Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus RO005 Review

lukadad 19 augustus 2014, laatste update op 26 augustus 2014, 4.552 views

Asus RO005

Op zoek naar een laptop voor erbij die goedkoop is, stil, licht, makkelijk hanteerbaar, met een toetsenbord, en die niet voortdurend aan de stekker moet, kwam ik uit op deze Asus Chromebook. Nadelen zijn er ook, maar die drukken het gebruiksgemak niet de kop in.

Pluspunten

• lange autonomie
  • muisstil
  • bouwkwaliteit
  • vlotheid ChromeOS
  • toetsenbord
  • trackpad
  • prijs (in $)

Minpunten

• schermkwaliteit
  • beperkingen ChromeOS

Review Asus Chromebook C300 EDU:

In deze review probeer ik een beeld te scheppen van wat je kan verwachten, wat er goed en minder goed is aan deze Chromebook, de Asus C300. Verwacht geen tabellen met van die benchmarks, het is eerder mijn gebruikservaring die ik wil delen.

Introductie :
De C300 is een recente chromebook van Asus die samen met de kleinere C200 gelanceerd werd in mei 2014. Opvallend was de prijsstelling van beide chromebooks, 250$ ongeacht het type.

Specificaties Asus C300 :
Processor : Intel Bay Trail-M Dual Core Celeron N2830 @ 2,16 GHz (burst 2,41 GHz)
Scherm : 13,3 inch TN scherm, 1366x768 (WXGA Wide)
Geheugen : 2GB DDR3L MHz SDRAM (4GB EDU versie)
Opslag : 16GB eMMC (of 32GB EDU)
Gewicht : 1327 gram (op keukenweegschaal)
Netwerk :
  • WiFi 802.11a/b/g/n/ac* (*via nog niet actieve update)
  • Bluetooth 4.0
Geluid : Stereo speakers
Extra’s :
  • 1 x COMBO audio jack
  • 1 x USB 3.0 port(s) (incl charger-functie voor bvb. smartphone)
  • 1 x USB 2.0 port(s)
  • 1 x HDMI
  • 1 x SD card reader
  • HD webcam
Batterij : 48Whrs, goed voor 10u autonomie

bron: http://www.asus.com/us/No...book_C300/specifications/

Afwerking/uiterlijk :
De Asus C300 is voorlopig enkel leverbaar in het zwart, niettegenstaande de website van Asus andere kleuren vertoont.
De afwerking is van plastiek, maar het ziet er uit als matzwart geborsteld aluminium. Het is hierdoor wel een vette vingermagneet. De chromebook is degelijk afgewerkt, deze kraakt en piept niet, en voelt stevig en robuust aan. Is ook door zijn gewicht heel aangenaam mobiel te gebruiken.

Fanless design :
Een van de allerbeste pluspunten is dat het toestel volledig stil zijn werk doet. Na het gezoem en het geblaas van mijn Windows-laptop, zelfs bij simpel internetgebruik, is dit hemels. De Chromebook wordt niet heet, enkel de onderkant wordt wat warm, maar het blijft draaglijk als schootcomputer.

Batterij-autonomie :
Hier kan ik enkel het waaaaw-gevoel beschrijven. Dit is de kracht van dit toestel. Je weet dat je er een hele dag mee doorkomt. Surfen, muziek luisteren, wat typwerk, youtube-video’s bekijken,...het kan de hele dag door. De helderheid van het scherm bepaalt in hoge mate de autonomie. Hoe hoger de helderheid, hoe korter de autonomie. Of het WiFi-signaal ook zo bepalend is heb ik nog niet gemerkt.
De geclaimde autonomie van 10u heb ik effectief nog niet nagemeten, maar ik heb de indruk dat deze klopt. Ter vergelijking, met mijn laptop kan ik hooguit 3 uur surfen.

Processor :
Het is duidelijk dat Asus een van de minst krachtige mobiele Intel processoren gekozen heeft, de Bay Trail-M Dual Core Celeron N2830, omwille van zijn uitstekend uithoudingsvermogen. De Chromebook reageert vlot, niet bliksemsnel, en ik heb er geen gevoel bij dat ik steeds op een reactie van de Chromebook zit te wachten. Enkel tijdens het scrollen op zware webpagina’s, ala Google+, kom ik af en toe een hapering tegen. De tweakers-website scrollt daarentegen razendsnel.

Scherm :
Dit is duidelijk het onderdeel waar het meest op bespaard werd om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Het betreft een 13,3 inch TN scherm, met 1366x768 resolutie. De kijkhoeken zijn niet denderend. Je moet recht voor het scherm zitten om duidelijk contrast, kleur en scherpte te hebben. Het voordeel is wel dat het een mat scherm betreft. De reflectie is hierdoor minimaal en compenseert voor de geringe helderheid die het scherm kan halen.
Dit is het zwakste onderdeel van dit toestel.

