Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Chromebooks kenden een wat trage start. Nadat Google zijn browser-based besturingssysteem halverwege 2011 onthulde, kwamen Acer en Samsung al snel met de eerste modellen. Tot begin 2013 waren het diezelfde Samsung en Acer die af en toe met een nieuw model kwamen, maar andere fabrikanten leken de kat uit de boom te kijken. Tot 2013, toen durfden HP en Lenovo het ChromeOS-experiment eveneens aan te gaan en in 2014 voegden ook Dell en Toshiba zich daarbij.

De jongste toetreder tot de ChromeOS-club is Asus en op de Computex toonde het bedrijf zijn eerste twee modellen: de 11,6"-C200 en de 13,3"-C300, waarvan de goedkoopste uitvoeringen gek genoeg beide 249 dollar zullen kosten. Vooralsnog zijn de twee modellen aangekondigd voor de Amerikaanse markt, maar omdat we de kans aanwezig achtten dat de notebooks op termijn ook naar Nederland komen, gingen we bij Asus langs voor een nadere blik.

Van buiten bekeken 

De C200 en C300 delen hetzelfde ontwerp, het enige dat verschilt is het schermformaat. Het ontwerp van de notebooks sluit goed aan bij dat van andere goedkope ChromeOS-modellen; ze zien er eenvoudig uit, hebben afgeronde hoekjes, een taps toelopend chassis en bijna de hele laptop is van hetzelfde materiaal gemaakt. In tegenstelling tot veel andere laptops zijn nergens randjes, lijntjes of andere accenten te zien. Dat maakt dat de C200 en C300 strak ogen en zeker als je bedenkt dat de notebooks slechts 250 dollar kosten, moeten we concluderen dat de ontwerpers bij Asus hun werk goed gedaan hebben.

Asus C300Asus C300Asus C300Asus C300

De Asus C300

Zoals bijna alle notebooks in deze prijsklasse zijn de Chromebooks van plastic, maar desondanks voelen ze niet enorm goedkoop of fragiel aan. Ook het uiterlijk spreekt ons wel aan. Vooral de zwarte variant van de C300 die was uitgestald, oogt met zijn geborstelde textuur wel stoer. Met een gewicht van 1,15kg voor de 11,6"-versie en 1,36kg voor de 13,3"-versie zijn de twee Chromebooks niet zwaar, en de diktes van 19mm en 20mm zijn ook netjes. Dure ultrabooks zijn bij vergelijkbare schermformaten vaak nog wat lichter en dunner, maar daarvoor betaal je vaak minimaal het viervoudige.

Vanwege die geringe dikte moeten de Chromebooks het zonder ethernetpoort stellen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de C710 van Acer. Wel heb je als gebruiker een usb 2.0- en een usb 3.0-poort, een hdmi-uitgang en een kaartlezer tot je beschikking.

Dat Asus ervaring heeft met laptops maken, merk je als je het toetsenbord en de touchpad gebruikt. De chiclettoetsen hebben een fijne aanslag en voldoende travel. De relatief grote touchpad bestaat uit één oppervlak en reageert goed op aanrakingen en clicks.

Tot dusver hebben we dus weinig te klagen over het aanzicht en gebruik van de Chromebooks. Toch is er één onderdeel waarop ook Asus moet bezuinigen bij notebooks in deze klasse: het beeldscherm. Zowel de C200 als de C300 is uitgerust met een matig ogend paneel, met een resolutie van 1366x768 pixels. Bij het bekijken van Tweakers viel meteen op dat het rood van de bovenste balk er niet uitzag zoals dat hoort. Op de kleurreproductie is dus wel wat aan te merken.

Asus C200Asus C200Asus C200Asus C200

De Asus C200

Bij laptops in deze prijsklasse móet echter bezuinigd worden op bepaalde onderdelen en bij het simpele gebruik waarvoor Chromebooks gemaakt zijn, vinden we het niet storend. Opvallend is verder dat het scherm van het 11,6"-model glossy is, terwijl de 13,3"-variant een mat paneel heeft. Die laatste heeft onze duidelijke voorkeur, zeker omdat de helderheid niet al te hoog ligt en matte panelen minder last hebben van spiegelingen.

Onder de motorkap

Volgens de spec-sheets worden beide Chromebooks aangedreven door een Intel Celeron-quadcore, verdere details geeft Asus niet. Een beetje grasduinen in de Chrome-systeeminformatie leverde een typenummer op: de N2930, een Bay Trail-soc met een basiskloksnelheid van 1,83GHz en een Turbo naar 2,16GHz. Dat is een flink krachtige cpu voor een Chromebook in deze prijsklasse. Ter vergelijking: de C710 en C720 van Acer, die een paar tientjes meer kosten, beschikken over Celeron-dualcores met lagere kloksnelheden.

Afhankelijk van de specifieke configuratie kunnen de Chromebooks uitgerust worden met maximaal 4GB geheugen en een ssd van 16GB of 32GB. Op draadloos gebied is er ondersteuning voor bluetooth en wifi, waarbij opvalt dat zelfs de nieuwste 802.11ac-standaard ondersteunt wordt. Dankzij de zuinige Bay Trail-socs en relatief grote accu's van 48Wh zouden de Chromebooks het lang moeten uithouden op een enkele acculading: 11 uur voor het 11,6"-model en 10 uur voor het 13,3"-model.

