Fairphone - Reviews

Specificaties 4,3" • 960x540 • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Fairphone Review

Teejoow 6 december 2014, laatste update op 21 april 2016, 2.108 views

Fairphone

Ik kan deze telefoon eigenlijk aan niemand aanbevelen. Als je een eerlijke telefoon wilt kan je net zo goed een tweedehandsje kopen. Om de telefoon zelf hoef je het ook niet te doen.

Pluspunten

• Dual sim functionaliteit bevalt goed!
  • Telefoon voelt degelijk aan
  • Zolang je niet gaat gamen is ie lekker vlot

Minpunten

• Zeer onzeker of deze telefoon ooit nog Android 4.4 krijgt
  • Ontvangst bij tijden slecht
  • Hardware is gedateerd

Ik heb deze telefoon nu een paar maanden in mijn bezit en ik heb het gevoel dat ik nu wel genoeg ermee heb geklooid om er een onderbouwd oordeel over te vellen. Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom.

Waarom heb ik hem gekocht?
Ik roep altijd graag dingen over eerlijke handel en milieubewust denken. Toen mijn oude telefoon overleed lag de keuze voor een Fairphone (Second Batch) dan ook voor de hand. Naast het 'eerlijke' aspect vond ik het ook tof dat de maker het zelf repareren van het toestel aanmoedigt door reserveonderdelen beschikbaar te stellen. Op de site kan je zo'n beetje elk component los bestellen en standaard staat de iFixit app geinstalleerd met een aantal speciale Fairphone guides.

Verpakking
De telefoon kwam binnen in een mooi klein doosje met wat ansichtkaarten die zijn reis om de wereld verbeelden. De marketing is wat dat betreft erg goed gedaan, het voelt allemaal erg warm en persoonlijk aan vanaf het moment dat je het doosje opent. Om de kosten te drukken zitten er geen oplader en oordopjes bij. Dat het ook weer scheelt qua milieubelasting is natuurlijk mooi meegenomen.

Dual sim
Toen ik hem bestelde had ik kennis genomen van de dual sim feature maar echt interessant vond ik het niet. Totdat ik me realiseerde dat de sim uit mijn werktelefoon er ook bij in kon. Nu is het mijn favoriete feature. Mijn werk-abo heeft een forse databundel waardoor ik enkel nog wat belminuten voor mijn prive-abo hoef te betalen.

Je kan zelf instellen wat hij met welke sim doet. Zo heb ik ingesteld dat alle data via Sim1 gaat, SMSen via Sim2 en elke keer dat je belt moet de telefoon het vragen. Ook is er nog een optie om videocalls via een bepaalde sim te doen. Let wel op; alleen Sim1 heeft 3G, Sim2 heeft enkel 2G.

Verder kan je gewoon bellen en smsen op beide sims zonder ook maar enige vorm van switching. SMSjes en inkomende calls komen netjes binnen ongeacht het nummer en zijn duidelijk gemarkeerd als zijnde binnengekomen via Sim1 dan wel Sim2.

Hardware
Iedereen die een beetje verstand heeft van hardware zal waarschijnlijk niet heel warm worden van deze telefoon. Toch voelt ie voor dagelijks gebruik redelijk vlot aan en het scherm is ook niet heel lelijk. Intern is er 13,6 GB beschikbaar voor de gebruiker en dit is nog uit te breiden met een micro SD kaart. Ik heb er zelfs Republique op gespeeld (aanrader trouwens!) hoewel de laadtijden wel wat extreem waren.

Verder vind ik de feel van het toestel degelijk. Hij is iets zwaarder dan de meeste telefoons maar daar hou ik wel van. De witte kunstof rand om het scherm is niet mijn ding maar de achterkant met aluminium batterij klepje vind ik dan wel weer mooi. Het gebruikte kunstof voelt stevig en degelijk.

Ontvangst
Ik wil er toch nog even een alinea aan wijden. Als je anno 2014 in de binnenstad van Groningen niet fatsoenlijk kan browsen of bellen is er wel wat mis met je telefoon. Zodra ik ergens in een winkel sta is het al snel hopeloos qua 3G en ook gesprekskwaliteit wil nogal eens achteruit hollen als je binnen bent. Het is nooit echt storend (ik ben niet zo vergroeid met mijn telefoon als sommigen) maar zeker wel merkbaar.

Geen Android 4.4!
Nu het grote nadeel van deze telefoon: het ziet er niet naar uit dat er ooit nog een officiele update voor Android 4.4 zal komen. Ook een officiele Cyanogenmod build zit er vooralsnog niet in. Op het forum is er wel een techneut die Cyanogen werkend heeft op de Fairphone maar de buglijst is vooralsnog dermate groot dat ik het niet heb aangedurfd.

