Specificaties 13,3" (2560x1440), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire S7 392-74508G25twss Review

PWM 15 september 2013, 4.907 views

Acer Aspire S7 392-74508G25twss

Pluspunten

• Zeer dun en licht
  • Mooie hoogwaardige afwerking
  • Fluisterstil
  • Accu kan werkdag mee
  • Touchscreen werkt vlekkeloos
  • Zeer snelle processor en SSD's
  • Start binnen 6 seconden op
  • USB, HDMI, SD kaartlezer in de dunne behuizing
  • Gezien de specs een te rechtvaardigen prijs

Minpunten

• Slechte kijkhoek
  • Veel scaling problemen door hoge resolutie
  • Zeer slecht toetsenbord

Er staan op Tweakers vele prachtige uitgebreide user reviews, deze gaat daar niet onder vallen. Ik wilde even de hoogte en dieptepunten aanstippen, zodat de mensen die ge´nteresseerd zijn in in deze laptop een wat extra informatie hebben. Ben je nieuwsgierig naar een bepaald onderdeel, of wil je een benchmark van onderdeel a met programma b, laat het me weten, dan zet ik dat erbij.

Een korte samenvatting van deze mooie Ultrabook:

De laptop komt in stevige doos en word geleverd inclusief mooie hoes. Hoewel de laptop prachtig is vormgegeven, zit er een afgrijselijk lelijke adapter bij. Totaal niet relevant eigenlijk, maar het viel wel direct op.

De laptop zelf is natuurlijk een kunststukje. In de flinterdunne behuizing van 1312 gram, zit een Haswell Core i7 4500u, 8GB Ram, 2x 128GB SSD in Raid 0 en een 2560x1440 touchscreen. Specs om je vingers bij af te likken die het prijskaartje va Ą1599,- wel rechtvaardigen.

Ik heb de laptop direct van Windows 8.1 voorzien, dus ken de standaard installatie niet. Helaas herkend Windows weinig drivers standaard, een bezoekje naar de Acer site is dus nodig. Daar staan alle drivers, maar van bijvoorbeeld het touchscreen en trackpad staan er verschillende van verschillende leveranciers, zonder duiding welke je moet hebben voor jouw specifieke model.

De Acer is snel, heel snel. De SSD's in Raid 0 verwerken de data alsof het niets is, en processor afhankelijke taken worden in raptempo verwerkt. Het touchscreen werkt vlekkeloos. Ondanks de dunne behuizing zit er een grote HDMI poort, 2 USB 3.0 poorten en SD kaartreader in de behuizing.

De accu houdt het zo'n 7-8 uur vol. Wat verder opvalt is dat hij fluisterstil is. Onder volle belasting is hij nog steeds erg stil en warm word hij niet. Ik heb gelezen dat hij bij games we warm wil worden, maar mij is het nog niet gelukt.

Alles koek en ei? Helaas.

Er zijn 2 grote minpunten aan deze laptop, die zeker in de overweging meengenomen moeten worden.

Het toetsenbord is zeer matig. In deze nieuwe S7 hebben de hem wel verbeterd, maar het blijft behelpen helaas. Op zich typed hij wel fijn, maar hij mist aanslagen af en toe, iets wat het typen van lange stukken vermoeiend maakt. Je moet echt geconcentreerd typen, anders mis je om het woord wel een letter. Vervelend op zijn minst.

Het 2de nadeel is het scherm, en wel op 2 punten. Ten eerste is de kijkhoek zeer slecht. Dit is voor mij overigens een plusplunt omdat ik vaak ik een vliegtuig werk, en mijn buurman dus niets kan zien. Even met de familie foto's kijken is er echter niet bij, vanuit een beetje schuine hoek klopt geen kleur meer.

Het echte probleem is echter de resolutie. 2560x1440 klinkt hartstikke mooi. De letters op het scherm zijn dan ook echt scherp, alsof je van papier leest. Foto's spatten van het scherm af. Echter, de scaling van de applicaties is slecht, ook onder Windows 8.1. Kan het scherm niets aan doen natuurlijk, maar het blijft een probleem. Sommige programma's kunnen hun informatie niet kwijt, terwijl bij andere de letters te klein zijn om te lezen. Pas je de scaling aan van 200% naar 150% (of vv), dan passen je apps weer, maar staan er koeienletters op je beeld. Niet 1 instelling klopt helemaal. Dit is nog los van de artifacts die je overal krijgt door de scaling. Als deze Acer straks, net als in de US, ook met 1080p scherm word geleverd, zou ik die zeker aanraden.

