Door Maarten Morshuis

Freelancer

007 Legends

Net als in de film

Je hebt hem vast al zien hangen in een of andere abri, de stationshal, langs de snelweg of in de advertentieraampjes van de bioscoop; de poster van de allernieuwste James Bondfilm Skyfall. Zo niet, dan heb je Adèle in ieder geval de gelijknamige titeltrack horen jammeren op de radio of TV. Wellicht hoorde je erover van familie of vrienden die de film al hebben gezien. Hoe dan ook, je hebt er waarschijnlijk van gehoord. Ontken het maar niet.

Gespeeld op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Wii U, Windows

De clue is hier dat ‘een nieuwe James Bond’ een big deal is. Ook al ben je er geen fan van, die nieuwe film wil je iedere keer toch weer even gaan zien. Niet per se in de bios, maar hij staat in ieder geval op de ‘watchlist’ in je onderbewustzijn. Mannen willen James zijn, vrouwen een Bondgirl. Het spionnenleven spreekt tot de verbeelding. En je kunt het nog met je gezin kijken ook! 's Werelds bekendste Brits geheim agent viert in 2013 alweer zijn zestigste verjaardag sinds hij voor het eerst in de boeken van Ian Flemming verscheen, en de eerste film verscheen dit jaar precies vijftig jaar geleden. Volgens Activision reden genoeg om weer met een nieuwe Bondgame te komen, een genre waar de uitgever de laatste jaren toch al druk mee is. De laatste wapenfeiten van de licentiegamestampers van Eurocom waren de GoldenEye remake #2, een game voor de animatiefilm 'Rio', iets voor Disney, het bedrijf keeg weer een zak Call of Duty-geld toegeworpen, en daar was 007 Legends. Gemakkelijk te verkopen, want wie de afgelopen decennia niet diep in de magmamantel van de aarde heeft geleefd, is bekend met Bond, en door Skyfall is er nu veel aandacht voor. En de ontwikkeling van een nieuwe titel is lekker goedkoop, want de developers hebben alles al klaar liggen van hun drie vorige Bondtitels. Kortom, "this has cash-in written all over it".

Skyfall?

We kunnen niet vet genoeg onderstrepen dat dit niet de Skyfall-game is. 007 Legends komt weliswaar tegelijkertijd met de film uit, maar de verbinding tussen de game en de film is zo dun dat hij meteen kan worden vergeten. Legends is een game-variant op de in de muziekwereld bekende ‘Best of’-cd die in het boekje melding maakt van het nieuwe album, maar er geen nummers van bevat. Het is een verzameling van vijf van de betere Bond-films in een first person shooter-jasje, te weten Moonraker, On Her Majesty’s Secret Service, Die Another Day, Goldfinger en License To Kill. En ergens deze maand schijnt dan nog een exclusief Skyfall-dlc'tje uit te komen. Momenteel komt de nieuwste film echter enkel aan bod in de openingsscène van de game, waarin Bond wordt neergeschoten en van een brug valt. Een scène uit de film, al hadden we dat niet geweten als we het niet ergens hadden gelezen. Skyfall dient enkel als een flinterdunne veter die de rest aan elkaar moet knopen.

Gameplay-beelden uit 007 Legends. The name is Bond...James Bond.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite