Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

Bravia HX950: nieuwste high-end van Sony

Conclusie

De nieuwe Bravia HX950, aangekondigd op de IFA in september, maakt de volledige tv-line-up van 2012 weer up-to-date. Dat wil niet zeggen dat de HX950 er compleet anders uitziet dan zijn voorganger. Zo wordt nog steeds Gorilla Glass gebruikt als toplaag en is de omranding van metaal. Wel heeft Sony een ander ontwerp voet gebruikt. De ronde vorm ervan spreekt ons aan, maar het glanzende uiterlijk geeft geheid reflecties.

De beeldkwaliteit is een van de sterke punten van de HX950. Het gamma is mooi vlak, de witbalans is af fabriek, met local dimming geactiveerd, binnen de marges, terwijl van de primaire en secundaire kleuren alleen blauw en cyaan een kleurfout hebben van net iets meer dan 3. De tv heeft voor een high-end model verrassend weinig kalibratiemogelijkheden, maar met die beperkte middelen is de tv goed af te regelen, met mooie, natuurlijke kleuren als resultaat.

Ook de implementatie van het local dimming-systeem is er een uit het boekje. Het aan- of uitzetten van de functionaliteit heeft geen consequenties voor de ingestelde helderheid of het helderheidsverloop, al hadden de rgb-kanalen de strakke lijnen bij het schakelen tussen de local dimming-standen beter kunnen behouden.

De Standard-stand geeft de beste zwartwaarden en in films levert dat een hoog contrast op, met behoud van schaduwdetail, maar het geeft ook al gauw oplichtende vlekken in beeld bij contrastrijke overgangen. De Low-stand lijkt ons voor algemeen gebruik de beste optie en dat wordt gestaafd door de metingen. Onder een hoek is er wat saturatieverlies en zijn ook de vlekken zichtbaarder dan recht van voren, dus dan weet je direct waar de bank moet staan in de woonkamer.

De menu-interface is warrig en rommelig, en Sony zou er goed aan doen om dit voor de 2013-serie opnieuw te ontwerpen. Ook de onlineomgeving(en) van Sony zouden baat hebben bij een rethink. Het zou mooi zijn als Sony in de toekomst Google TV zou gebruiken in zijn tv's, maar dan met een eigen gezicht en met eigen diensten.

Sony vraagt voor de Bravia HX950 een adviesprijs van 3000 euro. Dat past in de nieuwe strategie van Sony om de onderkant van de markt los te laten en zich vooral te concentreren op de wat duurdere modellen. Toch is dat een bedrag in deze roerige tijden om van te slikken. De prijs van de HX950 is wel in lijn met die van bijvoorbeeld een PFL9007-lcd-tv van Philips, maar het kan geen kwaad om je even te verdiepen in de voor- en nadelen van local dimming met full-led-backlight. Bezitters van het huidige HX920-model hoeven niet direct naar de winkel te hollen, vanwege het geringe aantal vernieuwingen..

Prijs 4
Featureset 6
Kleurweergave 10
Contrast & helderheid 8
Bouwkwaliteit 8
Vormgeving 8

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Reacties (60)

Wijzig sortering
Jammer dat in dit soort testen nooit naar de geluidskwaliteit gekeken wordt. Uiteraard zal hierop meteen de reactie komen dat je A: nooit goed geluid kan krijgen uit een platte tv en/of B: je maar een homecinema set moet aansluiten.

Wat betreft B: als je dat nu niet wilt/kan dan blijft dus de geluidskwaliteit van de TV toch erg belangrijk.
Wat betreft A:: Ik verbaas me er over hoeeel verschil er juist is in kwaliteit. Bij sommige TV's wordt je idd bijna gedwongen om iets exters aan te sluiten. Zelf heb ik een HX800 waarbij een van de doorslaggevende factoren juist het geluidskwaliteit van deze TV was, ik vraag me af of dit bij deze TV ook nog zo is.
Maar ook in het algemeen lijkt me dit iets wat best interessant kan zijn om te vermelden in een test.

