Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Pluspunten

  • Touchscreen aanwezig
  • Ruime hoeveelheid aansluitingen

Minpunten

  • Koeling warmt polssteun op
  • Korte accuduur
  • Bouwkwaliteit

Eindoordeel

Tweakers zegt: 5
Geteste uitvoering: Asus VivoBook X200CA-CT112H

Voor minder dan 400 euro kan Asus de Vivobook X200 leveren: een 11,6"-laptop met Windows 8, 500GB schijfruimte, een touchscreen en alle aansluitingen die je op duurdere laptops ook aantreft. Mag je voor dat geld ook nog verwachtingen hebben over de snelheid, het scherm en de accuduur?

Asus VivoBook X200

Uiterlijk, toetsenbord, touchpad

De VivoBook X200 is een klein, licht laptopje, dat doet denken aan de populaire Eee PC-netbooks die Asus in het verleden veel verkocht. In plaats van glad, glimmend plastic is er bij de X200 voor gekozen om gebruik te maken van mat plastic met een licht geribbeld motief. Dat geeft de laptop een volwassener uitstraling dan de netbooks van weleer. De afwerking doet dan weer afbreuk aan die uitstraling; de naden tussen twee delen van de behuizing zijn duidelijk zichtbaar en de bovenrand van het scherm is ronduit scherp.

Het compacte formaat van de laptop levert ook een toetsenbord op dat kleiner is dan wat je gewend bent van de gemiddelde laptop. De toetsen zijn vlak en geven op zich voldoende feedback, maar dat wordt tenietgedaan doordat de behuizing meeveert met het tikken op het toetsenbord. Zelfs als je weinig kracht zet tijdens het typen, beweegt de behuizing mee. Dit is duidelijk een punt waarop bezuinigd is bij deze laptop.

Opvallend is dat de touchpad een stuk steviger aanvoelt dan het toetsenbord. De touchpad volgt je vinger nauwkeurig en bij het klikken op de muistoetsen veert de behuizing van de X200 niet mee. De knoppen van de touchpad voelen helaas wel wat goedkoop aan; de feedback is onduidelijk en de hele touchpad beweegt duidelijk mee bij het drukken op een knop.

Asus VivoBook X200Asus VivoBook X200Asus VivoBook X200

Scherm, accuduur en snelheid

De VivoBook X200 is een van de goedkoopste laptops in de Pricewatch die zijn voorzien van een touchscreen, wat automatisch een glimmend scherm met zich meebrengt. Het paneel is niet gelamineerd en dat leidt tot een aardige dosis reflecties op het scherm. Frustrerend is dat daar weinig tegen te beginnen is, omdat de backlight van het scherm het bij een maximale helderheid van 202cd/m² voor gezien houdt. In de praktijk lijkt het steeds alsof het scherm gedimd is, ook als de schermverlichting op maximaal staat.

Ondanks het compacte formaat zouden we de X200 niet snel meenemen. Wie de laptop gebruikt om mee te internetten, zal op een acculading nog geen drie uur kunnen werken, terwijl daar bij onze videotest nog eens een halfuur vanaf gehaald werd. Dat is teleurstellend, zeker omdat Asus met de laatste generaties Eee PC-netbooks heeft bewezen een accuduur van ruim tien uur te kunnen halen.

Op papier geen slechte laptop, maar tijdens het gebruik blijkt
een aantal tegenvallers

De snelheid van de Celeron-processor is genoeg om Windows 8 te draaien en de laptop te gebruiken voor eenvoudige zaken, zoals webbrowsen en e-mailen. Uit onze tests blijkt de snelheid van de X200 net iets boven die van de meeste Windows-tablets uit te komen. Daarbij wordt wel meer warmte ontwikkeld dan bij een tablet en door de onhandige positie van de koeling is dat goed merkbaar. Doordat de warme lucht onder de linker polssteun wordt uitgeblazen, wordt die kant van de laptop warm, wat vooral bij intensief gebruik oncomfortabel kan worden.

Conclusie

Wie een goedkope laptop met een touchscreen zoekt, komt al gauw bij de Vivobook X200 van Asus uit. Afgaande op de specificaties van de laptop krijg je veel waar voor je geld. Naast 500GB opslag en een touchscreen krijg je drie usb-aansluitingen, hdmi, d-sub, een gewone ethernetaansluiting en een sd-kaartlezer. De Celeron-processor is niet de snelste, maar voor een 11,6"-laptop van dit geld mag je niet veel verwachten. Op papier geen slechte laptop dus, maar tijdens het gebruik blijkt een aantal tegenvallers. De matige afwerking leidt tot scherpe randjes aan de laptop, terwijl de behuizing tijdens het tikken wel erg diep meeveert. Daarnaast spiegelt het scherm behoorlijk en dat valt niet te compenseren door de helderheid op te voeren.

De opvallendste ontwerpfout vonden we toch wel de uitlaat van de koeling, die je linker handpalm opwarmt. Ook de accuduur van niet meer dan drie uur gooit bij ons geen hoge ogen. Liever sparen we dus nog even door of kijken we in deze prijsklasse naar een convertible laptop zoals de Asus Transformer T100. Daarmee lever je weliswaar aan opslag en processorkracht in, maar werk je veel fijner, dankzij een beter scherm en een accu die het makkelijk een werkdag uithoudt.

Verkorte review

Tweakers test elk product op dezelfde manier en met dezelfde aandacht. Om met de middelen die we hebben meer te kunnen doen, kiezen we ervoor bij sommige reviews niet alle testgegevens met onze duiding te tonen. Dit is zo'n verkorte review. Al onze gebruikelijke tests zijn wel uitgevoerd en de resultaten zijn via het Tweakers Testrapport in de rechterbalk te vinden. Wil je meer weten over hoe we producten testen? Klik dan hier.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jelle Stuip

- Reviewer

Jelle werkt sinds 2013 bij Tweakers en kan zijn kennis en voorliefde voor hardware gebruiken in het testlab. Hij test en bespreekt vooral videokaarten en laptops, waarbij niet alleen op de binnenkant wordt gelet maar ook naar de buitenkant wordt gekeken. Een paar keer per jaar vliegt Jelle naar het buitenland om op beurzen het nieuwste van het nieuwste te zien en uit te proberen.

Volg Jelle op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Beejte jammer dat de discussie hierboven een wending neemt naar de chomebooks, terwijl dit volgens mij simpelweg een andere doelgroep behelst.

Zelf kijk ik halsreikend uit naar bredere verkrijgbaarheid van de acer v3-111p. Volgens mij een stuk prettiger model dan bovengenoemde asus (geen fan!)
Nu wel bij alternate in de pre-order, maar ik verwacht (hoop) dat de prijs nog gaat zakken:

Even de aanstaande ssd-oorlog afwachten er er straks voor 4 tientjes een 128 ssd in zetten. Daarna nog een 4gb bankje erbij en ik verwacht een soepele windows ervaring met alom installeer-vrijheid voor de komende jaren
Misschien een hele gekke vraag, maar zou er geen markt zijn voor laptops met goede specs voor een lage prijs (ja natuurlijk is die markt er.. dat wil iedereen 8)7 ).
Maar meer in de zin van dat er steeds meer Aziatische merken op de smartphone-markt komen die telefoons aanbieden met redelijke high-end specs voor een lage prijs (OnePlus, Oppo, Huawei etc etc). Zou dit een ontwikkeling zijn die op den duur ook over zal slaan de laptop markt??
De winstmarges in de laptopmarkt liggen veel lager dan voor smartphones. Als je 500 euro neerlegt voor een smartphone zitten daar tientallen procenten winst voor de fabrikant in. Als je 500 euro neerlegt voor een laptop zitten daar enkele procenten winst in.

