Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

FairPhone: 'eerlijkere' telefoon van Nederlandse bodem

08-06-2013 • 15:00

129

Multipage-opmaak

Inleiding: de grens van 5000

Inleiding: de grens van 5000

Het is moeilijk voorstelbaar, maar volgens de makers is de telefoon die voor me op tafel ligt het begin van een kleine revolutie in de telefoonmarkt. Het is een vrij anoniem model, waarvan er in China vele zijn. Hij is van zwart plastic, met een zware, metalen accuklep. Hij is klein noch groot, dun noch dik en valt eigenlijk nauwelijks op, maar, zo gaat het cliché, ware schoonheid zit van binnen en dat moet bij deze telefoon ook zo zijn. Het is namelijk volgens de makers de ‘eerlijkste’ smartphone ter wereld.

Die makers komen nu eens niet uit Silicon Valley en zijn ook geen ambitieuze Zuid-Koreanen die de wereld willen veroveren. De makers van deze FairPhone zitten op de vijfde en zesde verdieping van Pakhuis de Zwijger, niet ver van het Centraal Station in Amsterdam. Pakhuis de Zwijger huisvest diverse organisaties en biedt daarnaast ruimtes voor bijeenkomsten. Ironisch genoeg prees Samsung, de grootste maker van telefoons, tijdens de Nederlandse presentatie van zijn Galaxy Note II deze plek aan als ‘broeinest van creativiteit’. De Nederlandse Samsung-medewerkers zullen niet geweten hebben dat een paar verdiepingen hoger een telefoon werd ontwikkeld, bedoeld om mensen bewust te maken van het probleem van de fabricage van telefoons als de Note II.

Wat is eigenlijk het probleem met de fabricage van telefoons? Er zijn veel problemen, zegt initiatiefnemer Bas van Abel, een man van ogenschijnlijk een jaar of vijfendertig, met een bos krullen. “Neem nu de grondstoffen voor telefoons, zoals cobalt en tin. Een van de plekken waar je tin vandaan kunt halen is Congo, maar bij veel mijnen staan bij de ingang militairen die een deel van de opbrengst van de tinmijn opeisen. Dat geld gebruiken ze om wapens te kopen voor hun strijd.”

Er gaat meer fout, bijvoorbeeld met het in elkaar zetten van de telefoon, veelal in Chinese fabrieken. “Sinds een paar jaar is er meer aandacht voor problemen zoals die bij Foxconn in China. Dat was een van de redenen voor ons om hiermee aan de slag te gaan.”

De laatste plaats waar het fout gaat, is hier, bij kopers van telefoons. “Veel mensen kopen sneller dan nodig een nieuwe telefoon, omdat bijvoorbeeld de accu stuk is of de software niet langer up-to-date. Dat is zonde, wij willen de levensduur van telefoons verlengen, zodat er minder telefoons gemaakt hoeven te worden.”

FairPhone is klein; het wil dit jaar 20.000 telefoons verkopen, een druppel op de gloeiende plaat, want er worden elk jaar meer dan een miljard telefoons gemaakt. De eerste stap is in elk geval gezet; FairPhone wilde voor half juni 5000 betalende klanten om de productie te laten starten. “Dat is ruim gelukt”, aldus Van Abel. “Dat vind ik heel bijzonder en toont voor mij aan dat veel mensen toe zijn aan een eerlijkere telefoon.”

Tweakers sprak uitgebreid met Van Abel over de telefoon, de doelen van FairPhone en wat er nog moet gebeuren. En uiteraard speelden we met een prototype van het toestel.

Ontwerp en hardware: zelf moederbord vervangen

De FairPhone is geen origineel ontwerp; het is in feite een HonPhone V9, een toestel dat in het najaar van 2012 in China uitkwam voor omgerekend ongeveer 250 euro. FairPhone heeft hem naar eigen zeggen uitgezocht in een 'catalogus' om zich de moeite van het zelf ontwerpen te besparen. De telefoon is gemaakt van glimmend zwart kunststof met een metalen accuklep. De micro-usb-aansluiting zit aan de bovenkant.

HonPhone v9

HonPhone V9

De FairPhone is weliswaar gebaseerd op dit model en veel van het ontwerp zal overeenkomen, maar er zijn zeker ook verschillen. De gebruikte grondstoffen moeten uiteraard 'eerlijker' zijn en zullen dus anders zijn, maar ook bijvoorbeeld de accuklep zal worden aangepast en de soc is anders.

Daarnaast vervangt FairPhone veel andere onderdelen: het touchscreen wordt vervangen, FairPhone voegt een kompas en gyroscoop toe en het geheugen is uitgebreid: het werkgeheugen gaat van 512MB naar 1GB en het opslaggeheugen van 4GB naar 16GB.

De telefoon meet 123x64x9,8mm, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Galaxy S II, maar dan iets dikker. Hij is ook zwaar voor zijn grootte. Er was geen weegschaal voorhanden, maar een voorzichtige schatting is dat hij rond de 160 of 170 gram weegt. De bedoeling is dat de uiteindelijke versie lichter wordt, rond de 140 gram. Diverse onderdelen worden nog vervangen, waaronder de zware, metalen accuklep. De accu heeft een capaciteit van 2000mAh.

FairPhone

Onder de motorkap zit een MediaTek MTK6589-soc. Die voorziet onder meer in een quadcore-cpu, gpu en baseband, met ondersteuning voor 2g, 3g, wifi, bluetooth en de mogelijkheid voor het gebruik van twee simkaarten. Dat doet FairPhone ook; in de telefoon kunnen twee reguliere simkaarten. De soc heeft vier Cortex A7-processorkernen op 1,2GHz en wordt gemaakt met een 28nm-procedé. Het is geen snelheidsmonster; je moet hem schatten tussen de midrange- en high-end toestellen van vorig jaar, zoals de Samsung Galaxy S III Mini met zijn ST-Ericsson Novathor. De gpu is een PowerVR SGX544 van Imagination, vermoedelijk in een singlecore-configuratie. De quadcore-versie van deze gpu zit in de iPad 4 en is dus prima up to date.

Het scherm is een ips-lcd met een diagonaal van 4,3” en een resolutie van 960x540 pixels. De lcd geeft kleuren redelijk weer, maar was op het oog flets en de maximale helderheid leek bovendien niet al te hoog te liggen. In felle lichtomstandigheden kun je dus moeite hebben om het scherm af te lezen.

FairPhone

Het meest bijzondere is echter dat alle onderdelen te koop zullen worden aangeboden via de website van FairPhone. Niet alleen zaken als accuklepjes en accu’s, maar ook de cameramodule, moederborden en andere onderdelen kunnen op die manier worden vervangen. Handleidingen moeten maken dat gebruikers de onderdelen zelf kunnen vervangen. Op termijn kan er ook hulp van andere gebruikers komen om minder ervaren gebruikers te helpen. Al voordat er sprake was van de FairPhone sprak Van Abel openlijk over het principe ‘If you can’t open it, you don’t own it’. Deze telefoon brengt dat in de praktijk. De telefoon kan geopend worden met een tamelijk gewone schroevendraaier; de schroeven zijn kleine kruiskoppen.

De telefoon is geen wonder van schoonheid: hij is vrij onopvallend en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Hij is echter niet al te groot, wat voor veel mensen een voordeel zal zijn.

Update, maandag: Naar aanleiding van een lijst van FairPhone verduidelijkt op welke punten de FairPhone verschilt van de HonPhone V9.

MediaTek-chip op pcb

Software: alles moet open

Voor de software hanteert FairPhone hetzelfde principe als voor de hardware: 'If you can’t open it, you don’t own it'. En dus is de telefoon standaard te rooten en te voorzien van custom roms. FairPhone gebruikt bij de release dit najaar Android 4.2 met enkele eigen features. Welke dat zijn is nog niet duidelijk; het prototype gebruikte de skin van de HonPhone v9, een lichte skin, die vooral icoontjes aanpast en wat instellingen erbij plaatst.

FairPhone

FairPhone bereidt zich voor op jarenlange updates, maar vooral met hulp van de community. Die zou firmware moeten maken voor de telefoon met nieuwe Android-versies, al zal dat vanuit het bedrijf gestimuleerd worden. Omdat verouderde software een reden is om een telefoon vroegtijdig te vervangen, is dat van groot belang.

Om de custom rom-community van alle benodigde informatie te voorzien, wil FairPhone dat alle leveranciers de code van bijvoorbeeld drivers opensource maken. Daarbij gaat het vooral om informatie rondom de camera en veel zaken die met de MediaTek-soc te maken hebben, zoals wifi en code om het stroomverbruik binnen de perken te houden. De onderhandelingen lopen nog, maar het kan een probleem vormen. Bedrijven zijn niet happig om code weg te geven, omdat concurrenten dan kunnen meegluren. Of het lukt, is dus de vraag. Daarnaast gaat die code ook naar Mozilla en Canonical: FairPhone hoopt dat zij ports maken van Firefox OS en Ubuntu voor de telefoon. Firefox OS en Ubuntu ondersteunen vooralsnog geen dualsim, maar desondanks wil FairPhone dat gebruikers de keuze hebben uit diverse besturingssystemen.

De FairPhone met de software uit de fabriek is niet overdreven snel of traag. Het openen van en wisselen tussen applicaties gaat redelijk vlot, zoals van een midrange-smartphone anno 2013 mag worden verwacht.

