Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart Review

dirkjesdirk 23 januari 2014, laatste update op 23 januari 2014, 9.760 views

Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart

Pluspunten

• erg veel waar voor je geld: wind 8.1, office 2013, Tablet+toetsenbord
  • performance
  • scherm. De resolutie is prima voor 10 inch en gezien de prijs. Het is wel een IPS scherm
  • constructie dock en scharnier

Minpunten

• kwaliteit hardwareknoppen
  • stabiliteit in laptop modus (de 2 achterste rubber voetjes werken niet als het scherm wordt opgeklapt, omdat de onderkant van het scharnier dan als achterste "poot" fungeert
  • 32 GB eMMC schijf is krapjes, maar wel voldoende.

full front

Een iets andere review
Dit gaat een iets andere review worden dan de reviews die her en der al op het internet te vinden zijn. Dus geen benchmarks en een uitgebreide bespreking van de specs en mogelijkheden, maar puur de gebruikservaring van iemand die deze hybride nu al een tijdje gebruikt en op welke punten ik daarbij ben gestuit.

Deze review is dus geen uitputtende bespreking van de T100. Ik ga er van uit dat iedereen die deze review leest al de nodige informatie heeft opgezocht over de T100 en al weet wat die kan en wat de mogelijkheden zijn. Graag wil je dan ook iets weten over het gebruik in de praktijk en vanuit die gedachte is deze review geschreven.

Hierna zal ik eerst iets zeggen over de hardware en dan vooral punten waar ik tijdens het gebruik tegenaan ben gelopen. Daarna omschrijf ik mijn gebruiksdoelen van de T100 en geeft ik mijn (subjectieve) ervaringen per gebruiksdoel, in de hoop dat je daar iets aan hebt.

Hardware
Hier alleen een korte droge opsomming van alle specs, die ik verder bekend veronderstel. Ik zal die eerst noemen en dan vooral inzoomen op de ervaringen van een gewone gebruiker.

Puur hardwarematig is dit natuurlijk een zeer goede deal. Voor 350 euro heb je een tablet + netbook met een 32gb eMMC module, Intel Bay Trail Z3740 CPU, HD Grapics, 2gb ram, Windows 8.1, bluetooth, 2.4 en 5 Wifi, een prima 1366Î768 IPS touchscreen, Office 2013 Home & Student , USB 3.0 op de dock en een USB 2.0 -OTG poort op de tablet zelf. Verder op de tablet zelf een microHDMI aansluiting, een microSD slot, een audio jack en een webcam. Verder nog hardwareknoppen (op de tablet) voor power, volume en een windows-start-knop.

Voor de benchmarks verwijs ik graag naar de diverse reviews. O.a. op hardware.info staat een prima review.

Hardware, ervaringen in de pratijk
Dan het gebruik in real life:). Om te beginnen: de algehele ervaring van de bouwkwaliteit is niet de van een luxe tablet. Dat verwacht je ook niet en op zich is er met het plastik niks mis. Het is voldoende dik en stevig en - tot op heden - redelijk krasvast.
Het scharnier en de constructie daarvan is zeer degelijk en robuust. Na bevestiging van het scherm is er wel enige speling, maar dat is bewust en zet geen druk op de connector.

Een duidelijk minpunt zijn de knoppen. Eerst een foto.
hardware knoppen
Oke, ik verwacht dat deze plastik zijn, maar dat deze wel enigszins prettig indrukken en feedback geven. Vooral met de startknop is dat bij mijn exemplaar absoluut niet het geval. Je moet heel precies en vooral heel hard drukken om die te gebruiken. Dat doe ik dus in de praktijk niet. Gelukkig heeft het toetsenbord ook een startknop en werken de gestures van win 8-1 prima. Maar deze knop is onder de maat en feitelijk niet bruikbaar.