Na enige tijd met beide Chromebooks gespeeld te hebben vinden we het jammer dat ze voorlopig alleen in de VS uitkomen. Asus heeft met een beperkt budget twee notebooks neergezet die op veel vlakken beter presteren en meer bieden dan je op voorhand zou verwachten. De schermen zijn overduidelijk van mindere kwaliteit, maar het matte paneel van de 13,3"-variant vinden we een fijne toevoeging. Asus is overigens niet de enige fabrikant die met Bay Trail-Chromebooks komt en het zou goed kunnen dat er meer concurrentie is tegen de tijd dat ze in Nederland uitkomen. Op dit moment lijkt Asus echter de beste papieren te hebben in dit budgetsegment.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Wout Funnekotter

- Hoofdredacteur

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers en heeft zich lange tijd beziggehouden met het testen en recenseren van allerlei producten, met een nadruk op mobiele technologie. Sinds augustus 2015 is hij hoofdredacteur. In die rol werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de site constant te verbeteren. Wanneer de tijd het toelaat, schrijft hij nog wel eens een review.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Volgens de spec-sheets worden beide Chromebooks aangedreven door een Intel Celeron-quadcore, verdere details geeft Asus niet. Een beetje grasduinen in de Chrome-systeeminformatie leverde een typenummer op: de N2930, een Bay Trail-soc met een basiskloksnelheid van 1,83GHz en een Turbo naar 2,16GHz. Dat is een flink krachtige cpu voor een Chromebook in deze prijsklasse. Ter vergelijking: de C710 en C720 van Acer, die een paar tientjes meer kosten, beschikken over Celeron-dualcores met lagere kloksnelheden.
More is less.

Zijn we voor het gemak maar even vergeten dat de Acer C720 een 2955U Haswell CPU gebruikt? Voor een Chromebook is Google's Octane benchmark zeer interessant, daar haalt de Asus C200 een score in de 7k-range, de Acer C720 zit in de 10k range.

De genoemde 250USD zal wel het 2GB/16GB model betreffen. Tenzij je dus heel kien bent op batterylife (dan is een Baytrail based Chromebook interessanter), of schermkwaliteit (dan is de oude(!) HP Chromebook 11 met IPS scherm interessanter) blijft de Acer C720P qua 11.6" chromebooks op afstand de beste bang for the buck met z'n Intel Haswell CPU, 4GB RAM, 32GB SSD en touchscreen.

Op 13+ inch is er een full-HD mogelijkheid met de Samsung Chromebook 2. Maar die heeft weer andere nukken zoals "maar" max 16GB SSD, geen touchscreen, geen full-size SD card reader en geen Intel CPU.
Ja Intel is nogal irritant bezig qua productlijnen, een Dualcore Haswell Celeron zoals in de Acer/HP 13/Dell/Toshiba >>>>> Quadcore Bay Trail (Atom) Celeron (zoals deze Asus) >>> Nare ARM toestanden (Alle Samsungs en de HP 11).
Het is jammer, en misschien zelfs misleidend dat in deze korte reviews, niet naar de beperkingen, instabiliteit afhankelijkheden van het os gekeken wordt.
In veel uitgebreide 3 sterren reviews van gebruikers zie je als nadelen wel genoemt dat niet altijd alles even soepel werkt, dat er ondanks offline support grote afhankelijkheid is van internet. Of dat mocht je een linux-os installeren ipv chrome, dat er dan vaak problemen kunnen zijn met hardware componenten als het touchpad, of draadloze connectoren.

Deze kijk op de hardware kan je misschien wel onderschrijven, je hebt verfijnde specs voor een laag prijsje.
Ik geloof dat jouw argumenten al bij 100001 reviews zijn genoemd, maar wees eerlijk, het is juist hoe het OS is ingericht. Past dat niet bij je, dan is dat je apparaat niet.
Als je voor een stationwagen naar de autodealer gaat kraak je een cabrio toch ook niet af vanwege zijn gebrek aan opslagruimte achterin?

voor 250 dollar is het een zeer leuk gevalletje, mailen, surfen, video's kijken op de bank voor weinig..... en laat nou 70% van de bevolking juist dat als hoofdtaken gebruiken
Ik vind de chromebooks een verarming. Het is goedkoop, maar de manier waarop alles is gelocked waardoor je geen ander systeem op kunt installeren is belachelijk.

Kost een enkele dollar om het softwarematig toe te laten, maar belangrijker,
diegene die het overwegen zullen dat ook bewust doen. De impact op google zal minimaal zijn.

De dag waarop je makkelijk Windows en/of -nix variant op kunt zetten zal ik het als serieus alternatief beschouwen.
Chromebooks zijn een verrijking en geweldig voor de aanpak van digibetisme. Wellicht niet als je graag tweakt en met allerhande OS'en wilt gaan klooien, maar voor 9 van de 10 mensen die een computertje willen om te mailen, surfen, facebooken, candy-crushen, youtuben, marktplaatsen, simpel office werk, pdf-jes lezen, fototje kijken... welke het gewoon doet zonder gedoe is het fenomenaal.

Nadat ik recent als eerste Chromebook ervaring er eentje bij m'n schoonmoeder had "geinstalleerd" was ik verkocht en heb er meteen een voor thuis besteld.
Je bent up en running in 2 minuten: wifi-setup (SSID+key), land/taal selecteren, google credentials en klaar. Je kunt surfen, mailen, pdf's lezen, office documenten lezen en bewerken, foto's bekijken, filmpjes bekijken, etc. Het werkt gewoon, onderhoudsloos. Geen crapware, geen tijdelijke werkende virusscanners vervangen door iets anders, geen firewall-gedoe, geen zwaar office pakket installeren, geen pdf reader, geen spywareblaster, malwarebytes, flash runtime, java runtime, inclusief de onuitputtelijke updates daarvan, etc. etc. etc.

