Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

HP Slate 7: een Android-tablet voor de budgetbak

28-02-2013 • 13:00

53

Singlepage-opmaak

Tot slot

Het is opvallend dat HP zo overduidelijk voor de budgetmarkt kiest met de HP Slate 7. Een medewerker van het bedrijf benadrukte de strategie nog maar eens toen we vroegen wat er speciaal is aan de tablet: "it is cheap". In vergelijking met tablets van Asus, Samsung en Apple is de Slate 7 met een adviesprijs van 149 euro zeker goedkoop. Voor dat geld krijg je slechts 8GB opslaggeheugen, maar dankzij het micro-sd-slot valt dit eenvoudig uit te breiden.

Voor iets minder geld kan je echter een vergelijkbare tablet kopen, al zal je dan je toevlucht moeten zoeken bij onbekendere merken, terwijl je voor de echt goede deals online moet zoeken om een tablet uit het buitenland te halen. Voor mensen die daar geen problemen mee hebben - of de zoektocht zelfs leuk vinden - zal de Slate 7 waarschijnlijk niet aantrekkelijk zijn.

We kunnen ons echter ook goed voorstellen dat er mensen zijn die een goedkope tablet willen voor erbij, of om een beetje mee te spelen, maar niet bereid zijn om een paar honderd euro neer te leggen. Dat zullen in veel gevallen mensen zijn die hun spullen liever bij de computerwinkel of elektronicazaak kopen, die niet de tijd, zin of kennis hebben om het web af te struinen en een model te importeren en die waarde hechten aan een bekende merknaam. Voor hen is de Slate 7 geen slechte keuze.

Reacties (53)

53
51
37
7
0
9
Wijzig sortering
Ziet er wel goed uit van HP. Als je op dit moment naar de 7" tablets in de 150 euro klasse kijkt: http://tweakers.net/categ...am-iRVKVoamBjBuZp6SlUEtAA zullen mensen eerder geneigd zijn om voor HP te kiezen.

HP heeft bij de consument namelijk nog steeds een erg goede naam, dus deze tablet zal gegarandeerd verkopen als een malle. Misschien nog wel beter als een nexus7.
En die Rockchip RK3066 kun je bezwaarlijk een trage chip noemen. De RK3066 is nog steeds behoorlijk sneller vergeleken met die mediatek dualcores in de acer iconia B1 bijvoorbeeld. Sterker nog, de RK3066 is juist een van de snelste, zo niet de snelste dualcore A9 soc's die op dit moment te krijgen zijn. Een stuk sneller als een tegra2, omap4 of snapdragon S3. Alleen Kraits, Swifts en A15's zijn sneller. En de gpu is sneller als de tegra3. Alleen van dat scherm is jammer. Maar misschien komt dat ook door de overbelichting op de beursvloer?

Heb zelf zo'n el-cheapo chinese tablet met RK3066 soc, en die biedt duidelijk meer performance dan m'n telefoon met snapdragon S3 @ 1.5Ghz. En die tablet was erg goedkoop (64 euro omgerekend incl. shipping) met identieke specs als de Slate7, namelijk RK3066, 1GB ram, 1024x600 resolutie enz. Heb namelijk de ICOO D70 proII. Alleen de accu van de slate7 is veel beter. Maar dit alles betekend wel dat HP nog steeds een leuke marge kan pakken op de slate7.

[Reactie gewijzigd door Trishul op 22 juli 2024 15:42]

het feit dat temple run op dat ding zetten op zo beurs laat wel zien dat ze vertrouwen hebben in de hardware. temple run zou ik namelijk niet een lichte game noemen, misschien is het zelfs een van de zwaarste gratis games die er zijn.

En dan journalisten temple run laten spelen die alle high-end apparaten kennen en geen enkele moeite hebben om te zeggen dat het niks is en je beter door kunt sparen voor een ´echte´ tablet... :)

Ik vind het wel wat!!!
Helemaal eens. T.net drukt het apparaat volledig in vergelijking met een totaal andere categorie. Voor het geld is het zeker een zeer mooi apparaat.
Ik draai Temple Run (I en II) zonder haperingen op mijn Asus Transformer (Tegra 2). Een beetje OC'ed maar goed, dit lijkt mij dan toch niet zo'n verschrikkelijk veeleisende game te zijn?
waarschijnlijk lijkt het scherm thuis op de bank in de hoek een stuk beter als op de overbelichte beurvloer.
qua prestaties, hoe verhoud hij zich tegenover de Samsung tab 7?

pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Zwart
deze kan je nu voor E 185 bij BCC halen.
Met de Samsung cashback komt hij op E135. (en gratis krant+magazine voor 3maanden)

welke van de twee is dan de betere?

