GC: James Bond - 007 Legends

Jubileum

James Bond wordt een beetje antiek. Dat blijkt niet alleen uit het 50-jarig filmjubileum dat hij dit jaar viert, maar ook uit de vele games die Activision rond de geheim agent op de markt brengt. Daarin blikt de uitgever voornamelijk terug op voorgaande successen. Dat is ook zo in 007 Legends, zoals de titel al een beetje aangeeft.

Activision, de uitgever die al sinds 2006 games rond de geheim agent op de markt mag brengen, is weer in zee gegaan met Eurocom, de Britse studio waar het al zijn Bond-games vandaan haalt. Zo leverden de Britten in 2010 de Wii-remake van Nintendo 64-klassieker GoldenEye 007 af en een jaar later GoldenEye 007: Reloaded, dat weer een remake was van de Wii-versie. Nu maken de Britten met 007 Legends een nieuwe duik in het verleden. Omdat het dit jaar vijftig jaar geleden is dat Dr. No verscheen, de eerste film rond geheim agent 007, kijkt Eurocom terug op de filmgeschiedenis van Bond. Dat wil zeggen dat je een game voorgeschoteld krijgt die is opgesplitst in vijf missies, die gebaseerd zijn op evenzoveel films.

GamesCom-trailer van 007 Legends.

Acteurs gezocht

De films waar Eurocom uit put zijn On Her Majesty's Secret Service uit 1969, Moonraker uit 1979, Licence To Kill uit 1989 en Die Another Day uit 2002. Dat maakt vier films en ook vier missies. Activision wil de naam van de vijfde film nog niet bekendmaken. Voor de Bond-kenners is er echter een patroon herkenbaar in de gekozen films. Activision heeft keurig van elke Bond-acteur een film gekozen. George Lazenby in On Her Majesty's Secret Service, Roger Moore in Moonraker, Timothy Dalton in Licence To Kill en Pierce Brosnan in Die Another Day. Daarmee blijven nog twee acteurs over.

Daniel Craig, de huidige Bond, komt aan bod in een uitbreiding die na release van de game verschijnt. Die dlc is gebaseerd op Skyfall, de nieuwe Bond-film die eind oktober verschijnt. Daarmee blijft alleen Sean Connery over, de Schotse acteur die als eerste in de schoenen van Bond stapte. Dat doet dus vermoeden dat Activision de overgebleven film gaat kiezen uit de films uit het begin van de serie. Vreemd genoeg lijkt het er eigenlijk niet zo heel veel toe te doen, want in de delen die we van de game zagen, kregen we alleen het digitale hoofd van Daniel Craig in beeld. Dat was al zo in de twee voorgaande games van Eurocom, waar Craig opdook in scènes die oorspronkelijk door Pierce Brosnan zijn gespeeld.