Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart Review

redtails 3 november 2013, laatste update op 17 juli 2014, 68.422 views

Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart

Leuke tablet + laptop voor een zacht prijsje die ondanks een aantal haken en ogen een prima compagnon is voor een student, een werkende, of gewoon voor thuis op de bank. Prima prestaties als tablet en als laptop, die ook met één hand te dragen is!

Pluspunten

• Prestaties van de Bay-Trail SoC
  • Mobiliteit en accuduur (zie review)
  • Inclusie van een volledige Office Home&Student licentie
  • Lage aanschafprijs (¤349 toen deze review werd geschreven)
  • Snel genoeg voor Hi10P op 720p
  • Snel genoeg voor moderne 3d spellen (zie review)
  • USB3 poort in het keyboard dock
  • Interne speakers zijn goede kwaliteit

Minpunten

• Scherm resolutie (1366×768) en een lage maximale helderheid
  • Zwak hoofdtelefoon output signaal
  • Plastic aan achterzijde tablet voelt niet goed
  • Toetsen op het keyboard zijn klein, oefening noodzakelijk
  • De 16:9 ratio is niet altijd handig
  • Interne eMMC opslag is klein (circa 15gb bij schone installatie)
  • Het microSD kaartslot laat de geheugenkaart een stukje uitsteken

Dit gaat een uitgebreide review worden over de Asus t100ta-c1-gr Transformer 32gb, oftewel de “T100” vanaf dit punt. Ik heb in het verleden een Chinese Allwinner tablet gehad, en een Acer A100 pricewatch: Acer Iconia Tab A100 8GB Zilver . Beide tablets waren in mijn ogen een miskoop voor redenen die ik hier niet zal noemen (mijn verwachtingen voor deze tablets waren fout). De T100 is op bepaalde vlakken de ideale tablet en netbook. Ik zal bespreken waarom en waarom niet, inclusief benchmarks en real-world video’s.

Update mbt Tweakers forumdraad
Een aantal mensen van de forumdraad stuiten op problemen met een oude versie van het bios. De problemen variëren van battery drain, tot moeilijk uit slaapstand komen, tot vage problemen met de volumeknoppen. Via deze link is het Windows BIOS Flash Utility programma te downloaden, en Bios versie 220. Ik kan je sterk aanraden de tablet volledig op te laden tot 100% en aan AC te houden, het bios utility programma te installeren, en het uitgepakte bios 220 (bestandsnaam: T100TAAS.220) via het utility programma (te vinden in het startmenu) in te laden. Raak de tablet AJB niet aan terwijl deze bezig is met het bios te updaten. De procedure voor zover ik hem kan herinneren omvat: verwijderen van bestaande bios, schrijven van nieuw bios, CRC check bios, EC firmware flash, GDP firmware flash, en dan een powerdown. Als je niet zeker weet of hij nog bezig is, laat hem 15 minuten met rust om het zeker te weten. Daarna kun je de tablet weer inschakelen door power even in te houden. Wat je ook doet, gebruik alsjeblieft nooit de "Easy flash" utility uit het bios zelf.

Daarnaast is het verstandig de beschikbare drivers via Windows Update niet te installeren. In mijn update scherm zie ik (bij optionele updates) in totaal 4 updates staan; Asus wireless radio control, Broadcom wlan bcmfn2, Light sensor capella micro cm3218x ambient light sensor, en realtek lan GBE family controller. Die laatste update vind ik een beetje gek, want er zit geen gigabit ethernet op, of überhaupt ethernet, maar dat terzijde. Meerdere gebruikers hebben aangegeven dat Windows Update waarschijnlijk de verkeerde drivers weergeeft, en met deze drivers instabiliteit en BSOD kan veroorzaken.

Wat krijg je?
In de doos bevindt zich:
-T100 tablet
-Keyboard dock
-5V 2A Asus-branded (made in PRC) oplader, microUSB kabel is slechts één meter
-Windows 8.1 Small Screen touch With office Home&Student 2013 licentie
-Warranty card
-9 pagina tellende handleiding (handleiding zelf staat als PDF op de tablet zelf) De volledige handleiding is hier: http://dlcdnet.asus.com/p...Manual_T100TA_VER8516.pdf te vinden in het Engels.

Eerste indruk
Mooie doos, alles was netjes vetvrij verpakt in folie. De accu bevatte 20%. De tablet moest een seconde aan de stroom voordat deze aan ging (lijkt een voorgeprogrammeerde eis). Toevallig had ik dit ergens op internet gelezen, ik kreeg hem in eerste instantie ook niet aan de praat totdat de tablet een 5V appetizer had gekregen. De eerste indruk was goed :), niks op aan te merken. Het keyboard dock zit met een kliksysteem vast, dat niet magnetisch is. Het vereist dus een paar keer oefenen voordat je een feeling krijgt waar hij precies in moet klikken. Asus heeft echter veel ervaring met het bouwen van zogenaamde “Transformers”, en de connector voelt stevig aan. Het scherm wobbelt niet door de hoge draaiwrijving.