Waar ik verder tegen aan ben gelopen in de stabiliteit van de tablet in de dock. Onder het toetsenbord bevinden zich 4 rubber dopjes. Zie foto.
rubber pads
Die rubberen anti-slip voetjes werken goed als de T100 is ingeklapt, maar moeten uiteraard ook werken als het scherm omhoog is geklapt. Dat is gek genoeg niet het geval, want dan scharniert de onderkant van het scherm naar beneden, waardoor de achterkant van het geheel iets omhoog komt. Eerst een foto.
scharnier op de grond
Ergonomisch gezien – voor zover je daarover kunt spreken bij een 10 inch laptop / toetsenbord ;) – is die schuine positie misschien handig, maar doordat het geheel omhoog komt, hebben de 2 achterste rubberen voetjes geen contact meer met de ondergrond. En op het schernier zitten wel 2 puntjes, maar dit zijn gewoon van (glad)plastik. Zie foto.
scharnier plastik puntjes
Het resultaat is dat het apparaat van net een 1 kilo dan vrij gemakkelijk kan wegglijden. Een juist geplaatst rubbertje op de rand van het scharnier van de tablet zelf had dit kunnen verhelpen. Nu zitten er enkel 2 plastik puntjes.

Warmte ontwikkeling is geen enkel probleem. De CPU/GPU heeft een "SDP of 2 watts, which indicates a TDP of less than 4 watts" (bron) en dat zegt eigenlijk al genoeg. Meer dan hand-warm wordt het niet.

Gebruiksdoel
Ik gebruik de T100 als losse tablet om te internetten en een enkel spelletje. Daarnaast wordt de T100 gebruikt voor vergaderingen om (word)documenten snel te openen, zoals notulen, vergaderagenda en beleidsstukken. Tot slot wordt de T100 regelmatig gebruikt als laptop om extern verbinding te maken met kantoor. Ik zal die gebruiksdoelen hierna afzonderlijk bespreken.

Omdat ik de T100 dus vaak mee neem, heb ik een degelijke sleeve gekocht. Ik heb de T100 meegenomen naar een aantal winkels om te passen. Uiteindelijk een gekocht van Crumpler. Deze Crumplet Gimp vind je hier: http://www.crumpler.eu/in...tID=7570&confirmCountry=1
Enkele foto's

Gebruikservaringen internetten
Het apparaat is zeer vlot en responsief dank zij de Bay Trail processor. Lui internetten op de bank werkt verrassend goed vanuit de "metro" interface. Ik gebruik dan wel uitsluitend de metro versie van Internet Explorer.
Let op: als je een extra browser installeert en die de default browser maakt, dan werkt Internet Explorer niet meer in de metro modus. IE weer default maken lost die probleem op.
Ik gebruik daarom IE voor het internetten in tablet modus en chrome voor internetten in destop modus. Gebruik van de touchpad - of liever nog een muis - is dan wel noodzakelijk.
De gestures van IE werken echt prima als je er aan gewend bent.

Gebruikservaringen in vergadering
Zoals aangegeven gebruik ik de T100 vaak in vergadering in de dock. Vooral als document viewer en een enkele keer om notulen te maken.
Als viewer werkt Win 8.1 in combinatie met het meegeleverde office 2013 echt formidabel goed. Ik heb de voor de vergadering relevante documenten die in de mail zijn toegezonden thuis gedownload en gelezen. Tijdens de vergadering kan heel snel van document gewisseld worden door een swipe vanaf links naar het midden, waardoor je weer in de mailbox komt en dan direct het volgende document kan aantikken. Het openen van het document gaat echt heel rap. Bovendien vind ik het naar rechts scrollen om een document te lezen in de praktijk heel handig.

Een minpunt is dus de hierboven genoemde stabiliteit van de tablet in dockmodus. Ik ga eens kijken of daar een (rubberen) oplossing voor valt te vinden.

Gebruikservaring in de "klassiek modus"
Zoals gezegd gebruik ik de tablet ook om in te loggen op de kantoor omgeving. Voor remote desktop is overigens ook een mooie en gebruiksvriendelijke app beschikbaar. In dat geval beland ik wel in een klassieke windows omgeving en is een muis eigenlijk verplicht. Ik gebruik bij de T100 in dat geval een fraaie logitech bluetooth mouse, de M555b
555b
Dat werkt met de ingebouwde BT4.0 module prima samen en je houdt de USB3 port vrij.

Het toetsenbord wordt in diverse reviews wat afgekraakt, maar dat is mijns inziens niet terecht. Vaak is het verwijt dat het "crumpled" is, maar dat hangt voor het grootste deel samen met het feit dat het maar een 10 inch apparaat is. Ik vind het toetsenbord gezien die beperking juist prima bruikbaar, met voldoende travel en feedback. Prettig is ook dat niet - zoals in veel gevallen - de cursustoetsen in gewoon normaal formaat zijn uitgevoerd.

Spelletjes
Eerst iets over de videochip.
The HD Graphics (Bay Trail) is based on the Intel Gen7 architecture, which supports DirectX 11 and is also found in the Ivy Bridge series (e.g. HD Graphics 4000). With only 4 EUs (Execution Units) and a relatively low clock speed of up to 667 MHz, the GPU is even slower than the HD Graphics (Ivy Bridge). Therefore, only older and less demanding Windows games like World of Warcraft or Fifa will run fluently. However, video acceleration and display resolutions up to 2560 x 1600 pixels are no problem for the chip.
Aldus notebookcheck

Dat lijkt niet bijzonder, maar ga je uit van een tablet, dan is dit heel behoorlijk. Zelf heb ik voor de aardigheid steam geinstalleerd - vanwege de beperkte ruimte op de SD card - en enkele spellen geprobeerd. Zelfs Civ5 draait - in DX9 modus - en is (redelijk) speelbaar.
Ga er maar van uit dat je heel redelijk een niet te intensief spelletje kan spelen. Kijk in dit kader verder eens op de transformerforums. Er is een interessant topic m.b.t. gaming op dit apparaat en het verbaast je wat er allemaal soepel draait.
Een videootje zegt meer dan 1000 woorden, dus die er ook maar even bij ;)

Tot slot
In het vorenstaande heb ik wat kritische opmerkingen geplaatst, die misschien de indruk kunnen wekken dat ik niet tevreden ben met dit apparaat. Dat is niet het geval. Ik vind het nog steeds een apparaat met kleine minpuntjes, maar die wegen niet op tegen de grote voordelen van dit apparaat. Zeker als ook de prijs in aanmerking wordt genomen is dit echt een prima deal.

Kopen dus, als je em tenminste kan vinden ;)

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart?

Leuk om te lezen hoe jouw ervaringen zijn. Ik ben heel blij met mijn t 100. Begin windows 8.1 eindelijk een beetje te begrijpen met die metro tegels ;-) Mejane.com en en nog diverse aanbieders vragen om een plug inn. installatie.
Dan pas zou ik een film kunnen afspelen. Ik kan ook de applicatie installeren, maar dat werkt met Netflix na installatie silverligth wel oke, maar met bijvoorbeeld mejane.com niet. Welke plug inn zou ik dan het beste kunnen installeren?
Heb je tips?

[Reactie gewijzigd door diana1973 op 23 januari 2014 23:25]

Bedankt voor dit uitgebreide review.
Ik ben van plan deze ook aan te schaffen en wil er ongeveer het zelfde mee doen. Beetje internetten, mail en (als een van de belangrijkste zaken) word documenten openen tijdens een vergadering, ze lezen en eventueel aantekeningen er bij zetten.
Wat betreft de 32 GB eMMC, dit is toch uit te breiden met een microSD kaart? Heeft u hier ervaring mee en zo ja kunnen hier ook gewoon zaken op ge´nstalleerd worden of is het alleen voor data-opslag?

Inderdaad is hij wel lastig te koop, mag ik vragen waar u hem heeft aangeschaft?
Ik vind de opslagruimte geen probleem omdat ik toch verder niet veel installeer. Verder is het inderdaad mogelijk om programma's te installeren op de SD card. Ik heb er een 32 Gb in zitten - zoek wel een snelle - en daar steam op ge´nstalleerd. Werkt echt prima.

Ik heb em gekocht bij de BCC. Gewoon de pw in de gaten houden om te zien of die weer leverbaar is.
Ik twijfel tussen deze tablet en de Aldi 10" Touchnotebook MD 99330. Ik wil hem puur gebruiken om wat te surfen, Netflix, Office (hebben ze allebei), YouTube, eenvoudige games zoals Wordfeud.

Als voordeel van de Asus zie ik dat je het scherm los kunt maken van het toetsenbord. Daar in tegen heeft de Medion 500GB schijfruimte.

Welke zou je mij adviseren?
Wil je "banksurfen" dan is een tablet ideaal. Heb je al een goede tablet, dan is die mogelijkheid voor loskoppelen minder belangrijk.
De Aldi ken ik niet.
Je hebt je pootjes-probleem al opgelost waarschijnlijk maar voor de zekeheid: http://sugru.com/
Heb je enige ervaring met de asus versus de acer switch 10?