Fairphone Review
In mei vorig jaar was ik de 825e die zich inschreef voor een Fairphone, die op dat moment enkel als gerenderde impressie bestond (en als de Changhong HONPhone V9 waarop de Fairphone gebaseerd is). Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik. Dit is mijn eerste review, so bear with me
Uiterlijk
"A seriously cool phone" is wat de mensen van Fairphone zelf zeggen. Cool is niet het eerste wat in me op zou komen om het te beschrijven, het is niet het mooiste toestel. Ook niet heel lelijk, maar hij heeft wel iets lomps. In vergelijking met populaire modellen is hij vrij dik (1cm) en zwaar (±160g).
De voorkant bestaat voornamelijk uit krasbestendig Dragontrail glas en is omrand met wit kunststof, wat doorloopt over de zijkant. De...
Pluspunten
Werkt soepel / vlot Voelt degelijk Dual SIM Self repair kits
Minpunten
Navigatietoetsen onverlicht 'quick access menu' werkt reguliere android interface tegen Met 160gr tamelijk zwaar 1GB voor apps
Eindoordeel
Uiterlijk
"A seriously cool phone" is wat de mensen van Fairphone zelf zeggen. Cool is niet het eerste wat in me op zou komen om het te beschrijven, het is niet het mooiste toestel. Ook niet heel lelijk, maar hij heeft wel iets lomps. In vergelijking met populaire modellen is hij vrij dik (1cm) en zwaar (±160g).
De voorkant bestaat voornamelijk uit krasbestendig Dragontrail glas en is omrand met wit kunststof, wat doorloopt over de zijkant. De achterkant bestaat uit zwart kunststof met een metalen paneel, wat eveneens doorloopt over de zijkant. Ik vind de witte rand wat goedkoop aandoen, maar het maakt hem wel herkenbaar.
Mede door het gewicht en de metalen achterkant voelt het toestel degelijk aan. Het is geen telefoon waarbij je bang bent om hem vast te houden.
Handig: aan de achterkant hebben de camera en de speaker opstaande randjes waarop de telefoon steunt als deze op tafel ligt. Dit zal krassen aan zowel telefoon als tafel voorkomen. Minder handig: doordat er maar 2 steunpunten zijn, wiebelt de telefoon als je hem liggend bedient.
De navigatieknoppen voor menu, home & back staan niet op de display, maar zijn onderdeel van de telefoon. Deze hebben helaas geen backlight, en bij weinig licht moet je ze daardoor op de tast bedienen.
Deze introductievideo van FP toont de binnen- en buitenkant van de telefoon, en op gizmag staan een aantal foto's.
Mogelijkheden en opslag
De Fairphone is uitgerust voor dual-sim en kan deze gelijktijdig gebruiken. Verder heeft het een mini-USB en jack voor hoofdtelefoon. De achterkant heeft een 8mp camera met flits en de voorkant heeft een 1.3mp camera. Beiden heb ik nog niet echt gebruikt.
Er is 16GB intern geheugen beschikbaar, maar het lijkt erop dat slechts 1GB gereserveerd is voor apps ('internal memory'). Dit is weinig. FP geeft aan dat dit alleen geldt voor de 'key files' van apps, en dat de bulk op een 13GB partitie geplaatst kan worden ('phone storage'). De standaardinstelling is echter 'internal memory', en ook na aanpassen van de voorkeur installeren veel apps zich in eerste instantie volledig op de 1GB partitie. Deze kunnen dan via instellingen alsnog verplaatst worden naar de grotere storage - al lukt dat niet bij iedere app. Meer info hierover bij FP support.
Er kan tot slot nog een 64GB microSD kaart worden toegevoegd. Het slot zit in de telefoon, naast de SIM-sloten.
Display
Het IPS scherm is qHD, 960x540, op 4.3 inch. Als ik het goed heb is dat 256 ppi. M.i. is het scherp genoeg, maar het laat zich niet vergelijken met de huidige high-end telefoons van de grote fabrikanten.
De kleuren zien er prima uit. De helderheid van het scherm is op de maximale stand niet briljant, maar ook bij volle zon blijft het goed leesbaar. Wat wel jammer is: de punten van het grid van het touchscreen zijn goed zichtbaar op een witte achtergrond. In het forum van Fairphone zag ik daar ook iemand anders melding van maken. Ik ga er vanuit dat het zo 'hoort', en dat het een minpunt van het scherm is.
Software en prestaties
Het draait in basis 4.2.2, en er is een licht fairphone-sausje overheen gegaan. Het opstartscherm en accu-laadscherm zijn in Fairphone styling, maar voor de rest is het volgens mij stock Android.