Vandaar overigens dat de klassieke PC-fabrikanten zoals HP, Dell en Lenovo wanhopig inzetten op andere segmenten van de markt zoals smartphones, tablets, servers e.d. (in het geval van Lenovo met veel succes).
Maar het is wel degelijk een probleem dat er zelfs voor 200 euro (zie Nexus 7) een hele goede tablet kan worden geproduceerd en voor minder dan 800 euro lever je altijd dik in bij laptops, of het nou is op bouwkwaliteit/koeling, SSD (hoeft geen grote te zijn, maar ik zou een 64GB SSD prefereren boven een 500GB HDD)/accuduur of scherm. De gemiddelde tablet heeft sowieso een IPS scherm, veel modellen hebben een hogere resolutie dan de gemiddelde laptop en de batterij gaat vaak ook langer mee. Is het dan zo moeilijk een laptop te maken? Wellicht kan iemand mij antwoord geven. Ik snap ook wel dat er in een budgetlaptop geen i7 kan maar daar vraagt de gemiddelde gebruiker ook niet om. Een budgetprocessor met goede bouwkwaliteit, accuduur en een mooi scherm is een veel betere combi die nauwelijks verkrijgbaar is. Voor een laptop met die kenmerken betaal je vaak ook veel meer omdat er een dure Intel in moet (Intels laptopprocessors zijn verschrikkelijk duur in vergelijking met high-end ARM)

Ik ga het zelf denk ik maar gewoon oplossen door er een flinke smak geld tegenaan te gooien, want je moet er toch lang mee werken. Gelukkig zijn er voor rond de 1000 euro wel fatsoenlijke laptops te krijgen, wat dat betreft ben ik best blij met het initiatief Ultrabook/"Iets-book-zonder-touchscreen", die hebben vaak goede schermen, goede accuduur, mooi deisgn en met een beetje geluk verder niet al te grote missers.

[Reactie gewijzigd door deraco96 op 22 juni 2014 15:08]

Of je kan voor bijna hetzelfde bedrag de i3 versie kopen. Verder is het een prima laptop, de accuduur is idd waardeloos, maar als goedkoop meeneem desktop doet hij alles wat hij zou moeten doen.
Ik heb deze laptop een tijdje geleden gekocht als coolblue tweedekansje en heb uiteindelijk ¤225 betaald. Voor dat bedrag vindt ik het een erg fijne laptop. :) de grote dingen doe ik wel op mijn desktop deze laptop wordt enkel gebruikt voor tekstverwerking en af en toe een YouTube filmpje kijken en daar is het een erg geschikt apparaat voor. De reden dat ik voor deze laptop heb gekozen inplaats van voor een chromebook (wat ik ook zeer overwogen heb) is de samenwerking met mede studenten die het vertikken om iets anders dan office te gebruiken, en ik merkte toch uit mijn tests dat bestanden toch lang niet altijd overkomen zoals bedoeld als ze niet ook in office zijn gemaakt.
Je moet weten dat ASUS heel slecht is in post-launch software support van drivers. Wel is hun klantenservice redelijk.
wat is de lol van een touchscreen? ik heb geen ervaring met Windows 8 icm touch, hoe vaak (of welk percentage van de handelingen) gaat via het scherm als je het wel tot je beschikking hebt? hoeveel mag een laptop met touch-bediening meer kosten dan een verder identieke laptop zonder?
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar ik verwacht dat op plaatsen waar je geen beschikking hebt over plek voor een muis (trein, perron bijv.) je sneller uit de voeten dan je touchpad. Voor precies aanwijzing blijf je touchpad gebruiken dan uiteraardm, maar veel navigatie kun je denk ik met touchscreen af.
Wat ik me dan afvraag.. Is een Chromebook niet beter dan voor dat geld?
Dat denk ik wel, al kan je met een Chromebook minder als met windows 8.
Dit is een laptop die je zal teleurstellen.

Er zijn betere laptops in dezelfde prijsrange die je beter kunt vergelijken met een chromebook. Het komt mij vreemd over om dit stukje gehavend hardware als norm te stellen.

