Door Jelle Stuip

Redacteur

Acer Aspire S7 Review

Ultrabook met high-end aspiraties

16-01-2014 • 08:00

81

Singlepage-opmaak

Conclusie

Acers eerste 'high-end' ultrabook, de S7-391, stemde ons positief. De laptop was snel, dun en licht. Tijdens het reviewen van die laptop stuitten we wel op wat zwakke punten en Acer heeft de kans gekregen om die foutjes bij de nieuwe S7-392 glad te strijken. Is dat gelukt?

Grotendeels wel; het toetsenbord is aangepast en heeft meer travel, wat een welkome verbetering is en het aantal tikfoutjes vermindert. De koeling kon ons ook aangenaam verrassen; de ventilators laten zich alleen onder belasting horen en door de plaatsing van de koeling warmt de laptop nauwelijks op.

Ook de schermkwaliteit is verbeterd; Acer heeft niet alleen de resolutie opgekrikt, maar ook gekeken naar de kleurechtheid en vermoedelijk het scherm gekalibreerd. Hoewel er na een eigen kalibratie waarschijnlijk nog betere resultaten te boeken zijn, is de kleurweergave out of the box al erg goed. Het is dan ook jammer dat de kijkhoeken en maximale helderheid tegenvallen. Met 313cd/m² behoort de S7 wat helderheid betreft tot de middenmoot.

Als we kijken naar de accuduur komt de S7 ook in de middenmoot terecht, ondanks de significante verbeteringen ten opzichte van vorige S7. De accu gaat een stuk langer mee en een score van zes uur in de browsetest zou pakweg een jaar geleden bijzonder goed zijn geweest, maar de (accu)tijden veranderen en de meeste high-end ultrabooks van de Haswell-generatie zien we beter presteren.

Een goede ultrabook dus, maar de prijs van 1600 euro vinden we wel wat hoog. De specificaties zijn vergelijkbaar met die van de concurrentie, maar voor dat geld verwachten we van Acer wel een échte high-end ultrabook. Daarbij hoort een nog langere accuduur, een betere afwerking en betere kijkhoeken. De S7 is dus een goede ultrabook, maar blinkt, in tegenstelling tot wat je voor deze prijs zou verwachten, nergens in uit.

Pluspunten

  • Verbeterd toetsenbord
  • Goed schermcontrast en goede kleurweergave
  • Weinig warmteontwikkeling

Minpunten

  • Accuduur is verbeterd, maar valt nog steeds tegen
  • Kijkhoeken vallen tegen
  • Hoge prijs

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Reacties (81)

81
77
44
2
0
23
Wijzig sortering
Met een maximale schermhelderheid van 313cd/m² is de Aspire S7 in ieder geval geen topper. Hoewel het geen slechte waarde is, zien we de meeste nieuwe ultrabooks beter scoren en ook de oude S7 kan zich bij die groep voegen.
Hij eindigt als laatste in de benchmark en bovendien is deze Acer ultrabook duurder dan de concurrentie, dus het oordeel slechte schermhelderheid lijkt me hier zeker op zijn plaats.

De mini-displayport met de bijgeleverde adapter ziet er handig uit, verder spreekt het design van deze ultrabook me erg aan.
Het uiterlijk was ook het eerste wat me op viel bij deze review. Wat een mooi ding zeg. Neem het extra gewicht dan ook graag voor lief als dat betekent dat er met dit soort materialen gewerkt word. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Een beetje off-topic - maar waar is Arnoud Wokke gebleven in de video's? Ik vond zijn presentatie iets soepeler en vlotter eerlijk gezegd. Niks tegen Jelle persoonlijks, maar wat variatie zou leuk zijn ;).
Arnoud doet geen video reviews meer, hij schrijft alleen nog artikelen dacht ik. De smartphone reviews heeft Wout ook van hem overgenomen. Zie zijn blog: Gestrekt been: Ik krijg een andere baan
Begrijp me niet verkeerd, een review zal (in mijn ogen) altijd persoonlijk blijven.
Maar het nut van, dit zie ik vaker, tegenvallende kijkhoeken als negatief punt, dat begrijp ik niet?