Indien er een ChromeOS update is staat er een update-pijltje langs de klok, als je erop klikt gaat het ding rebooten en ben je in luttele seconden weer terug met alles wat je voorheen open had staan alsof er niks gebeurd is.

Cold boot in 7-8sec, wakeup na standby in <1sec. Oma kon er direct zonder noemenswaardige learning curve mee aan de gang (voorheen alleen ervaring met XP, ik durfde voor haar de overgang naar de schizofrene Win8 interface niet aan, en al helemaal niet gegeven het budget wat ze voor een computer had).

M'n kinderen (<10jr) hebben er ook een account op. Zonder enige moeite weten ze hun weg te vinden op het ding, het is immers allemaal browser-based. Het toevoegen van extra gebruikers is afhankelijk van hoe snel je een gmail.com email-adres kunt typen in de "toevoegen van toegestane gebruikers" settings, dat is alles. Je kunt ook "supervised users" toevoegen mocht je controle willen hebben over wat die betreffende users (jonge kinderen bijvoorbeeld) allemaal (kunnen) doen.

Mocht er ooit een 2e Chromebook in huis komen wat ik zeker niet uitsluit dan maakt het niet uit op welke Chromebook we inloggen, alles ziet eruit zoals je ooit elders heb ingesteld, inclusief bookmarks en google drive documenten.
Uh alle Intel chromebooks kun je met een enkel console command in developer mode zetten en daarna laat het BIOS laat je zonder problemen een willekeurig Linux installatie medium starten. Chromeos kan er compleet vanaf, mocht je dat willen. (Windows en OSX zijn wel doelbewust uitgesloten).
Bijna. Het is een keyboard shortcut die je nodig hebt tijdens booten voor developer mode. Het is wel een console command (vanuit crosh) om vanaf USB te booten:

crossystem dev_boot_usb 1
crossystem dev_boot_legacy 1 (voor legacy bios emulatie)

Bronnen:
http://dev.chromium.org/c...-devices/hp-chromebook-14
http://dev.chromium.org/c...ices/acer-c720-chromebook
Is het voor smartphones ook een verarming dat je geen ander OS kunt gebruiken? iOS in plaats van Android gaat hem niet worden.

En als je Windows erop wil hebben dan koop je een gewone laptop, geen Chromebook. Chromebooks hebben hun eigen kracht en als dat je ding niet is dan moet je er ook geen een kopen.
Is het voor smartphones ook een verarming dat je geen ander OS kunt gebruiken? iOS in plaats van Android gaat hem niet worden.
Hohoho, das een technische beperking omdat niemand nog Android geport heeft naar de iOS hardware. Een betere vergelijking is een OSX x86 computer waar je geen Windows op zou kunnen installeren en "Guess what!" dat kan wel degelijk, Apple produceert zelfs drivers voor Windows, heeft een nette applicatie voor dual boot, etc. Apple doet een hoop verkeerd, maar daarin zijn ze best heel sterk.

Nee, imho is het zeker een verarming! Want de mensen die dit kopen zien alleen maar een goedkope laptop en komen er later pas achter dat ze er niet alles mee kunnen. Ook zie ik rustig gebeuren van: "Waarom moet ik een duurder laptopje kopen? Je kan er gewoon eentje kopen voor ¤250!" bij gebruikers/klanten, waar je als ITer niet vrolijk van wordt.
De ene beperking of de andere beperking. Windows op Chromebooks of iOS op Android werkt allebei niet.

En dat andere is natuurlijk geen probleem van Chrome OS. Die mensen hebben hun aankoop niet overdacht of zijn verkeerd voorgelicht.

Ik heb juist een prima apparaatje om aantekeningen mee te maken en om wat mee te internetten. Ik wist wat ik er wel en niet mee zou kunnen dus ik ben helemaal tevreden.
Ik typ dit momenteel op de Acer C720 Chromebook in Linux... Andere bestuuringssystemen zijn dus zeker wel mogelijk.

Dat je zelf wat creatief moet zijn om het touchpad en bvb slaapstand te laten werken zal ik niet ontkennen, maar een keer het is ingesteld draait het dan ook perfect. Het is zelfs zo erg dat ik tegenwoordig mijn grote/zware HP (8540w) bijna niet meer gebruik.
Hoe is dat anders dan gelockte telefoons die je krijgt bij een abonnement? Als het betekent dat die dingen goedkoper (kunnen) worden aangeboden is het toch interessanter? (Ja ik weet dat met abonnement de totaalprijs hoger kan liggen).

Om er windows of iets anders op te zetten zal er misschien wel iets op gevonden worden door de community. Kijk naar android toestellen.
Even wat onderzoek doen voordat je iets blaat kan geen kwaad. Het is mogelijk om op zo'n beetje elke chromebook een ander OS te installeren. Windows zal, vanwege de UEFI variant en de beperkte opslag ruimte, niet gaan lukken maar veel *nixen draaien er perfect op hoor.

Snelle howto dan:
1) Zet je apparaat in developer mode
2) Configureer booten vanaf USB (cros_secureboot=0 cros_usboot=1 uit m'n hoofd)
3) Reboot, hou Control + L in en selecteer je USB (wel een bootbare USB insteken natuurlijk)
4) ...
5) Winst!