Algemene beoordeling
Ik ben erg tevreden over deze tablet en mijn aankoop. Ik heb heel lang getwijfeld over de Surface, de Surface Pro, de Dell Venue Pro, De iPad en de VivoTab. Uiteindelijk voel ik me er goed bij dat ik gewacht heb op Intel’s Bay-Trail SoC. De performance van de Bay-Trail ten opzichte van zijn batterijleven en prijs zijn gewoon uitstekend. Er zitten een aantal haken en ogen aan deze tablet (zie hieronder voor alle details), maar onder de streep ben ik zeer tevreden :). Bedankt Tweakers voor alle reviews!

Mobiliteit en accuduur
Gekalibreerde tests uitgevoerd door pros (zie hier: http://techreport.com/rev...tible-notebook-reviewed/7 ). Plaatsen deze tablet in de buurt van de Google Nexus 7 met een web-browsing tijd van 10 uur, en een 720p afspeeltijd van 12 uur. Ik ben zelf ook positief over het batterijleven de mobiliteit. De tablet zelf weegt een stuk minder dan overige 10-inch tablets. Vanwege het gewicht van het keyboarddock (circa 0.5kg), weegt de T100 als netbook ongeveer evenveel als een doorsnee 10-inch netbook (denk aan 1.1kg).

De accu oplaadtijd is in één woord “vreemd” te noemen. In mijn testen laadt de tablet slechts 10% op in 1 uur als deze ingeschakeld is. Als de tablet uitgeschakeld is (in standby), laadt de T100 circa 25% per uur op. Dit zou je in principe kunnen verklaren door te zeggen dat de tablet zelf dusdanig veel stroom gebruikt dat er simpelweg niet meer stroom is, maar dit is niet het geval. De oplader heeft een maximum rating van 10W. Als de tablet is ingeschakeld kan ik er een 2.5W externe HDD op aansluiten zonder dat de oplaadtijd verandert. Wellicht hebben Asus dit ingecalculeerd, dat de oplaadsnelheid flexibel wordt bediend in software. Het stoort me in ieder geval dat de tablet erg traag oplaad als deze aan het net is verbonden.

Qua mobiliteit scoort de T100 ook goed in mijn boekje. Als tablet zou hij prima in een 10-inch sleeve kunnen leven, en als netbook beschermt het keyboard dock het scherm. Ik moet vermelden dat vanwege het gewicht van het scherm, kunnen er problemen ontstaan met het evenwicht. Het zwaartepunt ligt ver naar achteren, en ik kan me voorstellen dat hij meerdere keren zal omvallen als je het touchscreen gebruikt terwijl de T100 in zijn keyboard dock staat. Hiermee wil ik zeggen dat deze tablet vanwege zijn evenwicht slecht te gebruiken is als netbook op de bank of op andere zachte oppervlakten.

Op het moment van aanschaf was de mijne ¤349 bij Alternate, met free shipping in Nederland. Ik vind deze prijs uitstekend gezien de balans wat Asus gevonden heeft tussen accuduur, performance en prijs. Zie AUB de overige kaders voor een duidelijker beeld waarom ik de prijs de score “uitstekend” heb gegeven. Deze score komt vooral neer op de balans tussen prijs en performance (ja dit zal ik nog vaak moeten zeggen ;)). Ik had graag gezien dat de 64gb versie in Nederland verkocht werd, en ik zou hier zelfs ¤50 meer voor hebben betaalt, maar op dit moment wordt de T100 uitsluitend als 32gb versie verkocht. Wanneer de 64gb in Nederland uit komt, en of dit überhaupt gaat gebeuren, is op dit moment niet bekend.

Featureset
Ik gaf het al kort aan; de Z3740 SoC in deze tablet presteert uitstekend gezien zijn lage energieverbruik en de prijs van deze tablet zelf. Zie het onderstaande kader over performance om een duidelijker beeld te krijgen van de prestaties van deze tablet.
Even kort een aantal specificaties: 32gb eMMC, 2.4ghz en 5ghz Wifi, 1366×768 IPS scherm met 5 touch points, gratis Office 2013 Home & Student licentie (onbeperkte duratie, volledige versie), USB3 en USB2-OTG poort, microHDMI, 3.5mm jack, 720p front-facing camera met gelijke videoresolutie, Z3740 SoC, 2gb ram, Windows 8.1, bluetooth4.
Deze specificaties plaatsen deze machine als een mid- tot high-tier tablet. Je kunt argumenteren dat het scherm en te lage resolutie heeft om tot de hoge klasse te behoren. Daarnaast mist deze tablet een back-facing camera, is de front-facing camera van relatief lage resolutie, is de hoeveelheid RAM weinig te noemen, en is de interne SSD opslag ook aan de magere kant. Uiteraard is de 32gb interne opslag niet beschikbaar voor de gebruiker. Onder de streep hou je circa 15.5gb over zonder Office, en circa 14.3 met Office. Dit is ietswat te verhogen door system restore te deactiveren (neemt max 500mb in dacht ik), door de pagefile te verkleinen of te deactiveren (standaard 1.8gb), of overige trucjes om ervoor te zorgen dat Windows8 kleiner wordt. Alhoewel 14-16gb interne opslag mee te leven is, zodra je de mogelijkheden van de Z3740 wilt gebruiken, is het gebruik van een 32gb of 64gb microSD kaart in principe verplicht. Overige features wat ik graag had gezien op deze tablet zijn: een tweede USB3 poort (hier is zat ruimte voor in het keyboard dock), een microfoon ingang, een trilmotor (tactiel response), een fatsoenlijke oplaadpoort (2A over microUSB is echt pushing it, dacht dat de USB specs voor micro max 1A was), en RJ45 (of iig een verloopstuk).
Ondanks de haken en ogen die ik in dit kader heb aangegeven, ben ik tevreden over de volwassen featureset van de T100. Aan het einde van de dag gaat het niet zo zeer om wat er mist en wat er beter kan, maar het balans van prijs, prestatie en features. Ik ben ervan overtuigd dat je met de Asus T100 waar krijgt voor je geld, en dat het lastig gaat worden een vergelijkbaar product te vinden met een vergelijkbare prijs.

