Door Jelle Stuip

Redacteur

Asus Transformer T100 Review

Overtuigende 'convertible netbook'

03-02-2014 • 08:00

159

Singlepage-opmaak

Conclusie

Hij is niet snel, heeft geen hoge schermresolutie en ook het opslaggeheugen is krap bemeten. Toch vinden we de T100 van Asus een hele interessante 'convertible netbook'. Dat komt met name door de prijs en het complete pakket aan hardware en software dat je voor dat geld krijgt.

De hardware, en dan met name de Atom-processor blijkt, logischerwijs, een stuk trager dan de Core-processors van Intel. Uit benchmarks bleek dat de snelheid van de processor vergelijkbaar is met die van AMD's A6-1450 'Temash'-apu, maar dat is genoeg voor het draaien van kantoorsoftware zoals Office.

Asus Transformer Book T100 Asus Transformer Book T100 Asus Transformer Book T100 Asus Transformer Book T100

Voor zwaardere software die met grote hoeveelheden data werkt is overigens geen ruimte; van de 32GB blijft na installatie van Windows en Office slechts 16GB over. Dat blijkt het grootste nadeel aan de T100: houd je het bij Office-documenten, dan is 32GB genoeg, maar zet je ook af en toe een film of afleveringen van een televisieserie op het systeem, dan wordt de opslagruimte snel te krap.

Ook het scherm blijkt geen hoogvlieger als het om resolutie en helderheid gaat. Daar staat wel weer tegenover dat de kijkhoeken en de contrastverhouding prima zijn. Meer dan prima is de accuduur van maximaal negen-en-een-half uur. De lange accuduur laat precies zien waar de T100 voor bedoeld is: even snel iets opzoeken, noteren of bekijken, thuis of onderweg. De accu gaat, als het moet, de hele werkdag mee.

Met de T100 levert Asus voor 350 euro dus een bijzonder compleet pakket. Zowel op hardwaregebied, met een tablet en laptop in één, als op softwaregebied, waarbij Office 2013 met het apparaat gebundeld wordt. Als primair systeem is de T100 absoluut niet geschikt, maar als systeempje 'voor erbij' heeft de T100 ons van zijn capaciteiten overtuigd.

Pluspunten

  • Lage prijs
  • Volledige versie Office 2013 bijgeleverd
  • Lange accuduur

Minpunten

  • 32GB opslag blijkt erg krap
  • Lage maximale schermhelderheid
  • Lage bouwkwaliteit toetsenborddock

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9

Reacties (159)

159
147
80
12
0
38
Wijzig sortering
Goede review van een zeer leuke tablet met een goede prijs. Nadeel is alleen dat ze sinds December 2013 al nauwlijks leverbaar zijn. Ik had er een in bestelling staan, en die heb ik na 5 weeken maar gecancelled
Inderdaad een evenwichtige review, veel evenwichtiger dan veel reviews elders, al is die van hardware.info ook niet slecht..

Een paar voorbeelden waaruit blijkt dat er echt is gewerkt met de T100 en mijn ervaringen.
In dichtgeklapte toestand staat de T100 stevig op z'n plek. Op de onderkant van het toetsenborddock bevinden zich vier rubberen voetjes die voor een goede stabiliteit zorgen. Als je de laptop vervolgens openklapt vervalt die stevigheid; de T100 balanceert op de twee erg dunne voetjes onderaan het scharnier, waardoor het systeem tijdens het typen kan gaan wiebelen.
Dit klopt helemaal en is vreemd. HIer wat foto's daarvan. rubberen anti-slip voetjes werken goed als de T100 is ingeklapt, maar moeten uiteraard ook werken als het scherm omhoog is geklapt. Dat is gek genoeg niet het geval, want dan scharniert de onderkant van het scherm naar beneden, waardoor de achterkant van het geheel iets omhoog komt.
Het resultaat is dat het apparaat van net een 1 kilo dan vrij gemakkelijk kan wegglijden. Een juist geplaatst rubbertje op de rand van het scharnier van de tablet zelf had dit kunnen verhelpen. Nu zitten er enkel 2 plastik puntjes.
Een normaal toetsenbord is een centimeter of 28 breed, terwijl hetzelfde aantal toetsen bij de T100 op 25 centimeter is gepropt. Daardoor is het tikken even wennen en de maximale typesnelheid is dan ook wat lager dan wat haalbaar is op een volledig toetsenbord. Dat is de T100 overigens niet direct aan te rekenen, maar is inherent aan het 10,1"-formaat.
Eens, en na wat wennen typt het heel aardig.
Daarnaast voelt het toetsenbordje ook goedkoop aan, en dat is de T100 wel aan te rekenen. De toetsen bieden wel weerstand, maar de rest van het toetsenborddock beweegt op de maat van het tikken mee. Het hele pakket van tablet en toetsenborddock mag dan niet meer dan 350 euro kosten, maar er had voor dat geld wel een iets steviger toetsenbord in kunnen zitten.
Hier ben ik het niet met de reviewer eens en vraag ik mij af of dit niet aan het reviewexemplaar ligt. Mijn bordje is stevig, buigt niet mee en de toetsen geven voldoende feedback. Echt prima en vele malen beter dan de plakkerige toetsen van mijn oude eeePC901
Je zet de tablet aan met de knop op de bovenkant. Aan de zijkant bevindt zich een lange knop waarmee het volume veranderd kan worden, met daaronder de Windows-toets. Vanaf Windows 8.1 zijn fabrikanten niet meer verplicht om de Windows-toets midden onder het scherm te plaatsen en Asus heeft blijkbaar voor de zijkant gekozen. Wij gebruikten de Windows-toets al nauwelijks, maar het kan de eerste keer even zoeken zijn naar de juiste knop.
Dat klopt, maar die windows toets is (bij mij) echt brolkwaliteit. Niet alleen slecht geplaatst, maar ook nauwelijks fatsoenlijk in te drukken en zonder enige feedback. Dat had beter gekund.
Mocht Asus nog een tweede versie van de T100 uitbrengen, dan zouden we die toch graag met minstens 64GB geheugen zien. Over de snelheid hebben we overigens niet te klagen. Het eMMC-geheugen is natuurlijk niet zo snel als een ssd, maar blijkt vlot genoeg om geen ergernissen op te wekken.
Voorla door die eMMC en de CPU voelt het geheel zeer vlotjes aan. Overigens is die eMMC wel wat trager dan de meeste SSD's, maar ook niet heel veel.
Voor zwaardere software die met grote hoeveelheden data werkt is overigens geen ruimte; van de 32GB blijft na installatie van Windows en Office slechts 16GB over. Dat blijkt het grootste nadeel aan de T100: houd je het bij Office-documenten, dan is 32GB genoeg, maar zet je ook af en toe een film of afleveringen van een televisieserie op het systeem, dan wordt de opslagruimte snel te krap.
In het verhaal mis ik dat er niet alleen een uitbreidingsmogelijkheid is voor microSD kaartjes, maar ook dat je hier prima aanvullende software op kan installeren (ik heb er zelf steam op staan). Het kaartje steekt wel een kleine millimeter uit.
Met de T100 levert Asus voor 350 euro dus een bijzonder compleet pakket. Zowel op hardwaregebied, met een tablet en laptop in één, als op softwaregebied, waarbij Office 2013 met het apparaat gebundeld wordt. Als primair systeem is de T100 absoluut niet geschikt, maar als systeempje 'voor erbij' heeft de T100 ons van zijn capaciteiten overtuigd.
Ook hier weer eens met de reviewer :). Als je duidelijk hebt wat je er mee wilt, kan je aan dit systeem veel plezier beleven. Vooral de mobiliteit, flexibiliteit en lange accuduur en lage prijs maken dit product aantrekkelijk.