Ubuntu Mobile

Firefox OS

Hoe eerlijk is eerlijk?

Laat de naam je niet misleiden; de FairPhone is geen 'fair trade'-telefoon, zo geeft initiatiefnemer Van Abel grif toe. FairPhone heeft als doel de productie van telefoons eerlijker en duurzamer te laten verlopen en de eerste telefoon is een stap in de richting van dat doel. Er zijn al diverse elementen aan de FairPhone die wel 'fair' zijn. Het tin komt bijvoorbeeld uit een conflictvrije mijn in Congo. Bovendien draait het om transparantie; het bedrijf heeft een eerste lijst van leveranciers en toeleveranciers online gezet. Daardoor kan iedereen opzoeken waar de onderdelen van de telefoon vandaan komen.

Hoewel de FairPhone naar eigen zeggen dus 'eerlijker' is, is hij nog lang niet zo eerlijk als zou kunnen. Neem nu het metaal tantalium. Dat is weliswaar conflictvrij, maar niet kinderarbeidvrij. Nog altijd moeten kinderen, waarvan sommige naar verluidt slechts zeven jaar jong zijn, elke dag de mijn in om tantalium te delven, ook in de mijn waar FairPhone zijn tantalium vandaan haalt.

Dat had voorkomen kunnen worden door het tantalium uit Australië te importeren, maar Van Abel ziet daarin geen oplossing. "Mensen die nu in elk geval werk hebben in de mijn, verliezen hun baan als het op die manier gaat. Bovendien hopen wij, dankzij het afnemen van tantalium in Congo, daar ook te kunnen helpen de arbeidsomstandigheden te verbeteren en kinderarbeid tegen te gaan." Hoewel dat te prijzen is, is het de vraag in hoeverre potentiële kopers het streven steunen. "Ik kreeg al een telefoontje uit het buitenland van iemand die vond dat wij de naam fair misbruiken, omdat onze telefoon vooralsnog niet fair is."

Voor een volgende versie van de telefoon wil FairPhone dan ook veel meer elementen 'eerlijker' maken. Zo streeft het ernaar als eerste electronicaproducent 'fairtrade'-goud toe te passen in producten. Ook moeten meer onderdelen recyclebaar zijn. Daarnaast wil FairPhone dan een eigen ontwerp met allemaal zelfgekozen materialen gebruiken. Nu is een bestaand ontwerp gebruikt en aangepast, maar een eigen ontwerp maakt meer eigen invloed mogelijk. Dat moet gebeuren met de opbrengst uit de verkoop van de telefoon en eventueel geld van investeerders.

Van Abel benadrukt dat het essentieel is dat FairPhone niet wordt opgeslokt door een grote fabrikant of provider. Zij mogen niet of niet te veel investeren in FairPhone en Van Abel zou een samenwerking met bijvoorbeeld Samsung voor een 'Galaxy Fair' resoluut afwijzen. "Dat ondermijnt ons doel. Voor ons is onafhankelijkheid het belangrijkste." Samsung zou daar bovendien geen interesse in hebben, vermoedt Van Abel. "Als ze een of twee modellen eerlijker zouden maken, wat zegt dat dan over de rest van hun telefoons?"

FairPhone zou alleen interesse hebben in samenwerking als grote fabrikanten de koppen bij elkaar steken. "Als Samsung, Apple, Nokia, Sony en dat soort grote merken bij elkaar gaan zitten en gezamenlijk de problemen willen aanpakken, dan doen wij wel graag mee, maar dat zie ik niet gebeuren."

Waar staat de industrie eigenlijk op gebied van eerlijke en duurzame productie van telefoons volgens Van Abel? "Er zijn wel initiatieven, maar die zijn verspreid. Nokia gebruikt bijvoorbeeld ook tin en tantalium uit conflictvrije mijnen, maar kan niet vertellen in welke telefoons die zitten. Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven zijn verplicht om hun uiterste best te doen geen grondstoffen uit conflictgebieden te gebruiken, maar er is geen gestructureerde aanpak." Van Abel stelt vast dat er wel aandacht voor is gekomen. "Zo gaat Motorola telefoons in de Verenigde Staten in elkaar zetten. Dat klinkt natuurlijk goed, maar daar zit ook een deel marketing bij. De onderdelen komen nog altijd uit Azië en aan de keten verandert het dus zo goed als niets."

Kind aan het werk in de tinmijn in Congo.

Kind aan het werk in een tinmijn in de open lucht in Congo. Foto: Grassroots Reconciliation Group / Sasha Lezhnev

Tot slot: de prijs van eerlijkheid

De FairPhone maakt vooralsnog weinig indruk met zijn hardware, uiterlijk, features en scherm. Met een prijs van 325 euro is deze telefoon duur, maar niet overdreven duur voor wat hij biedt. Een vergelijkbare Chinese telefoon kun je vermoedelijk vinden voor 100 euro minder - al moet je bij de FairPhone ook betalen voor Europese certificeringen zoals CE, milieuheffingen, btw en bijvoorbeeld de thuiskopieheffing.

Voor die eerlijkheid betaal je echter wel degelijk duidelijk een meerprijs. Deze telefoon is ook niet bedoeld voor power users of mensen die het beste koopje willen scoren; de FairPhone heeft een ander publiek. Mensen kopen hem vanwege het ‘eerlijkere’ productieproces en misschien ook als protest tegen een industrie die daar niet zo veel aandacht voor heeft als volgens hen zou moeten.

De FairPhone zelf is ook nog niet zo eerlijk als zou moeten. Er komen nog altijd kinderhandjes aan te pas om de grondstoffen te delven, maar de beer is los. Zowel in mainstreammedia als in uitgaven die op technologie zijn gericht, is er aandacht voor dit issue. Daarmee is in elk geval al een doel bereikt. We hopen dat de ideeën achter de FairPhone snel navolging krijgen van de grote fabrikanten die écht een verschil kunnen maken. Dat wil zeggen: streven naar betere werkomstandigheden en conflictvrije grondstoffen, maar ook moederborden en cameramodules aanbieden om de telefoon te repareren. Dat zou een grote winst betekenen, zowel voor degenen die de telefoons maken als voor ons, de gebruikers van die toestellen.

FairPhone

Reacties (129)

129
127
92
19
0
19
Wijzig sortering
De grote winst gaat komen als er fabrikanten zeggen: dat kunnen wij ook, maar beter.
En ja, ik heb een iPhone, omdat ik daar erg tevreden over ben. Als ik in de winkel serieus kan kiezen tussen een iPhone met en zonder kinderarbeid, koop ik echt de duurdere die fair is gemaakt.
Gelukkig zijn er nog wel meer gekken zoals ik :)
Ik denk dat het er aan ligt, hoeveel extra het kost... Een paar euro, ok, maar 50 of 100 wordt het een ander verhaal denk ik zo....
Ja, ik denk inderdaad dat er meer gekken zijn die dan de fair iPhone zouden kopen. Maar helaas heb ik zelf een ruime achterdocht ontwikkeld ten op zichte van de zgn eco producten bij de albertheijn bijv. Er wordt geclaimd dat de producten beter zijn, maar onder de streep valt dat beter reuze tegen maar durven ze wel de hoofd prijs te vragen. Ik zie het als gewoon incasseren op het geweten van mensen, groen is booming business.. Dé reden om voor producten de hoofdprijs te vragen zonder echt groen te zijn.

De fairphone doet het wel iets anders. Ze zijn transparant en dat maakt ze voor mij een stuk geloofwaardiger.
"Hij is helemaal niet fair!"
Fair is betrekkelijk, dat wordt ook vermeld in het interview en op de site. Ze maken een begin, nergens claimen ze dat ze volledig fair zijn. Daar zijn ze open over, dat kan je over een heleboel elektronica jongens niet zeggen. De toekomst zal uitwijzen of het een goede gok was of niet. Ze proberen het ten minste.

"Voor dat bedrag krijg ik een veel betere andere chinese telefoon"
True, maar je bent dan ook niet de doelgroep.

"Fairtrade is alleen maar een marketing term"
Maybe, maar er is wel een markt voor, anders zouden ze hun target niet halen. Een substantieel van de Tweakers heeft hier ook een Apple/Samung/Alienware (vul random naam in) omdat dat merk hen aanspreekt. Dit is voor mensen die bezig zijn met fairtrade e.d. en op deze ook een keuze hebben.
Of het daadwerkelijk echt allemaal zo fairtrade is, is niet eens zo belangrijk. De mensen die hem hebben besteld vinden wel dat het meer dan een marketing term is. Zij hebben nu in ieder geval een keuze.

Wees eerlijk: ga je echt anders denken als je belt met een iPhone, of spreekt de filosofie je gewoon aan?

"Het is maar een druppel op een gloeiende plaat"
Dat is net zo'n stupide opmerking als "640K is enough for everyone". Je kan zo'n fairtrade hippie zijn die deze telefoon moèt hebben of een zwaar cynisch iemand die fairtrade onzin vindt, maar in beide gevallen kan je het er alleen maar over eens zijn dat langetermijn denken noodzakelijk is, willen we onze technolifestyle blijven handhaven in de toekomst. En updaten van een rom door de fabrikant (in dit geval fairphone) is daar al een heel klein voorbeeld van.
Dat is al een stuk beter dan Apple die gewoon bepaalde modellen niet update zodat je geen whatsapp meer kan gebruiken, of HTC die toch maar niet met een update komt voor de Desire omdat ze hun 'sense' interface er niet meer op kwijt kunnen.

