Astro A50 Wireless Review

Osi7 19 maart 2014, laatste update op 19 maart 2014, 1.181 views

Astro A50 Wireless

Pluspunten

• geluid
  • degelijke bouw
  • comfortabel
  • plug'n play

Minpunten

• Microfoon gerelateerde ruis
  • geen software
  • duur

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Achtergrond
Ik ben geen 'audiophile', mijn nieuwe koptelefoon moet vooral geschikt zijn om mee te gamen, voicechatten en af en toe een film of achtergrond muziekje. Mijn voorkeur ging uit naar een draadloos systeem, die nesten van draden achter de pc zijn storend genoeg.

In de zoektocht naar een nieuwe headset om mijn versleten low budget combinatie Trust-clip-on-microphone (5 euro) en Phillips SHP8500 (45 euro) te vervangen, heb ik heel wat reviews gelezen en bekeken. Behalve de klachten dat de koptelefoon van plastic is (slijtage/breuk gevoelig) en dat de batterij niet door de gebruiker vervangen kan worden, vond ik vrijwel alleen 5-sterren commentaar. Kortom, één ding stond steevast bovenaan: 'Duur, maar de A50 is het waard door de super kwaliteit'.

Deze conclusie mist wat mij betreft wat nuances die ik hier zal toelichten.

Recap positieve punten
Voor de positieve punten volstaat het lezen van andere reviews, maar toch nog even een overzicht in de woorden van een leek op het gebied van geluid:
  • Uitstekend geluid, vergeleken met een instap koptelefoon is de hele range van laag tot hoog een genot voor het oor. Geluidskwaliteit in combinatie met de closed-ears verhogen het game plezier zeker!
  • Ondanks het gebruik van plastic zeer degelijke bouw, iemand die gewoon zuinig op zijn/haar spullen is zal dit niet zomaar slopen.
  • Rust zeer comfortabel op het hoofd (een deel van het gewicht rust op het hoofd door een flexibel kussen in de hoofd-band die de twee kleppen verbind, verder zitten de twee kleppen zacht om het oor gedrukt).
  • Makkelijk aan te sluiten, mits optische aansluiting aanwezig is op moederbord of geluidskaart.
Onbekende negatieve punten
De twee tegen geluiden die wat mij betreft missen in de reviews over de A50 zijn gerelateerd aan de microfoon en het 'gebrek' aan software features:
  • Wanneer de microfoon niet gemute is (wat makkelijk kan gedaan worden door deze omhoog te klappen), is er een zeer zachte maar hoorbare ruis in de rechter oorklep (mijn vriendin hoorde de ruis niet/nauwelijks). De ruis is niet hoorbaar wanneer er ander geluid is, echter is uitademen genoeg om de ruis te 'activeren'. Bijvoorbeeld als je even aan het browsen bent of misschien belangrijker: als je in een 1-op-1 situatie je tegenstander besluipt in een fps!
  • Een ander probleem met de microfoon is de 'playback' in de kleppen, deze werkt niet consistent. Wat mij betreft is de playback ideaal: als je zacht praat is het fijn om dit direct terug te horen in de kleppen, dit voorkomt dat je harder gaat praten omdat je jezelf niet hoort praten. Het probleem is dat de koptelefoon haast willekeurig lijkt om te gaan met playback, soms werkt het alleen als je de microfoon bijna in je mond doet en er in schreeuwt, andere keren werkt het wel naar behoren en is fluisteren genoeg.
  • De koptelefoon heeft handige functieknoppen op de rechter klep zitten, zoals: 3 balans instellingen, een volume knop en twee knoppen om de balans tussen voice chat en spel aan te passen (100 spel / 0 voice chat tot 0 spel / 100 voice chat). De knoppen werken makkelijk en wennen snel. Er is echter geen mogelijkheid hier ook maar iets aan te sleutelen, Astro gaming heeft namelijk geen software voor de A50. Bij het aansluiten is het heerlijk, je sluit alles aan en kunt aan de bak. Maar een kleine user interface is naar mijn mening gewoon nodig, al is het zodat je ergens kan zien: hoe de balans spel/voice chat nu is, wat de pre-set balans instellingen voor een effect hebben, hoe lang de batterij nog mee gaat deze sessie.
  • De kwaliteit van de microfoon is matig. De versterker van de A50 werkt goed (+20dB van windows niet nodig), maar het geluid komt ietwat 'ver-robot' door.
Mijn voornaamste klachten lijken me hardware-gebonden, er gaat iets niet goed bij de koppeling tussen microfoon en schelpen. Eerst dacht ik dat deze problemen gewoon pech waren, een eenmalige productiefout? Bij specifieker zoeken op deze klacht kom je al snel uit bij posts van andere gebruikers bijvoorbeeld op het Astro forum, het lijkt een deel van de productie te zijn die niet verholpen kan worden. De afwezigheid van software is een bewuste keuze van Astro te zijn, als alles verder perfect zou werken kon ik hier zeker mee leven.