Edit: zie m' n reactie eerder: sfranken in 'reviews: De eerste Chromebooks van Asus: veel laptop voor weinig geld'

[Reactie gewijzigd door sfranken op 5 juni 2014 14:39]

En dan voor die andere 30% een 2de laptop moeten kopen? Dan kan je beter iets meer geld voor 1 laptop uitgeven.
Is maar wat je al hebt, voor serieus werk, een vaste PC, zou daar nooit op een laptop vertrouwen.....
Sorry, maar in de Chrome OS community wordt er zelden/nooit over 'dat niet alles soepel werkt' gesproken, want dat is gewoon onzin.
Het werkt juist soepel én snel, dat is de kracht van deze apparaten.

Een normale laptop is vrijwel net zo afhankelijk van het internet als een Chromebook, vergis je daar niet in.
Enige wat ik echt mis in Chromeos is SMB. Heb van ellende maar een ownCloud server in m'n thuisnetwerk opgezet.
Als het goed is, komt dat er nu aan met third-party filesystems support.
Het is jammer, en misschien zelfs misleidend dat in deze korte reviews, niet naar de beperkingen, instabiliteit afhankelijkheden van het os gekeken wordt.
Wat een onzin. Bij reviews van Windows-notebooks wordt Windows toch ook niet tot in detail gereviewd? Het gaat nu even om de hardware, niet om de software.
Of dat mocht je een linux-os installeren ipv chrome, dat er dan vaak problemen kunnen zijn met hardware componenten als het touchpad, of draadloze connectoren.
Linux op een chromebook willen installeren is hetzelfde als Android op een iPhone of OSX op een niet-mac. Een Chromebook is geen notebook zoals een windows-notebook dat is. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten met Linux adviseer ik je een goedkope windows notebook te kopen. Chromebooks zijn daar amper geschikt voor.

Deze comment is geschreven op een prima afleesbaar, helder 13.3" Chromebook scherm. :)
Chromebooks zijn daar amper geschikt voor
Daar denk ik andes over. Ik heb een HP 14 (een witte, nieuwe) en daar heeft een behoorlijke tijd Arch Linux perfect op gedraaid hoor. Installatie was een eitje, geen problemen niks. Klaar.
dit is een preview... van puur de hardware die tweakers op Computex tegen komt..
...dat er ondanks offline support grote afhankelijkheid is van internet...
Als je een Chromebook koopt, en dan als nadeel de afhankelijkheid van internet opgeeft, dan heb je bij de aankoop denk ik iets niet begrepen.
Of dat mocht je een linux-os installeren ipv chrome...
Een linux os installeren op een nieuwe laptop geeft ook vaak een hoop gezoek om hardware componenten geheel of gedeeltelijk aan de praat te krijgen. Dat zal bij een Chromebook niet anders zijn.
Manmanman, waarom altijd die lage resoluties? Ik wil heel graag een laptop met een mooie resolutie en een goed ips scherm. Nu heb ik ook een laptop met dezelfde resolutie en ik vind het gewoon veel te weinig, de letters zijn te groot, te weinig ruimte op het scherm en je ziet heel snel kartelrandjes.

Hopelijk pakken fabrikanten snel een hogere resolutie op.
Manmanman.

Ik zit nu op een werkplek met een 19 inch 1280x1024 paneel. Dat is prima te doen, vooral als je bedenkt voor wie chromebooks bedoelt zijn.

En dat heeft de Chromebook nog een kleiner paneel ook, dus meer pixels per inch.
Op een 1280x1024, een 5:4 monitor, kun je een A4 document in full screen redelijk probleemloos lezen of bewerken zonder daarbij te scrollen. Dat is niet te doen op een 1366x768 omdat die de hoogte daarvoor niet heeft. In hoogte zijn ze vergelijkbaar met de goede oude resolutie van 1024x768.

Laptops met een 5:4 scherm zijn volgens mij nooit gemaakt. Waarschijnlijk omdat ze nogal topzwaar worden, en omdat 16:9 gewoonweg goedkoper is vanwege massaproductie.

Daarnaast, heb je op een workstation, als je een 16:9 monitor hebt, ook vaak de mogelijkheid om het scherm in portrait mode te gebruiken. Dat is op een laptop natuurlijk niet te doen. Het is dus niet helemaal eerlijk om die twee schermen met elkaar te vergelijken.

Ik geef je gelijk, voor webbrowsen, youtube kijken, en een beetje tekstverwerken zijn het schitterende machientjes. Maar als ze bijvoorbeeld een 1600x900 scherm gekozen hadden was het een veel aantrekkelijkere machine geweest voor mensen die iets meer typwerk moeten doen.
Nooit gemaakt? Hoe oud ben je? Laptops zijn enorm lang met 5:4 resoluties gemaakt.
Dat is niet waar: de enige bekende 5:4 resolutie is 1280*1024, de meeste oude bekende resoluties hebben een 4:3 verhouding: (640*480 800*600 1024*768 1600*1200)
helemaal mee eens, dat was ook het eerste wat ik zat te zoeken in de text, Want op zich wil ik wel een goedkoop, licht chromebookje voor er bij hebben waar je snel even wat op kunt kijken en internetten.