Draadloos :
De specificaties vermelden WiFi 802.11a/b/g/n/ac. Het Wifi-bereik is uitstekend, in mijn geval zelfs beter dan van mijn HP Laptop. Met de Chromebook heb ik boven nog verbinding op de 5GHz, terwijl de laptop enkel 2,4 GHz kent, maar dan al geen verbinding meer toont.
Ik beschik nog niet over een AC-router, maar dan zou het bereik nog beter moeten worden. Welke wifi-chip (Broadcom of Quallcom) in de Asus gebruikt wordt heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wil ik wel weten om zo ook een keuze te maken voor een geschikte AC-router.
Update : De WiFi-chip betreft de Intel Dual Band Wireless-AC 7260. Deze kaart krijgt uitstekende reviews en verklaart dus de uitstekende WiFi-ontvangst

Geheugen :
Na wat rondgesurft te hebben en reviews te lezen heb ik begin augustus in de US de C300 EDU versie gekocht. Dit model is duurder en anders dan het gewone model dat je her en der op internet kan aankopen. Er zit 4GB geheugen in (ipv 2GB) en de opslag is 32GB (ipv 16GB). Reken op minimum 325$ voor de EDU-versie ipv de 250$ voor het gewonde model.
Waarom dit EDU-model?
Na het lezen van ervaringen van andere gebruikers (zie ook deze review van mede-tweaker jeroenalberts ~~~~~~~~~~~~~~~~http://tweakers.net/produ...58/asus-c300ma-ro005.html ) betaalde ik liever extra voor een betere gebruikservaring.

Chrome OS :
Elke Chromebook gebruikt hetzelfde besturingssysteem : ChromeOS. Dit is een webbased OS waarbij elke handeling online plaats heeft. Theoretisch ben je niet volledig afhankelijk van het web, want meer en meer apps functioneren ook nog offline, maar dat is nog een ‘beperkt’ aantal.
(volledige lijst : https://chrome.google.com...ollection/offline_enabled )

Het is een gewenning, maar het grote voordeel is de lichtheid van het systeem. Je hebt geen brute processorkracht nodig om het systeem vloeiend te kunnen gebruiken. Dit zie je ook terug in de specificaties van chromebooks. Ofwel ARM gebaseerd, ofwel Celeron-processoren, maar waar de nadruk vooral ligt op laag batterijverbruik, geen powerhorses. De zwaarste processoren vind je bij Acer met hun intel i3 modellen, en ook de heel recent op de markt gekomen Chromebook 13 CB5, met de Nvidia K1 processor.

Bij aankoop van een Chromebook krijg je voor twee jaar 100GB op Google Drive ter beschikking. Kwestie van aanmelden via je Chromebook, je 100GB ‘redeemen’ en 10 minuten later is de uitbreiding van je online-opslag beschikbaar. Logisch als je weet dat je opslag vooral in de cloud voorhanden is.

Tweakers heeft ChromeOS al eens aan de tand gevoeld. Wil je er nog meer over weten, klik gerust door naar http://tweakers.net/reviews/3544/een-week-met-chrome-os.html

Waarom een Chromebook?
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik mijn Windowslaptop nog heb en nodig heb. Mijn domotica-software draait enkel op Windows bijvoorbeeld.
Ik zocht een toestel voor erbij, simpel in gebruik en vooral stil. De bedoeling was en is dat het vooral gebruikt zou worden door mijn vrouw en kinderen.
De vrouw gebruikt de laptop enkel voor Facebook, surfen en mails. Ik wou een fool-proof toestel waar ze niets verkeerd mee kan doen. Idem voor de kids (die evenwel nog geen Windowssoftware-vereisten vanuit school kennen)
Ik wist al van het bestaan van Chromebooks, maar had er nog geen ervaring mee. Maar ik had al wel ervaring met de Google-apps. Kleine werkstukjes, spreekbeurten en presentaties maken gebeurden hier al via Google Drive. Ik heb eenmaal aan mijn echtgenote het voordeel getoond van webrelated werken via Drive en die was direct verkocht.

Gebruikservaring (na ong. een week) :
Sinds de Chromebook er is ligt de laptop stof te happen.
De echtgenote is er heel lovend over. Licht, vlot en ze kan er alles mee wat ze wil (Facebook, surfen en emails lezen).
De kinderen zijn er ook weg van. Ik heb elk hun eigen profiel aangemaakt, kunnen ze zelf wat personaliseren en ze kunnen surfen en youtube filmpjes bekijken. Commentaar van een achtjarige erover: “Deze computer start wel heel snel, hoor”

En mezelf?
Ik ben er tevreden over. Ik heb deze review helemaal op de Chromebook gemaakt, en het was een plezier om er mee te werken. De trackpad werkt uitstekend en het toetsenbord typt heerlijk weg. Het is evenwel wennen aan het qwerty-gebeuren, maar dat went wel.