Na de A50 een week te hebben gebruikt overheerst bij mij de twijfel, als je druk aan het gamen bent en de voice-relay werkt normaal is het gewoon een top koptelefoon. Gezien de prijs van de koptelefoon vind ik echter dat alles op zijn minst goed moet zijn, zonder klachten, voor mij dus voldoende reden om de koptelefoon te retourneren.

Heb jij ook een Astro A50 Wireless?

Jammer dat je toch (veel) ruis merkte hoor!
Ikzelf heb hem nu ongeveer 3 maanden in gebruik en ik ervaar totaal niets van ruis in de mic, ook de geluidskwaliteit uit de mic is erg goed (mijn vrienden vertellen me allemaal dat ik super duidelijk ben te verstaan, bijna alsof ik naast ze sta.En dan niet qua luidheid maar qua duidelijkheid.
de Relay-functie gebruik ik nooit vandaar dat ik het niet kan beoordelen.

Ik heb hem in combinatie met een DDL kaart zodat ik 7.1 geluid heb. Moet wel zeggen dat dat wel een groot verschil maakt hoor. Had dat niet iets geholpen wellicht?

Wat ikzelf het enige nadeel vind is de korte laad-kabel die meegeleverd wordt. Dat ding moeten ze gewoon 1m maken i.p.v. 30cm zoals nu. Is prima op te lossen door zelf een kabel te kopen hoor, maar voor deze prijs vind ik dat die erbij had gemogen.
Hallo Beebie121,

Ik lees een aantal zaken waardoor ik weer zou gaan twijfelen over mijn inruilen destijds. Maar na mijn review en ervaring nog eens na te lopen blijf ik er toch achter staan.

Je geeft aan dat je de relay-functie niet gebruikt, maar dat zou dat betekenen dat hij bij jou ook niet werkt. Astro geeft namelijk aan dat deze functie niet uit te schakelen is. De inconsistentie was juist waar ik tegenaan liep, die zou er niet moeten zijn voor die prijs.

Hetzelfde gaat op voor de DDL-kaart, dit lost het probleem misschien op. Maar bij een koptelefoon van ~ 300 euro zou je niet nog extra's moeten aanschaffen voor de werking, zolang je aan de randvoorwaarden voldoet natuurlijk.
Je hebt de koptelefoon dus uiteindelijk geretourneerd? Misschien was het het waard om om een nieuw model te vragen, waar de voice-relay wel naar behoren werkt?

Ga je nu voor een ander model headset? Zo ja, zou ik graag je andere voorkeuren willen weten.

Ik heb op het moment een Tritton AX Pro 5.1, maar vind de draad toch wel hinderlijk..
Ik heb de koptelefoon inderdaad geretourneerd. Als de voice-relay naar behoren zou werken bij de uitvoering die ik thuis had, was het muntje misschien net de goede kant opgevallen. Maar ik ga niet voor een nieuw model voor mij is ruis bij een actieve microfoon is echter iets waar ik, omdat ik het merk, me aan ga storen.

Ik overweeg de Steelseries H wireless te proberen. Jaren terug had ik de steelseries siberia (v1), recensies over deze uitvoering zijn over het algemeen ook vol lof (maar de A50 kwam er vaak net beter uit). Turtle beach hoor ik ook best veel goeds over.

[Reactie gewijzigd door Osi7 op 19 maart 2014 17:04]

Osi7 ik ben het VOLLEDIG met je eens dat je bij een headset voor deze prijs een top of the bill product wat alle mogelijkheden ook intern bij zich heeft zeg maar.
Net als voor de kabel voor de Xbox (geloof de xbox is) die er dan niet bij zit. Of de laadkabel die maar 30cm is terwijl die eigenlijk een meter zou moeten zijn.
Kijk ik vind het op zich geen reden om niet voor deze headset te gaan, maarrrr... zoals ik al begon ben ik het volledig met je eens bij zo'n headset hoort dit standaard te zijn.

Moet wel zeggen dat dit product qua comfort echt onovertroffen is.
Zelfs mijn vrouw is helemaal enthausiast en die gebruikt hem voor haar werk als ze thuiswerkt. Dan doet ze teamvergaderingen en besprekingen met die headset op.
Haar baas vroeg al wat voor mic ze gebruikt aangezien ze luid en vooral duidelijk is te evrstaan in tegenstelling tot andere collega's :)

Heb je al een nieuwe headset Osi?
Hij zit inderdaad echt goed.

Ik heb mijn oude wired-headset weer in gebruik nu. Na het terugsturen van de Astro te druk geweest om te onderzoeken wat de volgende goede optie is.