Kopen dus. Als je em tenminste kan krijgen ;)

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 19:15]

Ik snap niet waarom mensen blijven roepen dat je dan beter een laptop kan kopen...

Dit is een ideaal ding voor een aardig grote doelgroep naar mijn gevoel, namelijk de mensen die een beetje willen internetten, mailen, af en toe wat documenten willen bewerken, etc. Hij is klein, goedkoop, gaat lang mee, heeft een touchscreen scherm.

Je kan er net wat meer mee dan op een tablet, als je echt veel tikt wint toch erg weinig het van een fysiek toetsenbord (ja, je kan ook een cover met toetsenbord kopen voor je tablet oid, maar dit is al alles in 1).

Het heeft ook een touchscreen (wat heerlijk werkt, ook op een laptop, als je er eenmaal aan gewend bent). Natuurlijk werkt het allemaal wat minder snel dan op een volwaardige laptop maar niet iedereen heeft behoefte aan zo'n bakbeest (of het uitgeven van ruim het dubbele aan een nette ultrabook). Het gaat om het totaal plaatje.

De opslag is wel heel erg beperkt, net als de voorraad...

Eerdere netbooks waren niet enorm geliefd omdat de prestaties te beperkt waren, of de batterijduur (of vooral de combi). Met deze nieuwe generatie cpu's kunnen er prima prestaties behaald worden, gecombineerd met een windows welke minder veeleisend is, en een prima batterijduur behouden blijven. Combineer dit nog eens met het feit dat je ook nog een 10.1" tablet hebt en je hebt een pracht apparaat.

Mocht een grotere versie binnenkort nog eens leverbaar worden zou ik er zeker 1 willen hebben.
Draai het om. Wat heb je aan een Chromebook als je ook een T100 of iets dergelijks kan kopen. Je kan nota bene de ervaringen lezen van tweakers die dat gedaan hebben.
Ok, het wordt een stok in het hoenderhok, maar vooruit:

In deze prijsklasse kies ik toch voor de Chromebook. Het gebrek aan windows-software maakt vast dat deze niet als alternatief genoemd worden en hebben deels een andere doelgroep, al wordt op deze Asus in de praktijk ook voornamelijk gebrowsed.

Vergelijk ik dan de performance van Windows i.s.m de Atom processor, dan wordt je van de Haswells die in de iewat goedkopere Chromebooks zitten toch een stuk vrolijker. Ik weet dat er op deze post veel commentaar gaat komen, maar op dit moment begeleid ik processen bij scholen en bedrijven voor de keuze van nieuwe apparatuur, en deze T100 is geen interessante optie...Enerzijds door de grootte/toetsenbord, anderzijds door de browsing-performance.

Wie of wat is precies de markt voor dit soort apparaten?
http://www.zzapps.nl/
http://www.zzapps.nl/over_ons/
Van je site: Cloud Computing
Jouw gegevens staan veilig in de cloud op de servers van Google.

Je komt hier op Tweakers.net en dan weet je niet dat geen enkele data veilig in de cloud staat?
Geloof me, met alleen Google services en geen Microsoft of Apple services ga je als toko heel klein blijven.
Je post op FoT lijkt eerder op damage control van je eigen business. Om een goede discussie te starten kun je beter een topic aanmaken op GoT, al hoewel ik bang bent dat je al gevallen bent voor de dienst van Google. Ik zie Office365 niet eens op je site staan. Met een enkel product/dienst op je site lijkt deze dan ook eerder op een affiliate van Google dan een onafhankelijk adviesbedrijf. Oeps ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 19:15]

Dank je voor je interesse! Ja, wij zijn Google-minded. Het is ook niet zozeer damage-control, dat zou geen goede zaak zijn.

Wij zijn geen 'onafhankelijk adviesbedrijf', maar een Google Apps reseller. Wij verzorgen voornamelijk maatwerkoplossingen op het Google-platform, voor kleine en grote bedrijven, en het onderwijs, en daar hebben we onze handen vol aan. Juist die keuze voor één platform maakt dat we hoge expertise hebben en dat werkt erg goed. We gaan niet voor niks al een aantal jaren mee. Wij doen niks met Office365, en dat willen we ook niet. We kennen partners die daar beter in zijn en we helpen klanten met plezier naar zo'n partner.