[Reactie gewijzigd door Hopjesvla79 op 5 november 2012 09:59]

Helemaal mee eens, het is volgens mij best mogelijk om een meer dan redelijk geluid uit een platte TV te krijgen, kijk maar naar het volume en kwaliteit (in verhouding dan he) die smartphones de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Als je die technieken op een grote schaal in een platte TV toepast, kan hij zeker mee met CRT's van een jaar of tien terug.

Het is meer dat het (nog) niet als veelgebruikt koopargument gebruikt word.

Paar jaar terug een nieuwe TV gekocht (ook een SONY) en dat gaat ongeveer zo… "SuperPlusPowerHDFloatingLED".. ja, dat heeft die niet… die heeft "PureSuperPlusLEDSwipe"
met al die marketingtermen is het bijna ondoenlijk…
In mijn ervaring is de geluidskwaliteit van de Sony tv's meestal iets beter dan die van andere merken, maar het zou zeker een welkome toevoeging zijn aan een review ;)
Ik ben het absoluut eens dat het ook in een review moet. Beeld en geluid zijn natuurlijk strak aan elkaar verbonden. Maar met de steeds dunner wordende TV's denk ik dat er nooit echt grote vooruitgang komt op dit vlak.

Ik denk dat TV fabrikanten juist de andere kant op gaan: losse speakers bij de superplatte TV.
Het is ten slotte alleen maar een kwestie van tijd deze deze TV's zo plat zijn dat er geen speaker meer in kan.

Tenzij ze natuurlijke de speakers er onder gaan plakken:
http://www.bang-olufsen.com/en/picture/beovision-11
+1

Ik ben het hier absoluut mee eens. Mijn ouders hebben onlangs de SSD7000 gekocht. Prima TV, mooi beeld e.d. het geluid daarentegen is echt super gaar. Er zijn wel enkele presets, maar deze zijn echt verrot. Bij de ene is het geluid te schel, andere te dof en 'wanne-be' bass. Om het enigszins goed in te kunnen stellen zou een EQ een goede toevoeging zijn geweest. Deze ontbreekt helaas.

Persoonlijk vind ik dit echt een groot nadeel en erger me hier ook telkens aan als ik op bezoek kom. Hun oude LCD TV van Philips (met speaker-bar onder de TV) staat bij mij en deze is echt velen malen beter. Goed dit is dan ook een oud type LCD....
Gezien de prijs gaat het om een high-end model. Als je destijds de plasma tv's van Pioneer bekijkt, deze hadden namelijk geen speakers ingebouwd (uitzonderingen daargelaten). Pioneer koos hier op een gegeven moment voor, omdat de doelgroep die een tv voor +/- 2500 euro een extern systeem of speakerbar er bij bestelde.

Gezien dit type tv, was het voor Sony ook geen verkeerde keuze geweest om geen speakers in te bouwen en deze keuze aan de klant over te laten. Kwalitatief en kostentechnisch is deze oplossing dan vele malen beter, want juist deze doelgroep wil goed beeld en geluid en zal op deze gebieden geen concessies willen doen.

[Reactie gewijzigd door 195780 op 8 november 2012 08:33]

Ja en nee - de test richt zich duidelijk op de weergave van de tv, niet op het geluid.

Het is ook logisch om dit te doen totdat de markt zich anders gaat bewegen. Er is simpelweg maar een hele beperkte groep consumenten die *wel* heel zwaar tilt aan een high-end beeldweergave en tegelijk *geen* boodschap heeft aan kwalitatief goed geluid. Deze groep zoekt een geluidskwaliteit die je never nooit met een ingebouwde speaker gaat halen en heeft dus een aparte set staan. Voor grote TV's al helemaal, ik moet het eerste huis nog betreden met een 55" of groter en geen surround systeem, of in ieder geval een leuk 2.1 setje. Het zou ook compleet onlogisch zijn om wel een paar duizend euro te besteden aan top beeld maar geen 3-400 euro aan een paar goede speakers en versterker.