Het is een 13 inch laptop, daar wil je 1. niet met meerdere mensen achter zitten of 2.zelf achter zitten dus in het midden, je zult een laptop erg weinig van een hoek benaderen (maar goed dat ben ik dan).
Ik heb zelf een 13inch Vaio S-serie en die heeft ECHT BELABBERDE kijkhoeken.

Als het een 11 incher, hell een mobiele telefoon, was geweest, hadden we waarschijnlijk dezelfde tekortkoming gekregen.

Verder goede review!
Als er iets storend is zijn t wel slechte kijkhoeken!

Vooral verticaal kan t echt vervelend zijn om het scherm steeds te moeten kantelen in de hoop om dan beter beeld te krijgen. Of wanneer je even iets wilt laten zien aan iemand en je te horen krijgt; 'ik zie niks' 'kun je hem meer draaien' of gewoon bot 'wat een slecht scherm is dit :+ '

Mijn 500 euro kostende Asus UL30 heeft dus zo'n slecht scherm en na bijna 3 jaar weet ik t wel. Volgende laptop moet een paar dingen echt hebben; goed scherm! Goede accu en fijn trackpad.

Scherm staat op nr 1 met accu.:)
Dat is juist mijn "probleem" waarom zou je een 13inch scherm "delen"?
Ik gebruik mijn laptop prive, misschien komt mijn "visie" daardoor.
Waarom zou je op een 13inch laptop niet iets aan iemand willen laten zien? Even dat plaatje wat je net doorgestuurd hebt gekregen laten zien, of een tekst ter goedkeuring aan je collega laten zien.
In de situatie collega gebeurt het dan ook vaak dat jij achter je laptop zit terwijl je collega er op een ander niveau bij komt staan.
Dan kan een slechte kijkhoek (verticaal) erg irritant worden.
Het is voor veel mensen erg vervelend dat je recht voor je laptop moet gaan zitten. Stel je voor dat je aan schriftelijk werk bezig bent, en je laptop naast je hebt. Dan moet je elke keer loodrecht naar dat scherm kijken anders ziet het er niet uit..
Daarnaast ervaar ik altijd dat ik of constant het scherm perfect recht aan het zetten ben, of ik hou me nek in een hoek. Das niet prettig
Een goed argument, kan ik me ook mee instemmen.
Maar na 1 keer je scherm hebben "ingesteld" hoeft het toch niet meer?
Je draait maar toch maar op 1 manier van schrijfwerk naar je scherm toe?
Ligt eraan hoe slecht en hoever je het scherm kunt kantelen. De N53sv heeft bijvoorbeeld ook enorm slechte kijkhoeken, daarnaast kan het scherm niet verder dan pak 'm beet 135 graden worden gekanteld. Hierdoor is er niet goed met de laptop op schoot te werken omdat je gewoon het scherm vanaf die hoek niet duidelijk kunt zien. Mijn vriendin heeft een hp8570w (1080p scherm) en die heeft ook behoorlijk slechte kijkhoeken, maar iets minder slecht en daarvan is het scherm wel kantelbaar over de volle 180 graden, waardoor er bij die notebook wat beter mee te leven is.

Verder doet het gewoon afbreuk aan de premium ervaring die je van een product van 1600 euro mag verwachten. Voor dat geld mag je gewoon meer verwachten.
Ik ben het er wel mee eens als je over de prijs praat.

Weet je, ik begin wel begrip te krijgen voor dit punt (slechte kijkhoeken).
Mijn vader heeft een HP Elitebook met tn-paneel maar ergert zich ook te pletter aan de slechte kijkhoek en omdat je soms gewoon met meerdere mensen werkt.
Ik begrijp niet dat je niet begrijpt dat dit zeer belangrijk is. Niemand wil toch constant aan z'n scherm zitten klooien om het leesbaar te krijgen?
Volgens mij heb je echt nog wel een verschil tussen slecht en slecht wat betreft kijkhoeken.
Ik had voorheen een laptop een een allerbelabberdst TN-paneel (iig. wat betreft kijkhoeken), en daar zat ik voordurend aan het scherm te rommelen om die ongrijpbare sweetspot te vinden (en zodra je die hebt gevonden uiteraard never nooit meer bewegen).
Op mijn werk heb ik eveneens een laptop met een belabberd TN-scherm, alleen zijn in dit geval de kijkhoeken dusdanig dat je niet bij elke minuscule verandering van je zithouding opnieuw de monitor moet verstellen - ik kijk er zelfs vanuit een lichte hoek naar, en het beeld is nog steeds prima bruikbaar. Zou het niet aanraden als scherm om met meerdere mensen achter te zitten, maar dat maakt het scherm nog niet meteen onbruikbaar.