Prestaties
De review van Tijmen007 productreview: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Grijs review door Tijmen007 geeft een aantal benchmark scores op stock frequenties. Deze waren:
3Dmark06 score van 2127,
SM2.0 score van 702,
HDR/SM3.0 score van 852,
CPU score van 1843,
Kraken 1.1 score van 8521.6ms (IE11 Metro), en
HTML5 Impact benchmark score van 4593.

Voor de Anime fans onder ons; de T100 is snel genoeg voor Hi10p / 10 bit h264 tot en met 720p. Dit wordt uiteraard op de CPU decoded, maar dit verloopt zonder frame drops. De Z3740 SoC is wel in staat tot het decoderen van standaard h264 tot een maximum van 4k op 100mbps. YouTube filmpjes worden (in ieder geval in Internet Explorer) op de GPU afgespeeld zonder haperingen.

Hieronder zal ik enkele plaatjes zetten over de storage performance en de prestaties van de USB3 poort.

De interne 32gb eMMC SSD.

Een Samsung 32gb microSD die in de interne kaartlezer is gestoken: pricewatch: Samsung MicroSDHC Plus 32GB Class 10 UHS-I

Een USB3 stick: pricewatch: Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart

Een random 1tb Seagate HDD in een USB3 enclosure.

Een WD Blue in een USB2 enclosure.

Daarnaast wil ik benadrukken dat de Z3740 een werkpaard is die geschikt is voor wat mildere computerspelletjes. Een aantal video’s:
Half-Life 2, 60+ fps: https://www.youtube.com/watch?v=pUVNy1_k8Xs

Crysis, 25fps: https://www.youtube.com/watch?v=bMqnm6nDWVs

Oblivion: 30 fps?: https://www.youtube.com/watch?v=78K9ixRnFMg

Fifa 14, 60+ fps: https://www.youtube.com/watch?v=TuZXDF8gExQ

Rollercoaster Tycoon 3, 60fps: https://www.youtube.com/watch?v=tDaIh4u2DpI

Met deze lijst aan computerspel video’s wil ik aangeven dat de T100 niet alleen in staat is tot browsen, maar ook overweg kan met moderne spellen. Je kunt argumenteren dat 30fps te weinig is om een spel te spelen. Ik wil echter argumenteren dat de prestaties gewoon uitstekend zijn voor een tablet die passief gekoeld wordt :).

Beeldkwaliteit
Persoonlijk ben ik een matte scherm gewend, het scherm van de T100 is erg reflectief. Deze reflectieve eigenschap stoort veel in ruimten waar veel tegenlicht is. De kleurweergave is goed; ik zie geen overmatig blauw of andere rare tinten. De resolutie 1366x768 is in mijn opinie niet dusdanig laag dat het stoort tijdens gebruik. De maximale helderheid is niet voldoende voor het gebruik in direct zonlicht. De resolutie is daarnaast ook nog net geschikt om veel menu’s in de desktop modus met het touchscreen te bedienen. Ik realiseer me dat we in een MOAR PIXALZZ tijd leven, dus voor velen zal de resolutie van dit scherm tegenvallen. De kijkhoeken (naast de reflectie) zijn goed; je zou zeker met z’n tweeën een film kunnen kijken mocht er geen TV in de buurt zijn.

Geluidskwaliteit
Dit kader is vrijwel 100% subjectief. De interne speakers hebben uiteraard geen bas, maar het geluid is aan te horen, in de zin dat het niet vervelend is en geen hoofdpijn geeft... Op 100% volume kraakt het geluid niet. De koptelefoon uitgang is niet sterk genoeg om een over-ear aan te sturen. Meer specifiek, de koptelefoon uitgang produceert 0.57V AC tijdens het afspelen van een 50hz sine wave (fluke73). Dus als je een 32-ohm koptelefoon hebt, zul je niet meer dan 10mW per kanaal kunnen trekken. Echter, ik heb geen oscilloscoop of ander gereedschap om THD of RMS te meten, dus dit moet ik je schuldig blijven. Subjectief is de geluidskwaliteit “OK”.