[Reactie gewijzigd door Geckoo op 22 juli 2024 15:42]

qua hardware is de slate sneller dan de tab2 7, slate heeft dual core A9 1.6Ghz, Tab slecht A9 op 1Ghz, misschien dat samsung nog wat weet goed te maken met betere flash en geheugen maar zal dat gat van 60% niet dichten. Tab2 is dan ook verouderde tablet qua hardware, Tab 2 heeft zo goed als dezelfde hardware als de tab 1.

Ook de GPU zal van de tab 2 slechter zijn, SGX540 zal stuk langzamer zijn dan mali400MP4 (4 cores).

Maar qua bouw is de samsung weer vele male beter en scherm zal van de tab2 ook beter zijn als ik het zo mag geloven wat ze hier op tweakers zeggen.
De RK3066 is een prima soc, en heeft zelfs een Quad-core Mali MP4 GPU.
Ik heb zelf een liggen met een 1024*768 scherm, en spellen als Beach Buggy maar ook andere 3D-games draaien gewoon vloeiend op high detail en een goede framerate.

Hij is sneller dan bijvoorbeeld de Tegra 3. Vooral de I/O is uitmuntend te noemen, en dit beinvloedt de laadtijden dramatisch.

Overall Score
RK3066 = 4288
Tegra III = 4085

CPU
RK3066 = 7825
Tegra III = 11192

3D
RK3066 = 2306
Tegra III = 2458

2D RK3066 = 327
Tegra III = 320

I/O
RK3066 = 6570
Tegra III = 3588

Mem
RK3066 = 4413
Tegra III = 2860

[Reactie gewijzigd door Mastermind op 22 juli 2024 15:42]

Dus als ik het goed begrijp suggereer jij dat deze tablet beter presteert dan de Nexus 7? Het is bekend dat Quadrant altijd erg goed is in het geven van theoretische scores die vervolgens in de praktijk flink afwijken van wat de dingen kunnen, daarnaast heeft de Tegra zijn eigen lijstje met optimzed games. Lijkt mij dus discutabel.
Mijn benchmarks van de Kruidvat 9.7" inch RK3066:
NenaMark 1: 71,6 fps
NenaMark 2: 61,2 fps
Linpack single: 49 MFLOPS
Linpack multi: 74 MFLOPS
bron: Kruidvat 9.7'' dual-core PRO-LINE

ASUS Transformer TF300 (Tegra 3):
NenaMark 1: 60.3 fps
NenaMark 2: 46.9 fps
Linpack single: 41.70 MFLOPS
Linpack multi: 89.83 MFLOPS
bron: http://www.engadget.com/2...sformer-pad-tf300-review/

Niet gek voor een tablet die een stuk goedkoper is :).
De resolutie van die Kruidvat tablet is lager (1024*768 vs 1280*800), logisch dat de grafische prestaties dan ietsje beter kunnen lijken. Die benchmarks van je lijken volgens mij ook redelijk oud, 60FPS kun je nog moeilijk een relevante score noemen. Van de Nenamarks is geen enkele onder de 30FPS dus die kunnen we al vergeten en Linpack single is een beetje belachelijk bij een quadcore. De enige die er echt toe doet van je lijstje is Linpack multi en kijk eens welke soc dat wint ;).

Niet dat ik niet vind dat de Tegra 3 een stuk bagger is, maar je moet benchmarks altijd een beetje kritisch bekijken.
Ja kritisch bekijken is een ding maar wat jij doet is ook niet helemaal correct.
Scores boven de 30FPS negeer jij? 30FPS is minimaal speelbaar. 60FPS zou ik wel verwachten

En Linpack single-core op een quadcore uitvoeren is helemaal niet zo onredelijk. Er zijn genoeg apps en standaard handelingen op een tablet/smartphone die meer van de single-core performance afhangen dan van het feit dat je verdeeld over 4 cores meer rekenkracht hebt.
Juist die multicore benches zijn minder relevant, in de praktijk hebben apps veel meer aan rapple single threaded performance.
De resolutie van die Kruidvat tablet is lager (1024*768 vs 1280*800), logisch dat de grafische prestaties dan ietsje beter kunnen lijken. Die benchmarks van je lijken volgens mij ook redelijk oud, 60FPS kun je nog moeilijk een relevante score noemen. Van de Nenamarks is geen enkele onder de 30FPS dus die kunnen we al vergeten en Linpack single is een beetje belachelijk bij een quadcore. De enige die er echt toe doet van je lijstje is Linpack multi en kijk eens welke soc dat wint ;).

