Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus RO005 Review

serews 6 september 2014, laatste update op 6 september 2014, 2.185 views

Asus RO005

De chromebook van Asus is niet een vervanger van een windows laptop, dat is bekend van het OS. Verder is het een zeer nette laptop met een veel goede punten, maar helaas zijn er ook een aantal slechte punten terug te vinden in dit model.

Pluspunten

• Goede accuduur / mooi vorm gegeven / goed scherm / fijn keyboard / snel

Minpunten

• slechte respons van trackpad / draadloze verbindingen na standby pikken slecht op

Inmiddels het ik 2 weken doorgebracht met de Asus C300MA Chromebook en tot op dit moment ben ik er dik tevreden mee. De C300MA is een simpele laptop waarbij rekening gehouden moet worden met het besturingssysteem. Hierbij moet gezegd worden dat Chrome OS voor simpel gebruik wellicht het beste besturingssysteem op dit moment is. (http://tweakers.net/reviews/3544/een-week-met-chrome-os.html). Foto's volgen later.

Uiterlijk

De laptop heeft een mat zwart uiterlijk, met een relif op het toetsenbord en aan de achterzijde van het beeldscherm, hier blijven vingerafdrukken wel goed op zichtbaar.
Rondom de randen van het beeldscherm zijn een 5 tal bumpers te vinden, zoals bij bijna elke laptop vangen deze erg veel stof op. Voor de koeling zijn er ribben te vinden in het scharnier stuk van het beeldscherm. Boven het beeldscherm is een webcam te vinden, met daarnaast de microfoon hiervoor. De toetsen, liggen mooi boven het oppervlak. Naar mijn idee zijn de letter, cijfer, enz. een sticker. Deze stickers kunnen natuurlijk na verloop van tijd door slijtage verdwijnen. Echter is dit niet een laptop die hardcore gebruikt zal gaan worden door de meeste mensen. Aan de onderzijde zijn 2 sleuven voor de speakers terug te vinden. Verder zijn er 1 USB 2.0 poort (rechts), 1 USB 3.0, 1 HDMI, 1 SD kaartlezer en een koptelefoon ingang. Daarnaast is er nog een mogelijk om je laptop aan de ketting te leggen met een kensington lock (rechts).

Keyboard en trackpad

Het keyboard is een lekker keyboard dat op een fijne manier tikt. Hiermee heb ik toch nog toe niets kunnen merken. Het enige wat ik mis op het keyboard is delete. Voor het verwijderen dien je altijd backspace te gebruiken. Dit is uiteraard niet een erg groot nadeel, maar er moet wel even aan gewend worden. Misschien ook omdat de power on/off rond de plek zit waar je delete verwacht.
Het trackpad werkt erg lekker en heeft een hoop swipe opties er inzitten, die je pas ontdekt naarmate je er langer mee werkt. Terug gaan naar de vorige pagina kan bijvoorbeeld eenvoudig door naar links te swipen. Een rechtermuisklik wordt gedaan door met twee vingers tergelijk het trackpad aan te raken. Voor het fysiek klikken dient er redelijk hard te worden gedrukt. In eerste instantie denk je niet dit vaak te gaan gebruiken. Helaas is het zo dat een soft touch slecht wordt herkend door het trackpad. Hopelijk is dit tijdelijk, bij tijd en wijlen kan dit namelijk erg vervelend zijn. Wel kan doormiddel van het trackpad het hele scherm worden bedient zonder je vinger hiervan af te halen.

Beeldscherm

Hoewel het een goedkopere laptop is ben ik erg te spreken over de kwaliteit van het beeldscherm, deze is voor mij bovenverwachting voor deze prijsklasse. Er is geen bleed te ontdekken en door het matte scherm is ghosting ook geen issue. De kijkhoeken zijn goed, evenals de helderheid. Het beeldscherm is een TN beeldscherm met een resolutie van 1366 x 768. Niet meteen een resolutie om over naar huis te schrijven, maar er hoeven (en kunnen) ook geen zware games op worden gespeeld. Kortom voor een laptop van deze prijsklasse kan worden gesproken van een goed beeldscherm waarbij niet veel op is aan te merken.