UPDATE: 17-09

Ik heb een ster afgehaald van de ergonomie. Het toetsenbord is gewoon slecht merk ik nu na een week. Ik dacht eerst nog aan wennen, maar dat is het niet. Hij mist gewoon zelf ook af en toe aanslagen die ik zeker wel indruk, eigenlijk onvergefelijk voor een laptop in deze klasse. Daarmee komt de algemene beoordeling ook een punt lager uit.

Ook een voorbeeld van de artifacts:

Hieronder nog een leuk scaling voorbeeld. Links zie je Internet Explorer (ook getest in Firefox) met een Tweakers pagina. Rechts zie de je tekst van die pagina in mijn mail:

Zoals je ziet, ondanks dat beide apps op 100% draaien, is er nogal verschil in grootte. Nu, dat kan je natuurlijk aanpassen. Echter, dat moet je aanpassen voor alle applicaties die je draait. Maar, ook binnen applicaties zelf kom je het tegen. Dan is tekst bijvoorbeeld klein, maar een foto erg groot, of vv. Nadeel is ook dat je bij elke programma update weer aanpassingen moet maken.

Is het onoverkomenlijk? Nee. Maar het schalen van applicaties kost mij elke dag minstens 20 minute.

Heb jij ook een Acer Aspire S7 392-74508G25twss?

Bedankt voor je review!

Ik was eigenlijk van plan om deze laptop te kopen, dus ik vond het jammer om te lezen van de problemen met de resolutie (scaling en artifacts). Ik had al veel reviews gelezen en daar was ik ook al een hoop kritiek op het toetsenbord tegen gekomen, maar dat die resolutie kort gezegd in de praktijk eigenlijk niet goed werkt is echt een afknapper.

Het grappige is dat wanneer je reviews leest van buiten Europa dat ze allemaal balen dat ze het met 1920x1080 moeten doen terwijl we in Europa de 2560x1440 hebben. Maar jij zegt eigenlijk dat je beter de gewone full hd resolutie kan hebben.

Weet je zeker dat dit niet met jouw Windows release te maken heeft? (beta versie of anderszins niet de release die eraan komt in oktober) Ik neem aan dat je weet waar je het over hebt, maar voor mij is dit wel een reden om de laptop niet te kopen dus het is belangrijk om het even te controleren denk ik.

Misschien een driverprobleem aangezien je het had over verschillende drivers voor het touchscreen en je weet niet welke je moet hebben?

Verder vind ik het wel apart om te lezen van de kijkhoek. De goede kijkhoek (vanwege het ips scherm) wordt juist vaak als pluspunt genoemd, dus dat is wel grappig. Maar ik zou het inderdaad ook niet erg vinden als mensen het van de zijkant minder goed kunnen zien.

Zou je misschien nog meer voorbeelden kunnen plaatsen van de zaken waar je het over hebt, zoals de te grote letters, of juist de te kleine letters? Kortom screenshots van verschillende apps die niet goed werken met de resolutie. Ik zou het erg op prijs stellen om er meer van te horen en te zien.

Alvast hartelijk dank.

[Reactie gewijzigd door guy25nl op 17 september 2013 14:53]

Ik draai Windows 8.1 RTM met alle drivers zonder problemen geinstalleerd. Uitsluiten kan ik het niet, maar het lijkt me geen Beta probleem.

Ik heb ook een foto bijgevoegd. Ik zal wat andere voorbeelden maken, maar moet even kijken aangezien het vaak persoolijke data betreft op het scherm.
Ik begrijp het, bedankt voor de moeite en voor de toevoegingen!
Hij heeft geen (gigabit) ethernet-poort?
Nope. Daar is hij ook echt te dun voor.
dank je voor het antwoord. Wordt er een usb->ethernet-converter meegeleverd?

[Reactie gewijzigd door woekele op 19 september 2013 08:14]

Ja, dat had ik er wel even bij kunnen vermelden. Acer levert een blokje mee op een proprietary interface. Daarop zit nog een USB, VGA en Ethernet.
Ik ben toch echt wel benieuwd hoe dat nou gaat verlopen met die resolutie. Ik bedoel steeds meer laptops gaan over naar een dergelijke resolutie toch? Waarom zie je dan bijvoorbeeld bij tweakers nogsteeds van die artifacts? :o Iemand die daar meer over weet?

Ik zou deze laptop over een aantal weken gewoon nodig hebben. Maar met artifacts en een slechte kijkhoek hoef ik hem niet.

Het mooie is wel weer die accu die het gewoon in laptoptermen lang volhoud.
Even een update van mijn kant.
Ik heb namelijk inmiddels (na twijfelen en sparen) toch deze ultrabook gekocht en ik ben echt heel erg tevreden.
Ik had me door de verschillende reviews op het ergste voorbereid wat betreft het toetstenbord. Ik had gelezen over niet werkende toetsen, een enter toets die blijft hangen en een algeheel slecht typend toetsenbord. Maar dit alles is bij mij absoluut niet het geval. Ik typ blind en redelijk snel met tien vingers, maar ik vind het toetsenbord absoluut fantastisch typen. Hij typt echt snel, lekker en gemakkelijk bij mij. Ik heb nooit toetsen die het niet doen en ook geen toetsen die blijven hangen als je ze aan de rand indrukt zoals je bijvoorbeeld bij de enter toets zou kunnen doen met je pink.
Ik typ ook de hele dag veel voor mijn werk en tot nu toe ben ik meer dan tevreden!
Verder heb ik zelf absoluut geen problemen met de scaling zoals in deze review staat. Ik heb ook gewoon de Europese versie met de hoge resolutie en het bevalt me prima. Nooit iets geks gezien of iets raars gehad. Ik heb gewoon de Acer branded versie van Windows gelaten voor wat het was, maar wel de update naar 8.1 ge´nstalleerd. Daarna classic shell ge´nstalleerd omdat ik gewoon een normaal start menu wil hebben in de desktop modus.
Zowel in desktop als in de tegelversie wordt alles mooi weergegeven. Kortom: ik ben dus erg blij met deze laptop!
Als je op zoek bent naar een ultrabook met volgende aspecten, dan kan ik deze ultrabook echt aanraden.
Mooi design
Snel
Dun, plat en licht
Hoge resolutie
Touch screen
Lange batterijduur
Ik denk ook over een aanschaf van deze laptop maar voor mij vanwege vaak mee kijken zijn kijkhoeken wel belangrijk, ook voor eigen gemak dat ik niet het display elke keer moet verstelleb als ik er op een andere hoek naar kijk ervaar jij dezelfde problemen?
Wij hebben dit ultrabook zojuist besteld na het lezen van vele reviews, ook en vooral uit de US. De review van PWM steekt schril af tegen de rest. Zelfs tegen die van guy25nl die in eerste instantie nog wel door PWM aan het twijfelen is gebracht. Ik begrijp een aantal zaken uit de review van PWM niet. Misschien kan hij deze nog even toelichten:
1. Kijkhoek: ik heb ervaring met IPS-schermen en deze staan juist bekend om hun hele goed kijkhoek. Waarom valt deze volgens PWM zo tegen. Kan daar ook nergens bevestiging van vinden.
2. Toetsenbord: In reactie van guy25nl wordt juist positief geschreven over het toetsenbord na de update van S7-391 naar S7-392. Dit lees ik ook in andere reviews. Het slechte beeld dat door PWM wordt geschetst herken ik nergens.
3, De problemen met de resolutie. Vreemd. Heel vreemd. Ook deze kom ik in andere reviews nergens tegen. Misschien kan PWM nu na enige tijd aangeven of hij deze problemen nog steeds ervaart. Mogelijk is het inmiddels opgelost en dan zou een dergelijk review mensen onterecht kunnen afschrikken van het kopen van een ulltrabook dat ze graag willen hebben.

Gelet op het feit dat je zo tevreden bent, goed dat je de Acer toch gekocht hebt. En dank voor je review. In combinatie met andere, buitenlandse, reviews heeft dit ons over de streep gehaald. De komende weken de Acer eens flink naast mijn MacBook Air houden.
Ik wil graag reageren, maar zeg er meteen bij dat de laptop inmiddels niet meer in bezit is. Hij was gewoon onwerkbaar, en is doorgeschoven naar iemand anders in het bedrijf met mindere wensen.

1. De kijkhoek is gewoon bedroevend. Kan er niets anders van maken. Er hebben veel collega's naar het scherm gekeken, maar na 70-90 graden is het gewoon afgelopen. Ik weet wat een IPS scherm is, en ik ken de verschillen, maar na 90 graden zie je gewoon een paars scherm.

2. Het toetsenbord mist grofweg 10% van zijn aanslagen. Dat betekent dat je elke 2 woorden op de backspace moet drukken. Dat is niet mijn klacht, maar van iedereen die het ding binnen het bedrijf heeft aangeraakt.

3. Problemen zijn zoals beschreven in de review. Wat updates hebben iets veranderd, maar niet veel.

Misschien zijn nieuwere modellen beter, ik hoop het. De S7-392 die ik had bevatten gewoon genoemde problemen. Ook degene die nu de laptop heeft (en weinig eisen heeft) geeft dat aan.