Zolang de software blijft steken op Android 4.2 kan ik dit toestel eigenlijk niet aanbevelen. Het idee is leuk, de dual sim feature werkt geweldig en ik vind het ook wel een fijn toestel, maar nee. Ik mis gewoon toekomstperspectief en dat terwijl dit de telefoon zou moeten zijn die jaren mee zou gaan.

Er zijn genoeg tweedehands toestellen die bij aanschaf hun portie kinderarbeid en milieuvervuiling al hebben gehad en in dat opzicht net zo eerlijk zijn. Neem gewoon een tweedehands Samsung waar wel een officiele Cyanogenmod build voor beschikbaar is. Goede kans dat je goedkoper uit bent, snellere hardware hebt en wel gewoon Android 4.4 kan draaien.

Update 21-4-2016
Nou mijn vrees qua achterhaald is waarheid geworden. Dankzij het ontbreken van ondersteuning voor Bluetooth LE kan ik communicatie met mijn nieuwe Fitbit Charge HR wel vergeten. Verder is de Fairphone 2 inmiddels uitgekomen waardoor een update voor de Fairphone 1 nog minder waarschijnlijk lijkt. Balen.

Heb jij ook een Fairphone?

Als de Fairphone geen Android 4.4 zou krijgen doen zij net zo hard mee aan planned obsolescence. Een wegwerp product produceren is niet fair.
Maar het is toch niet zo dat op het moment dat 4.4 uitkomt telefoons met 4.2 ineens minder goed functioneren.
Wat je zegt klopt strikt genomen. Maar de frabrikant zegt een telefoon, nee een smartphone, te willen maken die lang meegaat. Tegen de tijd dat ik deze telefoon 2 jaar heb is android 4.2 echt heel gedateerd en is het maar de vraag in hoeverre nieuwe apps en wearables het nog ondersteunen. En dat is over 2 jaar. Hoe zit als het ding 3 jaar oud is? Of 4 jaar?

De functionaliteit van een smartphone wordt grotendeels bepaald door wat voor apps je erop kan draaien. Je kan zelfs stellen dat een smartphone zonder gezond app-ecosysteem geen smartphone is. De software vind ik dus wel degelijk relevant.
Eens! Ik voel me wat dat betreft ook wel genaaid, pas half september kwamen ze er eerlijk voor uit dat het ze gewoon niet ging lukken. Toen had ik mijn telefoon dus al anderhalve maand in gebruik.
Helaas hebben ze bij de fairphone de fout gemaakt om voor deze mediatek soc te gaan. MediaTek heeft helaas nooit genoeg informatie vrij gegeven over deze soc om er een fatsoenlijke android 4.4 build voor te maken.

Alle fabrikanten die deze soc hebben gebruikt zitten vast op android 4.2, voor mij ook een reden om nooit iets meer te kopen met een mediatek chip er in.
Het is heel gebruikelijk dat een middelmatige android geen enkele update krijgt. Htc, Samsung of Sony doen het ook bij meer dan drie van de vier mid-end toestellen niet.

Wat dat betreft is het niet dat deze minder duurzaam is dan een gemiddelde andere google droid.

Als je wel duurzame een keuze wilt in het mid-end of low-end spectrum. kun je beter gaan voor fabrikanten die hun eigen os in huis hebben, als Nokia, RIM/BlackBerry of Apple.
Zij bieden in de regel wel nieuwe updates,
Eigenlijk moet de fairphone updates ( 4.4 of 5.0) krijgen, want het grootste deel van de gebruiks ervaring zit in de software. Zo kan de telefoon ook langer meegaan.
Ik heb deze telefoon nu ook twee weken (voornamelijk gekozen vanwege dual-sim, en ook wel een beetje het duurzaamheidsaspect). Qua ontvangst kan ik niet helemaal meegaan in je review, maar ik weet niet of ik nu mazzel heb met redelijk tot goede ontvangst, en jij pech met mindere ontvangst... en ik woon zowat ín een kooi van Faraday.

Ook bij Fairphone zijn er misschien "maandagmodelletjes".

Net dit weekend is mijn 3G abonnement van XS4all opgewaardeerd tot 4G. Hoi! Alleen wil de Fairphone niet "harder" dan 3G.

Ik ben wel eens met je conclusie. Het idee achter de Fairphone is best heel goed, alleen de uitvoering ervan, daar mag wel wat harder aan gewerkt worden. "Duurzaam" hoeft niet meteen "achterhaald" te betekenen.

(nochtans was mijn vorige phone (een Samsung Galaxy S Duos (GT-S7562) helemaal aan zijn einde, zodat de Fairphone voor mij een verademing is :) )

Edit: opmerking over Faraday toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door oehoe op 8 december 2014 14:07]