Ik spreek enkel uit ervaring met bedrijven en scholen, en elk punt wat je noemt (vooral het management van Windows-machines is duur en lastig voor de gemiddelde school) is niet geheel zoals de praktijk laat zien. Heb je wel eens een Chromebook naast de T100 gehad en met educatieve webapplicaties gewerkt?

Ik ben niet op zoek om de Asus te bashen of mijn hachje te redden, integendeel, onze service is super platformafhankelijk, want browser. Die keuze maakt ons niet veel uit. Het is een oprechte optie die ik aanbied, ook omdat hier, bij Tweakers, erg veel terughoudendheid heerst t.o.v. Chromebooks.

Over 'veiligheid in de cloud', dat beweren we nog altijd, inclusief Patriot Act en allerlei soorten wetgevingen (zaken waarvoor wij juridische ondersteuning hebben, voor wanneer mensen een afweging willen maken).

Verder: Bedankt dat je die over-ons pagina even liet zien :) Dié is wel verouderd. Dat heb je dan wel weer, met eigen sites... :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 22 juli 2024 19:15]

Heb je wel eens een Chromebook naast de T100 gehad en met educatieve webapplicaties gewerkt?
Niet met een T100, maar wel met een andere machine met Atom Bay Trail-T Quad Core processor, zoals deze ook in de Asus T100 zit.
Jij ook? Want de huidige Atoms zijn veel sneller en beter als de Atoms uit het Asus EeePC netbook tijdperk. En daar kan iedereen zich heel makkelijk in vergissen.
Blijft feitelijk de browser over. En op een Windows machine met x86/x64 hardware kan je ook Chrome draaien.
Uiteraard, zo hebben we bij de meeste scholen nog prima windows-desktops staan die met een browser goed integreren in de nieuwe online omgeving. Weggooien is zonde, maar wat kies je als je nieuw spul gaat kopen. Bedenk dat vooral in Educatie het overgrote deel webbased is, bedrijven kunnen nog wel een zetje gebruiken.

Ja, de nieuwe Atoms zijn véél beter (ik heb hier nog een oude Series 5, die is niet vooruit te branden), maar de Haswell celerons gaan gewoon hard. Enfin, welles nietes hebben we niets aan. Yes, ik heb veel ervaring met de nieuwe Windows-devices, van Atom tot i5... :)
Dan weet je dat Chromebooks met zulke lage prijzen eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde meer hebben.
Aanvullend: als je een pilot start met de beoogde hardware, wat is nou mooier/risico/kostenbewuster als een pilot starten met hardware welke je sowieso kan gaan gebruiken ie hardware die cloudoplossing onafhankelijk is.
Op Windows met x86/x64 hardware kan je wel meerder cloudoplossingen met elkaar vergelijken.(hardware onafhankelijk)
Dus mocht Office 365 beter aansluiten bij de gewenste oplossing dan hoef je de hardware niet te vervangen.

Afijn, ik hoop dat mijn reactie wat nuttige informatie hebben gegeven en dat het toch niet zo zwart is als dat de website doet vermoeden..

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 19:15]

Je vergist je in de bijkomende kosten en moeite van windows-beheer, zeker bij het MKB. Een chromebook/chromeOS oplossing heeft nagenoeg geen beheer en onderhoud. Dat is aantrekkelijk Zeker als je het niet nodig hebt om je werk gedaan te krijgen en geen nadelen hebt van de vermeende beperkingen van een Chromebook. We hebben voldoende voorbeelden waar Chromebooks prima blenden in een bestaande omgeving.

Office 365 kan een alternatief zijn, maar heeft weinig vóór op Google in dit geval, ook omdat Office 365 ook niet volledig compatible is met het offline pakket. Die keuze is dus meer een kwestie van smaak. Hardware vervang je ook omdat de hardware aan vervanging toe is, en per situatie bekijk je welke hardware het best geschikt is voor je doelstellingen. In ons geval komt dat vaak inderdaad een softwarekeuze bij, want ook zonder MS Office en Photoshop kun je een bedrijf voeren (goed, in veel gevallen ;))

Dat wij, als bedrijf, volledig en ook enkel achter webbased staan, is een keuze. Maar niet iedereen maakt die keuze en iedereen is dan ook vrij om te ondernemen naar zijn eigen inzicht. Reacties zijn altijd nuttig uiteraard ;)

Ik zal einde van het jaar op Tweakers een mooi blogbericht maken over concrete inzet en oplossingen.

[Reactie gewijzigd door RielN op 22 juli 2024 19:15]

Dan pak je toch een ThinPC/Laptop (heeft een write filter), dan heb je ook geen beheer. Die gebruiken we voor managed en non-managed omgevingen. Bespaart je gelijk de overhead van Chromebooks en de afhankelijkheid van een derde partij.

Het grappige is dat de bedrijven waar ik kom als IT consultant, dat die bedrijven juist On Premise blijven of weer On Premise gaan. De Cloud wordt alleen (nog) gebruikt voor SaaS oplossingen en veelal alleen omdat het soms goedkoper is of het management tegen de praktijk in te 'cloud hip' wilden zijn :) En waar het kon, het project al snel gewijzigd naar een On Premise oplossing. Alleen voor bedrijven kleiner als zeg maar 10 man, is een Cloudoplossing zoals bijvoorbeeld Office365 de beter keuze. Maar ga je wat groter, dan zijn de meeste bedrijven al snel weer verstandig en beter uit met een On Premise oplossing.
100% Cloudoplossingen zijn inmiddels alweer zo 2012.

Hoop dat jullie niet te veel zogenaamd 'Cloud hip' gedreven zijn en dat je ook rekening houdt met praktische zaken zoals bijvoorbeeld downtime van internetverbindingen. Anders kan je net zo goed helemaal niet beginnen. En dat blijkt in de praktijk maar al te vaak de het geval.