En vergis je niet dat chromebooks ook niet ideaal zijn. Het eerste wat je vaak kunt doen is extra opslagruimte aanschaffen in de vorm van een kaartje of stick. Daarnaast kun je op een gewone laptop een scala aan -nix varianten installeren naast Windows. Staar je niet blind op de adviesprijs.
Je kunt op een Chomebook ook -nix varianten installeren... naast Chrome OS
Focus ligt daarbij op Intel-chromebooks. Met de ARM wordt je al een heel stuk beperkt in keus.
De meeste populaire distro's hebben prima ondersteuning voor ARM. Ubuntu, Debian, Fedora, Arch etc.
De meeste packages hebben helaas echter geen ondersteuning voor ARM. Dan zul je dus zelf moeten gaan compileren en zelfs dan loop je nog het risico dat er propriëtaire code gebruikt is......

Leuk dat je dan een OS hebt draaien maar je kunt dan nogsteeds niet meer dan met ChromeOS én je OS is plots een stuk zwaarder.
De meeste packages hebben geen ondersteuning voor ARM, maar zijn wel perfect te compileren of zijn niet voor de doorsnee gebruiker ...
Swat dit is appels met peren vergelijken. Deze laptop is duidelijk niet in dezelfde orde van chromebooks of T100 asus.
Maar een doorsnee gebruiker kan dan weer minder met een computer dan wat er mogelijk is. Die komen niet verder dan youtube, Facebook en email. Soms even voor school wat tekstverwerken, maar ook daar heb je dan alles wel mee gezegd.
Waar baseer je dat op?
Omdat je daarop geen spellen zoals Diablo 3 op kunt spelen. Dit kan wel op de T100 met de volledige Windows 8.1.
Chromebook kun je daardoor denk ik het beste met Windows RT vergelijken

Je kunt volgens mij alleen webbased spellen spelen met Chrome OS

www.chromebookhq.com/all-...-can-play-on-a-chromebook/
Mwah, met Windows RT kan je toch nog steeds veel meer dan met een Chromebook. Nu heb je natuurlijk de Google Docs applicaties maar alles zit verbonden met het internet en Google. Voor een beetje typen is dat niet erg maar als je wat serieuzer aan de slag wilt met veel documenten, opmaak en eigenlijk alles wat je nodig hebt op een desktop kan je toch beter Windows RT gebruiken. Voor een beetje browsen is de Chromebook genoeg. .

Daarnaast moet je je misschien ook afvragen hoe mobiel je wilt zijn. Als je de laptop puur en alleen maar koopt omdat je thuis zit en je geen grote kast wilt is een Intel NUC of (als je echt Chromium wilt) een Chromebox een veeeeel beter alternatief. Is ook nog eens de helft goedkoper.

Ten slotte kan je met Windows RT ook Remote Desktop gebruiken en verbinden naar een reguliere Windows PC met de volledige Windows 8. Als je dit dan combineert met een NUC heb je een enorm staaltje mobiele productiviteit in en om het huis

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 22 juni 2014 09:29]

Ook dat kan met Google fantastisch: Chrome Remote Desktop. Heeft bij mij na eerst van LogMeIn (free) naar Teamviewer te zijn gegaan (LogMeIn was niet meer gratis) overtuigt.
Moet je in dat geval niet aan port forwarden doen omdat de applicatie via het internet loopt (dus het verkeer gaat deels buiten mijn eigen netwerk)? Dat hele gebeuren vind ik toch altijd een beetje tricky om een achterdeur van mijn netwerk open te gooien.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 22 juni 2014 10:46]

Nee, is niet nodig. Onderaan deze link staat wat uitleg van Google over de veiligheid:
https://support.google.com/chrome/answer/1649523?hl=nl
Remote desktop is wel heel wat beter. Zeker Windows to Windows. Het moet ook nog een beetje snel zijn. En voor chrome desktop heb je vast een 'veilige' plug in nodig en Chrome uberhaupt. Allemaal veel te omslachtig voor het gross van de gebruikers.
Het gros van de gebruikers gebruikt dan ook geen remote desktop.
Juist niet. Wij leveren support met Chrome Remote Desktop (we werken bedrijfsmatig enkel met Chromebooks), en voor de eindgebruiker is Chrome Remote Desktop starten in de browser en de toegangscode genereren super simpel.