Prestaties

Over de processor kan zeer kort worden gesproken, dit is uiteraard geen i7, maar een simpele Intel Celeron N2830 met 2,16 GHz. Hiervan hoeven geen wonderen van verwacht te worden, maar dat is met een laptop als deze ook niet nodig. Het openen van app de browser gaat rap, evenals de bestandsmap.
Met een SSD van 32 gb is deze laptop voor de chromebook n van de weinige met 32 gb. De meeste chromebooks komen op 16 gb, plus de 100 gb die je er voor een jaar op google drive bij krijg.
Het intern geheugen is met 4 gb ook groot te noemen voor een laptop als deze. Asus zal hebben gedacht, baad het niet dan schaad het niet, maar met een chromebook ga je denk ik nooit de volledige capaciteit hiervan gebruiken. Uiteraard is het altijd fijn dit erin te hebben zitten.
De geluidsproductie van de laptop is geweldig. Door het ontwerp is er nooit een ventilator te horen, simpelweg doordat deze niet aanwezig is.
De accu is ronduit geweldig te noemen. Met een volle accu kan dik 10 uur worden gewerkt met de laptop. Hoewel de accuduur lang is kan niet worden gezegd dat dit in het gewicht is gaan zitten. Met ongeveer 1,4 kg is de laptop niet zwaar.
Een laptop koop je over het algemeen niet voor het geweldige geluid van eruit komt. Ook dat is hier het geval, de speakers produceren een stereo geluid. Hier is ook wel alles mee gezegd, het doet voor mij meer aan als veredelde telefoonspeakers, die net wat meer volume hebben. Voor een kort youtube filmpje is het prima, maar een geweldige bioscoop ervaring ga je niet krijgen.

Draadloos

Hieraan besteed is een extra stuk, omdat dit niet een groot pluspunt is van de laptop. Wanneer de laptop uit standby komt dient de verbinding namelijk handmatig weer te worden geselecteerd. De laptop zal na standby niet vanzelf worden gekozen, wanneer beschikbaar. Dit is zowel het punt bij zowel Wifi als bluetooth, dit is iets waaraan ik me wel erger. Ik sluit een laptop namelijk bijna nooit daadwerkelijk uit. Ik weet niet of dit een probleem is van Chrome OS of dat het een punt is van de laptop zelf. Wel hoop ik dat het doormiddel van een update wordt verholpen.

Specificaties
Afmetingen: 230 x 329 x 22 (LxBxH)
Processor : Intel Bay Trail-M Dual Core Celeron N2830
Scherm : 13,3", 1366x768
Geheugen : 4GB DDR
Opslag : 32GB
Gewicht: 1,41 kg
Connectivity: 802.11 AC WiFi

Na 2 weken te hebben gewerkt met deze laptop ben ik inmiddels zeer lovend hierover. Voor hetgeen hij is ontworpen, doet hij het bijna allemaal erg goed. Het scherm is redelijk tot goed, het design past bij mij. De accuduur is helemaal geweldig en hiermee ben ik erg blij mee.
Over de verbindingen ben ik minder te spreken, zowel de WiFi en de bluetooth verbinding dienen na uit standby te komen opnieuw te worden geseleteerd. Dit is na verloop van tijd vervelend. Ook worden de softtouches op het trackpad niet altijd evengoed geregisteerd, dit is ook een aandachtspuntje.
Verder is er zo gezegd niet een relatief grote ergernis bij mij te bespeuren op dit moment.

Heb jij ook een Asus RO005?

Zit er over na te denken deze laptop ook te kopen. Heb je inmiddels al meer duidelijkheid over de connectiviteitsproblemen die je beschrijft na het uit de slaapstand halen van de laptop?
Het lijkt mij dat dat te maken heeft met Chrome OS.

Ik ben het namelijk wel met je eens dat dat een best groot issue is. Alvast bedankt!
Ik heb vandaag een update gehad van het OS, ik zal dit weekend een paar keer uittesten
Ik dit weekend zoals gezegd een update van Chrome OS gehad, hierbij merk ik wel enige verbetering van het herstellen van de verbindingen (vooral WiFi), maar ik merk dat ik soms handmatig de verbinding moet herstellen.
Ik heb hem inmiddels al gekocht en begrijp wat je bedoelt. Zelf merk ik wel dat de hij even moet zoeken naar het WIFI signaal maar ik ervaar het niet als heel erg storend.

Alles is helemaal super van dit apparaat. Behalve het scherm. Dat is wel een erg grote tegenvaller. Ik had er echt 50 euro meer voor willen betalen als ze er een beter scherm in hadden gestopt. Maarja je kunt niet alles hebben. :/

Edit: Jij geeft aan dat er 4GB RAM in zit. Bij mij zit er echt maar 2GB in. Ik heb nog twee sticks 2GB laptopram liggen. Weet jij of ik die zo kan inbouwen of is het speciaal voor dit apparaat?

[Reactie gewijzigd door Floris112 op 15 september 2014 10:17]

Dat ligt eraan, allereerst zou je hem moeten open schroeven. Ik heb er namelijk geen speciale opening voor gezien aan de onderzijde. Daarnaast moet het wel compatibel moeten zijn uiteraard.
Ik heb hem nu ook 2 weken en geen enkel probleem met WIFI. Misschien eens je WIFI op een ander kanaal gebruiken of op andere plaats zetten. Mij viel het juist op dat ik enorm veel accesspoints beschikbaar kreeg, dus daar kan het wel eens aan liggen
He probleem is niet dat hij de buiten bereik valt, maar dat hij na standby niet uit zichzelf verbindt met het netwerk. Dit gaat inmiddels, na updates wel wat beter, maar nog niet zo als het hoort.
Ik heb deze klacht zelf niet, hij verbindt zichzelf keurig ongeacht waar ik ben.