Asus VivoBook X200CA-KX033H Review

G-RaX 9 oktober 2013, laatste update op 10 oktober 2013, 4.868 views

Asus VivoBook X200CA-KX033H

Pluspunten

• Celeron 1007u is sneller dan verwacht
  • De meest gangbare textverwerkers werken zeer goed
  • Internetten/mailen/etc is uitstekend
  • Goede notebook 'voor erbij'
  • Licht, slechts 1,2 Kg

Minpunten

• Scherm heeft niet zulke goede kijkhoeken
  • 3D eigenschappen zijn als verwacht niet spetterend

Algemeen

Ik maak al enkele jaren dankbaar gebruik van een netbook (Dell Mini 1012) om snel wat dingen op te zoeken als ik dat via een laptop moest doen. Deze werd echter zeer traag dus ik besloot op zoek te gaan naar een waardige vervanger.

De omvang van de laptop moest klein blijven, want hij ligt in de woonkamer, dus ik kon niet veel groter dan 11,6 inch gaan en ik wilde niet al te veel geld uitgeven, want het is tenslotte een laptop 'voor erbij'.

Met het filter op de pricewatch kwam ik dus al snel bij deze laptop uit vanwege zijn prijs en omvang en tot op heden (ik heb hem nu 1 week) nog geen klachten. Hij is vele malen sneller dan de Dell Mini en het scherm is ietsje groter met een hogere resolutie. Dit werkt allemaal net een stukje prettiger waardoor ik nu nog meer op de laptop kan doen dan ik voorheen deed.

Kortom, tot nu toe voor mij een goede koop. Ik heb ook geen grootste verwachtingen bij een Celeron 1007u met Intel HD graphics, maar ze werken perfect. Deze laptop is prima om te surfen, Word/Excel en zelfs Adobe Photoshop CS en een aantal games zoals bijvoorbeeld Left4Dead draaien prima.

Scherm
Het scherm wilde ik wel even uitlichten omdat die me iets tegenvalt. Ondanks de hogere resolutie van 1366x768 en de 11,6 inch zijn de kijkhoeken niet goed. Ik moet redelijk precies voor het scherm zitten om geen last te hebben van kleurvervaging. Dit is vooral erg merkbaar overdag. Het werkt voor mij verder prima, maar dit viel me toch iets tegen.

PassMark 8
Verder heb ik nog even snel Passmark gedraaid en ik kwam hiermee rond de 737 punten wat helemaal niet zo verkeerd is ten opzichte van de 218 van mijn netbook en de 1202 van mijn ietwat verouderde desktop pc. Daarbij opmerkende dat vooral de 3d eigenschappen deze rating omlaag halen!

Cinebench 11.5
Ik heb alleen de CPU bench gedaan. Hier komt een score uit van 1.19pts

Accu
De accu gaat ongeveer 2,5 uur mee bij redelijk intensief gebruik. Ik heb daarbij slechts een aantal powersettings aangepast om minder te verbruiken. Hij zal waarschijnlijk nog iets toenemen naar ongeveer 3 uur door optimalisatie van de batterij in gebruik.

Hij gaat zo ongeveer instant on (ik gok 2 tot 3 seconden wachttijd) nadat je het deksel weer openklapt. Hij staat dan wel gewoon in een soort speciale slaapmodus en heeft dan een standby tijd van 14 dagen. Het schakelen tussen gebruikersaccounts duurt langer (5 tot 8 seconden), dit heeft denk ik vooral met de werking van Windows 8 te maken.

Uiterlijk
Het oog wil ook wat. Het is eigenlijk een heel onopvallende laptop. Hij is gemaakt van zwart plastic met een soort honinggraat structuur. Hij voelt prettig aan en het maakt hem ook licht. Met al dat plastic heeft het niet echt een premium uitstraling of gevoel, maar dat hoeft ook niet. Een laptop in de woonkamer mag wat mij betreft onopvallend zijn.

P.S. Dit is mijn eerste review dus wellicht nog niet optimaal

Update 14-10-2013
Ik heb zojuist de nieuwe BIOS v208 erop gezet en daarnaast het vooraf toegewezen geheugen in de BIOS voor de grafische eigenschappen op 512 MB gezet ipv 64 MB. Daarna weer een Passmark test en de score was bijna 100 punten meer!

Nu komt de Passmark 8 score op 836 ipv 737. In de bijgevoegde afbeelding zie je de vergelijking tussen de oude score en de nieuwe score (groen). Significante verschillen op 3D gebied.

Heb jij ook een Asus VivoBook X200CA-KX033H?