Veel makkelijk dan remote desktop (port forwarding...!, instellingen, etc etc).
Daarnaast moet je je misschien ook afvragen hoe mobiel je wilt zijn. Als je de laptop puur en alleen maar koopt omdat je thuis zit en je geen grote kast wilt is een Intel NUC of (als je echt Chromium wilt) een Chromebox een veeeeel beter alternatief. Is ook nog eens de helft goedkoper.
Hoe mobiel denk je dat een Asus Transformer T100 is?
Het is een 10" tablet en laptop/netbook tegelijkertijd. Mobieler en werkbaarder dan dit kan bijna niet.

Ik gebruik momenteel nog de Transformer 1/TF101 met toetsenbord dock, maar ik hik continu tegen de beperkingen aan van Android (ik gebruik hem vanaf de bank om reviews te schrijven/GOT vragen te beantwoorden, reviews te lezen en spelletjes op te spelen). Door bepaalde perkingen van Android, gebruik ik momenteel al een RDP sessie naar een normale pc. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar nog wel mee te werken.
Het liefst wil ik de keuze houden om een tablet of laptop te gebruiken. Hierdoor zou de opvolger van een T100 echt ideaal kunnen zijn, mits de HDD snel en groot genoeg is voor je standaard applicaties en spellen (en een 720p scherm of hoger).
Op Chrome OS kun je geen programma's installeren zoals dat op Windows 8 wel kan. Je zult op een Chromebook dus geen mogelijk hebben om Microsoft Office te gebruiken. Je heb dan wel Google Docs dat in de cloud werkt.
Zelf gebruik ik zelfs op Windows computers liever Google Docs voor bijvoorbeeld aantekeningen of kleine verslagen. Dat werkt prima. De functies van Word ga je pas missen op het moment dat je een heel werkstuk moet schrijven.
Je kunt gewoon webapps van Microsoft Word, Excel, Powerpoint, OneNote "installeren" op een Chromebook. Je draait ze vervolgens in Chrome (browser), net zoals Google Docs en Microsoft Office 365.

Een low spec/low budget Windows laptop is na enkele weken een hel. Traag booten, traag opstarten van programmas, heel veel overhead. Een Chromebook is lean en mean. En wanneer heb je nou geen internet access?
Ik ben het zeker met je eens dat als je in een lage prijsklasse een laptop zoekt je beter voor een Chromebook kunt gaan aangezien je bij een trage Windows laptop toch niks hebt aan alle mogelijkheden.

Daarnaast is een Chromebook natuurlijk ook erg geschikt omdat ze erg zuinig zijn. Dat gecombineerd met de lage aanschafprijs zijn ze super voor op school.
Huidige Atoms+SSD+Windows 8 is goedkoop en snel. Ze zijn daarnaast zuinig en heel betaalbaar. Het nut van Chromebooks is alweer gepasseerd en feitelijk alleen handig voor Google om een alternatief te kunnen bieden.
En voor degene die niet de huidige stand van techniek weten, zoals een aantal tweakers...
Ikzelf heb een Asus VivoTab Smart. Deze is voorzien van een Atom+SSD+Windows 8. Ik gebruik hem naast het gebruik als tablet ook om notities te maken tijdens de colleges op school. Hij is vaak heel traag en blijft soms hangen. Niet echt betrouwbaar dus.
Ik zou in de toekomst in ieder geval niet weer dezelfde keuze maken.
Noem me een Windows oplossing voor 300 euro met minstens een 11.6" scherm, een full-size laptop keyboard, met SSD (elke recente Chromebook heeft een SSD), zonder installatie-ellende, zonder shovelware, die boot in 7sec, instant wakeup uit standby (en dan bedoel ik niet instant beeld hebben en nog een halve minuut tegen een zandloper aan moeten kijken), quasi onderhoudsvrij is (geen flashplayer updates, geen java runtime updates, etc etc etc)? En waarmee je gewoon kunt werken, zonder de achterlijk schizofrene userinterface van Windows8.