Bouwkwaliteit van het gehele chassis
De tablet zelf heeft een glimmende achterzijde waar redelijk grip op te houden is. Na een uur gebruik merk je dat de achterkant van de tablet redelijk vettig begint te worden. Het scherm zelf is geen Corning materiaal, maar is wel van dusdanige kwaliteit dat het niet stoort tijdens gebruik. De connector tussen de tablet en het keyboard dock is stevig en voorkomt wobbelen van het scherm door een hoge weerstand bij het draaien. Het keyboard zelf vind ik van goede kwaliteit. Ik heb in het verleden al een pricewatch: Asus Eee PC 1001HA (Wit) gehad. De individuele toetsen zijn kleiner op de T100, maar de toetsen voelen goed aan. De palmrusten hebben een “brushed” textuur, waardoor je wat meer grip hebt. De keyboard layout is redelijk logisch (inclusief de Fn keys) en komt overeen met overige Asus laptops zoals de N56 serie en de Vivobook serie. Het touchpad hapert tijdens gebruik en verwart vaak standaard muisbewegingen met gestures. Ik neig dus vaak naar het aanraken van het scherm ipv het gebruik van het touchpad.

Een aantal plaatjes:

Het keyboard dock klikt non-magnetic vast aan de tablet zelf, waarbij het gewicht van de tablet rust op 2 metalen ondersteuningen. Dit is ter voorkoming dat er stres komt te staan op de data-connecor zelf. Het kliksysteem vereist een aantal keer oefenen de eerste keer dat het gedaan wordt, maar levert verder geen problemen.

Aan de linkerzijde van de tablet bevinden zich in totaal 4 verschillende knoppen; namelijk een powerknop (bovenzijde) met een statusled, volume up, volume down, en een “home” knop.

Aan de rechterzijde van de tablet bevinden zich richting onderhoek 3 connectors; namelijk micro-USB (kan gebruikt worden als USB2-OTG met converter), micro-HDMI, en een 3.5mm jack (deze audiojack bevat geen microfoon).

Nog steeds aan de rechterzijde, bevindt zich ook een microSD kaart slot. Dit kaartslot is niet diep genoeg om de kaart volledig te laten verzinken.

De achterzijde van de tablet bevat aan de linker en rechterzijde een speaker uitgang. De speakeruitgangen bevinden zich niet op het platte gedeelte, maar bevinden zich in een gebogen gedeelte. Dit betekent dat de tablet plat op tafel kan liggen zonder dat de speakeruitgangen geblokeerd worden.

In Windows8 is het uiteraard mogelijk om “Metro” applicaties en desktop applicaties naast elkaar te hebben staan als split-screen. Dus het is bijvoorbeeld mogelijk om Skype open te hebben naast een YouTube video. Uiteraard gaat het YouTube filmpje ook gewoon door met spelen op de achtergrond.

Een schone installatie van W8.1 gebruikt op deze tablet na boot circa 0.7gb aan ram, van de 2.0gb beschikbaar. Dit staat dus ten minste 1gb volledig beschikbaar voor de gebruiker.

Ergonomie
De 10-inch tablet zelf is naar mijn ervaring groot genoeg om zonder moeite met je vingers te bedienen. De breedbeeld 16:9 ratio maakt de tablet eigenlijk alleen maar geschikt om hem in landscape oriëntatie te gebruiken. Je kunt argumenteren dat de tablet zeer geschikt is om boeken, stripboeken en manga op te lezen in portrait modus. Het scherm is plus/minus 1cm even groot als een A5 papiertje. Of de 16:9 ratio beter of slechter is dan een 4:3 ratio laat ik even in het midden. Mijn mening is dat ik deze tablet vaak in landscape oriëntatie gebruik en hier geen last van heb. Het toetsenbord dock heeft dezelfde indeling als veel andere notebooks en netbooks van Asus, zoals de N56 serie, en de Vivobook. Vanwege mijn ervaring met Asus notebooks heb ik geen problemen gehad om Fn-keys te vinden. Het toetsenbord zelf is even groot als menigeen ander 10-inch netbook keyboard. Echter, de individuele toetsen zelf zijn zichtbaar kleiner dan 10-inch keys wat ik eerder heb gezien. Ik vind het niet fijn om op deze tablet een document te typen, ik maak vaak typefouten. Echter, ik wil toch argumenteren dat het hebben van een keyboard dock meer voordelen heeft dan uitsluitend typen. Uiteraard blijft de tablet rechtop staan, kan er een USB3 aparaat mee verbonden worden, en kan het handig zijn in simpele spellen of emulators. De overall ergonomie zitten dus zeker wat plus en minpunten aan.

Warmte en geluid
De T100 is passief gekoeld (geen ventilator), en is hiermee fluisterstil. Op stock frequenties hoor ik geen elektronisch geluid, ook niet tijdens een uitgebreide FurMark burn-in test, zoals in deze tijd jammer genoeg vaak het geval is. Qua warmteproductie is de tablet heel acceptabel. De SoC inclusief alle ondersteunende spullen bevinden zich in het rechtergedeelte van de tablet. Het rechtergedeelte is dan ook circa 5-10 graden warmer dan het linker gedeelte. Warmer dan 40°C heb ik nog niet meegemaakt. Warmteproductie is simpel gezegd geen probleem op de T100.

Tweaker-eigenschap en overige zaken
In dit laatste kader wilde ik even wat overige zaken bespreken die meer van toepassing zijn op Tweakers onder ons dan doorsnee consumenten.

De microUSB oplaadpoort aan de rechterzijde van de tablet zelf is in de praktijk een volwaardige USB2 poort. Met een microUSB->fullUSB converter kun je deze dan ook gebruiken als USB2 poort. De T100 bevat dus in principe 2 toegankelijke USB poorten; één USB2 poort in de tablet zelf, en één USB3 poort in het keyboard dock.