Bedankt voor je review, ik overweeg al een tijdje deze laptop te kopen maar ik kon tot nu toe nergens reviews vinden.
Zou je ook nog iets kunnen vertellen over hoe lang het duurt om de laptop op te starten? En hoe lang de accu mee gaat? Ook ben ik benieuwd of multitasken een beetje te doen is.
Ik heb de review een update gegeven:
- Accuduur toegevoegd
- Cinebench 11.5 toegevoegd
- Uiterlijk toegevoegd

Multitasken gaat prima! Gisteren heeft mijn vrouw zelfs al mailend, inclusief een skype gesprek een foto bewerkt in Adobe Photoshop.

[Reactie gewijzigd door G-RaX op 10 oktober 2013 13:33]

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel CPU power je tegenwoordig met een IvyBridge Celeron krijgt? Zou je iets van SuperPi (1M), wPrime (32M) of CineBench 11.5 of iets dergelijks willen draaien?

Mijn 11" Sony Vaio (mei 2011) haalt een score van 416.9 in Passmark 8, die was destijds iets van 400. Het gaat dus toch nog aardig vooruit met de Netbooks. Uiteraard zijn er ook nog Ultrabooks, maar dat is natuurlijk een hele andere prijscategorie ;).
Wij hebben deze laptop gisteren in ontvangst mogen nemen. Fijne laptop! Hij kan filmpjes afspelen op youtube tot 720p Max! Leuke voor het simpele Word/Itunes/Browser werk

De accuduur is idd rond de 3 uur... Mijn advies is doorsparen voor een Lenovo E130 die 8 uur mee kan en een I3 (HD4000) heeft. Dan kan je ook nog wat games doen !

** Kraakt de muis onder het touchpad ook zo bij jou.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 10 oktober 2013 16:54]

Prima laptop voor het geld! Als ik had willen doorsparen dan was ik wel voor een ultrabook gegaan ;) Moet zeggen dat ik geen last heb van gekraak onder het touchpad, maar moet toegeven dat ik hem vooral gebruik met een externe muis. Heb eigenlijk hekel aan touchpads... :)
Dat is zo! Voor het geld zeker waard. Gisteren ben ik er nog even mee aan de slag geweest. Gelijk een bios update. Nogal veel wijzigingen, moest vast merkbaar zijn.

De touchpad reageert voelt kwalitatief erg slecht en reageert ook niet goed. Maar idd, dan maar een los muisje. Maar wellicht wel belangrijk voor de reizende tweaker.

Daarnaast Start8 effe erop gezet. Wat een super tool.
Ik heb deze ook gekocht en eigenlijk maar 2 punten. De accu is met ongeveer 2 uur leeg en dit is een erge tegenvallen. Ook het laden tijdens gebruik duurt zeer lang, maar dat is minder storend.

In tegenstelling tot iemand hierboven speelt die van mij wel 1080 van youtube zonder enig probleem.

[Reactie gewijzigd door Fable op 15 oktober 2013 22:31]

Hey

Mooie en duidelijke revieuw.
ik denk er ook aan om deze laptop te nemen, voornamelijk voor x films kijken ed.
Heb nog wel een vraagje, misschien kun jij me hierbij helpen ?
Is deze laptop ook geschikt voor wat oudere spellen, denkend aan Age of empires 3 / Anno 1602 / 1503 ?

Gr
Ik speel Day of Defeat Source, Simcity 3000 en Team Fortress 2 zonder problemen op zelfs redelijke kwaliteit. Denk daarom wel dat de spellen die jij noemt er goed op draaien.
Heb jij het voor elkaar gekregen om de laptop uit elkaar te halen om bijvoorbeeld een ssd te plaatsen?
Ik heb deze laptop ook en het eerste wat ik heb gedaan na aanschaf is er een SSD in plaatsen :D Het is even gepriegel en je garantie is ook meteen weg :P Maar we zijn immers tweakers! En hierdoor is ie echt meteen een stuk sneller! Opstarten gaat echt in een paar seconde!

Ik denk dat het je ongeveer een halfuurtje monteren en een uurtje Windows opnieuw installeren kost, maar dan heb je ook wel wat!

Hier staat ongeveer hoe het moet:

Het komt er op neer dat je alle schroefjes aan de onderkant er uit moet halen, ook die onder de achterste rubber voetjes. En dan kan je hem voorzichtig met een oude pinpas oid openmaken. De SSD er in zetten spreekt daarna voor zich!

Dus als je deze laptop hebt en hem net even dat extra wil geven dan raad ik je deze upgrade echt aan!