En nee, de zoveelste blog zit niemand op te wachten. Wat jullie doen is zo te horen allang gegeten en gedronken.
Afijn, success met je business (anders wordt dit meer een chatsessie)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 19:15]

Als student is dit apparaat een fantastische all in one! Een tablet voor op de bank, een kleine laptop voor in college (office licentie) en een volledige versie van Windows, dus kan er ook ff mee photoshoppen en andere Windows applicaties gebruiken. Kabeltje naar tv en daarmee ook nog prima multimedia apparaat (ja ook gezien de opslag; ik stream bijna alles; YouTube, uitzendiggemist, spotify, grooveshark) En dat voor een prijs waar je ook een mooie, maar veel beperktere Android tablet voor kan kopen.
Je kunt prima zoomen (pinch&zoom) op een windows tablet om de leesbaarheid van bijvoorbeeld tekst te vergroten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 22 juli 2024 19:15]

Browse performance ga je echt niet merken voor de apps die op scholen gebruikt worden.
De nieuwe Atoms zijn VEEL sneller dan de oude Atoms en komen in de buurt van een i3.
En browser performance zal dan ook eerder beinvloedt worden door de SSD dan door de processor. Bovendien kun je deze Windows 8 machine, want x86, direct in een MS backoffice met Active Directory managen In plaats van dat je iets speciaal voor Chromebooks moet inrichten.

Met deze goedkope T100 is IMHO eerder de vraag over Chromebooks wie of wat is precies de markt voor dit soort apparaten? De prijs was het enige voordeel (wat andere nadelen voldoende opheft) maar dat is nu ook geen voordeel meer. Bovendien kan ik me als school niet voorstellen dat je je zo hard afhankelijk van een online Google omgeving wil laten maken. Je gaat ontegenzeggelijk tegen beperkingen aan lopen die niet even pragmatisch te omzeilen zijn. Dat kan met deze Asus T100 of soortgelijke apparaten wel.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 19:15]

Ik had een Chomebook maar sinds ik de T100 heb, heb ik die verkocht. De T100 kan alles wat een Chromebook kan (internetten...) en meer. Ik heb de echte Office ipv een Google webomgeving, ik kan alles installeren wat ik wil (games, Photoshop, HTML/PHP editor, etc) & de performance is gewoon goed. Ik heb de T100 een aantal weken als main-PC gebruikt toen m'n Macbook weg was voor reparatie en dat ging gewoon prima. Met de micro-HDMI aansluiting kun je 'm aansluiten op een monitor en dan heb je icm een los toestenbord & muis gewoon een normale desktop opstelling. Sure, niet zo snel als een i5/i7 maar voor normale taken gewoon goed te doen.
Is wel leuk dit,
Maar voor rond de 350,- op tweakers heb je al gouw betere laptops ( het zijn dan geen netbooks) maar ja meer bang voor je geld wil je toch wel hebben natuurlijk uit eindelijk...
Maar die notebooks hebben geen IPS scherm, geen flash geheugen, zijn niet zo draagbaar en heb geen batterijduur van 9 uur! Het is maar wat je belangrijk vind in een laptop! Deze laptop bied in mijn ogen zeer veel bang for the buck zeker omdat er al Office op staat geïnstalleerd
Dit is ook eigenlijk gewoon een veredelde netbook en we weten hoe het met die form factor is afgelopen. Het klinkt als iets dat iedereen wilt, een simpel en goedkoop laptopje "voor erbij", maar in de praktijk zijn die dingen aan de straatstenen niet kwijt te raken.
Dat valt wel mee:

"Having peaked at about 20% of the portable computer market, netbooks started to..."

--

Dec 10, 2013 - Asus posts record revenue in November in part because of strong Transformer Book T100 sales

http://www.maximumpc.com/...ansformer_book_t100_sales
Je kan het bijna niet meer fout hebben. De T100 loopt als een trein in de verkoop.
Het is een netbook/laptop EN het formaat van het scherm is dusdanig dat het een 10" tablets is. Combineer dat met de prijs en de T100 is al tijden 'niet aan te slepen'. Lees de bevindingen op GoT er maar eens op na.
Dat klopt. Ik heb er zelf een en ook een review geschreven. productreview: Asus Transformer Book T100 Grijs review door dirkjesdirk

Je moet hier niet naar kijken als een gewone laptop. Het is bruikbaar als een laptop ja, maar een standaard laptop met een groter toetsenbord werkt uiteraard lekkerder al het je puur gaat om tekstverwerken. Maar als klein laptopje 'om mee te nemen is het prima'. Het is daarnaast ook een volwaardige tablet, met een volledige windows versie en een prima CPU. Daar zit de winst.

Je moet wel goed kijken waar voor jou de gebruiksdoelen zitten. Voor mij dat vooral om te internetten en een enkel spelletje en dat je bij dat alles niet wordt gehinderd door het ecosysteem van android of IOS, maar gewoon en volwaardige windows machine hebt, met alle voordelen van dien. Daarnaast wordt de T100 gebruikt voor vergaderingen om (word)documenten snel te openen, zoals notulen, vergaderagenda en beleidsstukken.

Het apparaat is zeer vlot en responsief dank zij de Bay Trail processor. Lui internetten op de bank werkt verrassend goed vanuit de "metro" interface. Ik gebruik dan wel uitsluitend de metro versie van Internet Explorer.

Waar het apparaat (en windows 8.1) ook in uitblinken is Als viewer werkt Win 8.1 in combinatie met het meegeleverde office 2013 echt formidabel goed. Ik heb de voor de vergadering relevante documenten die in de mail zijn toegezonden thuis gedownload en gelezen. Tijdens de vergadering kan heel snel van document gewisseld worden door een swipe vanaf links naar het midden, waardoor je weer in de mailbox komt en dan direct het volgende document kan aantikken. Het openen van het document gaat echt heel rap. Bovendien vind ik het naar rechts scrollen om een document te lezen in de praktijk heel handig.

Tot slot nog iets over de opslagcapaciteit en spelletjes. Ik heb de opslag vergroot door een snel micro SD kaartje te plaatsen. En daar heb ik steam op geinstalleerd. Op notebookcheck vind je terug wat je kunt met de GPU van dit apparaat.
Ga er maar van uit dat je heel redelijk een niet te intensief spelletje kan spelen. Kijk in dit kader verder eens op de transformerforums. Er is een [url="Ga er maar van uit dat je heel redelijk een niet te intensief spelletje kan spelen. Kijk in dit kader verder eens op de transformerforums. Er is een interessant topic m.b.t. gaming op dit apparaat en het verbaast je wat er allemaal soepel draait."]interessant topic[/url] m.b.t. gaming op dit apparaat en het verbaast je wat er allemaal soepel draait.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 19:15]

Tablets zijn dan ook om te consumeren, niet om te produceren. Veel tweakers denken te weinig aan het verschil. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de behoefte gehad om een mailtje langer dan 20 regels te typen op m'n tablet.
Tot je die T100 met het keyboard-dock (of een Asus Transformer) gebruikt hebt. Plots is het nemen van je 'grote' laptop niet meer nodig, want het typen van die 20 regels is plots een stuk aangenamer dan op het touchscreen. Ik ben het met je eens dat de meeste tablets tot nu toe vooral goed waren om te consumeren, maar de eenvoudige multi-tasking in Windows 8 en het keyboard/trackpad die in deze Asus T100 worden bijgevoegd, maken het toch net iets nuttiger en maken het gebruik van de tablet bij het 'produceren' een stuk handiger.

Overigens maak ik al 6 jaar gebruik van een netbookje bij het (muziek)lesgeven om notities te maken, en sinds de recente SSD-update zal dat netbookje zeker nog een paar jaar die taak perfect kunnen vervullen. Voor klein kantoorwerk/klaswerk zijn netbooks eigenlijk perfect: Low-cost, lange batterijduur en vaak vrij stevig gebouwd voor de prijs.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 22 juli 2024 19:15]

Maar toch, grote documenten doe ik dan nog steeds liever op een echt toetsenbord bij een pc of 'grote' laptop en niet op dit soort toetsen borden.
Mooie woorden! Ben het er helemaal mee eens!
Ik vind dit model ookvoor zakelijk gebruik zeer interessant.
ik weet niet of je daar ervaring mee hebt, maar ik kan je vertellen dat die dingen in de winkel enorm populair zijn, voor zover ze op voorraad zijn.
Je hebt het verkeerd om. Dit is hoe de netbook altijd al had moeten zijn.

1. Tablet + laptop ineen
2. SSD
3. Lange accuduur
4. Lage prijs

Eigenlijk is dit de échte netbook.
Ja inderdaad, ik vraag mij een beetje af voor welke doelgroep deze convertibles zijn. De prijs is laag maar iemand die vanuit werk met een laptop werkt heeft veelal een 'normale' laptop omdat een iets groter scherm toch wat overzichtelijker is, en particulieren zullen eerder een losse tablet nemen en dan de vaste pc gebruiken om een bestandje te typen.

Verder is de batterijduur prettig om te zien! De resolutie is prima en als het geheugen wat groter is ook niet heel erg nodig voor de mensen die hem gebruiken denk ik + dat het uitbreidbaar is.
Als concurrent voor de Android en iPads. Ze zijn heel anders, dat wel l, maar ze hebben hetzelfde doel: consumeren. Als iemand een filmpje wilt kijken kan deze tablet ook en YouTube en iTunes zijn ook geen probleem dus dat gaat allemaal wel, als je maar geen games wilt.
Als dit een vervanging moet worden voor mijn laptop vind ik het spijtig dat er maar 32GB opslag is. Echter, een 64GB USB stick eraan en je verdrievoudigt je opslag. Het is maar net waar je je prioriteiten aan hangt. Ik zou het persoonlijk fijn vinden om er films op te kijken, maar 720p films zijn al gauw 4-5gb. Dus na +/- 6 films in combinatie met andere data erop zit je tegen je geheugenlimiet aan..
Er bestaan ook andere modellen met meer opslagruimte:

Asus T100TA-DK002H: 32GB eMMC
Asus T100TA-DK003H: 64GB eMMC
Asus T100TA-DK005H: 32GB eMMC + 500GB harddisk in het keyboard
Asus T100TA-DK007H: 64GB eMMC + 500GB harddisk in het keyboard

Deze zijn echter voor zover ik weet niet in Nederland verkrijgbaar (maar bijvoorbeeld wel bij amazon.de).

Volgens mij heeft Asus echter productieproblemen, want de beschikbaarheid, zowel in Nederland als in het buitenland, is bedroevend!
En DE toetsenbord ;) Dat wil je niet hebben.
Op de afbeelding van Amazon staat een voor ons normaal QWERTY toetsenbord
Helaas staat in de kleine lettertjes toch echt dat je een QWERTZ toetsenbord geleverd krijgt. Ik vind echter een andere toetsenbord-layout niet zo storend, omdat ik toch blind typ.

redcoon.de is trouwens een stuk goedkoper (niet dat dat helpt, want ze zijn toch niet op korte termijn leverbaarbaar):

Asus T100TA-DK002H: 32GB eMMC: €372,99
Asus T100TA-DK003H: 64GB eMMC: €429,-
Asus T100TA-DK005H: 32GB eMMC + 500GB harddisk in het keyboard: €429,-
Asus T100TA-DK007H: 64GB eMMC + 500GB harddisk in het keyboard: €479,-
Dan zet je die films toch op een NAS of in de cloud. De noodzaak voor veel (lees: meer dan 32gb) in een apparaat met low- of mid-end specs is zeer beperkt. Het gaat dan met name om mediabestanden die je ook gewoon op een SD-kaartje, USB-stick of lokaal op de server kwijt kunt.