13" is dan prima, maar dan wel full hd.. (meer hoeft van mij niet) maar die zijn volgens mij hier in nl niet echt te krijgen
vind je dat niet een beetje voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Er zijn best notebooks met full HD, maar echt niet voor 250 dollar.
Het probleem is dat er qua ultraportables een te groot gat zit tussen Chromebooks (van 200 tot 350 euro) en Ultrabooks (beginnen rond de 700 of iets dergelijks). Mensen zijn best bereid een kwartje te betalen voor de eerste rij maar nu zit je meteen aan een knaak :) .
Voor iets meer dan een chromebook (500¤) heb je een redelijk systeem (Medion akoya) met een celeron quad core, 64gb en FHD scherm in een 11 inch tablet/keyboard format. Voor 400¤ heb je een samsung chromebook FHD 13inch met 16gb en ARM. 100¤ extra is niet zo heel veel in dat opzicht.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 5 juni 2014 14:04]

ik kijk waar je tablets van 10" al voor kunt krijgen die FHD zijn..
die beginnen als bij 250 euro,
dus waarom zou ik dan 400 gaan uit geven voor een chromebook?
Volgens mij kom jij niet vaak op internet of tweakers: :+
Pricewatch: zoek er eentje uit 13.3 inch FHD (en chromebook) gewoon te koop.
Er zijn mensen die merkgebonden zijn, en die willen dus graag Asus. Het hoeft natuurlijk niet ¤250 te kosten maar het zou toch mooi zijn om als bedrijf je eerste (of 1 van de eerste) Chromebooks een beetje high end te maken dmv 1080p scherm, en wellicht toetsenbord verlichting, in plaats van halfgebakken beginnen met een slecht scherm.
*Louis van Gaal mode on* Ben ik nouw zo slim of zijn jullie nouw zo dom.
Het is een chromebook waarbij bij het opstellen van de specificaties prijs op nummer een staat. Dat is het hele concept van een chromebook, niet een premium product leveren want dat zou in de andere producten van de fabrikant gaan snijden. Wil je meer moet je een premium product kopen van de betreffende fabrikant. En iemand die geen geld heeft heeft weinig keuze en is dus niet merkgebonden.... Ik rij graag een Mercedes* maar heb geen geld, moet Mercedes/BMW/Audi dan een goedkope auto gaan maken die toch premium is? *vervangbaar voor Mercedes/BMW/Audi
De reden dat ik geen chromebook heb is door het beperkte opslag en chromeOS, daarom heb ik een veel duurdere surface pro gekocht (exact wat ze willen, alleen dan niet van MS).
Ben ik nou zo slim? Samsung e.d hebben wel 1080p schermen, Asus komt de markt binnen maar had het beter kunnen doen ipv 2 low end exemplaren te tonen had men ook een high en low end kunnen tonen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen of wel?

We heben het hier over Chromebooks, en laten dus even alle andere vormen van laptops buiten boord.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 5 juni 2014 11:57]

Er is één samsung met een 1080p scherm, de enige en die kost meteen 150¤ meer (vanuit gaande dat de dollar prijzen euro prijzen zijn zoals gewoonlijk) en dan heb je een Exynos 5 processor. 250¤ of 400¤ is nogal een prijs verschil vind je niet? en als geld niet uitmaakt koop je geen chromebook, want het is nogal beperkt.
We heben het hier over Chromebooks, en laten dus even alle andere vormen van laptops buiten boord.
Wie heeft het over iets anders dan?
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat sommige mensen een chromebook willen maar niet willen bezuinigen op het scherm of wel? Om dan jouw auto's er bij te halen. Als ik een Opel wil maar dan wil ik daar een navigatie systeem in met alles er op en er aan dan zegt de persoon "nou dan hebben wij deze auto's" de persoon zal niet zeggen "ja helaas meneer u wilt een Opel voor navigatie moet u maar naar Mercedes gaan".