Nadelen? Tuurlijk, die zijn er ook.
- ChromeOS heeft zijn beperkingen. Kom je uit een Windows-wereld dan moet je heel goed afwegen of je hiermee om kan gaan. Maar Google probeert van veel Windows programma’s een alternatief aan te bieden. Skype bvb. werkt niet op een Chromebook, Google promoot hierbij Hangouts als alternatief.

- Een veel gehoorde klacht over ChromeOS is het printen, of het gebrek eraan. Is je printer niet geschikt voor Google Cloud Printing dan heb je een probleem. Dan kan het gerust zijn dat je nog steeds een Windows-machine nodig hebt om te printen. Zomaar een printer aansluiten op de USB-poort van je Chromebook lukt niet. Er bestaan oplossingen via bvb. een RaspberryPi, maar het blijft een omweg. Mijn Xerox 6125N is niet cloud ready, dus moet de laptop aan om te kunnen printen.

- Ben je een gamer? Dan is een Chromebook niet voor jou, allen al door de zwakke cpu en GPU. Een Chromebook speelt enkel webbased spellen af, verwacht niets meer.

- Met de Chromebook kom je ook niet direct op je eigen netwerk terecht. Mijn NAS is enkel te bereiken via de webinlog van Synology. Waar ik met de Windows-laptop direct toegang had tot de NAS via de verkenner, dan kan dit nu enkel via een omweg. Misschien is er een andere manier, maar die moet ik dan nog ontdekken. Daarom gebruik ik Plex om video’s en foto’s vanop mijn NAS op de Chromebook te bekijken.
Hou er ook rekening mee dat de interne opslag opgesplitst is in twee delen, download en Google Drive. Zomaar bestanden overzetten van het ene naar het andere kan, met een omweg via Google Drive. Bestanden op een sd-card en usb-schijf komen te voorschijn in de files-sectie van je Chromebook.

Concurrentie?
Bij het schrijven van deze review kwam het nieuws binnen van de HP Stream, de 199$ kostende Windows 8.1 laptop. Windows moest dringend met iets op de proppen komen om de onderkant van de markt te bedienen, want ik ga niet opnieuw 500 euro betalen voor een batterijvretende Windows-stofzuiger op mijn schoot. Ben heel benieuwd naar de gebruikerservaringen van dit toestel.

Tips en weetjes :
- ctrl+alt+? = toont de overlay op het scherm van alle mogelijke toetsenbordcombinaties in ChromeOS . Verrekt handig om wegwijs te geraken in ChromeOS.

- Met het instellingenscherm (rechts onderaan) te selecteren wordt bvb. datum, wifi-verbinding getoond, maar ook de resterende batterijduur. Ben je aan het opladen, dan wordt de duur tot een volle batterij getoond. Vanaf 13% batterijniveau bvb. tot een volle batterij toonde deze 1u31 aan. In een kleine twee uur is de batterij dus weer vol, goed voor 10 uur gebruik.

- Wil je Linux op je Chromebook? Dan kan dit via de developersmethode : installeer Crouton of Chrubuntu en je Linux-versie installeer je zo naast of boven ChromeOS. De ene vereist een dualboot, de andere een toetsencombinatie. Zelf staat dit ook nog op het programma. Kan ik als update in de review plaatsen.

- Toch verknocht aan de Windows office mogelijkheden? Windows web-based Word online, Excel online, Powerpoint en OneNote online zijn te installeren via de Chrome winkel. Toch een kleine kanttekening hierbij, de bestanden zijn enkel te bereiken via Onedrive. Je kan geen Word-bestand op een usb-stick plaatsen en dan rechtstreeks openen in de Word online app op je chromebook. Moet via je Onedrive gebeuren.

Conclusie ?
- Ben ik tevreden over mijn aankoop? Yep.
- Zou ik er meer dan 250 euro voor betalen? Nee. En eerlijkheidshalve? Ik zou dit toestel nooit gekocht hebben gezien de +300 euro vraagprijs in Europa. Op Amazon.com staat dit toestel (niet de EDU-versie) al voor 229$.
- Wil ik dit als enig toestel? Nee, daarvoor is ChromeOS te beperkt. Het is een ideaal toestel voor erbij, ideaal om te surfen, emails te lezen, te chatten…daarom zowel een positief als negatief punt.

Pro’s en Con’s :
+ prijs (in $)

- scherm
- Beperkingen ChromeOS

Update : Wifi-kaart betreft Intel Dual Band Wireless-AC 7260

Heb jij ook een Asus RO005?