Asus VivoBook X200CA-CT179H Review

Quarantined 16 juni 2014, laatste update op 16 juni 2014, 1.528 views

Asus VivoBook X200CA-CT179H

Pluspunten

• Erg fijn touch screen
  • Erg licht, en dus mobiel.

Minpunten

• Ongemakkelijk touchpad
  • Accuduur

Hallo mede-Tweakers! Dit is mijn eerste review, dus ik hoop dat jullie er mee uit de voeten kunnen! :)

Jarenlang heb ik gebruik gemaakt van een Asus Pro 61SL (http://tweakers.net/price.../asus-pro61sl-6x040c.html en ik was zeer goed te spreken over deze laptop. Nog niet zo lang geleden heb ik deze laptop vervangen door een desktop, en werd de laptop dus eigenlijk een beetje een "extraatje" om af en toe even snel eens iets op te zoeken. HDD vervangen voor een SSD en het beestje draaide prima.

Nu begon de bovengenoemde laptop een aantal weken geleden kuren te vertonen, het touchpad werkt niet optimaal meer, de geluidskaart is stuk, de accuduur is ~1 minuut en eigenlijk stoorde ik me ook aan de maat van de laptop en het gewicht. Het was geen fijne laptop om s 'avonds mee op de bank te zitten.

Verder wilde ik stiekem eigenlijk ook gewoon een nieuw speeltje hebben.

Dit alles heeft mij ertoe gezet om eens te gaan kijken naar een vervanger. Uiteraard waren hier een aantal eisen aan verbonden.

De laptop;

- Mocht niet groter zijn als 14".
- Mocht niet kleiner zijn als 10.1"
- Moest een schermresolutie hebben van minimaal 1366x768
- Moest over een touchscreen beschikken.
- Mocht niet meer wegen als 1.5kg.

Het budget was ¤400.

Na een tijdje kijken en verglijken, heb ik gekozen voor de Asus X200CA-CT179H.

Op 12-6-2014 heb ik de laptop besteld, en hij was de volgende dag binnen.

Het uiterlijk, toetsenbord en touchpad

De behuizing laptop is gemaakt van zwart plastic en heeft een soort ribbeltjes structuur. Dit geeft de laptop nou niet echt een dure uitstraling of een duur gevoel, maar ik vind het er persoonlijk beter uitzien als glanzend plastic. Verder voelt de behuizing stevig aan.

De laptop is met 1.24kg erg licht en is dus ideaal om s 'avonds lekker mee op de bank te hangen.

Het toetsenbord voelt goed aan en reageert snel, maar het lijkt net alsof de toetsjes een beetje los liggen. Het touchpad is erg gevoelig en eigenlijk iets te groot. Als je het touchscreen gebruikt en perongeluk met je pols/arm het touchpad aanraakt, schiet de cursor alle kanten op.

Het scherm

Stiekem had ik van een 11.6" scherm met een resolutie van 1366x768 iets meer verwacht. De kijkhoeken van het scherm zijn niet erg goed, het lijkt net alsof de kleuren iets vervagen. Als je gewoon recht achter de laptop zit is er helemaal niets aan de hand.

Het touchscreen verbaasde me wel. Het voelt fijn aan en reageert erg snel! Nu moet ik wel toegeven dat ik van het touchscreen niet echt hele hoge verwachtingen had.

De snelheid

Met de snelheid van de Asus X200CA-CT179H zit het wel goed. De I3 3217U-processor is dan misschien wel verouderde hardware, maar is niet heel veel trager als de nieuwere generatie processors. Verder beschikt de laptop over Intel HD Graphics, 4GB werkgeheugen en een gewone HDD (5400rpm) van 500gb.

Uiteraard kan de HDD vervangen worden door een SSD, maar dit is zeker niet nodig om met plezier gebruik te kunnen maken van deze laptop!

Ik heb even de performance test van Passmark gedraaid en die kwam op rond de 1200 uit. Wat mij wel opviel is dat de laptop best wel warm werd. (Volgens HWMonitor een gemiddelde van 66.5-68c!)