Oftewel je wilt als bedrijf low-mid en high end spul hebben zodat iedereen iets heeft. Asus stapt de markt binnen met low en waarvan het scherm vrijwel ruk is, ik zou best een chromebook kopen maar zou Asus overslaan met deze specificaties. Ik betaal liever iets meer voor iets beter spul. Is het zo iets duidelijker?
Je wil als bedrijf het spul hebben waar je het best van verkoopt. Het zou dom zijn als Asus premium toestellen begint te verkopen terwijl er daar al heel wat keuze voor is en ze dan moeten opboksen tegen Samsung. Als Asus vooral een markt denkt te zien in low budget toestellen moeten ze geen duur toestel op de markt brengen. Dat jij Asus overslaat is dan hun probleem niet want om jouw geld binnen te halen zouden ze proportioneel méér moeten uitgeven. Je bent hun doelgroep niet. Net zoals er ook automerken zijn die zich uitsluitend op low budget klanten richten en die sommige opties dus ook gewoon niet verkopen.
High end Chromebooks veel keuze? Waar? Als ik een markt binnenstap zou ik dat gelijk goed doen en niet halfgebakken. Als het niet verkoopt logt het tenminste niet aan het aanbod. Als dit nu niet verkoopt dan ligt dat aan het waardeloze scherm.
Opel is ten eerste een chromebook en wat jij verlangt is navigatie (keuze tussen de 11 of 13 inch 2 of 4 gb geheugen). Mercedes is een apple, vaio, surface, etc met Full HD of QHD scherm want daar zijn de specificaties naar. Ik wil ook dingen en er niet voor betalen alleen in ons economisch model is dat niet mogelijk. Als je dus een goedkope laptop wil met fullhd heb je bij de chromebooks weinig keuze, dan kom je al snel in een hoger segment. De een heeft liever een Fhd scherm de ander een Qhd en weer een ander een core i7. Om deze prijs te realiseren hebben ze moeten snijden in specificaties. Dat is de reden waarom er een baytrail inzit ipv. een i5 of waarom er maar 16gb/32gb inzit ipv. een 128gb ssd EN waarom er maar een lage resolutie scherm inzit. Wil je een hoger resolutie scherm kan je de samsung kopen voor 150¤ meer maar met een ARM sock en max 16GB hdd. Dat is waar samsung in gesneden heeft. Nou welke chromebook zou je wel kopen dan?
aangezien ze allemaal de zelfde specificaties hebben?.
Als de prijs hoger wordt (door de toename in specificaties) waarom niet gewoon een windows versie nemen (linux desnoods). Dat is de reden waarom ze zo goedkoop mogelijk proberen te maken en het idee van google bij een chromeOS notebook.
Ik denk dat jij moeite hebt iets te begrijpen, als een fabrikant iets maakt met duidelijke regels (goedkoop) en jij wilt meer maar de fabrikanten leveren dat niet dat JIJ dan simpel weg de doelgroep niet bent.
Want je vind het OS zo geweldig, je houd van alle beperkingen dus kies je niet voor een reguliere laptop die aan AL je wensen voldoet behalve chromeOS. Koop je toch lekker de pixel.... of de samsung CB2, maar het moet zeker specifiek asus zijn. willen willen willen voor een dubbeltje op de eerste rang.
ik ben het eens met D0gtag
Er is dus hier 1080p chrome book te vinden.. maar die is direct al in de price range van een 'normale' 15" laptop
tja dan vind ik het niet echt interessant..
Dan koop ik liever een full blown windows laptop van 14/15" (en die mag dan nog wel 100-200 euro meer kosten als ie echt veel beter is
*Louis van Gaal mode on* Ben ik nouw zo slim of zijn jullie nouw zo dom.
Het is een chromebook waarbij bij het opstellen van de specificaties prijs op nummer een staat. Dat is het hele concept van een chromebook, niet een premium product leveren want dat zou in de andere producten van de fabrikant gaan snijden. Wil je meer moet je een premium product kopen van de betreffende fabrikant. En iemand die geen geld heeft heeft weinig keuze en is dus niet merkgebonden.... Ik rij graag een Mercedes* maar heb geen geld, moet Mercedes/BMW/Audi dan een goedkope auto gaan maken die toch premium is? *vervangbaar voor Mercedes/BMW/Audi
Wat een onzin opmerkingen.
Er wordt alleen gezegd dat hij liever een hogere resolutie heeft i.p.v. de lage resolutie. Hij zegt helemaal niet dat hij daar niet meer voor wil betalen.
Ik ben het helemaal met hem eens. Er zijn veel te veel chromebooks met een te lage resolutie. Het zou IMO beter zijn als deze de resolutie van een table zouden gaan volgen,
Ik vind het sowieso treurig dat de maximale resolutie van notebooks in Nederland lager ligt dan in veel andere landen. Duitsland, Groot Brittannië, VS etc.
De reden dat ik geen chromebook heb is door het beperkte opslag en chromeOS, daarom heb ik een veel duurdere surface pro gekocht (exact wat ze willen, alleen dan niet van MS).
Ik zou dat ding niet willen wel of niet van MS. Ik vind deze te duur, een prut toetsenbord en het bijgeleverde OS.
Geef me dan maar een ASUS Transformer Pad (TF701T).

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 juni 2014 12:41]

Als je er meer voor wilt betalen zijn er toch genoeg alternatieven of niet soms. Daar slaat me van Gaal opmerking op, chrome richt zich niet op mensen die er meer voor willen betalen of is dat nu zo onbegrijpelijk.
ChromeOs en zijn laptops zijn gericht op mensen met een laag budget DAT is het concept. En als jij er meer voor wilt betalen prima maar dat is niet het concept......
Hoe bedoel je er is in Nederland weinig keuze tav. DE GB en VS pure onzin dit. Alsof ze voor Nederland specifiek modellen ontwikkelen.
Kijk ff doodleuk in pricewatch zie je genoeg laptops met hoge resolutie.

Ja, ik wilde een hoge resolutie iets meer betalen, voor kwaliteit en x64 hardware & dito software en een laag gewicht. Want hoeveel programma's van je desktop kan jij op je transformer pad draaien... je snapt dat dit een netbook is niet een tablet zoals asus transformer, voor stom browsen en netflix heb ik een nexus 7.
ChromeOs en zijn laptops zijn gericht op mensen met een laag budget DAT is het concept. En als jij er meer voor wilt betalen prima maar dat is niet het concept......
Dat is het concept volgens jouw. Volgens mij is dat helemaal niet het concept. Het concept is dat een device is voor mensen die een systeem willen hebben wat ze gewoon kunnen gebruiken zonder allerlei virus scanners, updates en mall ware. Eigenlijk zoals alle apparaten in huis.

Als jouw opmerking zou kloppen zou er nooit een Chromebook Pixel van US$1299/ US$1499 uitgekomen zijn.
Hoe bedoel je er is in Nederland weinig keuze tav. DE GB en VS pure onzin dit. Alsof ze voor Nederland specifiek modellen ontwikkelen.
Kijk ff doodleuk in pricewatch zie je genoeg laptops met hoge resolutie.
Natuurlijk ontwikkelen ze geen modellen speciaal voor NL. Maar hier leveren ze vaak alleen de 768*1366 modellen die ook in het buitenland leverbaar zijn. Maar niet de FullHD Modellen die dan wel in het buitenland leverbaar zijn.

