Door , , 40 reacties

Ondanks dat de zombiegame Dead Island niet al te best beoordeeld werd door pers en publiek heeft uitgever Deep Silver groot vertrouwen in de titel. Naast Dead Island 2, de grootschalig gepresenteerde opvolger, heeft Deep Silver nog twee Dead Island-games op de agenda staan. Het Zweedse Stunlock Studios werkt aan de gratis speelbare moba-game Dead Island: Epidemic, terwijl het eveneens Zweedse Fatshark Escape Dead Island in productie heeft.

Een opvolger is logisch, en het is ook niet vreemd dat Deep Silver een moba maakt. Op het succes daarvan probeert iedere uitgever immers mee te liften. Escape Dead Island is echter een heel ander verhaal. Misschien ook wel een veel interessanter verhaal, want Deep Silver wijkt met Escape Dead Island af van de formule. Het is een survivalgame in 'derde persoon'. En waar je in Dead Island de confrontatie met de vele zombies aangaat en er zoveel mogelijk moet zien te killen, is het hier juist zaak om de confrontatie uit de weg te gaan. Je bent zwakker dan je van Dead Island gewend bent en hebt ook minder hulpmiddelen. Tegelijk speelt het verhaal een grotere rol.

Andere stijl

Omdat het verhaal een grotere rol speelt, heeft Fatshark een duidelijk andere grafische stijl gekozen. Het is meer de stijl van een stripboek, wat volgens de Zweedse studio beter past bij een game met een verhaal. Dat is ook de reden waarom de makers niet voor een 'eerste persoon'-perspectief kozen en hoofdrolspeler Cliff Calo dus steeds in beeld blijft. De game heeft bovendien een typisch cell-shaded uiterlijk, met harde zwarte randen en egale kleuren in de textures.

Escape Dead Island.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.