Daarbij moet je het IMHO meer zien als een pilot, iets waar de grote jongens hun vingers niet aan willen/durven branden of gewoonweg schijt aan hebben vanwege de winstmaximalisatie voor hun aandeelhouders. Voor hetzelfde geld worden de grote jongens hierdoor "geinspireerd" (bij elkaar jatten is common in de ICT wereld, zoals iedereen) en gaan zij ook dingen aanpassen zonder dat daar verschrikkelijke headlines voor nodig zijn.

"Wat maken die paar onderdelen op één telefoon nou uit"
Je moet ergens beginnen en zeker in dit geval is iets beter dan niets. Besides: als er ergens een sector is waarbij een speler uit het niets opkomt en de competitie wegvaagt, is het deze sector wel. Nergens gaan dingen zo hard als in deze sector, dus wat misschien nu een paar onderdelen zijn, is over een paar jaar het grootste deel van de telefoon (ervan uitgaande dat het een goede telefoon is).

Het gros van de technologie die op deze site wordt besproken is ooit begonnen als iets dat men deed "omdat het kan" en zou er nooit zijn geweest als men alleen maar bezig was met "wat heb je daar nou weer aan, het is toch prima zo".

Er wordt hier regelmatig steen en been geklaagd over dat jongens zoals de RIAA niet eerlijk zijn, of dat Google/Microsoft e.d. schijt hebben aan grondwettelijke vrijheden. Maar wanneer iemand het heeft over het proberen van het verbeteren basisbehoeftes voor anderen is het hypocriet en zijn het slechts slimme marketingjongens.

Eén van hun motto's is "If you can't open it, you don't own it"; als er *iets* is wat een tweaker zou moeten begrijpen en aanspreken, is het dat wel. Zeker als je kijkt naar hoe vaak er hier wordt gebitched over vendor-lockins e.d.

Zelf ben ik echt niet roomser dan de paus, ik heb zowel Apple, Samsung als andere grote jongens in mijn elektronica verzameling. lk wacht nu in ieder geval wel de review van de telefoon af, uit pure nieuwsgierigheid. Is het niet vanwege het fairtrade verhaal, dan wel vanwege het feit dat ik hij open is, geroot en onderdelen zelf te vervangen.
Natuurlijk juich ik de intentie toe en hoop ik ook dat ze het gaan waarmaken . Maar aan het eind van het liedje gaat het om de telefoon aan zo veel mogelijk mensen te verkopen .Of ze nou tot de doelgroep behoren of niet .
En het gaat bij de koper maar om 1 ding : doet het wat ik wil en heeft het de juiste prijs .
En daar schieten ze wat mij betreft te kort .
Voor een low end of op zijn best mid range toestel , is de prijs te hoog en het toestel straalt te weinig uit .
Als hun target 5000 stuks is , zullen ze dat wel verkopen . Maar wil je dit een succes maken , zul je met de prijs een heel eind naar beneden moeten .
Maar aan het eind van het liedje gaat het om de telefoon aan zo veel mogelijk mensen te verkopen.
Nou niet helemaal, IMHO willen ze een "bewustzijn" creëeren en een is de telefoon meer een 'proof of concept'. Dus dat ze laten zien dat zij in ieder geval een begin hebben gemaakt en hopen hier gebruikers (en fabrikanten) hiermee te inspireren. Een bedrijf kan meer doelen hebben dan alleen winst maken. Sterker nog, winst is min of meer een middel om je bedrijf draaiende te houden en je filosofie te verspreiden (dat kost geld).

Hun target is overigens niet helemaal 5000 stuks, er worden er 20000 gemaakt en ze wilden 5000 stuks hebben gecrowdfund. Vanwege financiele redenen, vanwege maatschappelijk draagvlak of een combinatie daarvan, dat weet ik niet.

Waar het de koper om gaat is volgens jouw één ding (en vervolgens noem je er twee, maar dat terzijde, dat klopt: doet het wat ik wil. Een product is meer dan zijn specs.. Simon Sinek heeft daar een interessante theorie over: 'The Golden Circle', check een TED filmpje hier.

"People don't what you do, they buy why you do it"

Er zijn vaak genoeg complete flamewars over dat Apple producten (en zeker hun computers) zwaar overpriced zijn, als je puur kijkt naar specs. Alleen daarom kopen mensen geen Mac: ze kopen een Mac vanwege het design, het OS/gebruikersgemak, de appstore etc. Allemaal dingen die een direct gevolg zijn van hun filosofie: we doen het anders, we houden het simpel en mooi, zodat jij je werk kan doen.

En het werkt: ze zijn het meeste wintgevende (tech) bedrijf, terwijl hun marktaandeel relatief klein is.
Er zullen inderdaad geen hordes mensen voor de deur liggen om dit toestel te kopen, maar ze geven zelf al aan dat de koopjesjagers niet tot hun doelgroep behoren...

Ze richten zich bewust op een selectere, bewustere groep consumenten, die het wel belangrijk vinden dat er naar het productieproces van een gebruiksartikel wordt gekeken, en dat waar het kan, duurzamer, eerlijker en transparanter wordt gemaakt...

Ik heb zelf niet lang geleden een telefoon gekocht, anders zou ik er serieus over nadenken dit toestel aan te schaffen. Niet omdat het toestel zo geweldig is, maar omdat het principe van 'fair', of 'zo-fair-als-mogelijk' mij aanspreekt.

Consumenten zouden inderdaad bewuster moeten kopen, omdat zij directe invloed hebben op de achterliggende productieprocessen als de vraag groot genoeg is. En verandering begint meestal ergens in de marge... Ik vind het in ieder geval een prijzenswaardig initiatief.
Ik vond vooral de video mooi omdat hij daarin goed de filosofie uitlegt maar ook heel open en eerlijk is over wat ze nog niet kunnen doen. Dit raakt bij mij precies de juiste snaren.
Het ideologische doel van Fairphone is mooi en dat ze daarbij ook een staaltje "Niet lullen maar poetsen" toepassen spreekt zeker voor ze. Ik zie het dan ook meer als een proof of concept, een prototype als het ware, en zoals bij een prototype kunnen we door dat het tastbaar is er beter aanpassingen op maken. Dat ze daarnaast ook aangeven waar ze niet geslaagd zijn om het volledig eerlijk te maken helpt daarbij ook om zichtbaar te maken waar de pijnlijke plekken nog zitten in de productie van telefoons en wie er eigenlijk allemaal leiden voor een product wat jij in je broekzak hebt en elke dag je leven mee deelt.

Daarnaast ben ik erg te spreken over het verkopen van losse onderdelen, eerder wel eens een scherm vervangen op een telefoon en ook al was dit op een Galaxy Ace en dus relatief eenvoudig vergeleken met andere modellen [iPhone bijvoorbeeld of een unibody telefoon van HTC] is het toch wel fijn dat je zo door een middagje werk vrij veel tijd en geld kan besparen ten opzicht van het opsturen naar een reparatie service wat steeds meer de norm lijkt te worden.

Het lijkt me helemaal vet als ze ook alternatieven voor de standaard onderdelen gaan uitbrengen in de loop van de tijd als het mogelijk wordt om een grotere accu te maken of een beter scherm of een snellere cpu, hierdoor hoeft niet de volledige telefoon vervangen te worden maar kan de gebruiker zelf enkel een beter scherm bestellen als deze de processor kracht en batterij duur prima vindt wat in mijn ogen ook een vorm van duurzaamheid is.
Veel reacties gelezen. Wat ik nog niet heb gezien:
in het artikel wordt al genoemd dat de ondernemer van mening is dat de verschillende fabrikanten met elkaar om de tafel zouden moeten zitten, wil je echte stappen maken op dit gebied.

Dat is m.i. wel de kern van het verhaal. Er zou, net als bij moederborden voor gewone computers, een formfactor afgesproken dienen te worden.
Dan zal met dezelfde aansluitingen op dezelfde plekken, het gemakkelijker worden om onderdelen te vervangen.

In de praktijk praktisch onhaalbaar, zolang er geen dwingende invloed komt vanuit wetgevers of vanuit de consumenten die "alternatieven" links laten liggen.

Deze ondernemers maken een start en ik hoop dat het ze zal lukken om iets voor elkaar te krijgen, waardoor grotere fabrikanten met elkaar gaan overleggen.
Prachtig maar waarom zou dit dan precies een revolutie zijn? Mensen kijken hier vooral naar de prijs van zo'n apparaat en niet of er kinderhandjes aan te pas zijn geweest. Volgens mij gaat deze telefoon dus alleen goed verkopen vanwege de specs en zijn uiterlijk (als dat beide mensen aan staat) en niet vanwege de kinderhandjes. Want zeg nou zelf, jij koopt toch ook gewoon een iphone/Galaxy phone terwijl je weet dat er kinderhandjes aan te pas zijn gekomen?

