Fairphone Review

Sjigy 8 april 2015, laatste update op 8 april 2015, 1.008 views

Fairphone

De fairphone is gewoon een goede telefoon waar verder weinig over te zeggen is. Als je er wat verder in duikt (blog/forum eens leest e.d.) merk je dat de eerste Fairphone's een steile leercurve was voor het bedrijf. Veel dingen die beter kunnen nu zijn verbeterd voor het volgend product.

Pluspunten

• Robuust
  • Alle onderdelen vervangbaar en repareerbaar
  • Dual sim
  • Werkt gewoon goed

Minpunten

• Slechte foto's (vanuit een dslr fotograaf optiek)
  • Geen updates naar nieuwe android versies waarschijnlijk
  • Puur qua hardware duur

Disclaimer: deze review is grotendeels nutteloos aangezien het eerste model Fairphone (deze dus) niet meer gemaakt wordt. Fairphone is nu bezig met de ontwikkeling van het tweede model, waarin ze de lessen van het hier besproken model hebben verwerkt. Deze review kan beter gelezen worden als een ervaring met een hele kleine speler op de smartphone markt.

Deze review schrijf ik met ongeveer 7 maanden ervaring met de eerste generatie Fairphone, tweede productieronde. Ik wil geen dingen nodeloos herhalen, dus voor goede en slechte punten van deze telefoon raad ik aan om de beoordelingen van de andere mensen hier te lezen. Opmerking daarbij is dat de 1GB limiet voor apps, zoals aangegeven door Marko_J inmiddels dmv een software update is opgelost. Verder Marko geeft het quick access menu aan als een negatief punt, terwijl ikzelf het juist erg handig vindt. Veelgebruikte apps zijn zo op iedere pagina te bereiken dus het scheelt wat heen en weer geswipe. Een kwestie van gewenning en persoonlijke voorkeur dus.

Ik begin bij het einde, om mensen die snel wat achtergrond willen hebben leeswerk te besparen.
De eerste generatie Fairphone is wel ok als een smartphone. Hij functioneert naar behoren en heeft verder weinig speciaals naast het "fair(der)" zijn. Voor een bedrijf opgericht door idealisten ipv technici, met een minuscuul budget, zonder ervaring met het maken van electronica, en met alle "leermomenten" (= tegenslagen) die bij een eerste product horen hebben ze uiteindelijk gewoon een goede telefoon weggezet. Je kan klagen over de prijs, maar als je interesse hebt in een telefoon met idealen als deze is dat iets wat je voor lief moet nemen. Tot de grote merken ook eindelijk eens actief hun ethisch beleid gaan doordrukken in de productieketen.

Indrukken
Ik zit momenteel in Engeland maar heb mijn simkaart uit Nederland meegenomen. Dankzij de dual sim geen gedoe met een nieuw (buitenlands) telefoonnummer moeten opsturen naar vrienden, en toch mobiel internet iedere dag dat ik op dit eiland ben. Bereik valt wel eens weg maar dat ligt meer aan de Britse zendmasten dan mijn telefoon heb ik het idee. Vergeleken met telefoons van kennissen is het bereik voldoende. Het is niet het beste denkbaar, maar zeker beter dan verschillende budget telefoons.
De accu houdt het bij licht tot normaal gebruik makkelijk een hele dag uit. Nu de zon feller schijnt moet het scherm wat feller, dus is hij wat verder leeg aan het eind van de dag. Als het erg koud is lijkt de accu zich ook netjes te gedragen. Hij gaat wat sneller leeg dan bij warm weer maar na een paar uur koukleumen buiten kan je nog gewoon de van de dag binnen uitzitten zonder oplader.
De telefoon is prettig compact maar zoals aangegeven in de andere reviews hier, wat zwaarder dan de meer fancy modellen en nieuwere telefoons. Dit kom waarschijnlijk door de extra dikte voor de vervangbare accu, en de stalen accuklep (het is in ieder geval geen aluminium).
In het begin waren verschillende problemen met de software van de Fairphone. Ik heb een telefoon uit de tweede productieronde, en hierbij zijn de meeste van deze fouten inmiddels gepatched. De fouten die er nu nog in zitten komen grotendeels door de gebruikte hardware (waar Fairphone zelf weinig inspraak in had). Zo wil de nabijheidssensor tijdens een telefoongesprek wel eens per ongeluk denken dat je de telefoon van je oor weghaalt. Misschien komt het door lang haar, maar erg storend is het niet voor mij. De GPS is niet de snelste in de wereld om een fix te krijgen, en wil in de stad nog wel eens een paar meter ernaast zitten. Ik gebruik het niet als auto-navigatie dus ook hier geen probleem voor mij.
Veel mensen klagen dat Fairphone geen update heeft gekregen naar Android 4.4. Dit is een probleem dat redelijk goed wordt uitgelegd in deze blogpost van het bedrijf. De samenvatting is dat ze hiervoor afhankelijk zijn van Mediatek, de leverancier van de SoC in de telefoon. Met het kleine aantal telefoons verkocht door Fairphone (75.000 in totaal) staan zij waarschijnlijk onderaan de lijst van Mediatek om de update naar nieuwere Android versies voor uit te brengen. De chipfabrikant geeft echter de source-code van zijn firmware niet vrij zodat de gebruikers van de chip dit niet zelf kunnen doen.

Fairphone II
Het bedrijf is momenteel bezig met de ontwikkeling van zijn tweede telefoon. In plaats van een standaard model te nemen (Honphone V9) en er een fair sausje over te gieten ontwikkelen ze deze zelf. Lessen van het eerste model worden hierin meegenomen (geen Mediatek chipset dus). Ook wordt mogelijk van een ander besturingssysteem gebruik gemaakt maar daar is nog niks officieel over gezegd. Het zal waarschijnlijk een moderne telefoon worden die snel genoeg is voor normaal gebruik, en waar de benchmark junkies (zoals de meeste review sites) heerlijk over kunnen klagen.
Als je interesse hebt in de tweede generatie, koop een telefoon een tijdje na de release. Tegen die tijd zijn de bugs eruit ontwikkeld en heb je gewoon een goede telefoon.

Heb jij ook een Fairphone?