van de plug 3,5 mm line in naar optical:
Het werkt niet !? Dat merk je als je in zowel Mac als Windows de SPDIF optical output selecteerd. Je ziet muziek of geluid erdoorheen lopen maar het apparaat pikt het niet op!?
Kortom ik was met Mac OSX en de Astro even helemaal klaar.
Later las ik in Forums dat de Apple soundcard onder OSX een audio signaal uitstuurt wat door bijna geen enkele Mixamp goed wordt begrepen. Tevens ondersteund de Apple soundcard geen Dolby Digital Live.

Windows 8 sound en in-game experience:
Voordat ik de optical kabel had aangesloten kreeg ik direct geluid in de Steam game DayZ. Dit is een van de spellen waar ik eigenlijk de headset speciaal voor heb gekocht. Echter dit was na vele tests een soort Virtual surround, maar eerder Stereo dus een grote teleurstelling.

Na aansluiting optical kabel:
Geen geluid, zie boven bij Mac ervaring.

PS4 Sound experience
Gespeeld Black Flag en wat indie titels.
Prima surround sound! Het is niet zo perfect als een high end 7.1 receiver met goede speakers die je redelijk volluit mag zetten, maar het is goed en mooi helder geluid.
Wat ik jammer vindt van de PS4 is dat er geen USB aansluiting is aan de achterkant waardoor je een usb kabeltje over je console heb lopen voor de mixamp power en de optical achterlangs gaat. Niet echt vriendin / vrouw vriendelijk ...
Hier werkt de optische kabel perfect en ook het geluid is 7.1 ! Eindelijk werkt iets. Echter ik heb hem voor mijn Mac gekocht en niet specifiek voor de PS4.

Mic & Teamspeak ervaring:
De teamspeak ervaring is echt heel goed doordat je met de rechter functie knoppen kan inregelen hoeveel geluid je wil horen van de game gemixed met teamspeak. Als er momenten zijn van actie, wil je je teammaten wellicht iets minder horen daar je je moet focussen op waar de kogels vandaan komen. Dan kan je dit handig inregelen.
Heb mijn DayZ collega´s gevraagd naar hun mening van mijn Teamspeak stem en die was prima.

Draadloos
Het is een heel apart gevoel dat je met je headset de kamer door kan lopen zonder dat er een kabel aan hangt die je tegenhoud.
Je kan 2 kamers verder nog een conversatie volgen echter komen er dan wel storingen als je net niet het signaal pakt. Kwa bereik zal je in een grote ruimte zonder obstructies denk ik een behoorlijke afstand kunnen overbruggen.

Support:
Astro lost snel problemen op via het forum
Elke vraag beantwoorden ze zeer snel en doordat het forum goed gevuld is vind je vrijwel alle antwoorden op je vragen.
Je moet je alleen wel registeren om goed te kunnen zoeken en dit had ik te laat gedaan waardoor ik 2 dagen heb verspeelt uit te zoeken of er echt 5.1 uit kwam..
Heb gelukkig nog geen ervaring met hun RMA proces dus daar kan ik niet over oordelen.

Comfort en Batterij
De oorschelp kussens zijn van een soort schuim materiaal wat bijzonder comfortabel zit. De hoofdband hoogte is zeer rigide te verstellen met klikjes. Er zit van hetzelfde materiaal een hoofdkussen op.
Heb de headset 5 uur achter elkaar gebruikt zonder een beklemming te voelen alsook zonder opladen!

Degelijkheid:
Daar mijn Steel Series headset dunne kabels had met kleine fragiele connectoren heb ik er speciaal op gelet dat deze headset dikke stevige kabels heeft.
Ik bezit een Beats Pro voor DJ en portable muziek gebruik, welke van aluminium gemaakt is,een tank van degelijkheid en werkelijk de beste kabels bezit (Monster). Ik weet dat niet alle Hifi Headset tweakers de geluidskwaliteit waarderen, maar op robuustheid is dit de top.
Als ik deze vergelijk met de Astro, dan is de Astro lichter, bezit dezelfde kwaliteit kabels in de headset. Echter de bijgeleverde optical kabel steekt dan wat fragiel af.
Heb de headset pas net 2 dagen, dus ik kan nu niet beoordelen of hij ook betrouwbaar blijft.

300 euro is een hoop geld voor een gaming headset. De Steel Series die ik hiervoor had kost 200 euro. Voor 100 euro meer krijg je draadloos, simplicity,veel beter geluid en meer degelijkheid.

Conclusie:
Had voordat ik hem aanschafte niet de review gelezen van Osi7.
Zal eerst kort door zijn negatieve punten heenlopen en daar mijn bevindingen tegenaan houden.
Wanneer de microfoon niet gemute is is er een zeer zachte maar hoorbare ruis te horen. Niets van gemerkt, mogelijk met nieuwste firmware update verholpen?
Microfoon ´playback' , deze werkt niet consistent. Ik gebruik geen playback want vindt het irritant dat ik mijn stem hoor tijdens Teamspeak. Heb wel de test uitgevoerd en vondt mijn stem niet als een robot klinken.
De koptelefoon heeft handige functieknoppen maar geen software om deze te fine tunen Klopt, maar de simplicity van geen software en het hardware matig gewoon goed uitvoeren is voor mij juist een pluspunt. De functieknoppen werken gewoon echt goed ,maar vergen wel enige gewenning tijdens een game sessie.
De kwaliteit van de microfoon is matig. Heb voorheen een losse microfoon gehad, mijn ingebouwde Mic van de Imac en de Steel series als vergelijkings materiaal. Wat mij betreft is het geluid prima voor een simpele headset microfoon. Een professionele mic is natuurlijk vele malen beter en geeft helderder geluid.

Zoals je ziet heb ik weinig negatieve punten en redelijk veel positieve punten.
Echter op mijn Imac GEEN 5.1 surround ondersteuning!
Nou zal dit een droom headset kunnen zijn voor pc en ps4 gebruikers, maar ik heb hem helaas teruggebracht bij de MM.
Op naar de Tritton Pro+ die 150 euro goedkoper is en waar ik binnenkort ook een review van zal schrijven.

Update 24-3-2014
Uiteindelijk beslist dat ik met mijn Studio Stereo headset (Beats PRO) en een nog aan te schaffen externe usb soundcard (Met Dolby Digital Live, Virtual surround en Studio grade muziek output) verder ga.

Heb jij ook een Astro A50 Wireless?

Is het mogelijk om 2 geluids kanalen te versturen naar de headset? Ik bedoel bijv om via skype+gesprekken naar de headset te kunnen sturen en het game geluid ook over de speakers, maar op een 2e kanaal i.v.m. opnemen gameplays?
Ik heb de headset zelf niet meer, maar ik weet dat er tools bestaan onder Mac en Windows die dit kunnen. Of de software van Astro dit out of the box support weet ik ook helaas niet.