Er zijn een aantal tools/apps meegeleverd. 'Geniet van de rust' is een groot uitgevoerde widget (half scherm) met een simpel doel: je kan alle dataverbindingen van de telefoon voor bepaalde tijd (1 min tot 3 uur) uitschakelen. Daarna schakelt alles weer aan. Een soort Airplane-modus met timer dus. Wel geinig, maar het is me geen halve desktop waard.
Ronduit hinderlijk is het 'quick access menu' wat toegevoegd is; als je vanaf een zijkant van het toestel naar binnen swipe't, wordt er een zij-menu geactiveerd waar shortcuts voor apps geplaatst kunnen worden (in deze demo-video van FP wordt het uitgelegd). Dit menu is vanuit iedere situatie op te roepen, en dat is gelijk het probleem; je activeert het aan de lopende band onbedoeld. Veel schermen en apps hebben meerdere pagina's naast elkaar, en swipen wordt een tricky aangelegenheid; te ver aan de rand beginnen betekent dat de 'quick access' tevoorschijn komt. Ergens links of rechts van het midden swipen, is het devies. Ik heb niet kunnen achterhalen hoe dit menu te deactiveren of deinstalleren, dus heb maar een compleet andere launcher geïnstalleerd.
Verder werkt alles soepel. Menu's openen snel, apps starten vlot op. Technisch gezien is dit natuurlijk geen spannende telefoon, maar toch een aantal benchmarks voor de liefhebber toegevoegd.
Apps icm Google Maps API
Dingen als buienradar of NS reisplanner lieten zich aanvankelijk niet installeren. De Play Store toonde ze niet eens, en rechtstreekse links naar de install gaven een melding "Uw apparaat is niet compatibel met deze versie". Een diepgaande thread in het forum van xda-developers bracht de oplossing, onder 'known issues'. Overigens geeft FP aan het probleem zsm op te lossen.
Accu
Ik heb de telefoon nog niet zo heel lang in gebruik, dus kan er nog geen definitief oordeel over geven, maar hij doet het best aardig. Volledig opgeladen staat hij bij 'normaal gebruik' na ~40 uur op 20% - meestal het moment dat ik hem aan de oplader leg. Je krijgt er overigens geen oplader bij. Het idee is dat je die waarschijnlijk al wel (meerdere) hebt, en de telefoon is uiteraard ook op te laden via een USB-poort.
Aanrader?
Het hangt er vanaf wat je belangrijk vindt. Het is qua uiterlijk en techniek geen bijzondere telefoon, en hij is niet bijzonder gunstig geprijsd. Voor 70 euro meer heb je aan een Nexus 5 een veel beter en mooier toestel.
Waarom dan toch een Fairphone? Het is een bewuste keuze geweest. De 'wegwerpmentaliteit' staat me tegen, telefoons worden soms al binnen een jaar vervangen. En al worden ze dan natuurlijk niet letterlijk weggegooid, veel fabrikanten lijken hun modellen uberhaupt niet voor veel meer dan 2 jaar gebruik te ontwerpen. Deels volkomen logisch; de mogelijkheden en de software blijven zich ontwikkelen, en hardware moet mee. Maar voor een deel van de consumenten is het allemaal wel best. De telefoon moet een aantal dingen kunnen doen; bellen, messaging, beetje internetten, routeplanning, een paar apps, en dat is het wel. Dan is het fijn als een telefoon wat langer mee kan gaan.
Fairphone zegt de gebruiksduur te willen maximaliseren door alle benodigde onderdelen los te gaan leveren, met een soort self repair kits, en dat spreekt me aan. Daarnaast is het streven er zo min mogelijk kinderhandjes aan te laten werken, en dat is wat mij betreft ook mooi meegenomen.
Tot slot nog iets over Fairphone als organisatie; men slaagt er goed in een soort 'yes we can' gevoel neer te zetten. Men communiceert veel & duidelijk over de gang van zaken, met een toon die persoonlijk en enthousiast is. De promotie en PR heeft men goed voor elkaar, en ook het net ingerichte technisch support lijkt betrokken te zijn.
Ik zal over een tijdje een update plaatsen als ik de telefoon wat langer in gebruik heb.
Reacties (20)
Anyway, geen kritiek op de kopers, ieder heeft het recht op zijn manier bij te dragen.