Wij tweakers willen over het algemeen de meeste bang for bucks, en kijken dan niet naar ''kinderhandjes'', anders waren we al lang gestopt met het kopen van (chineze) telefoons.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 22 juli 2024 14:03]

Prachtig maar waarom zou dit dan precies een revolutie zijn? Mensen kijken hier vooral naar de prijs van zo'n apparaat en niet of er kinderhandjes aan te pas zijn geweest. Volgens mij gaat deze telefoon dus alleen goed verkopen vanwege de specs en zijn uiterlijk (als dat beide mensen aan staat) en niet vanwege de kinderhandjes. Want zeg nou zelf, jij koopt toch ook gewoon een iphone/Galaxy phone terwijl je weet dat er kinderhandjes aan te pas zijn gekomen?

Wij tweakers willen over het algemeen de meeste bang for bucks, en kijken dan niet naar ''kinderhandjes'', anders waren we al lang gestopt met het kopen van (chineze) telefoons.
Maar nu komt het erop neerr dat je eigenlijk zegt: "Waarom zou je de moeite nemen, als er toch heel veel mensen zijn die voor een goedkoper toestel (beste prijs/kwaliteitverhouding, meeste bang for the buck) gaan?"

Het is een eerste stap om, hopelijk, mensen wat bewuster te maken van de problemen die er nu nog zijn. Ik denk dat er nog heel veel mensen zijn die eigenlijk alleen weten dat hun product "Made in China" is, maar verder niet weten door wie ze in elkaar zijn gezet, wanneer, onder welke omstandigheden, etc.

Zoals in het artikel aangegeven worden er naar verwachtingen 'slechts' enkele tienduizenden verkocht. Als dat echter gebeurt, komt er misschien meer media aandacht voor, waardoor er weer meer toestellen worden verkocht en waardoor er misschien meer (negatieve) media aandacht is over andere 'niet eerlijke' telefoons.

Het is een kleine stap, maar wellicht is het wel de eerste stap die een grote verandering veroorzaakt. Of niet: er wordt in ieder geval een poging gedaan. ;)
Wat ik me dan afvraag, en daar wordt dan niet echt op in gegaan, is hoe veel eerlijker is deze telefoon ten opzichte van de telefoon die ik nu gebruik. Ik verwacht nog steeds niet dat deze telefoons in elkaar gezet worden in fabrieken die naar Nederlandse maatstaven eerlijk zijn. Eerlijker is een relatief begrip. Ze geven alleen niet aan hoeveel eerlijker. Als alle omstandigheden gelijk blijven en je betaald je werknemers 5 cent meer per maand dan heb je ook een eerlijkere telefoon.

Het hele open source verhaal maakt de telefoon niet eerlijker. Een programmeur die gewoon goed betaald wordt voor zijn werk lijkt me een prima eerlijke situatie. Ook het kunnen nabestellen van onderdelen maakt de telefoon niet eerlijker.

Ten slotte is het natuurlijk wachten op de schandalen. De initiatiefnemers kunnen misschien wel de beste bedoelingen hebben, maar ze opereren waarschijnlijk vaak in straatarme omstandigheden. Dat is een voedingsbron voor corruptie. Het lijkt me heel lastig om continue in de gaten te houden hou de werknemers behandeld worden. Het is natuurlijk een koud kunstje om je werknemers beter te betalen en vervolgens een gedeelte van het salaris als kickback weer terug te eisen. Als er in Nederland een bedrijf is dat mij twee maal zo veel betaald als op de arbeidsmarkt gebruikelijk is dan ben ik best bereid om daarvoor wat geld over te maken aan de persoon die mij aanneemt.
Wat ik me dan afvraag, en daar wordt dan niet echt op in gegaan, is hoe veel eerlijker is deze telefoon ten opzichte van de telefoon die ik nu gebruik. Ik verwacht nog steeds niet dat deze telefoons in elkaar gezet worden in fabrieken die naar Nederlandse maatstaven eerlijk zijn. Eerlijker is een relatief begrip. Ze geven alleen niet aan hoeveel eerlijker. Als alle omstandigheden gelijk blijven en je betaald je werknemers 5 cent meer per maand dan heb je ook een eerlijkere telefoon.
Ze maken heel duidelijk dat de huidige telefoon eerlijker is en nog lang niet heerlijk. Alles wat je met zekerheid kunt zeggen is dat de winstmarges lager zullen liggen, hoeveel lager? Geen flauw idee, maar van wat ik zo van de video herinner vermoed ik zo dat de salarissen in de fabriek niet hoger zullen zijn (of beter gezegt, net zo laag), maar dat de fabriek zich wel houdt aan maximum werktijden, nettere omgang met ziekte (wrs lang niet zo netjes als hier, maar wel netter) en meer van dat soort zaken die voor ons heel normaal zijn en die daar vaak genoeg niet de norm zijn. En zei zijn zeker niet het enige bedrijf die op deze vlakken hun fabrieken proberen te verbeteren (ook omdat zorg voor de werknemer op termijn lang niet zo veel kost als je op het eerste gezicht vermoed).
Het hele open source verhaal maakt de telefoon niet eerlijker. Een programmeur die gewoon goed betaald wordt voor zijn werk lijkt me een prima eerlijke situatie.
Het maakt de telefoon niet eerlijk natuurlijk, maar het zorgt wel voor een vrijere markt (minder binding aan OS) en dus ook een eerlijkere markt. Op zich niet noodzakelijk voor een fairphone, maar kost relatief weinig moeite om voor te zorgen en reflecteerd wel het gedachtegoed achter de telefoon. En zoals hij aangeeft zijn de relevante bedrijven verplicht hun code te publiceren onder de linux kernel licenties, wat open source developers als deel van hun "salaris" zien om het even heel gaar uit te drkken, dus door dat te verplichten maken ze dat dus ook eerlijker.
Ook het kunnen nabestellen van onderdelen maakt de telefoon niet eerlijker.
En hier ga je volledig de mist in. Dit is wat mij betreft het meest geweldige aan de hele telefoon op dit moment. Ze erkennen dat ze alleen nog maar op weg zijn tot het eerlijker maken van de productie lijn, maar door de onderdelen vervangbaar te maken gaat de levensduur omhoog van de telefoon (de soort mensen die een fairphone telefoon kopen zijn niet de soort mensen die een telefoon weg doen omdat hij er te oud uit ziet en niet snel genoeg meer is na 1 of 2 jaar zoals veel tweakers hier (ik heb dezelfde drang in me en als ik eerlijk ben is dat echt gewoon te slecht)). En daar komt dat Open Source verhaal ook weer even om de hoek kijken, want ik kan 3 redenen bedenken om een telefoon weg te doen: 1 hij gaat stuk, 2 hij is niet modern genoeg en 3 het OS loopt zo achter dat hij niet meer gesupport word (android 2.3 trouble bijv.). Door de Open source focus los je tenminste een deel van punt 3 op, door de modulaire opbouw punt 1 en punt 2 is zoals ik aangaf niet meer echt relevant, dus: een veel minder grote footprint voor het milieu (en dat klinkt cliche, maar als iedereen 3 jaar z'n mobieltje gebruikt ipv 1 tot 2 jaar, dan maakt dat toch wel degelijk een serieus effect op het milieu (en ja, dat betekend ook dat de ontwikkeling iets trager gaat lopen van de mobiele markt :( (minder dan 1.5x zo traag volgens economische wetten trouwens, maar dat is een ander verhaal), maar dat is wel een prijs die we het waard zouden moeten vinden om te betalen)).
Ten slotte is het natuurlijk wachten op de schandalen. De initiatiefnemers kunnen misschien wel de beste bedoelingen hebben, maar ze opereren waarschijnlijk vaak in straatarme omstandigheden. Dat is een voedingsbron voor corruptie. Het lijkt me heel lastig om continue in de gaten te houden hou de werknemers behandeld worden. Het is natuurlijk een koud kunstje om je werknemers beter te betalen en vervolgens een gedeelte van het salaris als kickback weer terug te eisen. Als er in Nederland een bedrijf is dat mij twee maal zo veel betaald als op de arbeidsmarkt gebruikelijk is dan ben ik best bereid om daarvoor wat geld over te maken aan de persoon die mij aanneemt.
En ja, die schandalen kunnen komen, maar wat de oprichter ook keer op keer duidelijk maakte is dat het ook zeker niet perfect is nu. Maar dat als zei meer hun best doen dan andere bedrijven om het beter te maken dan word het sowieso beter dan bij andere bedrijven. En ja, dat is een process en niet iets wat ze in 1 stap is gelukt, maar hopelijk zet dit een beweging op gang die misschien op een dag de hele ICT markt kan doen schudden. Ik betwijfel het spijtig genoeg, maar het kan wel.
maar door de onderdelen vervangbaar te maken gaat de levensduur omhoog van de telefoon
Ten eerste moet ik vaststellen dat je het hier hebt over de milieu belasting en dat is echt een heel ander onderwerp dan het uitbuiten van mensen. Maar goed, zelfs als je dit "eerlijker voor het milieu" zou noemen dan zijn daar natuurlijk nog de nodige vraagtekens bij te stellen.