De andere groep, die wel met een ingebouwde speaker af zou kunnen, zal een high-end TV niet snel kopen want voor hen is het belangrijker 'een TV' te hebben - deze groep selecteert op prijs en beelddiagonaal, geluid is een bijkomstigheid.

De derde groep, die TV als monitor gebruikt, heeft in beginsel nooit een ingebouwde speaker in het scherm gehad, dus waarom zou die groep het willen. Zij hebben vrijwel altijd ook een setje speakers bij de PC staan.

Dus.
Er was een tijd lang maar een artikel over de hx950 te lezen op internet, daarin werd beweerd dat ie 196 zones zou hebben.
http://www.engadget.com/2...ny-bravia-hx950-hands-on/

Twee eigenaars van de 55hx950 hebben bevestigd dat ie 105 zones heeft. Een eigenaar van de 65hx950 heeft 128 zones geteld. Bij lange na geen 196 zones dus.

De hx950 presteert vrijwel hetzelfde als de hx929 schijnt alleen wat beter op het 3D vlak te zijn.
Goede review, zie duidelijk wat verbeter punten ten opzichte van voorgaande modellen.
En die voet is echt gaaf!

Zie ik uitzendinggemist staan?
Is Sony dan eindelijk zo ver? Zou leuk zijn als ze dan een update uitrollen voor de wat oudere toestellen.
Ik zou graag weer een Sony TV kopen maar aangezien ze geen plasma TV's in hun assortiment hebben gaat het een ander merk worden.
[...]

Ik zou mij niet helemaal blind staren op de aloude discussie lcd vs plasma.
Ga eens kijken zou ik zeggen.
Klopt, het verschil is aan het vervagen, maar ik vind het wel erg zuur dat je dus 3k euro moet neertellen voor deze lcd en dat hij dan nog allerlei minpunten heeft (kijkhoek blijft een probleem, het voordeel van anti-reflectie heb je niet, local dimming zorgt toch voor wat vertekening bij sterke contrasten...). Voor 1000 euro minder heb je een Panasonic Viera TX-P55VT50.
@Johnbytheway : LED televisies geven veel te flets beeld, tenzij je een of ander high-end full-LED toestel koopt met local dimming.

Ik vind de kleur die LED geeft gewoon niet mooi. Het is hard, koud en veel te scherp. Het "spat" inderdaad van het beeld af, zoals jij omschrijft, maar de kleuren zijn veel te overdreven. Sommigen houden daar van, maar aangezien ik relatief weinig daglicht in mijn woonkamer heb zou een plasma tv veel beter tot z'n recht komen. Op een LED tv zou ik me hier s'avonds helemaal scheel kijken.

Mijn huidige Sony Bravia LCD televisie (CCFL) heeft er al dik 4 jaar opzitten, maar iedereen die bij mij op bezoek komt is der mening dat het mooiere kleuren zijn als met LED. Ik heb het beeld van plasma televisies gezien die zelfs nóg mooier beeld geven.

Het stroomverbruik boeit mij niet voor een televisie. Maar goed; smaken verschillen.
Misschien dat de testers van Tweakers kunnen vertellen hoe ze Uitzending gemist activeren in de HX950. Ben erg benieuwd! Heb zelf de HX850, maar hier nog geen Uitzending gemist.
Wow dat is echt een heleboel geld voor een TV. Wel een prachtig ding om te zien, vergeleken daarmee is mijn panasonic plasma van alweer heel wat jaartjes terug echt een bakbeest.

Ik vraag me alleen af of het beeld van zo'n TV als deze nou echt duidelijk veel mooier of scherper is dan mijn huidige TV, jammer dat je ze niet even naast elkaar kan zetten in je eigen huiskamer :) Oh well, ik ga het wel een keer uitzoeken als mijn huidige tv de geest geeft.

