Dead Island 2 Preview

Meer zombies, meer wapens en meer spelers

Nieuwe studio

Vreemd genoeg is het met zombie-games net als met zombies zelf: de stroom wil maar niet stoppen. En dat terwijl er toch genoeg voorbeelden zijn van minder geslaagde exemplaren. Eén van die minder geslaagde games is Dead Island, van het Poolse Techland. De game is zelfs berucht; een geweldige video, waarmee zelfs prijzen zijn gewonnen, maar zeer teleurstellende gameplay.

Gelukkig lijkt het er op dat Techland geleerd heeft van de fouten. De Poolse studio probeert het in ieder geval opnieuw, met Dying Light, dat voor Warner Bros. wordt gemaakt. Daarin combineert het de typische zombie-gameplay met een open spelwereld, rennen en vooral klimmen, en een dag- en nachtcyclus die voor de nodige afwisseling moet zorgen. De Poolse studio was ooit ook van plan om een vervolg op Dead Island te maken. Dat gaat echter niet door; het geeft nu alle aandacht aan Dying Light, dat ergens in 2015 uit moet komen.

Yager maakt vervolg

Dat wil niet zeggen dat Dead Island 2 nu is geschrapt. Net als Warner blijft ook uitgever Deep Silver geloven in het zombie-genre. Het Duitse bedrijf wilde bovendien niet wachten tot Techland klaar is, dus ging het op zoek naar een andere ontwikkelaar. Die vond het in eigen land; Yager Development bleek na het afronden van Spec Ops: The Line niets om handen te hebben. Het mag proberen om van Dead Island 2 een betere game dan zijn voorganger te maken. Met de Unreal Engine 4 heeft het daarvoor in ieder geval een goede basis in handen.

E3-trailer van Dead Island 2.