Ja ik kijk op Pricewatch en op Geizhals.
Ik zou zeggen kijk zelf eens, voordat je iets onzin noemt. Ik wil specifiek alleen modellen met een hoge resolutie. Heel vaak kan ik die niet in Nederland krijgen maar wel in Duitsland krijgen met een QWERTZ toetsenbord, wat ik liever niet heb. In Duitsland heb je wel weer het voordeel dat je modellen met FreeDOS c.q. zonder Windows kunt krijgen. Heel interessant als je toch geen Windows wil hebben.
Want hoeveel programma's van je desktop kan jij op je transformer pad draaien
Je vraag is t.a.v. mij. Dan is het antwoord alles. Want is zou er Linux opzetten. :+

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 6 juni 2014 10:33]

FullHD hoeft wat mij betreft nou ook weer niet perse, maar 1600x900 is toch wel echt het barre minimum wil je nog een beetje fatsoenlijk een website op je scherm kunnen zien.
Dan maar een tientje duurder hoor.
Dan is het geen goedkoop chromebookje voor erbij meer, omdat je dan een duurder scherm er in hebt zitten.

Of was je post sarcastisch?
Manmanman, waarom altijd die lage resoluties? Ik wil heel graag een laptop met een mooie resolutie en een goed ips scherm. Nu heb ik ook een laptop met dezelfde resolutie en ik vind het gewoon veel te weinig, de letters zijn te groot, te weinig ruimte op het scherm en je ziet heel snel kartelrandjes.

Hopelijk pakken fabrikanten snel een hogere resolutie op.
Bij een budgetlaptop klagen over de resolutie. U klaagt ook als uw volkswagen een Ferrari niet kan bijhouden? :')
Wat is budget ? Deze Chromebooks zouden 250 kosten. Ik zou er wel 300-350 voor over hebben met 1080p en dit valt voor mij dan nog onder "budget".
Sorry maar hoe wil je een chromebook zo goedkoop verkopen (zonder sponsoring) met alle toeters en bellen. Ik heb liever ook een i7, 16gb en een 8XXgtx. Voor veel mensen is er nu een goedkoop alternatief, misschien in Nederland niet zo relevant maar in veel andere landen (zelfs binnen de EU) nog wel. Ik vind het een mooi ogende laptop en voor niet veel eisende mensen is het een prima alternatief.
Vergeet overigens ook niet dat een hoge res aangedreven moet worden door iets, wat meer koeling noodzakelijk maakt en onnodig duur en groot maakt.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 5 juni 2014 11:13]

Je wilt een chromebook met hoge resolutie en een IPS scherm?

hier: pricewatch: Google Chromebook Pixel
Dit zou een ideaal ding zijn voor films/series imo. Wel beetje hogere resolutie, maar dat is wel te krijgen zo te zien. Helaas nog even wachten op VLC (http://aboutchromebook.com/vlc-for-chromebook/)
Als je thuis een mediaserver met web frontend draait zoals Plex of Mediabrowser kun je zonder problemen de Chromebook browser daarheen wijzen en films/series kijken tot je erbij neervalt.
Klink uitermate interessant. Wellicht een goede optie voor studie en/of werk. Jammer van het scherm, maar ik denk voor de rest niet dat dat een struikelblok zal vormen, gezien het doel van een laptop als deze. Gezien de prijs van 250 dollar is dit een prima optie.
Zou de 13,3" direct gekocht hebben voor 350 a 400 euro moest er een 1600x900 IPS scherm in gezeten hebben. Kan asus geen premium versie maken?
Ik zou eerder voor een RT/2 tablet gaan dan een chromebook. Ook beperkt in functionaliteit, maar kan toch nog net wat meer. Hoewel deze laptops wel lekkerder typebakken zijn denk ik(hoewel typecover wel aardig in de buurt komt, maar een solide laptop altijd beter nog is), maar dan ben je denk ik overgeleverd aan google docs?
Je kan ook gewoon Microsoft Office Online of Zoho gebruiken. Niks verplicht je om Google diensten te gebruiken.
Of Microsoft Office, als je dat via de Store installeert. Zijn we shortcuts naar de webversies maar toch.
Ik ben enigszins verbaasd door de opmerking dat er een Intel Bay-Trail quad-core Celeron N2930 in zit.
Volgens enkele amerikaanse sites én de specs-sheets van Asus (op de US Asus-site) zelf, zou er een Intel Bay-Trail-M dual-core Celeron N2830 inzitten met een maximale (turbo) kloksnelheid van 2.41 GHz.

[Reactie gewijzigd door jeroenalberts op 7 juni 2014 17:17]

Wie gaat er nou weer spelletjes spelen op een laptop van 250 dollar?
(overigens kan het wel op een Chromebook via WebGL of via Linux -> Steam, maar daar is de laptop niet voor bedoeld).
Downloaden van torrents etc kan ook gewoon via Chromebooks, daar zijn apps voor..
Er kan idd best veel met een chromebook, het enige minpuntje wat ik tot nu toe heb is dat er nog geen standaard ondersteuning voor een NAS is.
Er zijn er een paar die via webtoegang te benaderen zijn maar gewoon vanuit het Chrome OS is er nog geen ondersteuning.
Voor de rest ben ik zeer tevreden over mijn chromebook.
Ondersteuning voor NAS'en komt eraan. Ze zijn nu bezig om in de filemanager het component wat nu zorg voor Google Drive los te weken en er een aparte library/API van ta maken die andere partijen ook aan kunnen spreken zodat je bijvoorbeeld via SAMBA je NAS kan aanspreken.

Wanneer deze feature gaat landen, gee idee..
Kijk, dat is goed nieuws. Nu maar hopen dat het snel komt.
Ja ik zat net een paar posts hierboven te zeuren over het gebrek aan SMB :)
En dat heet nou 'onderzoek doen' voordat je geld uitgeeft. Ieder slim mens doet dat, anders geef je geld uit voor niks.

Bovendien: ik neem aan dat je het hebt over redelijk high-end games? Candycrush draait prima hoor...
Uh, ok? Ik heb nog nooit reclame gehad a.d.h.v mijn documenten. Google snoopt trouwens niet meer in je documenten, maar dat terzijde.
Zeggen ze. Geloof jij dat? Ik denk daar toch totaal anders over met de ervaring die ik heb gehad met mijn chromebook ...
Ja, omdat ik nu al vrij lang een ChromeOS apparaat gebruik en nog nooit reclame tegen ben gekomen waaruit blijkt dat ze mijn documentjes hebben bekeken ;-)

Bovendien draai ik voor veel sites gewoon adblock waar nodig (waar dat kan ook).
Ja, dan zie je de reclame niet nee :p
Ik heb een flinke tijd zonder Adblock gedraaid (maandje of 4) omdat Adblock de nare eigenschap had je batterij sneller te drainen. In die 4 maanden ben ik nooit en te nimmer reclame tegengekomen waardoor ik dacht 'he, Google heeft m'n recept voor stoofvlees gelezen' (ik noem maar ff wat) ;-)
Heb jij geluk. Misschien stond een of andere instelling bij mij anders ofzo. Maar we weten daarnaast ook allemaal dat Google echt geen privacylieverdje is. Google's klanten zijn hun product
Ik heb al m'n settings gewoon standaard gelaten. Bovendien is Google niet de enige die dat heeft hoor, dat is bij Apple en bij Microsoft net zo hard. Oftwel: het maakt niet uit waar je zit, genaaid word je toch (behalve als je voor OSS gaat, wat IMHO sowieso verstandig is maar dat is een andere discussie).
Apple heeft geen advertentieplatform? En microsoft heeft Windows, Office, HW, andere SW, ... die ze verkopen en klantgegevens is dus niet direct een inkomst denk ik
Dat ze geen advertentietplatform hebben wil niks zeggen he ;-) Als je een dienst gratis kunt gebruiken (Apple's iCloud, Microsoft's outlook) dan gebruiken ze je gegevens voor winst.

Bovendien word Microsoft steeds minder een desktop software fabrikant ;)
maar het is niet hun hoofdinkomst bedoelde ik. Voor de rest heb je gelijk
Bij Google ook niet ;-) Die zijn nog steeds een zoekmachine bedrijf..
Wat verkoopt Google dan zoals Microsoft Windows en Office verkoopt?
Niets. Maar Microsoft verkoopt Windows en Office ook niet, ze leveren er support op (daar word het meeste aan verdiend).

Als je je eigen redenatie volgt is Apple ook alleen maar een hardware fabrikant, want OS X verkopen ze niet (aan de massa), is Canonical, uhm, een helpdesk..
Ga eens naar de winkel en haal daar eens Windows 8.1... Ik denk niet dat je zomaar mag buiten lopen zonder te betalen hoor :p
Maar dat is niet de hoofdinkomst van Microsoft. Bovendien haal je nu 2 dingen door elkaar. Microsoft kan best zeggen "neem Windows maar gratis mee", maar de winkel kan zeggen "nee doen we niet".
Ze zeggen beide 'Nee'. Je maakt een rare vergelijking nu. Zonder verkoop van Windows, Office, XBOX, Surface, en bedrijfstoepassingen zakt MS in elkaar hoor ;)
Ja zonder verkoop van hun software kunnen ze ook niet hun hoofdinkomst winnen: en dat is service. MS verdient veel meer aan servicecontracten dan aan installaties hoor ;)
Meestal als je een product koopt, krijg je daar service bij?? bedrijven misschien anders maar toch
En waar denk je dat Microsoft het meeste aan verdient ;-) Als jij een product van MS koopt (bij een OEM) dan koop je feitelijk een support contract + licentie. Dat geld voor zakelijk en niet-zakelijk.

Als je een PC met Windows van Dell (bijvoorbeeld) koopt besef je niet dat Dell een (dik) support contact met MS heeft voor service. Zoals ik eerder zei: microsoft verkoopt meer service contracten dan Windows lioenties; en dat is ook meteen hun boterham. Windows licenties e.d is het beleg.
Sorry, maar ik heb praktisch al mijn belangrijkste bestanden op Drive staan en het is vrij duidelijk dat ze niet mijn bestanden inkijken om dat te gebruiken voor advertenties. Het enige wat ik merk aan Google advertenties is, dat ze gebaseerd zijn op mijn browser geschiedenis.
Bij mij dus wel, waarschijnlijk verschil van instellingen
Dat vind ik knap, aangezien je daar nergens iets aan in kunt stellen ... :')
Ik weet het niet, ik heb in ieder geval geen chrombook niet meer (al 1,5 jaar niet meer)
Hoe kan je dat zo zeker weten en weten dat het niet door je browser geschiedenis komt?
omdat ik die dingen niet opzocht. Bijvoorbeeld een notitie voor school op de laptop. Reclame krijgen over vermelde woorden in die notities was niet een echt aangename ontdekking toen :s Niet dat ik iets te verbergen heb, maar gewoon het idee dat ze je laptop eventjes nakeken :s

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 5 juni 2014 15:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True