Accuduur

De accuduur is niet bijzonder, eigenlijk gewoon slecht te noemen. De accu gaat met normaal gebruik (beetje browsen, filmpje kijken) zo'n 2.5 á 3 uur mee.

Voor het geld, is dit een hele mooie laptop. Snel, licht en makkelijk om mee te nemen. Het is geen laptop om games op te spelen, maar ideaal om savonds lekker mee op de bank te zitten, wat te e-mail/browsen. Ondanks de accuduur en het ongemakkelijke touchpad, zeker een aanrader!

Edit 1: Foto opnieuw toegevoegd. Was te groot om te uploaden, dus dit maal als link.

Upgrades

Op 15-6-2014 heb ik de HDD vervangen voor een SSD zodat de laptop sneller zou opstarten, en omdat ik het zonde vond om niets meer met deze bijna nieuwe SSD te doen. Dit was een redelijk simpele procedure. Wat schroefjes verwijderen aan de onderkant en je kon het hele toetsenbord (incl. touchpad) verwijderen van de laptop. (Zie foto: http://i.imgur.com/yC9EgBs.jpg)

Omdat de laptop geen optische drive heeft, heb ik Windows 8 geïnstalleerd vanaf een USB. Dit ging niet helemaal zonder problemen. De laptop ging automatisch naar de BIOS en vertikte het om van de USB af op te starten. Na het disablen van Security Boot Control en Fast Boot kon ik "Launch CSM" enablen, en PXE disablen. Na een reboot, startte de laptop direct op vanaf de USB.

De installatie van Windows 8 verliep verder zonder problemen, het installeren van updates ook.

Helaas ging de upgrade naar Windows 8.1 wederom niet zonder problemen. Ik kreeg in de Store de melding dat er `iets fout was gegaan` en kon de update niet downloaden. Gelukkig was de oplossing hiervoor erg simpel! De Windows Update services uitschakelen, de SoftwareDistribution map leeg gooien en de Store cache resetten was genoeg om dit probleem op te lossen. :)

Laptopje draait nu echt als een trein. Nogmaals, HDD vervangen voor een SSD is echt niet nodig om veel plezier te hebben van deze laptop, maar het is wel leuk. :9

Heb jij ook een Asus VivoBook X200CA-CT179H?

Heb ook de i3 versie en kan prima instemmen met deze recensie. Ik vind zelf het design wel mooi en de prijs wel redelijk. Vandaar dat ik hem had gekocht. Ik wil er aan toevoegen dat ik het geluid uit de ingebouwde speakers erg schel vind boven de 40% en vermijd dit volume dan ook liever.

Om nog iets meer uit te wijden over de touchpad. Hij is vrij groot, maar bij mij zit hij niet echt in de weg. Maar dat kan met stijl van typen te maken hebben. Ik vind de fysieke knoppen (linker en rechter onderhoek van de touchpad) echter wel erg lomp. De feedback is erg luid en je moet relatief hard drukken. Mocht ik me ooit eens vervelen, dan ga ik eens kijken of hier wat aan valt te doen. Ik denk dat je iets onder de plaat en de pressure points zou kunnen plaatsen om de feedback korter en subtieler te maken.

Daarnaast komt in het 'officiele' Tweakers review naar voren dat de bovenkant van het scherm scherp is. Daar heb ik niet echt last van op wat voor manier dan ook. Ook het meeveren van de behuizing was mij niet opgevallen tot ik er over las, en het is inderdaad zichtbaar, maar vrij miniem en in de praktijk voor mij niet echt hinderlijk. De radiator zit verder inderdaad onder de linker handpalm, maar ook daar heb ik zelf in de praktijk niet echt veel last van. Je voelt wel een temperatuurverschil, maar het valt me in de praktijk niet of nauwelijks op.
Het schelle geluid dat Liberr noemt is op te lossen door in de audio wizard (pictogram in je desktop weergave) het geluidrofiel op 'off' te zetten.
Het standaard geluids profiel staat op muziek en klinkt erg schel. Door het profiel uit te zetten zijn de klanken weer mooi vol, zoals je mag verwachten.