Allereerst moeten we natuurlijk vaststellen dat fairphone niet zo'n uitgebreid netwerk van reparatiecentra heeft als de grote jongens. Als er dus bij jou een cameraatje kapot gaat dan zal dat cameraatje speciaal voor jou moeten worden ingepakt in Azië en verscheept moeten worden naar Nederland. Dit terwijl de grote fabrikanten een doos van misschien wel duizend camara's naar een reparatiecentrum sturen. Dat scheelt toch een hoop werk, verpakkingsmatreaal en brandstof om die onderdelen hier te krijgen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor het verschepen van reserveonderdelen maar voor bijna ieder facet in de hele levenscyclus van het apparaat. Met schaalvergroting kan je eenvoudig de milieubelasting naar beneden krijgen. Als bij Apple of Samsung een vrachtwagen met telefoons de fabriek verlaat dan is dat wellicht gelijk een zee container tot de nok toe gevuld die heel efficiënt in de haven op een schip naar Europa wordt geplaatst. Bij fairphone zal het wellicht gaan om een half gevuld bestelbusje dat als stukgoed moet worden overgeladen in de haven. 3 keer raden wat het meest efficiënt gebeurd?

Verder geef je als eerste reden voor vervangen van je telefoon aan dat je dat doet als hij stuk is. De beste manier dus om de duurzaamheid te verbeteren is dus door er voor te zorgen dat hij niet stuk gaat. Ik ben dan wel benieuwd hoe deze fairphone concurreert met mijn Lumia 920 in een val test. Je kan hier zien hoe een Lumia 920 van "oor hoogte" kan vallen op ruw asfalt zonder echt kapot te gaan. Hier kan je vervolgens zien hoe je het scherm van een Lumia 920 kan gebruiken om spijkers in een stuk hout te slaan. En tenslotte kan je hier zien dat het glas zelfs heel blijft als je de Lumia met een eind hout een flink stuk weg mept over een geasfalteerde parkeerplaats. De telefoon start daarbij niet meer op maar voor normaal gebruik van een telefoon gebruik je hem niet als honkbal.

Daarom ben ik ook zo benieuwd hoeveel eerlijker deze telefoon is ten opzichte van andere telefoons en daarbij moeten inderdaad wel alle factoren worden meegewogen. Voor wat betreft milieubelasting ben ik er nog niet zo van overtuigd of deze telefoon zich kan meten met de grote fabrikanten. Met name de schaalvergroting lijkt mij in het voordeel spreken van de grote fabrikanten.

Ten slotte nog een opmerking over het salaris. Als deze medewerkers inderdaad het zelfde salaris krijgen, en dus nauwelijks genoeg krijgen om in een zeer mager levensonderhoud te voorzien dan dwing je ze daarmee alsnog om hun kinderen te laten werken. Nee, die kinderen zullen dan geen mobieltjes in elkaar zetten in dezelfde mooie schone fabriek, maar ze zullen de stortplaatsen van de stad op moeten om geld te verdienen met het verzamelen van recyclebaar plastic. Het zelfde probleem ontstaat bij het beter naleven van minder werkuren. Deze werknemers krijgen dan per uur evenveel betaald maar per dag verdienen ze minder en dus niet genoeg om rond te komen. Vervolgens nemen ze er een tweede baantje bij om toch genoeg te eten te krijgen, en dan heb ik het niet eens over medische zorg. Nogmaals, hoeveel eerlijker is het ten opzichte van de Chinese Nokia fabrieken waar mijn mobieltje vandaan komt. Dat lijkt me namelijk toch wel essentieel als je iets wilt vergelijken. Zeker als je van mensen vraagt daar 100 Euro extra voor neer te leggen vergeleken met een gelijkwaardig model.
Ten eerste moet ik vaststellen dat je het hier hebt over de milieu belasting en dat is echt een heel ander onderwerp dan het uitbuiten van mensen. Maar goed, zelfs als je dit "eerlijker voor het milieu" zou noemen dan zijn daar natuurlijk nog de nodige vraagtekens bij te stellen.
Duurzaamheid is vanaf dag 1 een issue geweest bij de "fair"-products movement, hoe jij op het idee komt dat alles alleen om uitbuiting van mensen gaat... geen flauw idee...
Allereerst moeten we natuurlijk vaststellen dat fairphone niet zo'n uitgebreid netwerk van reparatiecentra heeft als de grote jongens. Als er dus bij jou een cameraatje kapot gaat dan zal dat cameraatje speciaal voor jou moeten worden ingepakt in Azië en verscheept moeten worden naar Nederland. Dit terwijl de grote fabrikanten een doos van misschien wel duizend camara's naar een reparatiecentrum sturen. Dat scheelt toch een hoop werk, verpakkingsmatreaal en brandstof om die onderdelen hier te krijgen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor het verschepen van reserveonderdelen maar voor bijna ieder facet in de hele levenscyclus van het apparaat. Met schaalvergroting kan je eenvoudig de milieubelasting naar beneden krijgen. Als bij Apple of Samsung een vrachtwagen met telefoons de fabriek verlaat dan is dat wellicht gelijk een zee container tot de nok toe gevuld die heel efficiënt in de haven op een schip naar Europa wordt geplaatst. Bij fairphone zal het wellicht gaan om een half gevuld bestelbusje dat als stukgoed moet worden overgeladen in de haven. 3 keer raden wat het meest efficiënt gebeurd?
Hier zie je echt zo veel over het hoofd dat ik begin te overwegen of je niet aan het trollen bent en ik er zwaar voor aan het vallen ben. In de hoop dat je geen troll bent:
- Bij de grote bedrijven stuur jij je telefoon naar een reperatie centrum, daar word ie gerepareerd en krijg je hem teruggestuurd. Bij Fairphone krijg jij een cameratje opgestuurd, zet jij of een kennis van je hem er in (zoals ze in de video uitleggen willen ze een netwerk maken van mensen die daar bereid zijn mee te helpen) en is dus de overhead van het verzenden vreselijk laag.
- Natuurlijk, bij de grote bedrijven hebben ze het voordeel van economies of scale, maar om dat aan te dragen als argument om mee te zeggen dat daarom we dus niks te hoeven doen aan de gehele markt 8)7 8)7 Tuurlijk, het mooiste zou zijn als een groot bedrijf plotseling 100% fair zou gaan (want half kan niet zoals reeds is uitgelegd), maar dan durf ik te wedden dat dat bedrijf binnen een paar maanden failliet zal gaan. Dit bedrijf is 1 van de enige die ik een kans geef dat ze hier iets aan kunnen "aanpassen".
- Daarnaast betekend hogere efficiency niet altijd "unfairer" om minder duurzaam. Zolang de fairphone op dezelfde boten zit enzo dan is het alleen duurder, maar niet zozeer minder efficient. Misschien dat de vrachtwagen vanaf de fabriek net iets kleiner is, maar dat maakt het verschil niet. En een container is een container.
Verder geef je als eerste reden voor vervangen van je telefoon aan dat je dat doet als hij stuk is. De beste manier dus om de duurzaamheid te verbeteren is dus door er voor te zorgen dat hij niet stuk gaat. Ik ben dan wel benieuwd hoe deze fairphone concurreert met mijn Lumia 920 in een val test. Je kan hier zien hoe een Lumia 920 van "oor hoogte" kan vallen op ruw asfalt zonder echt kapot te gaan. Hier kan je vervolgens zien hoe je het scherm van een Lumia 920 kan gebruiken om spijkers in een stuk hout te slaan. En tenslotte kan je hier zien dat het glas zelfs heel blijft als je de Lumia met een eind hout een flink stuk weg mept over een geasfalteerde parkeerplaats. De telefoon start daarbij niet meer op maar voor normaal gebruik van een telefoon gebruik je hem niet als honkbal.
Meestal gaan mijn telefoons niet stuk omdat ik ze tegen de grond ga gooien enzo (heeft er misschien mee te maken dat ik niet drink :+ ), dus als ik denk aan "stuk" dan denk ik vooral aan bijvoorbeeld een camera die stopte te werken, een moederbord wat een keer was doorgebrand (eigen schuld -_- ) en meer van dat soort zaken. In ieder geval, het belangrijkste verschil is dat de grote bedrijven het doel hebben om hun telefoons alleen 2 jaar maximaal mee te laten gaan (dat hebben ze zelf ook wel eens aangegeven en vinden ze ook niks mis mee, want dat is hoe lang de consument toch z'n mobieltje gebruikt), of de huidige fairphone reeds langer mee zal gaan? Denk het niet, maar ik geloof er wel in dat het zeker weten niet hun doel is, en hoe meer ze groeien en hoe meer ze hun eigen invloeden kunnen hebben op hun mobieltje(s) hoe groter dit effect word.
Daarom ben ik ook zo benieuwd hoeveel eerlijker deze telefoon is ten opzichte van andere telefoons en daarbij moeten inderdaad wel alle factoren worden meegewogen. Voor wat betreft milieubelasting ben ik er nog niet zo van overtuigd of deze telefoon zich kan meten met de grote fabrikanten. Met name de schaalvergroting lijkt mij in het voordeel spreken van de grote fabrikanten.
Het effect van schaalvergroting is minimaal, het effect van een andere supplier te kiezen op basis van oneconomische redenen is gigantisch.
Ten slotte nog een opmerking over het salaris. Als deze medewerkers inderdaad het zelfde salaris krijgen, en dus nauwelijks genoeg krijgen om in een zeer mager levensonderhoud te voorzien dan dwing je ze daarmee alsnog om hun kinderen te laten werken. Nee, die kinderen zullen dan geen mobieltjes in elkaar zetten in dezelfde mooie schone fabriek, maar ze zullen de stortplaatsen van de stad op moeten om geld te verdienen met het verzamelen van recyclebaar plastic. Het zelfde probleem ontstaat bij het beter naleven van minder werkuren. Deze werknemers krijgen dan per uur evenveel betaald maar per dag verdienen ze minder en dus niet genoeg om rond te komen. Vervolgens nemen ze er een tweede baantje bij om toch genoeg te eten te krijgen, en dan heb ik het niet eens over medische zorg.
Wat ik uit m'n development economics lessen herinner (middelbare school) gaat het bijna altijd mis als je in een arm land plotseling hogere salarissen gaat aanbieden. Daar waren een hele serie van redenen voor waar jij er volgens mij al 1tje van aandroeg. Wat vaak wel beter werkte was bijvoorbeeld de "randvoorwaarde" beter te maken (en een goeie uitvoering daarvan is lastig, klopt absoluut, maar dat is ook waarom er hele studie richtingen aan geweid zijn :+ zelf heb ik er alleen maar de basis van meekregen omdat m'n docent op dat vlak bezig was geweest in het verleden, maar ja, klopt zeker dat het niet makkelijk is, maar dat het eerlijker is dan jouw mobieltje? Daar twijfel ik niet aan 8)7 Hoeveel eerlijker? Hoeveel duurzamer? Geen flauw idee, denk dat het nu nog best minimaal is (omdat waarschijnlijk ze op veel vlakken eerlijker zijn en op sommige ook weer minder eerlijk en minder duurzaam) maar het is wel iets wat met iedere dag bij hun beter zal worden zolang mensen hun bedrijf supporten.)
Ook het kunnen nabestellen van onderdelen maakt de telefoon niet eerlijker.
Maar wel duurzamer, wat voor mij een grote reden zou zijn om deze telefoon aan te schaffen. Ook het open zijn van de drivers maakt het duurzamer. Het is dan immers makkelijker voor de community om de telefoon van updates te voorzien, en daarom zal ik hem langer gebruiken. Bovendien zou het makkelijker worden om andere besturingssystemen te porten.

Zodra Ubuntu Touch beschikbaar is voor de FairPhone koop ik hem onmiddellijk.. :)
Ik vraag me af hoeveel mensen nu daadwerkelijk zelf hun telefoon repareren. Als nu je telefoon defect is kun je hem ook laten repareren. De mensen van de reparatie service hebben, zover ik als ik begrijp, wel losse onderdelen ter beschikking.
Het idee van losse onderdelen bestellen vind persoonlijk prettig, vooral als je ook nog eens betere/modernere onderdelen zou kunnen krijgen. Maar naast tweakers zie ik niet iedereen zijn eigen telefoon repareren.
Open source drivers voor hardware zou ik bijna verplicht willen hebben, ik vind het belachelijk dat oude (nog werkende) telefoons overbodig worden door oude software/drivers.
het punt is dat je tot nu toe ook niet heel erg veel keus had,
de productie werd verschoven naar china en als je een topmodel smarthone wil dan is de kans grot dat er een flink aantal mensen onderbetaald zijn om die telefoon voor je te maken.

dit zal nog wel even zo doorgaan, maar toch is het een stap de eerste richting op.
Edit: trouwens, net ook het artikel gelezen, en het is 1 ding om het artikel te lezen en iets anders om hem zelf te zien praten en in essentie dezelfde dingen te zien zeggen, maar ook te zien dat hij dezelfde nuances en kritieken ziet om het maar zo te zeggen. Dus kijk de video!

De opmerking in de video dat het ook heel lastig is voor de grote spelers om eerlijker bezig te zijn (want ze kunnen niet met 1 telefoon beginnen, want dan komt dat slecht over voor de rest van hun assortiment) dus dit zou echt een heel belangrijke eerste stap kunnen zijn.

In ieder geval, ik zag het allemaal een beetje skeptisch in, positief zeker, maar ook met relatief veel terughoudendheid. Nu naar het kijken van het grootste deel van de video zou ik best wel eens een fairphone als m'n volgende mobieltje kunnen nemen. Het gehele gedachte goed is veel diepgaander en beter uitgewerkt dan ik had verwacht. Dus zeg maar ook op vlak van modulariteit, levensduur en software. De reden waarom me dat zo aanspreekt is meerzijdig. Enerzijds omdat het betekend dat het gedachtegoed gewoon goed is uitgewerkt, maar ook omdat dat gewoon concreet een verschil maakt op korte termijn, zelfs indien op korte termijn de resources enzo nog steeds relatief oneerlijk zijn (maar dat ik dus wel vertrouwen heb dat op termijn dat ook echt beter en beter gaat worden :D )

En trouwens, ik denk dat fairphone wel eens sneller zou kunnen gaan groeien als sommige tweakers hier verwachten. We zullen zien natuurlijk, maar het aantal mensen wat niet kiest for bang for buck noch voor merknamen groeit wel met de dag. Ach ja, we zullen zien :D

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 22 juli 2024 14:03]

Ik vind het een hele goeie eerste stap. En dit bedrijf laat duidelijk de ambitie zien om daarna nog grotere te stappen te zetten, maar daarvoor moeten ze natuurlijk eerst geld verzamelen.

Ik denk dat ze in Nederland een goede thuisbasis hebben gevonden, Nederlanders zijn namelijk nogal protest-gevoelig. Dus als ze hun marketing goed aanpakken, dan heb je best kans dat veel "rebelse" Nederlanders over zullen stappen op deze telefoon, en op die manier hun steentje bijdragen aan dit proces.

Zoals Uniciteit zegt, het is een kleine stap, maar wie weet wat er uit voort zal vloeien. Dat is nu nog te vroeg om te zeggen.
De niet techies (het grote publiek dus) kiezen vooral vooral voor grote namen/merken. Apple en Samsung. Het klinkt bekend en straalt dus vertrouwen en kwaliteit uit. Tweakers gaan dan weer op zoek naar de beste bang for buck. Goede specs tegen een lage prijs en als we moeten importeren uit China, geen enkel probleem. Maar slechts weinigen denken bij die keuze echt na over de herkomst van de telefoon en niemand denkt na over de grondstoffen van zo een apparaat.

De groep mensen die voor deze Fairphone zal kiezen zal zeer klein zijn, maar het is een begin. Zoals ze zelf al aangeven is het vandaag zelfs onmogelijk om een totaal eerlijke telefoon te maken. Toch als je hem betaalbaar wenst te houden.
Het is denk ik niet onmogelijk.
Ze geven het zelfs zelf al aan
Dat had voorkomen kunnen worden door het tantalium uit Australië te importeren, maar Van Abel ziet daarin geen oplossing. "Mensen die nu in elk geval werk hebben in de mijn, verliezen hun baan als het op die manier gaat. Bovendien hopen wij, dankzij het afnemen van tantalium in Congo, daar ook te kunnen helpen de arbeidsomstandigheden te verbeteren en kinderarbeid tegen te gaan." Hoewel dat te prijzen is, is het de vraag in hoeverre potentiële kopers het streven steunen. "Ik kreeg al een telefoontje uit het buitenland van iemand die vond dat wij de naam fair misbruiken, omdat onze telefoon vooralsnog niet fair is."
Maar dat ze dan geen werk meer in congo hebben is natuurlijk een kulreden want dat geldt ook voor de tinmijn waar ze nu niet (meer) inkopen.
Maar waarschijnlijk is het prijsverschil wel veel te groot ivm het tin uit een andere mijn.
Het is dus nog steeds een kostenplaatje wat ervoor zorgt dat het niet volledig fairtrade is. Als ze echt wilden moet het ook gewoon mogelijk zijn lijkt me.
Beste Stef,

Ik ben er van overtuigd dat je namens veel Tweakers spreekt maar niet namens mij. Het maakt mij wel uit waar mijn telefoon vandaan komt en ik vind het een schande dat een bedrijf als Apple zijn spullen onder erbarmelijke omstandigheden laat maken terwijl ze 100 miljard op de bank hebben staan (gewoon op de spaarrekening, niet nodig voor de bedrijfsvoering noch voor R & D, misschien wel voor rechtszaken). Er valt misschien een hoop op dit product af te dingen maar ik ben er van overtuigd dat het concept veel mensen zal aanspreken. Nu nog zelf wat ontwerpen.
Deze telefoon is verre van fair, zoals wordt aangegeven in het artikel.

Bottom line betaal je veel te veel voor een middelmatige Chinese mid-range telefoon.
Enige voordeel is dat je op deze manier wél je geweten kan afkopen.
Ik denk dat je het meer moet zien als investering of als verandering in 'de richting van de beweging'. Als iemand groene stroom neemt dan kan er best nog gewoon Franse atoomstroom uit zijn stopcontact komen. Wordt deze persoon dan afgezet? Nee, want dat geld wordt vervolgens gebruikt voor de bouw van windparken, zonnecollectoren, WKO enz. Als maar genoeg mensen er aan meedoen zal de grote bulk van de markt (zowel consumenten als producenten) ook aan deze waarden willen voldoen omdat ze zien dat het van belang is (er zit markt in). En dan gaan de mensen die het geen klap interesseert vanzelf mee. Zo was ik laatst in een supermarkt waar ik geen enkele reep chocolade kon vinden die _niet_ fair-trade was. En dat is in deze moderne tijd niet meer dan normaal lijkt me.

