Door Maarten Morshuis

Freelancer

Star Trek - waren alle bugs maar ruimtewezens

Kurk en Spok

Om te beginnen wordt er een totaal ander verhaal dan in de film gehanteerd. En dan bedoelen we niet de pro- of epilogue, of zelfs de 'spin-off waar de schurk uit de film een cameo of twee maakt'. Nee, gewoon iets compleet anders. Naast de jonge versies van Kirk, Spock en alle crewleden spelen de Gorn namelijk de hoofdrol van de slechteriken. Een ras waarvan het aantal verschijningsmomenten in de tv-serie op één hand is te tellen. Enkel de wat zwaardere Trekkies zullen ze dus kennen, onder andere van de beroemde scene uit de originele Kirk-saga. De Gorn zijn in het spel wel iets minder knullig gemaakt. Simpel gesteld zijn het grote, afschrikwekkende hagedissen. Origineel is anders, maar goed. We geven ze het voordeel van de twijfel, want een ander verhaal hoeft niet per definitie een slechter verhaal te zijn. Het is slechts opmerkelijk dat de film en game tegelijk uitkomen als ze inhoudelijk niks met elkaar van doen hebben. Overigens heeft de voltallige cast van de film wel de stemmen en gelijkenissen aan het spel geleend.

In de promo-trailers van deze game zien we trouwens nog hoe Namco de bekendheid van de klassieke Gorn-scene probeert uit te melken, op een wel heel goedkope manier. Tevens wordt hier pijnlijk duidelijk dat de oude Shatner zich tegenwoordig overal voor paal laat zetten.

‘Bro-op’

Het grote selling point van Star Trek moet toch wel de ‘Bro-op’ zijn, waar de producers tijdens de vorige E3 ook al de focus op richtten. Alle campaign-missies zijn namelijk zowel alleen als met zijn tweeën te spelen, waarbij je samen golven vijanden afslacht, elkaar revived indien nodig en tegelijk op knopjes drukt om vastzittende deuren open te breken. Bekende stof.

Producer Brian Miller over Star Trek.