De vraag is dus in welke categorie deze Aspire S7 valt, en om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat het scherm zo slecht is als mijn eerste voorbeeld (welke, itt. het tweede voorbeeld, alleen vanuit één specifieke positie een optimaal beeld geeft).


Vind het voor de rest trouwens een mooi vormgegeven ultrabook, en de specs lijken me ook prima om mee te leven.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 23 juli 2024 22:51]

Ziet eruit als een goede ultrabook, jammer van de batterijduur alleen, en voor de prijs zou ik ook eerder een Vaio Pro halen, die toch wel lichter is en een betere accuduur heeft.
Dit is wel een review waar ik echt op zat te wachten.
De originele S7 heeft me heel veel plezier gebracht. En idd: alle tekortkomingen herken ik.

Toch is het een dijk van een apparaat! En met de nieuwe s7 lijkt dat weer zo te zijn.

Als je kijkt naar de prijs kwaliteit, vind ik deze keuze toch echt niet slecht. Ik weet namelijk wat de kwaliteit/snelheid is van de eerdere s7 en dat is echt fenomenaal!
Eigenlijk valt alleen de accuduur dus nog tegen (en dat is relatief) en de kijkhoeken.

De VAIO pro heeft ook last van een slecht scherm. Eigenlijk nog meer dan de ACER. En heeft als nadeel dat het een lagere opslag heeft qua SSD.

Keuzes, keuzes...

Voor de rest lijk het toch echt wel een Ultrabook topper hoor. Ik ga zeker kijken of ik ergens kan spelen met een demomodel.

edit: WTF: iemand met bijna dezelfde username??

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 23 juli 2024 22:51]

Haha, allebei dezelfde username, en ook allebei 5k karma! Ik vind de prijs/kwaliteit eigenlijk helemaal niet zo goed hoor, hij is duurder dan de Vaio Pro, zwaarder en een slechtere batterijduur...
De vaio pro 13 heeft een 1920x1080 resolutie tegen 2560x1440 van de Acer,
de vaio heeft maar 4 GB geheugen tegenover de 8 GB van de Acer
en de vaio maar 128 GB SSD tegen de 256 van de Acer (erg snel met 2x128 in raid 0 !!!)
Dat is toch wel een fors verschil in specs en dus is een hogere prijs voor de acer ook niet zo gek.

En de Acer is ook erg dun vergeleken met de Vaio.
Op de site van Sony kun je de VAIO Pro zelf samenstellen, zodat je ook op 8 GB RAM en 256 GB SSD uitkomt. Je zit dan nog ruim onder de prijs van de nieuwe S7 (dan wel met een 1080p scherm, maar imo is dat ruim voldoende voor 13 inch). Een tijdje terug hadden ze daar nog een mooiere actie bij: gratis upgrade naar 8 GB RAM en 256 GB SSD, maar deze is echter verlopen.
Maar je op de Sony site nog upgraden naar een model met 8 GB werkgeheugen en 256 SSD en dan kom je ook op ongeveer €1600,-.
Ik vindt de accuzuur nog meevallen, de GPU vind ik echter spijtig. Voor 1600 euro had ik toch graag een HD4600 of eventueel zelfs HD5x00 gezien.

Voor de rest lijkt het een top ultrabook. Design is niet mis, afwerking is (zeker voor Acer) niet slecht en bijgeleverde adapter voor ethernet en d-sub is ook leuk om te zien. Zoals aangehaald echter weer spijtig dat men dan niet voor een thunderbolt-poort heeft gekozen, dat meer kan bieden dan de displayport die nu gebruikt wordt. Zo blijf je nu zitten met een 100mbps LAN-poort op de adapter, wiens nut in dit systeem zo goed als nihil is (de wifi in dit systeem is sneller).
En dat is nog de huidige accuduur, Het is maar zeer de vraag hoe goed het lader-circuit is wat ze gebruiken. Een paar jaar geleden heb ik voor 1400 euro een "high-end" Acer gekocht. Binnen 2 jaar was de accu versleten (bij sporadisch, licht gebruik!). Ging van 100% naar 96% in 10 minuten en viel daarna plots uit (5%).
Sporadisch, light gebruik is juist wat je batterij heeft gesloopt in dit geval. :)

Killing voor moderne batterijen:
- Niet gebruiken
- Elke keer volledig leeg laten lopen

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 23 juli 2024 22:51]

En elke keer volledig opladen ook slecht. ;)
Valt mee, want daar hebben ze juist wel beveiligingen voor. Let maar op, op het eind gaat hij veel langzamer laden en pas als hij onder de 95% valt begint hij weer met opladen. M.a.w. de electronica in de batterij zorgt er voor dat zaken als overladen niet mogelijk zijn.
En ook nog warmte. Als je hem altijd aan de lader hebt en je laptop als desktopvervanger gebruikt kun je de accu beter loskoppelen en eens in de zoveel tijd opladen zodat hij niet helemaal leegloopt door zelfontlading. Dan degradeert hij iig minder snel door de warmte geproduceerd door de laptop.
koop dan gewoon een goede elitebook dan heb je echt goede kwalitief laptop waar je jaren (qua bouw) mee kan vooruit gaan.
Mijn 8 jaar oude dell laptop doet het zelfs nog een half uur op de accu, en die ligt de afgelopen jaren 24/7 aan de oplader. Lijkt me dat een accu het toch wel 2 jaar uit moet houden.
Helaas voor Acer hangt er voor mij voorgoed een 'acer=rommel' idee in mijn hoofd rond.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 23 juli 2024 22:51]

Ach HP heeft ook rommel accus... En dat is toch een zogenaamd A merk...
inderdaad, hier ook een Hp accu na1 jaar kapot, nu een B merk accu via een webshop gekocht, die doet het al 4 jaar goed.
Een accu altijd vol geladen is niet al te best voor een lion/lipo accu, maar een jaar of 4 moeten ze wel mee gaan
Hoe de Acer accu's het doen weet ik niet, geen ervaring mee.
Yep ik heb ook een Acer laptop gehad en gezien bij anderen en bij het horen van die naam denk ik ook aan een laptop die je bij de Action of LIDL koopt. Ik heb zelfs Medion van de Aldi hoger staan.

No way dat ik dus ooit 1300 euro ga uitgeven aan een Acer ultrabook terwijl ik ook een Sony Vaio heb voor dat geld.
Anoniem: 493985 @MrDrako16 januari 2014 15:33
Mijn twee jaar oude Dell XPS L502X hangt ook 24/7 aan de spanning, en zakte een jaar terug al in tot 20 minuten accuduur. Onlangs kreeg ik zelfs een neuzelmelding dat de accu aan vervanging toe is. Prutsspul, bah.
Dat kan. Maar je verwacht van een laptop van €1400 toch gewoon dat dit niet zó snel stuk gaat, zeker niet als je het apparaat niet zo intensief gebruikt?
Misschien is intensief gebruik juist beter voor een accu.
Als je een laptop bijna altijd aan de lader gebruikt zal de accu het ook vrij snel begeven bijvoorbeeld.
Sommige laptops, zoals mijn Samsung series 9 ultrabook, hebben daar een beveiliging voor. Mijn batterij wordt namelijk altijd tot maximaal 80% opgeladen, omdat hij heel vaak aan de lader hangt en ik met 80% alsnog meer dan batterij genoeg heb voor mijn gebruik. Softwarematig kan ik instellen dat hij doorlaadt tot 100%, voor als ik weet dat ik hem een keer de hele dag nodig ga hebben en geen stopcontact in de buurt heb.
Wellicht is hier nog wel een vergelijkbaar stukje software voor te vinden?
Hij ziet er zeker nice uit maar als ik dat geld uitgeef zou ik geen acer kopen, Acer heeft in mijn ogen meer het budget en el cheapo gehalte gekregen in de afgelopen jaren ipv kwaliteit.
Die reputatie waar jij over spreekt is die van Acer van pakweg 5-7 jaar geleden.
Die was toen ook al wat achterhaald. Waar acer voor staat is meestal zeer goede hardware in een minder goed afgewerkte behuizing maar tegen een goeie prijs.

Of je nu een acer laat vallen of een asus . . . weinig verschil erna.
Het voelt leuker om een beter afgewerkte laptop te hebben, maar de hardware is wel handig.

Ondanks de minder kwalitatief aanvoelende laptops kregen wij in Staples minder Acer's terug voor reparatie dan bijvoorbeeld HP of Sony. Terwijl we wel meer Acers verkochten.

Dit is ook de introductieprijs. Plus met deze specs vind ik dat je echt nog wel degelijke hardware krijgt en zeer mooi vormgegeven. Zo een opening tussen de touchpad en de behuizing los je gemakkelijk op door het ding terug te brengen tot je 1 hebt die goed zit (bij Apple, de master van kwaliteit moest je ook vaak 5x terug bij laatste modellen).
Acer opereert meestal in de lagere prijsklasses waardoor de kwaliteit ook automatisch een stuk lager ligt. Een Acer laptop van 500 euro zal minder hoogwaardige componenten bevatten dan deze ultrabook van 1700 euro (vaak hebben high-end laptops ook langer fabrieksgarantie). Vandaar dat ik hier ook wel wat meer vertrouwen in heb. ;)
Acer wilt juist high end en heeft Packard Bell wat ook van Acer is als low end merk bestempeld dus die bewering klopt niet meer.
Maar die reputatie raak je als Ader zijnde dus niet zomaar kwijt. Ik heb 4 jaar geleden een Acer gekocht voor €800,- en die gaat mu binnen een half uur leeg met gewoon normaal verbruik en normaal opladen, dat had ik wel beter verwacht,.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 449164 op 23 juli 2024 22:51]

Dat heeft weinig met Acer (niet Ader) te maken maar meer met een 'feature' van laptopaccu's. Elk merk heeft daar last van, of je nou een Acer of een Sony koopt, batterijen verliezen hun kracht na een tijd. Zeker bij thuisgebruik waarbij de laptop vaak aan het stopcontact hangt.
Bij 2,38 springt het beeld wel heel erg duidelijk over naar een nieuw clip. Alles is zo mooi ge-edit alleen dat dat doet een klein beetje afbreuk aan het filmpje.

Blijf het toch een mooie laptop vinden lekker dun snel en redelijk goed gebouwd. Lijkt me makkelijk voor onderwerg. Wel mooi dat extra kabeltje. Toch blijf ik wel bij mijn surface RT. Gewoon persoonlijke kwestie.

[Reactie gewijzigd door GerGio op 23 juli 2024 22:51]

Dat viel mij ook dusdanig op dat ik miste wat er daarna gezegd werd.

Ontopic: het lijkt wel handig zo'n snoer met extra uitgangen, maar het is weer iets extra's om potentieel te vergeten.
Die dunne ultrabooks zien er echt wel heel mooi uit, maar het blijft qua prijs toch wel wringen voor mij.
Anoniem: 449164 @GerGio17 januari 2014 00:05
Ik heb als werk dat ik muziek produceer en met zo'n laptop... Ik ben af en toe in Azië met mn vaders werk mee en bijvoorbeeld in Singapore heb ik voor €600 en Macbook Air en die kan ik dan behoorlijk upgraden.

Sterker nog, voor een vliegticket retour naar Singapore en daar een MacBook kopen betaal je minder dan deze in Nederland kopen.
Mooi apparaat, alleen die integratie van F1-F12 onder de numerieke toetsen schrijft 'm voor mij meteen af. Die heb ik erg veel nodig voor werk, dat wordt één grote ergernis :P

Maar die prijs he... die's best hoog, in die klasse zijn er veel alternatieven te vinden.
Ik stopte met lezen van de review bij die regel. Bij een high budget laptop bezuinigen op een rij toetsen (of zou het echt enkel vanuit estetisch oogpunt zijn? Het blijft Acer dus ik denk van niet)
Dit werkt frustrerend, F2 in office, F5 en F12 in de browser. En hoe is pgdn en up en printscreen geregeld...?

Verder wat hierboven al meermalig genoemd wordt:

1. Acer gaat tov. ander merken veel sneller stuk (ik spreek uit ervaring vanuit de support in computerdetailhandel!)
2. De service is matig maar wat erger is: Als er een issue is waar meerdere gebruikers/hardware items last van hebben blijft Acer tot het laatst mogelijke moment glashard volhouden dat het geen productiefout, bug of known issue is.

Nee voor mij geen Acer meer; hoewel ze over het algemeen erg goed geprijsd zijn!
Zou je dan in de software niet in kunnen stellen? Bij mijn oude Dell kon je kiezen of je default de F toetsen wilde of de functie toetsen (ipv de FN knop daarvoor nodig te hebben). Als ze altijd default de functie toetsen (volume enzo) zijn ipv de F toetsen zou de laptop voor mij ook meteen afvallen, maar ik kan het bijna niet voorstellen
Laat ons eerlijk zijn, 90% van de mensen gebruikt die F-toetsen nooit. Net zoals de scroll lock, pause/break en insert toetsen. Best begrijpbare beslissing dus.
Dat kan zijn, maar daarmee valt 'ie wel meteen voor het meeste zakelijke gebruik af. Maar goed, daar zal men over nagedacht hebben en kennelijk is dat dan ook niet de doelgroep.

@Dannisi: dat is ook niet echt een oplossing... hooguit dat je dan 'm zo in kunt stellen dat 'ie voor de meeste gevallen goed gaat werken. Maar ja, dan gebruik ik nog meer getallen van F-toetsen. Dus in hoeverre dat echt iets aan de situatie veranderd...
Ik snap de markt voor dit soort laptops eigenlijk niet zo. Voor evenveel geld kan je toch een mobile workstation van HP/Dell/Lenovo kopen, met veel betere specs. Of is gewicht echt zo'n issue voor veel mensen, want dat is volgens mij het enige waarop deze ultrabooks zich onderscheiden? Want gewicht lijkt me niet echt een argument, je neemt zo'n ding altijd in rugzak of schoudertas mee, dan maakt die kilo meer of minder echt niets uit. Tenzij je 4 uur per dag loopt, maar dan heb je weer geen laptop nodig ;)
Tja, niet iedereen sleept graag met een zwaar en dik notebook rond. Voor werk heb ik een HP Probook van 2,5 kilo + een grote adapter. De adapter past niet eens in mn (toch niet kleine) tas. Wat dat betreft neem ik liever mn MacBook van 2 kg mee. Die past makkelijk in mn tas incl adapter. Vaak neem ik de adapter niet eens mee omdat hij het toch wel een werkdag uithoud. Met MacBook Air's is dat helemaal geen punt want die gaan ruim een dag mee en het ding weegt zelf iets meer dan een kilo. Ik begrijp juist nooit waarom mensen met die bakbeesten van laptops rondzeulen ipv een Ultrabook of MacBook Air.
Dan liever de Ativ Book 9 serie van Samsungf met hogere resolutie en betere hardware voor dezelfde prijs.
ooh hij is zo ontzettend mooi! elke laptop mist wel iets maar ik vind accuduur wel belangrijk... lastig! wat ik mis in de review is of het toetsenbord nog licht geef. dit was bij de vorige S7 wel het geval meen ik me te herinneren.
In deze prijsklasse levert Acer gewoon een normaal product af, geen verrassingen geen grote teleurstellingen. Als Acer weer meer mee wil gaan tellen in de laptop markt, moeten ze terug naar oude principes. In verhouding iets meer specs bieden dan de concurrent maar dan net een tikkeltje goedkoper. 20/30 euro is voor de koper meestal al voldoende. Ik praat dan wel over de prijsklasse 450 / 750

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.