Chromebooks gepasseerd... wat een grap. Qua idee alleen al een lichtjaar vooruit op Microsoft. Waarom denk je dat Microsoft eindelijk zelf naar cloud-office en nu zelfs naar een cloud-OS aan het kijken is?
Kijk eens naar de Poll over volgend OS. 1.4% heeft voor ChromeOS gekozen. Ja, dat heeft de toekomst :X
Alsof "tweakers" een goede sample is voor de generieke populatie.
Welke laptop biedt een lange accuduur, een SSD, windows 8, een degelijke processor en een comfortabel toetsenbord en touchpad voor minder dan 400 euro?

Onder de 500 euro moet je voor een Windows-laptop altijd ergens op toegeven: snelheid, accuduur of bouwkwaliteit. Meestal zelfs op alledrie.
Eentje is genoeg.

Elke Chromebook heeft een SSD, en ze krijgen bijna allemaal een prima beoordeling voor bouwkwaliteit.
En je voorbeeld?

En als je dan toch 'nee' zegt: waar is die chromebook zonder SSD en met bedroevende bouwkwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 22 juni 2014 14:56]

Kuch, de HP 14, en de nieuwe samsung 2, de Acer C720 (en de P nog beter ivm stevig touchscreen) zijn stuk voor stuk prima kwaliteit voor minder dan 350 euro.

Er zijn nog altijd mensen die denken dat je voor hetzelfde geld een prima windows-laptop krijgt (met bijbehorende ellende en traagheid). Het is er gewoon niet :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 22 juni 2014 18:45]

Ja, maar de bouwkwaliteit is zonder uitzondering hoger dan wat je kunt verwachten in het budgetsegment. Je moet al richting 600 euro gaan vooraleer je een beter gebouwde windowslaptop tegenkomt.

Maar jij beweert dat er hele lijsten zijn van laptops die het tegendeel bewijzen. Ik wacht op een voorbeeld.
De Asus in deze review bedoel je?

Toon me dan eens een model, ik vind er geen. Een SSD inbouwen? Ok, maar de kost daarvan is in dit segment waar een paar tientjes al een wereld van verschil maken toch niet echt wenselijk.
Voor 299 euro haal je een 10 inch Touchscreen notebook in huis die er imho een stuk beter uitziet:
productreview: Medion Akoya E1318T review door trm0001

Zelfde resolutie, ook 500GB opslag, HDMI, USB 3, W8 meegeleverd op DVD + gratis Office 2013 :9
"... en alle aansluitingen die je op duurdere laptops ook aantreft."

Dus niet, want geen (mini) displayport, dus ik kan hem niet eens aansluiten op mijn QHD-scherm, laat staan een 4k-scherm.
Kan ik volledig beamen. Altijd gezeik en onuitputtelijk onderhoud met Windows dingen, zeker als je voor een dubbeltje op de voorste rang wilt zitten zoals bij deze Asus.

Tenzij je een fervent gamer, foto/video-bewerker of iets anders waar je specifieke software voor nodig hebt zou ik anno 2014 niet weten wat je niet zou kunnen op een Chromebook.
Zet er gewoon Windows 8 op en je bent Chromebooks snel vergeten ;)
Huh? Huidige Atoms+SSD+Windows 8 is goedkoop en snel. Ze zijn daarnaast zuinig en heel betaalbaar. Het nut van Chromebooks is alweer gepasseerd en feitelijk alleen handig voor Google om een alternatief te kunnen bieden.
En voor degene die niet de huidige stand van techniek weten, zoals een aantal tweakers...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True