Daarnaast ben ik helemaal geen fan van allerhande software op de TV. Werkt vaak toch niet fijn (zo ook hier niet). Laten ze OF al die onzin weglaten en in plaats daarvan een extra HDMI/DP/DVI aansluiting leveren of er gewoon ECHT een PC tje inbouwen met Windows geïnstalleerd (zonder irritante bloatware erbij, gewoon Windows). Die ingebouwde dingen zijn wat mij betreft alleen maar prijsverhogende crap. Echter alle high-end tv's moeten tegenwoordig ook "smart" zijn, vind ik maar niets :(

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 5 november 2012 09:28]

Ik ben helemaal met je eens. Smart TV 's bestaan niet , vaak werken functies half of met stotteren en bepaalde functies werken alleen in de USA. Het zou handiger zijn als ze ipv elk hun eigen implementatie er gewoon allemaal XBMC op zetten.

Kunnen ze de tijd die ze nu kwijt zijn aan een halfbakken "smart" omgeving, besteden aan het maken van een fatsoenlijke afstandsbediening.. Lever gewoon een touch control mee , en een app voor android /iOs .

Verder is de voet nu ook niet echt een verbetering
Ik weet niet hoe het met andere merken zit, maar Sony's remote control app is prima link

Verder vraag ik mij af wie smartTV gebruikt, tegenwoordig zit er in 80% van de huishoudens waar ik kom een kastje onder de televisie van een kabelmaatschappij die alle mogelijkheden van een smartTV overneemt. Daarnaast sluit ik dan meestal alsnog mijn laptop er op aan, omdat het gewoon 100x sneller gaat.
Ik gebruik het, want voor sommige van de programma's die je via de STB van de kabelaar kijkt moet je betalen, terwijl het via SmartTV gratis is.
De huidige Panasonic Plasma's zijn ook geen bakbeesten meer. Zeker de VT50 niet.
Daarnaast moet de VT50 alleen in een sterk verlichte omgeving het onderspit delven tegen de LED/LCD's

Ik heb zelf net een ST50 Plasma aangeschaft en vergeleken met een Panasnic G10 (model 2009) is de ST50 een heel stuk scherper in het beeld en net zo scherp als LED naar mijn mening.

Zou je nu dus een andere TV willen in deze prijsklasse. Twijfel niet en ga voor de VT

Ik kom zelf van een Sony 32EX711 (mid-range LED model 2010) en heb nu dus een Panasonic 42ST50 (mid-range Plasma 2012). Direct bij de eerste beelden waren we al overtuigd dat we een goede keuze gemaakt hadden om niet voor een LED te gaan.
Ik heb toevallig net ook de ST50 aangeschaft en lang na zitten denken (en kijken) of ik nu het extra geld uit zou willen geven voor een LED tv. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan.

Zoals hierboven al wordt aangegeven: Er is niets smart aan deze tv's. Je gaat dit nooit echt gebruiken. Je betaald extra voor functies die je nooit gebruikt of niet correct werken.

Dan draait het nog om 1 ding: Het scherm.

Daarin heb je met plasma een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. En zwartwaarden waar LED niet tegenop kan.
@dycell en @Athome: waar is nu jullie keuze op gebasseerd om toch voor de ST50 te gaan en niet voor de VT50 dan? Prijs lijkt me een van de dingen, maar is het beeld van de VT50 niet gewoon wel een tikkeltje beter? Of valt dat mee? Heb ze zelf niet gezien nog in de winkel... Maar was hier wel benieuwd naar.
Op de NX710 werkt het anders als een zonnetje. Vooral de youtube doet het bijzonder soepel, hetgeen erg makkelijk is met kleine kinderen.
Kon dit model niet vinden op de Nederlandse Sony site, hier een link met uitgebreide (technische) info:

https://store.sony.com/p/.../en/p/XBR55HX950#overview
http://www.sony.nl/product/tv-139-55-lcd/kdl-55hx950

offtopic:
Zit zelf nog te twijfelen tussen de HX850 en de HX950, de HX950 komt er helaas niet in een 46" variant, wat gelijk de prijs € 1500 opschroeft. Ik vraag me af of dit prijsverschil ook het 'dimming' verhaal rechtvaardigd.