Toen ik deze tablet voor het eerste keer startte stond Microsoft’s Bitlocker schijf-encryptie aan. Ik ben zelf geen fan van whole-volume encryptie. Het is mij niet gelukt bitlocker te deactiveren, en heb in het proces waarschijnlijk mijn SSD corrupted. Met de F9 recovery methode (zie volgende alinea) heb ik W8.1 volledig hersteld. Na deze recovery stond bitlocker niet aan.

De micro-HDMI aansluiting is ten minste in staat tot 1080p op 60hz. Hogere resoluties kan ik helaas niet testen. Plaatje ter bewijs (rechter muis -> open image in new tab voor volledig formaat):

De interne storage is een eMMC module. Echter, deze opslagmodule bevat niet de recovery partitie. Asus is slim genoeg geweest om de Win8.1 recovery partitie op een aparte 8gb USB2 module te zetten. Dit is in mijn opinie heel erg slim geweest. Deze recovery partitie is tijdens het opstarten te benaderen met F9. Zelfs als je de complete W8 installatie gesloopt hebt, is deze volledig te herstellen met de F9 recovery methode.

Het UEFI bios is via F9 te benaderen. Hieronder enkele afbeeldingen hoe dit uit ziet:

Direct na het klikken van F9 krijg je dit menu te zien, waarin je de keuze hebt tussen [Doorgaan], [Problemen oplossen], en [De PC uitzetten]. De afbeelding hieronder is in het [Probleem oplossen] menu.

Zie afbeelding voor alle opties. De optie [Herstellen met installatiekopie] is (dacht ik) de recovery vanaf de verborgen 8gb recovery partitie. De optie [Instellingen van UEFI-firmware] is een mooi woord voor BIOS. De volgende afbeelding toont dan ook het bios.

Het lijkt erop dat Secure boot is te deactiveren. Ikzelf heb dit niet geprobeerd, maar er staan posts op het internet van ten minste één persoon die succesvol Ubuntu heeft kunnen starten. Het BIOS laat uiteraard niet geweldig veel opties open voor de gebruiker.

Hieronder nog een lijst van alle aparaten die weergegeven worden in het aparaatbeheer / device manager. De lijst bevat ook een aantal aparaten die ik er al in heb gestoken, en een aantal draadloze aparaten die niks met de T100 te maken hebben. Interessant om te zien is de “Sandisk SEM32G”. Dit is kennelijk de eMMC module.

De T100 is een mid-tier tablet van Asus die in mijn ogen zeer succesvol is in het mid-tier vlak. De resolutie van het scherm, evenals het toetsenbord en de beperkte 32gb eMMC module, laten zien dat het duidelijk geen perfect aparaat is. Gezien de lage aanschafprijs van de tablet, kan ik de minpunten veelal vergeven, en vooral kijken naar de goede eigenschappen. Thanks voor het lezen van deze ietswat lange review ;).

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart?

Mooie en uitgebreide review, dit zal waarschijnlijk mijn eerste tablet kopen. De keuze voor deze waren volledig Windows i.c.m. Office, aanschafprijs en de nieuwe chipset. Vind je dit zelf een goede keuze of zijn er andere alternatieven?
Mocht je geen haast hebben bij het aanschaffen van een tablet (in de zin dat je nog zeker een maand of twee maanden kunt wachten), dan is het de moeite waard om te kijken hoe de Dell Venue Pro uit gaat pakken. De Venue Pro heeft namelijk een digitizer (tekenpen). Daarnaast heb je nog de Toshiba Encore, Thinkpad Tablet 2, Lenovo Miix10 / Ideatab Lynx, Acer Iconia W4..

Omdat er op dit moment zo weinig nieuws is over deze lading tablets (vooral in Nederland) ben ik zelf voor de Asus gegaan. Blijf even de forumdraad https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1567250 volgen. Misschien krijgt iemand nog contact gelegd met een Nederlandse webwinkel over de beschikbaarheid van een 64gb versie van de T100. Volgens een aantal bronnen wordt de 64gb versie niet verkocht in Nederland, maar je weet maar nooit.

Vanwege de Nederlandse tekst bij de eerste keer opstarten (en het qwerty toetsenbord) is de 32gb T100 wel specifiek bedoeld voor Nederland, en is het geen Amerikaanse tablet die hier wordt uitgebracht. Hiermee probeer ik te zeggen dat Asus zich de moeite heeft moeten doen om een reeks 32gb T100's specifiek uit te brengen in ons kikkerlandje. Of ze zich nog de moeite gaan doen voor andere uitgaven (zoals de 64gb versie) is op dit moment maar de vraag. Sommige mensen hebben er over gesproken een 64gb te importeren uit een ander land zoals Duitsland of Engeland, maar dan moet je wel in je achterhoofd houden dat de toetsenbord indeling afwijkt van het internationale toetsenbord wat we gewend zijn.

Ik had zelf erg graag een 64gb willen hebben, maarja liever iets dan niets :)! De fabrikanten zijn erg voorzichtig geworden met Windows8 tablets, dus hun batches zijn klein.

In ieder geval, thanks voor het lezen van de review.
De Toshiba Encore en Acer Iconia W4 zijn 8.1" tablets zonder toetsenbord-dock, dus sowieso geen directe concurrenten van dit 10.1" model.

De Dell Venue (11) Pro zou vervolgens beginnen bij een prijs van - naar verwachting - $549 / euro, dus ook dat kun je qua prijs als directe concurrent niet echt serieus nemen. Nou zijn de specs wel enigzins beter en lijkt het een kwalitatief degelijker device, maar ook dat is maar even afwachten.

De Lenovo Miix 10 en de Lenovo Thinkpad Tablet 2 zouden resp. $479 / euro en ~ $550 / euro moeten kosten. Ze zien er weliswaar degelijk uit, maar zijn ook uitgerust met 'maar' een Clover Trail Z2760 CPU waar onder andere de besproken ASUS T100 het mag doen met een Bay Trail Z3740 CPU. Dit zou toch een (meer dan) significant verschil moeten betekenen, uitgaande van enkele resultaten.

Ik hoop zelf van ASUS de T100 met de 500GB HDD in de dock snel te gaan zien. Dat lijkt, in ieder geval qua genoemde meerprijs van zo'n $50, ook een hele mooie te worden.

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 4 november 2013 10:00]

Kan je die dock nog kopen nadat je deze hebt gekocht? Los zeg maar?
Dat zou wel moeten kunnen, het ligt eraan of die ook daadwerkelijk los aangeboden gaat worden. De dock is op zich niet meer dan een extensie van de tablet zelf dus er zijn geen technische redenen waarom het niet zou kunnen.
Dank voor de uitgebreide review. Ik zou deze transformer willen gebruiken om spotify te streamen naar m'n stereo. Goed te zien dat dit apparaat windows 8 aan boord heeft. Ik wil namelijk alle functies van Spotify kunnen gebruiken, en niet een of andere app die nooit alles hebben dat beschikbaar is in de windows versie. Ik twijfel of streamen via Bluetooth of WIFI beter is. heb je daar een mening over met betrekking tot de Transformer of in het algenmeen? Met APT-X bluetooth haal ik een hoge bitrate, gelijk aan bitrate waarmee spotify binnenkomt. Moet ik bang zijn dat de Transformer een beperkende factor is in de geluidskwaliteit? Volgens mij moet het ook zonder meer mogelijk zijn om een Nas-server te benaderen met dit apparaat. Is er iets waar ik geen rekening mee heb gehouden? Ik ben al een poosje bezig met dit vraagstuk en elk vakkundig advies is welkom. Dank bij voorbaat.
Frank
Alles wat op je desktop kan, kan uiteraard ook op de t100, je wordt verder niet gevangen gezet in een "app" omgeving. Meer dan dat kan ik eigenlijk niet zeggen; ik weet zelf niks van bluetooth af, en dacht eigenlijk dat A2DP het enige protocol was waarover audio kan lopen. Nu weet ik dus zelf ook van het bestaan van apt-x af! Zo te zien zit er een broadcom bcm4324 gecombineerde wifi/bluetooth radio in. Misschien dat dat je iets verder helpt mocht je iets met bluetooth willen doen.

Dus wat ik je kan zeggen met betrekking tot het gebruiken van de T100 als een media-speler; de audio jack is geen slechte kwaliteit. Als je wil kun je een USB-DAC gebruiken. Daarnaast kan je de USB ook gebruiken voor een lan poort, afstandsbediening receiver, en/of een lokale externe HDD. Ikzelf stream vaak films en anime vanaf een netwerkschijf en ik heb hier nog geen problemen mee gehad. Uiteraard moet je router wel 25mbps kunnen pushen (of in ieder geval de gewenste bandwidth). Mocht je een geschikte router hebben, de T100 heeft zowel een 2.4ghz als een 5ghz wifi radio. Het bereik van 5ghz is niet geweldig, maar de snelheid ligt over het algemeen wel hoger doordat de 5ghz band in een gemiddelde woonwijk praktisch vrij is van ruis.
Erg bedankt voor dit bliksemsnelle antwoord. Tijd om de knoop door te hakken. Ik zal er een kopen en luisteren of bluetooth net zo goed werkt als de streamers die ik gewend ben. Ben erg benieuwd.
Ik dacht even zo'n ding te kopen, maar ze zijn (22 november 2013) nog niet of nauwelijks leverbaar. Uiteindelijk via Mediamarkt geslaagd, maar ook daar komen ze slechts mondjesmaat binnen zelfs al staan ze in de folder. Geweldig apparaatje. In gebruik nemen fluitje van een cent. Jammer dat de netstroom aansluiting op de tablet zit en niet op het dock, verder is het snoertje wat kort. Wat ik wilde lukt prima, in combinatie met Marmitek BoomBoom 90 en APT-X Bluetooth een uitstekende geluidskwaliteit uit de stereoinstallatie. Het review oordeel maakte de beslissing eenvoudiger, en ik ben tot nu toe helemaal tevreden.
ik zit te twijfelen tussen de T100 en de Toshiba Encore

ik wacht wel tot er meer is bekend over de Encore
Zelf geen last van de verminderde 3.5mm jack output, maar ik gebruikte dan nog een versterker ertussen. Zal veder wel geen bijzonder vermogen hebben voor deze prijs. Ik hoor sommige mensen klagen over een verkeerde speaker afstelling (de interne), dat de kanalen niet gebalanceerd zijn, heb jij daar last van? Ik niet :?

Veder heb ik de recovery schijf benaderbaar gemaakt, maar zelfs na met diskpart via een herstel USB te gebruiken kan ik niet de current-readonlystate naar false krijgen. Zal wel een fysieke switch / soldeerwerk zitten om het schrijven / unlocken hiervan tegen te houden. Wanneer ik kan uitvinden hoe deze tablet open te krijgen zonder de boel te slopen hoop ik hier meer over te vinden.

In ieder geval leuk om te zien dat je een eigen review hebt geschreven! Verschillende stijlen, ervaringen, informatie maakt het alleen maar beter voor onze mede consumenten ;). Leuk geschreven! Niet rommelig als ik en lekker direct.
Over de "verkeerde afstelling van de speakers"; dit is mij tot nu toe niet opgevallen, maar nu je het zegt zou ik inderdaad zeggen dat het linkse kanaal iets sterker is dan het rechter. Echter, de enige reden waarom ik dit nu opmerk is vanwege het benadrukken door anderen. het is uiteraard niet echt netjes van Asus, gezien het feit dat ze zichzelf prijzen met "ASUS Golden Ear team" en hun interne speakers labelen als "SonicMaster audio technology"... Of het mij persoonlijk veel zal storen betwijfel ik; muziekproductie doe ik wel op een grotere pc.

Ik heb het net even gemeten, en de koptelefoon zelf heeft geen afwijking tussen rechts en links. Dus het verschil in geluidssterkte blijft beperkt tot de interne speakers.

Over de interne 8gb usb2 device.. Ik ben bang dat de readonly state er met behulp van een fuse is ingebrand (in de controller bedoel ik dan), maar mocht je iets vinden dan lees ik het terug in je forumdraad. Ik denk daarnaast eigenlijk dat de T100 helemaal is dicht-geklikt. Ik zie nergens schroeven in de tablet zelf zitten. Mocht je jezelf genoeg vertrouwen dan denk ik dat je hem wel open krijgt met een doosje spudgers. Ik ga dit op dit moment niet proberen :P

Maar jij ook erg bedankt voor je review :), hoop dat de reviews samen wat mensen kunnen overtuigen tot aanschaf, want dat stimuleert de verkopers alleen maar om eens wat fatsoenlijks naar Nederland toe te importeren!
Ten eerste, bedankt voor de mooie uitgebreide review. Ik zit zelf érg te twijfelen over het aanschaffen van dit 32 GB model. Dit is uit te breiden met een USB stick, externe HDD of een MicroSD slot. Echter, hoe "werkbaar" is dit? Ik heb namelijk geen zin om, wanneer ik een applicatie wil starten, mijn externe storage erbij te pakken. Wil namelijk mijn Dropbox erop zetten (wat op dit moment zo'n 40 GB is).

MicroSD opslag is wat dat betreft ideaal (lekker klein en laat je er altijd in zitten) alleen is de performance gewoon ronduit slecht (13 MB/s schrijfsnelheden o.i.d.).. is hier een alternatief voor te bedenken? Anders is het niet anders dan wachten op het 64 GB model.

[Reactie gewijzigd door gerwim op 3 november 2013 19:57]

Bedankt voor het lezen van de review! Ik heb ook erg getwijfeld over de beperkte opslagcapaciteit. De 15-16gb user-accessible space is waarschijnlijk ook het grootste minpunt van dit ding. Alhoewel mijn eerste paar PC's nauwelijks een gigabyte totale ruimte beschikbaar hadden, kan ik me voorstellen dat het tegenwoordig eigenlijk wel voor iedereen een beetje magertjes is :P

Dropbox kan op zich niet geïnstalleerd worden op een verwijderbare schijf zoals een USB stick of een geheugenkaart, maar met een symbolische link is dit uiteraard wel te omzeilen. Daarnaast kun je nog selectief syncen met dropbox, maar dat is wel bekend. Ik kan eigenlijk maar één alternatief bedenken.. In mijn review laat ik zien dat microSD 23mb/sec kan lezen en 17mb/sec kan schrijven (beide sequentiëel). Dat is niet geweldig snel, maar langzaam is het ook niet. Dat is zeker snel genoeg voor het afspelen van filmpjes, het inladen van afbeeldingen, etcetera. Ik gebruik zelf een 32gb microSD kaartje, maar een 64gb kaartje is uiteraard een oplossing. Nouja als je van hacken houdt, kun je eventueel een 64gb USB stick in het toetsenbord inbouwen http://imgur.com/a/NQdTb . Maar dat is niet echt een serieus alternatief. Gezien de lage aantallen van bestellingen bij webshops misschien handig om in de forumdraad even aan te geven dat iedereen wat een 64gb model wil even naar dezelfde webshop mailt. Misschien krijgen jullie een webshop zo gek om iets over te laten komen uit USA.
Ik heb een half jaar terug geprobeerd om Dropbox op een WinXP systeem met 16GB SSD te krijgen. Maar Dropbox pikte de symbolic directory die mapte naar een CF kaart niet. Een gemounte netwerkschijf pakte ie ook niet. Volgens wat fora zou het met de "Mount in empty folder" van Windows 8 wel moeten werken. Dropbox zelf geeft aan dat dit problemen kan geven wanneer Dropbox start voordat de schijf gemount is.

Verder: goede review! Jammer dat alleen de 32GB versie hier verkocht wordt. Daardoor is de tablet nog steeds niet als volwaardige PC te gebruiken. Programma's als Matlab, Visual Studio, Adobe Creative Suite etc. plempen je C-schijf helemaal vol, ookal installeer je die programma's op een externe schijf. (heb al redelijk wat ruzie om een Windows 7 systeem met 64GB SSD draaiende te houden!)

Daarnaast zal je regelmatig handmatig temp directories e.d. leeg moeten gooien. Die kunnen met gemak 10 - 20 GB groot worden als je ze altijd met rust laat. (niet op de T100, die is dan allang volkomen vast gelopen....)
Zou je een externe hardeschijf aan kunnen sluiten dmv de USB 3.0 poort die jij beschrijft? Verder erg goede review.

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 4 november 2013 21:43]

Mijn excuses voor de onduidelijkheid, de CrystalDiskMark getallen zijn verkregen door de genoemde aparaten te verbinden met de usb3 poort op het keyboard dock :)
Ah, bedankt voor je snelle reactie! Toch wel een erg tof apparaatje, zal erover nadenken om hem misschien te kopen, als er niet betere alternatieven op de markt komen.
Leuke tablet, maar ik wacht nog wel even op de nieuwe nexus 10 :)
Of de ASUS memopad 10 FHD met Qualcomm processor, want die Intel Atoms vind ik maar niks. Alleen de memopad 10 fhd met qualcomm is weer niet leverbaar in nederland :(
Je praat uit ervaring? Zo te lezen niet. De oude Atoms moest ik ook niets van hebben, maar vanaf de Clovertrails zijn Atoms heel erg leuke SOCs geworden.
Ja lijkt mij ook een super ding, maar zou liever even wachten op een 4gb ram met 64gb opslag versie. HD scherm lijkt me juist niet fijn omdat dan alles in office enzo te klein wordt.
kan je op de sd kaart ook programa's / apps instaleren

greetz RJ
Sommige programma's, zoals Dropbox, staan het niet toe om geïnstalleerd te worden op een verwijderbare schijf (zoals een sd-kaart). De meeste programma's en games zullen er echter niet moeilijk over doen. Windows8 "apps" (metro dingen) zijn te installeren op de SD-kaart via een registry-hack.
Dikke pluim voor de review! Vraagje over de gevoeligheid van het scherm. Op het werk heb ik eens een paar tablets met elkaar vergeleken: iPad4, Galaxy Tab (android) en de Surface RT. Daarmee hebben we de "browser-kleeftest" gedaan. Hierbij open je een grote webpagina (bv nu.nl) en je zet je vinger op het scherm. Vervolgens veeg je snel op en neer en je kijkt in hoeverre de webpagina onder je vinger na-ijlt.

Wat mij daar opviel dat de iPad en de Surface bijna gelijkwaardig waren; de tekst onder je vinger BLIJFT ook onder je vinger, ook bij sneller vegen. Mijn eigen Galaxy Tab was daar behoorlijk slechter in; de tekst ijlde behoorlijk na.

Een lange aanloop voor een simpele vraag: hoe is dat op deze Asus?
Haha, mooie naam!

Ik heb ook een T100, en het kleeft erg goed, ik zou zeggen, ergens tussen plakband en klittenband in , geen lag te bekennen, beter dan mijn oude T201 op Android.

getest in de standaard IE in Metro.
Ik heb problemen met het opladen van deze t100. Heel even laadt deze op, om vervolgens te stoppen met opladen. Als hij helemaal leeg is, duurt het een eeuwigheid voordat hij opstart, kan zo anderhalf uur zijn. Ik heb deze t100 transformer gekocht op marktplaats, geseald en ongebruikt. Maar geen bon, en vrees dat dit lastig word om garantie te krijgen. Plus het feit dat ik silverlight heb geïnstalleerd, en deze niets afspeeld. Wie heeft hier ook ervaring mee, of heeft een tip.
Ik ben niet echt tech-support weet je, hier kon je makkelijke de tech support van Asus voor bellen / e-mailen :), zij zijn er namelijk voor je. Hier moet je wel de meegeleverde lader voor gebruiken (er moet asus in het plastic staan), anders zal het opladen langzaam gaan. Enige wat ik kan adviseren is je tablet volledig op te laden (als hij uit staat, overnacht aan de oplader), en het bios updaten:

Als je op deze pagina naar "drivers & tools" gaat, kies "windows 8.1 32 bit", download "BIOS 220" onder het vakje "bios", en download "Windows BIOS Flash Utility" onder het vakje "bios utilities".

Pak beide zip-bestanden uit, installeer de bios-utility, en start het geïnstalleerde bios utility programma. Doe vervolgens een bios-update door het uitgepakte "T100TAAS.220" bestand te openen met de bios-utility, en laat de tablet zijn ding doen (nee echt, laat hem een half uur met rust totdat alles echt klaar is).

Hoop dat je hem in orde krijgt