×

Escape Dead Island

Van alles net te weinig

Door , 40 reacties

Een andere Dead Island

Slecht is het niet, Escape Dead Island, maar wel een beetje saai. Het verhaal is nog wel aardig en geeft meer inzicht op de achtergrond van de serie, maar de actie laat te wensen over. Er zit vooral weinig ontwikkeling in de game. Je hebt weinig wapens en hulpmiddelen en kunt je personage niet ontwikkelen. Je kunt ook niets aanpassen of in elkaar zetten en hoeft ook niet inventief te zijn om de zombies van je af te houden. De game heeft een aardige hoofdpersoon, maar is wat gameplay betreft nogal saai.

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dead Island, de zombieshooter uit 2011, bleek een groter succes dan uitgever Deep Silver en de Poolse ontwikkelaar Techland wellicht hadden durven dromen. Dus wordt er hard gewerkt aan meer. Techland zelf leverde in 2013 al Dead Island: Riptide af en er wordt hard gewerkt aan Dead Island 2. Ondertussen mocht het Zweedse Fatshark aan de slag met Escape Dead Island. Dat zijstapje moet het gat vullen tussen de al verschenen games van Techland en Dead Island 2. Met andere woorden: Fatshark had de hete adem van Dead Island 2 in de nek bij het maken van Escape Dead Island. Dat is te merken; het is niet helemaal de game geworden waar we op hadden gehoopt.

Uitgever Deep Silver wil in Escape Dead Island vooral het verhaal uit de doeken doen dat centraal staat in de serie: hoe kan het toch dat er zombies opgedoken zijn op Banoi, het eiland waar de eerste game zich afspeelt? Dat is ook de reden waarom Escape geen first person shooter is, zoals zijn voorgangers. Op deze manier moet het verhaal beter uit de verf komen. Je kijkt dit keer dus op de rug van hoofdpersoon Cliff Calo. Ook dat is nieuw; de vier hoofdrolspelers uit de eerste games zijn verdwenen. In plaats daarvan zul je het moeten stellen met Calo en twee vrienden, waarvan alleen Calo speelbaar is. Die heeft - samen met Linda en Devan - het zeiljacht van zijn rijke pa gejat. Gedrieën willen ze het geheim achter de uitbraak van het zombievirus achterhalen, om met die journalistieke scoop beroemd te worden.

Narapela

Ze komen op Narapela terecht, een eiland in dezelfde archipel als Banoi. Het is niet zomaar een eiland; op Narapela is het hoofdkantoor gevestigd van Geopharm, het bedrijf dat het zombievirus gemaakt zou hebben. Het journalistieke avontuur van Cliff, Linda en Devan is slechts een deel van het verhaal. Escape is ook het verhaal van rijkeluiszoon Cliff die als mid-twintiger eindelijk onder vleugels van zijn vader probeert uit te komen. Zoonlief is flink verwend, maar doet nu een poging om op eigen benen te staan, al heeft hij daar nog wel het jacht van zijn vader bij nodig.

De 'release trailer' van Escape Dead Island.

*