Door Joost Schellevis

Winkels volgen je voetsporen

De opkomst van tracking via wifi-signalen

Dixons, MyCom en iCentre

Het moederbedrijf van Dixons, Mycom en iCentre, de Bas Group, heeft in de afgelopen maanden stilletjes wifi-tracking in combinatie met bluetooth-tracking en infraroodcamera's ingevoerd. Dat blijkt uit interne communicatie van het bedrijf die in handen is van Tweakers. De winkel meet niet alleen hoeveel bezoekers er binnenkomen, maar ook hoe lang ze blijven, hoeveel mensen niet naar binnen gaan en welke bezoekers al eerder in een winkel van de Bas Group zijn geweest. Die informatie wordt in een centrale database opgeslagen. Voor zover bekend volgt de Bas Group geen looproutes.

Desgevraagd bevestigt de Bas Group wifi-, bluetooth- en infraroodtracking toe te passen. Lub Ten Napel van het management van de Bas Group zegt dat deze week wifi-tracking in alle 160 winkels van de Bas Group zal zijn uitgerold. "Het is ook geen simpel wifi-trackingsysteem, maar een unieke combinatie van verschillende gegevensbronnen", stelt Ten Napel.

Winkelketens geven niet graag toe dat ze
wifi-tracking gebruiken

In post op zijn intranet, die Tweakers van een anonieme bron heeft ontvangen, schrijft de Bas Group wifi- en bluetooth-tracking onder meer in te voeren om beter te kunnen schatten wanneer personeel moet worden ingezet. "We maken nu planningen op basis van omzet", aldus de intranet-post. "Tegenvallende omzet betekent minder uren om in te zetten. Dat leidt soms tot nog minder omzet, zeker als er wel drukte is in de winkel." Dat houdt het gevaar in van een 'neerwaartse spiraal', stelt de winkel. Het meten van bezoekersstromen is 'objectiever en laat zich beter voorspellen'.

Tracking via wifi en bluetooth wordt gebruikt om te meten hoeveel mensen die langs de winkelruiten lopen daadwerkelijk naar binnen gaan. Daarvoor gebruikt de Bas Group technologie van Bluetrace. In jargon: de conversie wordt gemeten. Wifi- en bluetooth-tracking worden ingezet naast infraroodcamera's, die de aantallen in- en uitlopende klanten meten. Waarom beide worden ingezet, is onduidelijk; mogelijk omdat niet alle klanten een telefoon met ingeschakelde wifi- of bluetooth-chip bij zich hebben.

Zowel Bluetrace als WiFiProfs heeft naar eigen zeggen bij verschillende winkelketens en winkelcentra systemen geïnstalleerd. "Maar we hebben met de meeste van onze klanten geheimhoudingsverklaringen getekend", zegt Feike Liemburg van Bluetrace. "We kunnen niet zeggen wie onze klanten zijn, maar het zijn er een stuk of tien, twintig", stelt ook WiFiProfs.

Andere bedrijven

Zelf zijn winkelketens er niet happig op om toe te geven dat ze wifi-tracking gebruiken; enkel de Bas Group geeft dat toe. WiFiProfs stelt 'tien tot twintig' klanten te hebben die bezig zijn met de uitrol ervan of het zelfs al hebben uitgerold, maar het bedrijf wil geen namen noemen. Dat meer bedrijven het toepassen of willen toepassen, staat dus vast.

ProRail heeft kortstondig wifi-tracking toegepast, laat een woordvoerder van de spoorbeheerder weten. Het gaat om een periode van twee maanden op het station van Groningen. "Daarmee kon de inrichting van het station worden verbeterd, omdat we daardoor wisten op welke treinen mensen overstapten", aldus ProRail, dat daarover destijds ook een persbericht heeft verstuurd. Op andere stations worden ook passagiersstromen gemeten, maar dat gebeurt via mobiele camera's en gegevens van de vervoerders, en niet via wifi-tracking. Verder gebruikt Rijkswaterstaat Bluetooth-tracking om de drukte op snelwegen te meten.

Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall, en Schiphol bezweren in ieder geval dat ze geen wifi-tracking gebruiken. "Vanwege de privacy voor onze klanten en omdat het niet zoveel nut heeft", aldus een woordvoerder van Ahold, waarvan de grootste winkelketen tenslotte al de Bonuskaart heeft.

Jumbo, dat in de afgelopen zomer nog aangaf dat het overwoog om wifi-tracking toe te passen, wil niet aangeven of het daartoe inmiddels is overgegaan. Het bedrijf zegt niets te willen toevoegen aan de 'berichtgeving van afgelopen zomer'. Een woordvoerster van Media Markt kon niet aangeven of die winkelketen wifi-tracking gebruikt. De HEMA gaf geen inhoudelijke reactie.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.