[Reactie gewijzigd door TDeK op 22 juli 2024 14:03]

Zie mijn andere reacties. Op dit moment lijkt het belangrijkste fair-aspect te liggen in de openheid, aanpasbaarheid en repareerbaarheid van de telefoon. Dit heeft een onmiddelijke positieve invloed.
Eens met Bert. Al moet ik toegeven dat ik bij mijn laatste aanschaffen echt niet heb opgelet waar iets vandaan kwam :/ Tijd om daar weer eens wat beter bij stil te staan.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 22 juli 2024 14:03]

Aanvulling: 100 miljard dollar, waar vrijwel geen belasting over betaald is. Het is dus nog erger met Apple gesteld!
Ook ik let op de herkomst van mijn telefoons en dat is een reden dat ik zowel verheugd als een klein beetje teleurgesteld ben over resp. in deze fairphone.

Ik kocht in 2004 een smartphone die in Nederland gefabriceerd was, en pas vorig jaar door mij buiten gebruik is gesteld.

De opvolger die ik kocht is in Finland gefabriceerd.

Helaas is aan beide praktijken voorlopig een einde gekomen. Zolang Nokia nog in Hongarije produceert, komt dat wellicht nog het dichtste in de buurt, al meen ik dat er in Frankrijk misschien ook nog wel wat Android-spul van de band rolt (heb ik niet gecontroleerd).
@Bert56
Het was een "eerlijker" reactie geweest als je i.p.v. Apple had gezegd: [vul hier iedere A-merk producent van in massa gefabriceerde elektronica].
Twintig jaar geleden werden ecologisch verantwoorde groenten of scharreleieren ook alleen maar gekocht door geitenwollen types. Nu is een kwart van de groenten bij AH eko (mijn schatting). Ik bedoel maar: als je iets wil veranderen moet je ergens beginnen, ook al is het met een klein stapje. Wie weet slaat het aan.

Offtopic edit @torp: Cool, Angola? Ik zamelde dekens in. Wat was ik naïef toen.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 22 juli 2024 14:03]

Dertig jaar geleden gingen wij langs de deur met eerlijke koffie, nu ligt het in de supermarkt. Het begin is er.
Misschien wel het grootste 'fair aspect' dat vooral ook Tweakers moet aanspreken, heeft niets met de door jou genoemde kinderhandjes te maken. Dat is de repareerbaarheid, aanpasbaarheid en verbouwbaarheid van het toestel door eindgebruikers en onafhankelijke servicediensten.
Ze hebben niet voor niets al 5000 telefoons verkocht dus er is zeker een markt voor. Daarnaast hoor ik wel eens verhalen van mijn zus die bezig is met de opleiding creatieve therapie. Er zijn klasgenoten van haar die alles fairtrade kopen, waarom zouden die wel fairtrade koffie kopen en geen fairphone?
Ik weet niet, zullen er echt zo veel mensen zijn die meer willen betalen voor hun telefoon alleen omdat hun telefoon dan iets "eerlijker" word gemaakt?? het is niet zo dat bijv Samsung of wie dan ook opeens minder telefoon gaan produceren, ik vind het dus persoonlijk niets en zie het nu er niet al te veel van in.
Nouja, de mogelijkheid om eenvoudig onderdelen te vervangen of uit te breiden/te updaten vind ik best wel een pluspunt.
Camera's die er mee ophouden, geluidsmodules die slechter gaan werken, microfoontje of speaker stuk, scherm eenvoudig vervangen (zonder garantieverlies), software die gegarandeerd up-to-date blijft, standaard root-toegang...

Na 1,5 jaar gebruik zit er veel vuil in een microfoon-opening, is de laatste software-update al 9 maanden geleden en zijn er nog steeds bugs/hinderlijke dingen en is hij domweg traag door voor de gerbuiker onverklaarbare redenen (slecht geschreven apps die allemaal op de achtergrond willen draaien en domweg voor snellere telefoons geschreven worden)...

Ik vind het wel meerwaarde hebben.
Dat valt dus leuk onder de garantie dus waarom zelf doen. kwa vuil valt reuze mee, opzich is het vervangen een redelijk goed punt, maar de echte marketing gaat meer op het hele fair gedoe... wat naar mijn mening is voor mensen die zo hun zelf "verantwoord" willen noemen.
Welke garantie?

Je stuurt je telefoon waar nooit iets mee is gebeurd en geen krasje opzit op en het service center neemt vrij vlot contact met je op om te melden dat je geen garantie hebt omdat er sprake is van water of val-schade is.
Vervolgens sturen ze je telefoon (of ander apparaat) terug en is het ding ineens beschadigt en claimen hun dat dat al zo was...
Vervolgens kun je nog een traject starten met je rechtsbijstand verzekeraar maar dat komt vaak niet verder dan dat zij voor jouw een nieuwe telefoon (ander apparaat) betalen.


Nee dan zie ik liever een fabrikant die gewoon al weet dat bij het probleem dat ik ervaar een bepaald onderdeel stuk is en vervolgens direct een vervangend onderdeel naar mij opstuurt en ik het er zelf inschroef.
Ik zou dat persoonlijk als een veel prettigere garantie afhandeling ervaren dan wanneer het opgestuurd moet worden en het dan maar afwachten is wat je terugkrijgt.

Uiteraard, Niet iedereen is even handig maar ik vermoed dat bijna iedereen wel iemand in zijn vrienden/kennissenkring heeft zitten die hij of zij voldoende vertrouwd om dat vervangende onderdeel door hem/haar te laten plaatsen.
Daarom neem je foto's. Foto's van het toestel en foto's van de doos/verpakking waarin je dit toestel opstuurt. dit geld voor alles en niet alleen telefoons, denk jij echt dat een fabrikant jou iets gaat opsturen zonder dat hun weten of het echt wel dat onderdeel is dat kapot is of dat er uberhaupt wel iets kapot is?? dacht het dus niet.
Leuk en aardig, maar reparatietrajecten die alleen door de fabrikant of door een bij gods gratie aangewezen reparateur mogelijk zijn, zullen altijd extra heisa geven. Zelfs als het niet zo dramatisch verloopt als voorgesteld en zelfs als je uitgebreid foto's maakt (dat is al heisa).

Bovendien laat geen zinnig mens zijn telefoon op die manier nog buiten de garantie repareren.

Voor de tweaker, maar ook voor de onafhankelijke reparateur waar het grote publiek terecht komt, is dit soort openheid een zeer groot goed!
Dat valt dus leuk onder de garantie dus waarom zelf doen. kwa vuil valt reuze mee, opzich is het vervangen een redelijk goed punt, maar de echte marketing gaat meer op het hele fair gedoe... wat naar mijn mening is voor mensen die zo hun zelf "verantwoord" willen noemen.
Omdat we TWEAKERS zijn natuurlijk. Duh. :)

[Reactie gewijzigd door abacaxi op 22 juli 2024 14:03]

Het ging dus over garantieverlies.
Vergeet maar dat dat onder garantie valt. Bovendien doe je met deze telefoon een stuk langer dan de garantietermijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2024 14:03]

Anoniem: 499360 8 juni 2013 16:46
Ok die fairphone is dus één grote leugen. Als ik lees dat het tin nog steeds uit Congo komt dan is er dus niks beter aan dan elke andere foon. Mss iets minder bloed aan het tin, maar in Congo weet je dus echt nooit of zoiets wel echt klopt. Maar kinderarbeid blijft gewoon kinderarbeid. Schande dat er bedrijven zijn die op dit soort productie het label fair willen plakken.
Ik geef je groot gelijk. Zo is FSC-hout ook niet 100% koosjer, evenals de registreerde handel in diamanten en goud. Er wordt overal gesjoemeld en dus is het begrip "conflictvrije mijn" is ook met een dikke korrel zout te nemen en dekt het de lading zeker niet. Conflictvrij betekent niet dat er geen kinderarbeid is, dat de arbeiders goed betaald worden en dat het milieu er niet onder lijdt.

Ze zouden er beter voor kiezen om alle componenten uit gerecycleerde materialen te halen, want er circuleert genoeg IT-afval rond dat gebruikt kan worden en zo de materiële kringloop kan handhaven zonder opnieuw de bodem te verontreinigen op zoek naar edelmetalen.

"The story of stuff"

En wat gebeurt er met defecte onderdelen/toestellen? Als je ze naar het containerpark brengt, worden ze dan écht gerecycleerd zoals het moet? Ik heb zo mijn twijfels.
Nog altijd moeten kinderen, waarvan sommige naar verluidt slechts zeven jaar jong zijn, elke dag de mijn in om tantalium te delven, ook in de mijn waar FairPhone zijn tantalium vandaan haalt.

Dat had voorkomen kunnen worden door het tantalium uit Australië te importeren, maar Van Abel ziet daarin geen oplossing. "Mensen die nu in elk geval werk hebben in de mijn, verliezen hun baan als het op die manier gaat.
Is het niet de bedoeling dat kinderen hun baan kwijtraken? Dat er banen verloren gaan wanneer een producent van leverancier verandert is een logisch gevolg. Die banen komen er bij de nieuwe leverancier dan weer bij. Van de Australische grondstoffen weet je al vrijwel zeker dat er geen kinderhanden aan te pas geweest zijn.
Bovendien hopen wij, dankzij het afnemen van tantalium in Congo, daar ook te kunnen helpen de arbeidsomstandigheden te verbeteren en kinderarbeid tegen te gaan.
Kennelijk kopen grote electronicafabrikanten al jaren deze grondstof uit Congo, heeft dat al geholpen om arbeidsomstandigheden te verbeteren en kinderarbeid tegen te gaan? Het lijkt me dat door de grotere vraag naar de grondstoffen alleen nog maar meer kinderen ingehuurd gaan worden.