Niet dat ik niet vind dat de Tegra 3 een stuk bagger is, maar je moet benchmarks altijd een beetje kritisch bekijken.
Ja en dat kan ik bevestigen, Mali400mp4 is sneller dan tegra3, zelfs de mali400 mp1 is sneller dan tegra3. Daarbij heeft de RK3066 hogere clock dus voor single en dual core apps zal die sneller zijn.

Veel apps zullen sneller zijn op RK3066 dan op Tegra3, maar zullen ook apps zijn die het beter doen op tegra3, maar dan alleen de quad core optimaliseerde apps zonder veel GPU geweld. ;)

Want anders maakt de Mali400 het gat dicht tussen de sneller dual core en de trager geklokte quad, zelfs bij games die geoptimaliseerd zijn voor quad en niet speciale shaders gebruiken.

Mali400mp4 @ 400Mhz heeft ook meer ruwe kracht, 50% meer Gflops berekingen dan tegra3 @ 300Mhz. Let op andere mali400 kunnen minder cores hebben of lager geklokt zijn, soms zelfs maar 266Mhz en mp1, kijk dus naar de juist mali400 benchmarks aub.

Mali400mp4 zal vaker winnen dan de tegra3, al hangt het allemaal af van je test apps natuurlijk.

NenaMark benchmark renderend op vast resolutie, anders kan je geen apparaten onderling vergelijk, zou benchmark nergens opslaan. ;)
NenaMark 1 renderen op lager resolutie dan NenaMark 2, maar beide renderen beelden op dezelfde resolutie op alle apparaten, lcd heeft daar niks mee te maken dat gebeurd door de gpu.

Edit/
En heeft de RK3066 wellicht een nieuwere A9 revisie dan de tegra3? Want zijn laatste tijd nieuwe A9 ontwerpen vrijgegeven door ARM, die zijn iets sneller dan de oude A9, optimalisaties en bug fixen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 22 juli 2024 15:42]

Anoniem: 300 1 maart 2013 14:03
Uit het artikel:
Wat voor scherm HP voor de Slate 7 gebruikt is niet duidelijk.
Op de HP-site staat het nochtans duidelijk aangegeven:
High-aperture-ratio Field Fringe Switching (HFFS) panel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 300 op 22 juli 2024 15:42]

Ik vind het jammer dat de review zo'n negatieve ondertoon heeft. Ik zie een erg goedkope A-merktablet met een redelijk scherm, uitbreidbaar geheugen en snelle hardware. Al in de inleiding wordt geconcludeerd dat hij niet mee kan komen met de gevestigde orde. Dat vind ik behoorlijk vooringenomen :N

Ik vind het een leuk ding en hij komt aardig mee met bijvoorbeeld een Nexus 7...
ik ben het helemaal met je eens. voor 149 euro heb je een hoop waar voor je geld en het apparaat zelf werkt best goed. een hele verbetering met het Chinese grijze import geen garantie verhaal. HP is een betrouwbaar merk dat weet wat ze doen. Die gaan echt niet hun merknaam op het spel zetten op iets slechts te maken
want de hardware van de Slate 7 is niet high-end te noemen
Ben benieuwd als ze deze tablet op de redactie wetenschappelijk gaan testen, benchmarks gaan draaien en bijv. gaan vergelijken met de Nexus 7 of ze nog steeds zo negatief zijn.

Vooral met "lage verwachtingen" de tablet in de hand houden en "blij verrast te zijn" is natuurlijk erg subjectief. Je hoort altijd neutraal iets te gaan bekijken en nooit met vooroordelen want dan kun je geen eerlijk oordeel vellen.

Hier een schreenshot van de benchmark van de Freelander PD80 (9.7" tablet gebaseerd op de RK3066)
http://s18.postimage.org/axvf3vfll/freelander_pd80.jpg

[Reactie gewijzigd door Mastermind op 22 juli 2024 15:42]

Ben benieuwd hoe dit ding zich verhoud tov de 40euro goedkopere Acer Iconia B1. Misschien tijd voor een 7" mega test. :)
Als ik zo de test lees is het het extra geld niet waard. Ik heb de Acer Iconia B1 een weekje in handen gehad - ja, het scherm is matig, de bouwkwaliteit niet indrukwekkend en de CPU ook niet de snelste. Maar voor de 109 euro die ik ervoor betaald heb is het een super apparaat. Bijna de helft meer betalen moet echt wel iets beters opleveren, en dat lijkt dit HP ding echt niet te doen...

Eerlijk, het enige wat me stoorde aan de Acer was het scherm. De plastieke buitenkant - best, dan kan er ook niks breken als je em eens laat vallen. De performance - best voor browsen en wat anders kun je nu echt doen met een tablet? Gamen? Dat interesseert me echt 0,0...