Ik vind wel dat de organisatie van dag 1 duidelijker had mogen zijn over hoe fair de phone nu is. Met fairphone werd er in het begin wel heel groots uitgepakt tot mensen begonnen te posten over het aandeel aan fair onderdelen. Nu zijn ze inderdaad transparant, geen kritiek daarop. Maar ik denk dat dit eerder van moetens is en niet van willens (imago hoog houden).
Mijn conclusie. Een goed initiatief. Enkel de organisatie erachter vind ik maar zus-zo qua vertrouwen.
_______________
Hier het artikel:
De Fairphone, zogenaamd de eerste eerlijke Nederlandse smartphone, oogt sympathiek. Maar helaas, er zit een weeffout in de constructie. De basis van deze Fairphone is namelijk een gewone Chinese smartphone die daar voor 250 dollar (ongeveer 180 euro) wordt verkocht. Het is de HonPhone V9 van het Chinese merk Changhong, in 2012 geïntroduceerd. Deze V9 smartphone is de 100 procent evenknie, met dien verstande dat de Fairphone een Quad-Core processor, meer intern geheugen en een aangepaste Android versie bevat. Deze aanpassingen rechtvaardigen de prijs van 325 euro toch? Nee, omdat daarmee alleen een inhaalslag is gemaakt betreffende de huidige ‘stand der techniek’ ten opzichte van de HonPhone-versie uit 2012. Hoe kun je spreken van een ‘Fairphone’ wanneer deze grotendeels dezelfde – niet fair gemaakte – onderdelen bevat als het origineel? De bedenker van dit marketingconcept maakt daar geen geheim van: Bas van Abel geeft in diverse interviews toe dat deze telefoon „nog niet geheel bestaat uit fair geproduceerde onderdelen” , maar dan blijft de vraag; hoe ‘fair’ is die Fairphone dan? De onderdelen die anders zijn gefabriceerd dan de HonPhone zijn de accu en behuizing, dus slechts 10 procent. Dat maakt de Fairphone voor 90 procent identiek aan andere – pretentieloze – Chinese smartphones, die niet alleen veel goedkoper zijn, maar de Fairphone ook in specificaties overtroeven. Deze maand ontvangen de kopers hun Fairyphone, zoals hij eigenlijk had moeten heten, waarbij ik hoop dat hij héél lang mee gaat, niet alleen vanwege de exorbitant hoge kostprijs, maar vooral om de eigenaren steeds weer te herinneren aan hun naïviteit.
____________
Ik heb gelukkig geen FairPhone gekocht, maar wilde even afwachten naar wat er waar werd gemaakt van de beloften. Ik heb deze Honphone opgezocht via Google en kwam bij een website terecht waar ook foto's bijstaan. Er zitten trouwens bij de prijs van 180 euro (1500 Yuan) wel twee (2) accu's bij en een 4GB SD kaartje.
Link: http://www.gizmochina.com...one-with-9-9mm-thickness/
Waarom er zo'n ophef is gemaakt tijdens de introductie begrijp ik werkelijk niet! In de eerste plaats deed fairphone alsof de smartphone door hen was ontwikkeld, pas later werd bekend dat het een bestaand ontwerp was omdat iemand dit op tweakers riep. Ten tweede blijkt de teleffon voor een miniem deel te bestaan uit andere grondstoffen dan de Honphone. Zonde van het geld! Echt waar...
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 22:31]
http://haroldswereld.blog...eid-van-de-fairphone.html
Lees deze aandachtig door en neem de tijd om een helder beeld te krijgen van de doelen, werkwijze en resultaten van Fairphone. Lees de artikelen op het blog en bekijk/lees interviews met mensen van Fairphone zelf.
Het moet duidelijk gemaakt worden: de Fairphone zelf, als telefoon, is geen doel. Het is een eerste stap in een proces dat nog maar net begonnen is. En tot nu toe heeft Fairphone concrete doelen weten te realiseren. Duidelijk, deze telefoon is niet voor mensen die het nieuwste van het nieuwste willen, of voor een zo laag mogelijke prijs zoveel mogelijk telefoon willen hebben. Echter, om het "zonde van het geld" te noemen is een verkeerde inschatting van de doelgroep. Wellicht dat jij het geld er niet voor over hebt, maar een hoop andere mensen (25,000 om precies te zijn) hebben een duidelijke overweging gemaakt en gekozen voor Fairphone. Niet vanwege de telefoon maar vanwege de beweging er achter.
En zo is het toch nog een lang antwoord geworden....
Ik heb dat verhaal al gelezen. Ik ben bang dat ik niet de enige ben die intentieverklaringen niet voor lief neemt. De Smartphone die zogenaamd een beweging of ideaal symboliseerd zal ook inhoudelijk componenten moeten bevatten van hetgeen de organisatie uitstraalt.