Alleen met gamen is te weinig opslag echt lastig, maar dat kun je toch niet serieus op dit apparaat.
Dat is natuurlijk handig voor thuis, maar HD streamen in de trein of ergens anders is natuurlijk niet altijd even stabiel en kwalitatief goed.. Wat ik weer jammer vind.

En kun je wel een beetje gamen op zo een apparaat? De specs zijn er niet echt naar..
Dan vlam je er een SD-kaartje of USB-stick in? 32gb voor nog geen 15 euro als je een beetje goed zoekt.. Desnoods laat je je NAS je videobestanden rechtstreeks op een SD-kaart downloaden.

En gamen zal niet meevallen, dat typte ik ook al.
Nee je kunt hier niet op gamen nee maar daar is die ook niet voor bedoeld, je kan hier spelletjes van de windows store mee spelen :P.
Maar goed voor films koop je een 64gb usb stick zijn regelmatig in de aanbieding laatste tijd, of je koopt z'n kleine portable harde schijf

http://www.bol.com/nl/p/w...usb-3-0/9200000015051999/

Ook klein via usb 3.0 ook nog eens 500GB en 50 euro, je kan die dingen overal kopen mediamarkt/dixons noem maar op.
Gamen is zo'n term die tegenwoordig niets meer zegt. Wat voor games bedoel je? Je kunt er geen BF4 of iets dergelijks op draaien nee, maar iets als League of Legends gaat nog aardig.
Dat is uit ervaring trouwens, maar ik zou het niet als primair gamesysteem zien nee.

getypt vanaf de t100 :p
Wat verwacht je eigenlijk voor €350? Vraag jij aan een verkoper van Smart-auto's of die ook 400km/h halen? Windows Store spelletjes zullen wel zonder problemen draaien, en er is een heel YouTube kanaal gewijd aan welke spellen op die Atom Z3740 mogelijk zijn (bv Halflife 2) maar je hebt daar toch ook de opslag niet voor.

Die films en series zet je op een 64GB SD-kaart, probleem opgelost. Ik vind ook dat 720p met zo'n hoge bitrate dat het bestand 4-5GB groot is een beetje overkill is voor een 1366x766 scherm.
Met 4G van het bedrijf met het groene logo, heb ik overal een prima internetverbinding, zelfs in een rijden auto of trein. :)
Anoniem: 449164 @Maistah3 februari 2014 18:18
Spelletjes van de Windows Store gaan. Echter, je zou ook gewoon al je films op een SD kaartje van 64 GB kunnen zetten. Als je dan weer andere films wilt zet je die er via je Nas ofzo op.
Gamen, jawel hoor, check het profiel op Youtube van iemand die deze in november heeft getest:
https://www.youtube.com/w...ture=youtube_gdata_player

Conclusie, je kunt er op gamen, maar je moet het zeker niet als gametablet zien. Het is overigens wel jammer dat Tweakers dit niet heeft getest/heeft gepost (edit, uiteraard ben ik blij dat T.net verder wel het meeste heeft belicht en deze tablet als laptop heeft gereviewed.)
Een "nieuw spel" als Diablo 3 draait volgens mij beter dan op mijn i3 met ingebouwde videokaart.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juli 2024 19:15]

Er zit ook nog een microsdslot in, dus daar kun je ook nog wat mee.
Weet niet waar jij je films vandaan haalt, maar boven de 2GB zie ik ze niet vaak, en dan heb je 1080P.

Overigens heb je geen 32GB opslag, maar 16GB wat overblijft na Windows en Office.
Een mkv-bestand van een Full HD film gaat toch al snel richting de 7 a 8 GB hoor. ;)

Verder is de opslag idd vrij beperkt met 16 GB. Maar voor deze prijs kun je niet alles hebben.
Externe mSATA SSD erop monteren. In het dock moet daar wel plek voor zijn. Dit kan met een mSATA to USB op een USB poort worden geplaatst.
Anoniem: 548538 @Wolfos3 februari 2014 23:39
Ghehe, niet alleen in audiokwaliteit hoor, ook in videokwaliteit ;).
Ach, er zijn al video's op youtube te vinden dat de hardeschijf geupgrade wordt en dat ziet er totaal niet moeilijk uit, dus opslag capaciteit is makkelijk wat aan te doen lijkt me!
wut?
Mijn films zitten nooit onder de 8gb hoor. En dan is het nog zonder menu's of extra ondertitels oid, anders ben je zo 15gig kwijt.
Anoniem: 16328 @mdj84nl3 februari 2014 22:14
Voor dit apparaat kun je kleinere 720p versies gebruiken.
:? het is best lang gelden dat ik een film heb gezien van meer al 4 gb, je hoeft op een laptopscherm natuurlijk geen bios kwaliteit, das een beetje overkill
Je gaat toch niet werkelijk 2 versies van een film van je originele schijf rippen (lees: downloaden) omdat je hem niet alleen op de tv, maar ook op de laptop wilt bekijken?
Jammer dat de bouwkwaliteit zo tegen valt. De bouwkwaliteit van de TF300 was prima in orde. Daar was het toetsenbord heel solide en boog niks door...Die was overigens 499 (in het dock zat daar ook nog een accu voor +- 2 uur).
http://eee.asus.com/en/transformer-300/features

Wat dat betreft had Asus er van mij 50 euro bovenop mogen doen om die kwaliteit te evenaren.

@hieronder ben je niet in de war met een andere? Die met de metalen behuizing waarbij de gps het niet deed? De TF300 was van plastic, doet het tot op heden nog perfect hier. De ironie is dat de goedkopere tf300 eigenlijk het beste werkte (alleen het scherm kan minder helder).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 19:15]

Asus is nogal aan het switchen geweest met de tablet.
Ik type dit vanaf een TF101, jawel de eerste Transformer! Ook bij dit model waren problemen bij bepaalde producties, in mijn geval was dat de interne accu in de dock + typen met lags in diverse browsers. Bij de opvolger (TF201), waren er problemen met Wifi en BT doordat Asus dit product zo exclusief en high end wilde houden. Helaas was het metalen frame niet geschikt voor de antennes, waardoor er daarna gratis GPS modules waren uitgegeven.
De TF101 en 201 zijn voorzien van veel rvs/metaal en straalt daardoor ook luxe uit, de tablet is zeer stevig en ik kan hierbij het scherm zo ver kantelen als ik wil. De tablet zal niet omvallen in haar dock.
Ik had van de experts van de Transformer serie wel verwacht dat het inmiddels zo goed als foutloos zou zijn. Uiteraard moet Asus wel op onderdelen bezuinigen waardoor het metaal is vervangen door kunststof, maar het designteam zou onderhand toch wel moeten weten wat de beste verhouding is voor de tablet/dock?

Ondank de bouwkwaliteit van de T100, zie ik deze transformer nog steeds als de beste tablet die momenteel te koop is onder de 600 euro.
Ik hoop dat er een T100(v2) komt met een ingebouwde ssd schijf, mooier materiaal en accu in de dock voor zo'n 500 euro.
Hoho, de TF300 had meer dan genoeg hardware issues.
Anoniem: 64119 3 februari 2014 09:05
Een volwaardig alternatief met 500GB opslag voor 299 euro:
productreview: Medion Akoya E1318T review door Anoniem: 64119
(CPU is 35 procent langzamer, GPU is ruim 2 keer zo snel.)

Overigens begrijp ik de aandacht van tweakers niet helemaal 3 maanden na introductie en met inmiddels 5 stuks zeer uitgebreide leden reviews:
pricewatch: Asus Transformer Book T100 Grijs

@hieronder: met 500 euro een heel andere prijsklasse........

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 22 juli 2024 19:15]

Dit klopt niet. AMD presteert zeker niet beter, je zult vast de oude generatie Intel SoC bedoelen. Dat de CPU van Intel sneller is dat zeg je zelf ook al dus die is sowieso een stuk sneller. Hieronder de vergelijking tussen de AMD A4-1200 en Intel Z3740. De resultaten zijn ook van de Medion notebook en van de ASUS tablet.

Cinebench R10: Rendering Multiple CPUs 32Bit
AMD: 1439
Intel: 3334

Het GPU gedeelte dan.
3DMark (2013): Ice Storm Standard Physics 1280x720
AMD: 6394 punten
Intel: 15629 punten

3DMark (2013): Cloud Gate Standard Physics 1280x720
AMD: 482 punten
Intel: 1217 punten

Kijk en vergelijk:
http://www.notebookcheck....-Tablet-SoC.101427.0.html
http://www.notebookcheck....ok-Processor.92892.0.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22 juli 2024 19:15]

Ik weet niet waarom je telkens zo emotioneel reageert waneer het gaat over Intel versus AMD, maar probeer jezelf een beetje onder controle te houden. Deze discussie is al vaker gevoerd.

De cijfers die ChicaneBT aandraagt zijn valide en in de reactie die jij erop geeft staat vrij weinig. Als je beter vergelijkingsmateriaal hebt zien we dat natuurlijk graag. Naar mijn mening zijn beide geen gamingdevices en heeft Intel hier een voordeel in haar sterke CPU prestaties. Toch speel ik zo nu en dan DotA2 of CSS op mijn T100 omdat de oudere Source engine er prima onder draait.

64-Bit, Full-HD, waar wil je heen? Het is een apparaat van 350 euro die een hoop waar voor je geld biedt en geen groot voordeel heeft bij 64 bit. Full-HD IPS scherm is natuurlijk niet te doen voor die prijs en de 1366x768 resolutie is prima voor een tablet. Het is allemaal niet cutting-edge, maar daar betalen we toch ook niet voor?

En ik type dit van een AMD/ATI bak, dus nee, ik heb echt geen voorkeur voor één van beide.
Ik maak uit deze reactie op dat ik het bij het rechte eind heb. Iets wat nog grappiger is dat AMD enkel enkele FHD laptops heeft met een prijskaartje hoger dan 850 euro. En helemaal niets heeft in het 10" inch formaat.
Als je nu de Medion P2211T had gelinked dan was het van toepassing geweest op deze review. De gelinkte netbook heeft namelijk geen loskoppelbaar scherm welke als tablet gebruikt kan worden.

http://tweakers.net/price.../medion-akoya-p2211t.html

[Reactie gewijzigd door Juicy op 22 juli 2024 19:15]

Anoniem: 55563 3 februari 2014 09:21
Voor een paar tientjes meer heb je een kleine laptop met meer processing power en minstens 3 keer zoveel RAM. De Transformer-lijn van Asus is interessant en gedurfd en ik overweeg nog steeds om een Android-versie te kopen maar een tablet-netbook met Windows zie ik het nut niet van in. Ik ben al enige tijd op zoek naar lekker portable laptopje en bijv de Acer Aspire V5-122P met 11,6 inch scherm en 6 GB RAM ziet er dan een heel stuk beter uit dan deze netbook.
Je kan lezen in de conclusie en terugzien in de benchmarks dat de 3740 weinig onder doet voor de A6-1450 qua processing power dus dat valt mee. Je argument van 3maal meer ram is niet heel relevant als de processor niet zwaar genoeg is om dergelijke programma's of een groter aantal te draaien om het ook echt aan te spreken en word in dit geval grotendeels als marketing nummertje gebruikt.

Tevens kan je dit ook als tablet gebruiken en niet alleen als laptop. Over het er mooier uitzien van is iets persoonlijks maar ik geef je dat de t100 wel heel saai toont
Anoniem: 55563 @-Cn-3 februari 2014 09:51
O.a. Photoshop kan multi threading goed benutten dus de quad core in de Acer i.c.m. 4 of 6 GB is dan wel degelijk een groot pluspunt. Bovendien hoe meer RAM des te minder virtueel geheugen aangesproken hoeft te worden. Applicaties die veel geheugen vragen zijn niet per se zwaar belastend voor de CPU. Marketing zou ik dat zeker niet noemen. En zoals ik al zei: een tablet met Windows is voor mij niet interessant.

Edit:

Benchmarks nog eens bekeken. De cpu's ontlopen elkaar inderdaad erg weinig. Echter de AMD HD 8250 gpu is toch wel een pak sneller, nog iets waar o.a. Photoshop zeker profijt van zal hebben. En dan is er nog de recente AMD driver met Mantle die ook de HD 8250 ondersteunt. Dat kan deze CPU+GPU net dat beetje voorsprong geven die deze netbook geschikter maakt voor productief werk en af en toe een spelletje.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 22 juli 2024 19:15]

De Atom Z3740 is ook een quadcore, je edit geeft al aan dat ze elkaar weinig ontlopen en qua multithreading gaat de Atom volgens mij zelfs ietsje beter zijn omdat de Jaguar architectuur van de A6 voor floating point berekeningen geen volwaardige quadcore is.

De Mantle driver doet er alleen toe voor gaming, net iets wat je met deze machientjes niet teveel kunt doen. Het is wel mogelijk hoor, maar je moet die 8250 ook niet gaan overschatten. Mantle heeft niets te maken met GPGPU of OpenCL. De 8250 GPU presteert daar inderdaad wel beter in.

Je hebt het in je 3 posts eigenlijk gewoon niet over dé reden waarom je voor de T100 zou kiezen. De batterij gaat heel lang mee, langer dan laptops gebaseerd op de A6 1450 voor een gelijkaardige productiviteits performance.

Het is een beetje zoals schoenen, je gaat ook niet iedereen dezelfde schoen laten dragen. Is een minimum aan GPGPU vereist en accuduur/draagbaarheid niet zo belangrijk, dan is die Acer van jou misschien beter te overwegen, maar ze dienen een ander doel.
ze dienen een ander doel.
De vraag is of de consument dat ook zo ziet. Beide zijn in te delen in de categorie netbooks, beide zijn hoofdzakelijk bedoeld voor het consumeren van informatie en allebei zijn ze compact en makkelijk mee te nemen. De iets grotere non-convertible netbooks werken vermoedelijk wat prettiger vanwege het grotere toetsenbord en de grotere stabiliteit. Dus zoals ik ook al had gezegd zijn ze niet voor gamen en productie bedoeld maar zijn ze er wel net iets geschikter / minder ongeschikt voor. Let wel dat dit mijn mening en ervaring is. Ik deel slechts mijn opinie als consument.
Als je in de markt bent voor een laptop om te Photoshoppen dan moet je echt niet naar deze T100 of jouw Acer kijken. Dit zijn echt typische apparaten voor huis-, tuin- en keukengebruik.
Slakjes en zout... Ik ben niet in de markt voor een PS-machine maar af en toe een foto kunnen bewerken of een flyer kunnen ontwerpen is mooi meegenomen. Er is een verschil tussen licht productief werk en professioneel grafisch ontwerpen. PS is geschikt voor beide en dan is een 50% snellere GPU en 3 keer zoveel RAM geen overbodige luxe.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 22 juli 2024 19:15]

En geen touch screen / IPS, geen tablet functie.
Het is een beetje appels en peren vergelijken.

Ok wel touch screen ;). Maar het is nog steeds appels met peren tenzij je me vertelt dat ik het keyboard van die acer kan trekken... :) Als het om smaak alleen gaat en we niet naar de use case kijken dan kan ik op elk topic over mobiele apparatuur gaan roepen dat je beter aan de ultrabook kan gaan of een macbook pro :)

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 22 juli 2024 19:15]

Appels en peren kun je prima vergelijken. Het is namelijk een kwestie van smaak. En de Acer heeft wel degelijk een touch screen en IPS hoewel dat eerste voor mij geen noodzaak is. Het is immers een laptop met touchpad en ik heb hier nog een prima werkende muis liggen.
Het is alleen te hopen dat die connector tussen het scherm en het keyboard dock een beetje een degelijke is. Ik heb een Samsung XE700T1C en ik was vorige week in staat om dat pest ding op de rand van de tafel door midden te breken. Elke keer als je het scherm bijna aanraakte dan hoorde de USB weer *plieng * plieng * doen. En dan werkte de muis weer niet en zo. En dit model werd ook in diverse tests als prettig apparaat bevonden. Alleen jammer dat de Real Life test vaak tegen valt.
De aansluiting tussen de tablet en het dock is zeer netjes. Het is natuurlijk even wennen, maar ik voorzie geen problemen mbt de kwaliteit. Ook het open- en dichtklappen voelt degelijk aan!
Dit is een bekend issue bij (early batch) XE700T1C... Dit valt onder de garantie en kan gewoon gefixed worden. Had dit zelf ook bij mijn XE700T1C maar na opsturen is dit helemaal opgelost, nu nergens last meer van.

Ik zou dit dus even checken als ik jou was.
Leuke review en voor mij (zakelijk) het overwegen waard. Jammer dat de Dell Venue 8 Pro niet als alternatief wordt meegenomen naast de Dell Venue 11 Pro. Qua prijs zit de 8 Pro veel dichter bij de Asus in de buurt (299€)

[Reactie gewijzigd door laredo op 22 juli 2024 19:15]

De dell venue 8, toshiba encore 8(heb ik zelf) en de lenovo mixx zijn er in exact dezelfde configuraties dus het is niet relevant om er meer dan 1 te noemen.
Anoniem: 449164 @-Cn-3 februari 2014 18:22
Hoezo niet? Dan naar in het stukje van de Lenovo MiiX ook de Dell Venue en de Toshiba Encore noemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.