Die Acer met een redelijk IPS schermpje voor zeg 130 Euro en ik koop em. Twee zelfs, ook 1 voor de vrouw. Ik ben in elk geval overtuigd van het nut van een tablet (voor web browsen op de bank of in bed, verder heb ik er ook echt niks mee gedaan).
Mee eens, ik heb de B1 ook in mijn handen gehad en vond het een erg goeie prijs prestatie verhouding. In mijn ogen beter dan deze HP.

De bouwkwaliteit van de acer viel me alles mee, en ook de interface liep lekker soepel. Naar mijn mening was het scherm het enige waardoor je echt mertke dat het een budgetmodel was, met toch wel erg beperkte kijkhoeken. Mijn gedachte was precies dezelfde, voor de meerpijs van een ips scherm zouden mensen nog best willen betalen denk ik.

De plastic buitenkant viel wel mee, ik vond het kleuraccent er leuk en dacht dat de achterkant van metaal was? Ook houdt hij door het geultje in de achterkant prima vast.
Zoals in het topic voor exotische tablets ook te lezen valt, denk ik niet dat je de RK3066 een trage processor mag noemen. Mijn persoonlijke indruk is toch dat je er heel ver mee kunt komen; in sommige benchmarks steekt hij gevestigde waarden naar de kroon. Dus je kunt wel degelijk een uitstekende prijs/kwaliteit tablet bouwen rond deze soc. Maar als ik dan lees dat het scherm het hier een beetje laat afweten, vrees ik dat dit voor HP een gemiste kans is. "Drogist"-tablets zoals die van het Kruidvat, kunnen tegenwoordig wél uitpakken met een IPS scherm en dan heb je voor minder dan 200 euro wel degelijk een behoorlijk toestel in handen.
EDIT: als ik lees dat dez tab soms wat traag reageert, zou het dan niet kunnen dat dat aan andere componenten ligt dan de soc, misschien ook wel het scherm dat een slechte gevoeligheid heeft?

[Reactie gewijzigd door chaola op 22 juli 2024 15:42]

Anoniem: 16328 @chaola28 februari 2013 13:33
Slechte software of slechte gevoeligheid inderdaad. De RK3066 in bijvoorbeeld de Kruidvat tablet met stock Android Jelly Bean draait als een trein én ook het scherm is wat ik uit deze video kan afleiden een stuk beter bij de Kruidvat qua kleurweergave en helderheid.
Het lijkt me een leuke tablet, maar vraag me toch af waarvoor HP - dat meestal toch staat voor redelijk high-end, ineens via goedkope tablets marktaandeel te pakken. In mijn ogen is dat jammer, maar zoals Samsung al heeft bewezen: veel verschillende producten zorgen uiteindelijk voor een groot marktaandeel. Ik kijk in ieder geval wel al uit naar de high-end producten van HP :).
simpel: hiermee kan je aantallen maken. de gemiddelde koper weet niets van chipsets en ziet een bekend merk voor een lage prijs. Als dit ding in de bekende winkels komt te liggen kan het een groot succes worden en dan is het tijd voor een high-end tablet.
RK3066 komt dichtbij de Tegra 3 en is beduidend sneller dan de SoC in de Samsung Galaxy Tab 2 serie. Wout je stelt teleur met je onzinpraat!
als ik dat filmpje zo zie dan vind het er wel snel uitzien, rekening houdend met de prijs. Alle animatie gaan vloeiend en hij reageer in een keer. misschien is dit wel de keus voor mij als eenvoudige vakkenvuller en student. design vind ik op zich wel mooi
Ik ben normaal erg gecharmeerd van het review niveau van Tweakers, ook van Wout Funnekotter. Maar deze review (of hands-on) vind ik met een volledig verkeerde insteek geschreven. Het is net alsof je de Slate 7 de hele tijd naast een 400 euro kostende tablet houdt en zit te vertellen hoe slecht hij wel niet is in vergelijking tot die andere.

Ik ben juist best wel onder de indruk van de HP Slate 7, voor maar 150 euro krijg je een tablet van een welbekend bedrijf waarmee je de basisdingen prima kunt doen, voor het gros van de consumenten, die nog nooit van het woord ips paneel etc. hebben gehoord lijkt mij dit een uitkomst. De versie met de rode achterkant vind ik zelfs nog wel mooi ook.

edit: De videoreview heb ik pas achteraf bekeken en die is mijn inziens een stuk realistischer (positiever).
Excuses.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 22 juli 2024 15:42]

Ik ben het met je eens dat het zo kan overkomen. Een leek zou een verkeerde indruk van deze tablet krijgen. Maar vergeet niet dat dit een artikel voor tweakers.net is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.