Dat heb ik niet kunnen constateren, sterker nog; nu blijkt dat dit niet eens haalbaar is. Was het niet een beter plan geweest als Bas naar een Bank was gestapt om geld te vragen voor dit nobele doch onrealistische doel? Dan had tenminste alleen de Bank met een strop gezeten en niet al die argeloze consumenten, die nu met een achterhaald stukje techniek zitten opgescheept! We hebben met zijn allen al miljarden aan de banken betaald, dan hadden ze ook dit onhaalbare verhaal mogen financieren me dunkt.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 22:31]
Gebruikte grondstoffen in de telefoon zijn weldegelijk traceerbaar, terug tot op de mijn waar ze uit gehaald zijn. Er zijn concrete stappen genomen om de werkomstandigheden voor de mensen in de assemblage fabriek te verbeteren. Er zijn concrete, aantoonbaar effectieve stappen genomen om er voor te zorgen dat er geen minderjarigen in deze fabriek werken. Per telefoon wordt 3 euro uitgetrokken om afdank mobieltjes uit een mens en milieu belastende situatie te trekken en deze op duurzame wijze te recyclen.
Het is in mijn ogen dus onzinnig om Fairphone af te doen als een mislukt plan voor overijverige wereldverbeteraars, zeker in het vroege stadium waar het project zich nu in bevind. Bekijk het eens van de andere kant: lees hun blog en zie wat de dames en heren van Fairphone al hebben bereikt. Dat overtreft al de verwachtingen van de meeste mensen.
Wat betreft de telefoon zelf is het geen onaardig ding. Reviews zijn overwegend positief. Ok, hij is misschien een tikkeltje duurder dan gemiddeld, maar Fairphone is geheel transparant in waar het geld voor de telefoon terecht komt.
En om hier nu banken in te betrekken... Alsjeblieft, denk je dat een stel van die krijtstreep pakken geinteresseerd is in een relatief risicovolle investering in een project wiens voornaamste doel is om op sociale en ethisch verantwoorde wijze zaken te doen, in plaats van winst maximalisatie en hoge uitkeringen aan aandeelshouders?
Ik ben benieuwd naar de volgende reviews!
De teller van bestellingen voor de volgende productieserie staat al op bijna 20.000. Dus 45.000 verkochte telefoons in totaal.Wellicht dat jij het geld er niet voor over hebt, maar een hoop andere mensen (25,000 om precies te zijn) hebben een duidelijke overweging gemaakt en gekozen voor Fairphone.
Hier het interview op radio 1:
http://www.radio1.nl/item...rphone%20is%20binnen.html
Het wordt steeds gekker, werkelijk...
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 22:31]
Ik denk dat je het begeleidende tekstje op de radio 1 site gelezen hebt en op basis daarvan je voorbarige conclusies getrokken hebt.
Verder was ik blij eindelijk een eerste review van de fairphone te zien, alleen vind ik de review in zijn huidige vorm wat te zwak om te delen.
Op zijn minst moeten er toch wat foto's en unboxing bij, zoveel moeite zijn een paar foto's niet. Dan hoef je ook niet zo uitgebreid het uiterlijk te beschrijven. Verder begint het met veel specs, maar die kun je ook op een technische sheet lezen. Het is interessanter hoe die specs uitpakken in vergelijking met je ervaring en prestatie. Wel goed om te lezen van de uitsteeksels en onhandige menu items, alleen wil ik dan eigenlijk ook wel zeker weten of zo een menu item dan wel of niet uitgeschakeld kan worden. Verder eindigt de review dus wel sterker. En het lijkt me een terechte opmerking dat je de telefoon voornamelijk vanwege de duurzaamheid aanschaft (wat dat betreft zou ik blij zijn als hij vergelijkbaar met niet-duurzame toestellen presteert).
Alleen de de vergelijking met de nexus vraag ik me af of dat eerlijk is, omdat 70 euro toch nog een groot bedrag is dat je dan extra moet betalen. Interessanter is het hoe hij vergelijkt met gelijk geprijste toestellen, waarover tweakers.net sprak dat zijn specs redelijk zijn voor binnen deze prijsklasse.
Maar foto's van de unboxing? Dat is toch alleen leuk voor degene die het uitpakt? Maar bij deze dan
De packaging moest uiteraard 'fair' zijn, dus hij kwam in een klein kartonnen doosje, met als enige inhoud de telefoon, een paar ludieke ansichtkaarten en een meertalige handleiding.