Ik ben een voorstander van eerlijke producten, maar de filisofie van FairPhone klinkt nogal twijfelachtig.
Het is niet zo omdat kinderarbeid ons slecht lijkt dat we het direct moeten afschaffen. Als je morgen de mijn waar kinderen werkten in bepaalde landen gaat sluiten, dan halveert mogelijks het inkomen van een gezin. Een gezin die nu al moeite heeft om rond te komen, moet hun kinderen dan dingen laten stelen of in mogelijks nog slechtere (in het nog zwartere/illegaler) circuit laten werken.

Een veel betere oplossing in dit geval is om als bedrijf bijvoorbeeld scholen in de buurt te gaan steunen, te investeren in de veiligheid van de mijn, etc. etc. dan kinderarbeid afschaffen.
Onzin. Kinderarbeid zorgt ervoor dat arbeid goedkoop blijft; zolang kinderen met volwassenen concureren op loon zullen die volwassenen nooit genoeg kunnen verdienen om een gezin te onderhouden.
Je kijkt niet verder dan je neus lang is en doet hier aan "straatethiek".
Het is niet omdat iets goed lijkt, dat het zo is. Kinderarbeid afschaffen lijkt mogelijks de betere oplossing maar dat is het enkel op korte termijn. Mijn theorie is trouwens niet uit de lucht gegrepen: (bron: http://www.poverties.org/child-labor.html ).

Laat mij het duidelijk maken met een voorbeeld: morgen zijn fossiele brandstoffen verboden (want die zijn slecht voor het milieu). Dan staat het hele land in rep en roer (geen transport, verwarming, gas om op te koken, ...). Daarmee wil ik niet zeggen dat kinderarbeid een heel land draagt, maar dat je het enkel geleidelijk aan kan pakken (door eerst degelijk onderwijs en dergelijke aan te bieden). Net zoals je fossiele brandstoffen niet op een dag even wegdoet, maar je eerst hybride wagens als tussenoplossing hebt.

[Reactie gewijzigd door miklas op 22 juli 2024 14:03]

Als je dan toch met een beroep op autoriteit komt, heb je niet een wat betere bron dan Poverties.org? De website is compleet onbekend (er is niet eens een Engelstalige Wikipediapagina van) en als ik de pagina hier lees is het niet meer dan een marketingbedrijf.

Als Fairphone ervoor kiest om gronstoffen uit Australie in te kopen, zorgt dit er niet voor dat in een keer alle kinderen in Congo hun inkomsten kwijtraken. Tot voor kort kocht Fairphone niet eens gronstoffen in, dus voor de kinderen in Congo verandert niets. Ik zie nog steeds geen reden voor Fairphone on grondstoffen uit Congo te kopen (behalve dat het goedkoper is).
betaal de kinderen om naar school te gaan.

en bepaal per land een minimum inkomen wat betaald moet worden anders mogen producten niet in nederland verkocht worden.
Ik betwijfel zeer sterk dat er bij Apple ooit is afgevraagd hun grondstoffen niet uit een conflict land te halen. Ik mag misschien een beetje naïef zijn maar ik denk dat FairPhone binnen Congo wel de beste optie heeft gezorgd of op zijn minst (gaat) laten merken dat er markt voor verantwoorde winning is. De bestaande orde in die markten is nu zo groot dat ze dat nooit gaan doen zonder prikkel van buitenaf, FairPhone is een goede prikkel voor de markt vind ik.

Ik wens eigenlijk niet van een bedrijf zoals Apple te kopen want zo veel geld betalen voor een product met toch kinderarbeid voelt gewoon raar. Dit is natuurlijk helaas alleen het geval als ik mijn ideologische bril opzet. Jammer genoeg heb ik niet oneindig de tijd en ook niet het geld om alles langs te gaan en ben je dus gewoon gebonden aan kinderarbeid net zoals je aan VS niveau privacy zit.

Als ik bijvoorbeeld een 'fair' alternatief zou willen nemen zonder dat het er vanaf druipt, zouden mijn ouders om de meerprijs gaan zeuren. Dat vind ik typisch westers denken en zeer triest zonder dat mijn ouders er ook maar iets aan kunnen doen want iedereen redeneert zo tegenwoordig.

Nu zie ik een kans om iets leuks te kopen wat bij mijn ideologie past(in mijn ogen normaal fatsoen) vind ik het gewoon een mooi product. Alleen ik ben nog wat bezorgd over de garantie en dergelijke dus ik wacht rustig tot de eerste review, hopelijk op tweakers :).
Verder ben ik het helemaal met miklas en FairPhone eens, het is helaas onvermijdbaar, daarom staat dit echt definitief op mijn wenslijst.
Anoniem: 445817 9 juni 2013 02:32
Beetje vreemd dat ze samenwerking met Samsung etc. bij voorbaat afwijzen. Een dergelijke samenwerking hoeft de onafhankelijkheid toch niet te schaden.

Ze zouden met het eigen toestel een voorbeeld moeten stellen. Als andere fabrikanten aan dezelfde, jaarlijks aangescherpte, maatstaven voldoen moeten die een FairPhone keurmerk kunnen krijgen. Op die manier krijg je eerlijkere telefoons in veel meer handen.

Overigens denk ik dat de kans nihil is dat Samsung etc. interesse hebben in een dergelijke samenwerking, maar FairPhone zou er toch wel open voor moeten staan.
Mee eens .
Het is denk ik zelfs een voorwaarde om dit tot een succes te brengen en ook meer mensen in het project te betrekken .
Het heeft geen zin om in een ivoren toren te gaan zitten wijzen hoe slecht iedereen wel niet is .
Als het ze echt gaat om verandering , dan zullen ze moeten samenwerken met andere bedrijven .
En wat ik begrepen heb zijn ze zelf niet een 100 % Fair , dus hebben ze nog minder reden (recht) om anderen af te wijzen op hun gebreken .

Ps: De phone zelf heeft wel heel veel van een Samsung phone afgekeken qua design . Dus dat ze Samsung ontwijken verbaasd me niet .

[Reactie gewijzigd door lunalicrichard1 op 22 juli 2024 14:03]

Het is denk ik zelfs een voorwaarde om dit tot een succes te brengen en ook meer mensen in het project te betrekken
Wanneer je de definitie van succes omschrijft als het verkopen van veel Fairphones, dan heb je gelijk.

Als ik het liedje van Fairphone goed heb beluisterd is dit een doel, maar niet hun hoofddoel. Het hoofddoel van Fairphone is het goed verkopen van een "eerlijker" telefoon onder de voorwaarden die Fairphone stelt.

Vanuit dit tweede vertrekpunt is het helemaal niet logisch om in dit stadium al met een grote als Samsung aan de tafel te gaan zitten. Over die Fair definitie gaat dan een dikke Samsung saus. Ga er dan maar vanuit dat er weinig Fairness aan het concept over blijft. Dit is logisch want Samsung is een winst gedreven organisatie.

Nee, als Fairphone echt nastreeft wat het zegt na te streven, dan speelt ze het spel precies goed. Nu is ze nog klein, alleen maar een belofte, heeft financieel (commercieel) nog geen enkele slagkracht. Kortom momenteel heeft Fairphone geen enkele onderhandelingspositie om met een gigant als Samsung te gaan onderhandelen. Niet doen dus. Pas als het Fairphone virus zich over de markt heeft kunnen verspreiden, en Fairphone, of haar filosofie, een factor van belang is geworden, dan is een mogelijk contact met die giganten vroeg genoeg. Wat dat betreft is het feit dat Fairphone geen contact heeft gezocht een van de beste bewijzen die we momenteel hebben dat de intenties van dit bedrijf oprecht zijn.

Ik weet zeker dat Samsung, Apple, Nokia en andere bouwers van belang dit met argusogen volgen. Is het niet om Fairphone specifiek, dan is het wel om het gedachtengoed dat zich nu over de markt gaat verspreiden. Maar momenteel hoeven ze het nog niet serieus te nemen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 14:03]

Ze zitten toch niet in een ivoren toren, ze maken hun handen vuil (pun intended) door een telefoon op de markt te brengen. Een of ander keurmerk (dat negen van de tien keer een wassen neus is, vanwege bedrijfspolitieke spelletjes) maken is pas in een ivoren toren zitten.

Ze claimen ook niet 100% fair te zijn, laat staan dat ze anderen wijzen op hun gebreken. Ze denken dat het anders kan en proberen hiermee de eerste stap te laten zien.

Overigens is de phone gewoon een getweakte versie van een bestaande Chinese telefoon, omdat ze het zonde vinden om geld uit te geven aan design (logisch IMHO). Besides grappig dat je zegt dat zij hun design hebben afgekeken bij Samsung: Samsung ligt op hun beurt regelmatig in de clinch met Apple over designs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.