[Reactie gewijzigd door Smirnoff op 5 november 2012 09:08]

Heb hier ook nog een Pio Kuro bakbeest. Zag laatst een 65" Sony die net zo groot is als mn huidige 60" . Dat is dan persoonlijk ook het enige punt dat me zou bekoren, voor de rest blijft kuro toch redelijk onovertroffen. Mits je natuurlijk al die "smart"dingen zo handig vind.

[Reactie gewijzigd door Martinus op 5 november 2012 12:55]

Overtroffen of onovertroffen?
Mijn vorige TV was een Mistubishi CRT met een 4 speakers voorop en een enorme subwoofer buis in de achterkant. Kwam geluid uit van een behoorlijke mini set.

Fast forward naar 2012, elke avond zit ik in de takke herrie van de buren, want die hebben zo'n LCD geval met blikken speakertjes die meer geluid naar achteren lijken te slingeren dan naar de voorkant. Dat vreselijk vervormde geluid gaat door merg en been, want in het "menselijke stem" bereik resoneren ze als de pest. Het komt bijna boven mijn eigen tv uit.
Dan heb je een knap gehorig huis. Normaal gesproken filteren muren de hogere scherpe tonen heel goed en komen allee de lagere tonen door,
Ik hoop dat tv makers in de toekomst ook aan cabelmanagement gaan doen, wat misschien ben ik de enige, mar kabels onder/achter mijn tv zien hangen vind ik helemaal niks.
Waarom kunnen de aansluitingen niet bijvoorbeeld in de voet of in het midden achteraan?
Dan zou de LG EM9600-oled-tv wel wat voor je kunnen zijn ;) . Die heeft zijn connectors in de voet en er loopt alleen een glasvezelkabeltje van schermgedeelte naar de voet. Zie hier en hier.
Goede review!

Maar ik begrijp dat afgezien van het voetstuk er niet of nauwelijks verschillen zijn met de HX920?
De beeldschermeigenschappen uit deze review zijn dus ook van toepassing op het topmodel uit 2011...?

Dan is vanwege de 46" mogelijkheid en de prijs, die voor mij de beste optie.
De HX950 heeft onder meer een uitgebreidere online omgeving dan de HX920, maar ik weet niet of de werking van het local dimming-systeem van de HX920 even goed is als het systeem bij de HX950 en deze laatste heeft de Gorilla Glas-toplaag en de lcd aan elkaar gelamineer met een soort hars om interne reflecties tegen te gaan, om zo het contrast bij invallend licht te verhogen. Ik weet niet of de HX920 dat ook zo heeft.
Ik vind het aantal hdmi aansluitingen tegen vallen. Het zijn er maar 2 (1 gedeeld met de pc-in).
Kan aan mij liggen maar volgens mij zie ik 4 HDMI aansluitingen, twee onder en twee aan de zijkant
Het zijn er toch echt vier. Zie ook dit plaatje.
Je krijgt voor een paar euro een HDMI hub.
Ik zie er twee aan de onderkant en twee aan de zijkant. In mijn boekje zijn dat er dus 4.

Daarnaast is "gedeeld met PC-in" een beetje een loze opmerking als PCs tegenwoordig gewoon via HDMI aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Croga op 5 november 2012 08:51]

Dit kan te maken hebben dat alleen deze ingang goed overweg kan met 4:4:4 signaal.
Moet je machine wel de mogelijkheid daar toe hebben. En lang niet alle machines hebben HDMI aansluitingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True