Het door FP toegevoegde quick-access menu kon voor zover ik heb vast kunnen stellen, niet uitgeschakeld worden. Ik heb hen gevraagd of dat mogelijk was, maar daar is (nog) geen antwoord op gekomen. In het support-forum werd de suggestie gedaan een andere launcher te gebruiken, en dat werkt. Daarmee werd de FP-launcher overruled.
Dat ik de Nexus 5 noemde is volstrekt willekeurig. Om aan te geven dat je voor niet heel veel meer geld technisch gezien veel meer krijgt; nieuwste model, sneller, meer, beter, etc. En om te benadrukken dat toffe specs juist geen doorslaggevende reden zijn om voor een FP te kiezen. Het is waanzin om de specs van de Fairphone te willen vergelijken met een ander model. Er is geen vergelijkbaar model met dezelfde insteek.
Wat dat betreft heeft die meneer in de NRC er inderdaad weinig van begrepen. Of van willen begrijpen waarschijnlijk, want hij verkneukelt zich bijna om de 'naïvelingen die veel te veel betalen voor een oude telefoon'.
Ja, de Fairphone is qua gebruikte componenten nog allerminst fair. En het is een model van eind 2012. Geen nieuws, allemaal vanaf het begin al duidelijk.
En ik vind dat FP dat juist slim heeft aangepakt. Men heeft geen eigen research en development afdeling om from scratch een telefoon te gaan ontwikkelen. Ze hebben heel bewust een bestaand model uitgekozen, dat zich goed leende voor de filosofie; standaardcomponenten, en eenvoudig om aan te sleutelen. Géén afgesloten unibody die je weg kunt gooien als er een onderdeel kapot is, omdat reparatie duurder zou uitpakken dan het aanschaffen van een nieuw toestel.
De onderdelen die FP nu fair kon verkrijgen, heeft men verwerkt. En ja, dat is nog maar een klein deel van het toestel.
Maar er is dus meer dan alleen de bron van de gebruikte grondstoffen. Bij 'fair' komt ook het productie- / assemblageproces kijken, en dat heeft men in de hand. En de life cycle van de telefoon; men zorgt ervoor dat een telefoon zo lang mogelijk mee kan gaan door defecte / versleten componenten los te verkopen. Ook dat hoort bij het concept, en is wat mij direct het meeste aansprak.
Maar daar staat tegenover dat je dan niet het geilste toestel van dit moment hebt. Dat is dus een bewuste keuze / afweging die je als koper maakt.
Ik weet serieus niet zo goed wat het is met de eagerness van sommige mensen om de Fairphone te willen 'ontmaskeren'. Iets irriteert er kennelijk. Misschien te cynisch. Het zal dezelfde groep zijn die roept dat afvalscheiding / groene energie / bio-industrie allemaal grote oplichterij is. (en dat zal deels best. Als ergens veel reclame voor gemaakt wordt, valt er veel geld te verdienen - die stelregel zal nooit veranderen). Maar dan koop je toch gewoon plofkip? Denk ik dan. Niemand dwingt je bio-kip te kopen.
En de Fairphone-bio-kip is niet perfect, en niet volledig fair. Maar het is een eerste stap in de goede richting, en ik ben er verder wel blij mee
Een 100% eerlijke telefoon zal nog wel even op zich laten wachten. Bij het ontwikkelen van een telefoon komt meer kijken dan bij het opzetten van een bio-boerderij.
[Reactie gewijzigd door Marko_J op 22 juli 2024 21:44]
Ook in de rest van het interview wijkt hij bewust van het onderwerp af omdat de interviewer weet dat de telefoon niet door hem is ontworpen, ze doelt er bewust een aantal malen op, maar Bas ontwijkt de erkenning van haar uitspraak. Dat lijkt slim maar dat is het niet. Ben benieuwd hoe Bas zich eruit gaat kletsen ivm die design nominatie: "Nee, andere mensen beweren dat ik hem ontworpen zou hebben, maar dat is natuurlijk niet zo, ik kan niets doen aan wat andere mensen zeggen."
Ha ha
Tja, en zo wordt het hele FairPhone verhaal één grote soap.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 22:31]
[Reactie gewijzigd door Marko_J op 23 juli 2024 22:31]
Bovendien zie ik hier ook wel weer een sterke invloed van 'Tweakeritis': de behoefte om het allernieuwste te hebben is niet iets dat bij elke consument leeft - voor de meeste mensen zal een smartphone uit 2012 of vroeger nog prima volstaan.
Zoveel staan er alweer in bestelling voor de volgende batch.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn