Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

HTC One X+: enkele plussen en een kleine min

Benchmarks: stapje vooruit

De One X+ is een opgevoerde versie van de One X, de minst krachtige quadcore-soc op de markt. De One X moest het vooral op grafisch gebied afleggen tegen de Exynos-soc uit de Galaxy S III en zelfs tegen de dualcore uit HTC's eigen One S en die uit de iPhone 5. De opgevoerde versie was daarom hard nodig; niet alleen de cpu wordt overgeklokt van - als er meer dan één rekenkern wordt ingezet - 1,4GHz naar 1,6GHz, maar ook de gpu heeft een hogere kloksnelheid en kan daardoor op papier meer aan.

Omdat benchmarks soms niet weergeven wat je in de praktijk meemaakt, hebben we uiteraard de One X+ geprobeerd met de nodige grafisch zware games. Schietspel Shadowgun en racespel Riptide GP vormden geen probleem, maar bij Asphalt 7 ging het mis; dit bleek door het lage aantal frames per seconde niet goed speelbaar. We hopen dat het een softwarematige fout is, die kan worden gefikst.

GL Benchmark 2.5 - Egypt HD - offscreen
Telefoon / TabletOSFrames per seconde in fps, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6
*********
25,0
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
******
17,0
HTC One X+ Android 4.1
****
13,0
Sony Xperia T Android 4.0
****
13,0
Samsung Galaxy S III Android 4.0
****
13,0
HTC One S Android 4.0
****
13,0
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
****
11,0
HTC One X (4.1) Android 4.1
***
9,0

In de Offscreen-test, die op 1080p wordt gedraaid, komt de One X+ tot 13fps en daarmee plaatst hij zich in de middenmoot. Het zou een game op deze resolutie nog niet speelbaar maken, maar het resultaat is zeker niet slecht. Hij staat hiermee op gelijke hoogte met de Galaxy S III, al moet aangetekend worden dat de Mali-gpu niet goed is in het renderen van polygonen, wat in deze test veel gebeurt. Daardoor loopt hij op lagere resoluties al tegen zijn maximum aan, waarmee 1080p dus nog altijd het hoogst bereikbare is.

GL Benchmark 2.5 - Egypt HD
Telefoon / TabletOSFrames per seconde in fps, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6
*********
39,0
HTC One S Android 4.0
******
27,0
Sony Xperia T Android 4.0
*****
22,0
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
****
19,0
HTC One X+ Android 4.1
****
18,0
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
****
17,0
Samsung Galaxy S III Android 4.0
***
13,0
HTC One X (4.1) Android 4.1
***
13,0

Op native resolutie staat de One X+ in de subtop, maar hij moet de toppers op dit gebied, de eigen One S en de iPhone 5, toch echt voor laten gaan. Dat is deels te verklaren uit de lagere schermresolutie van deze toestellen, maar de PowerVR SGX543MP3 uit de iPhone 5 doet het echt een stuk beter.

GL Benchmark 2.1.2 - Egypt standard
Telefoon / TabletOSFrames per seconde in fps, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6
*********
60,0
HTC One S Android 4.0
*********
60,0
Samsung Galaxy S III Android 4.0
*********
60,0
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
********
59,0
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
********
58,0
HTC One X+ Android 4.1
********
53,0
HTC One X (4.1) Android 4.1
*******
52,0
Sony Xperia T Android 4.0
*******
51,0

Bij deze oudere test is te zien of games van een vorige generatie soepel zullen lopen. Bij de One X+ is hierbij een marginale winst te zien ten opzichte van de One X, maar merken zul je het in de praktijk niet. De 60fps wordt door geen van beide gehaald, waar de concurrentie dat veelal wel doet.

BrowserMark
Telefoon / TabletOSin punten, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6
*********
184519
HTC One X+ Android 4.1
********
182011
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
********
174853
Samsung Galaxy S III Android 4.0
********
167667
LG Optimus 4X HD Android 4.0
******
135921
HTC One X Android 4.0
******
130177
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
*****
104765
Galaxy Nexus Android 4.0
*****
101392
Samsung Galaxy S II Android 4.0
****
97073
HTC One S Android 4.0
****
92341
Sony Xperia T Android 4.0
***
65453
HTC 8X Windows Phone 8
***
57403

HTC heeft gesleuteld aan zijn browser om hem sneller te maken en te optimaliseren voor BrowserMark. Omdat onze eigen frontpagebenchmark tijdens de migratie naar Tweakers 7 tijdelijk onbruikbaar is - we verwachten snel een fix - moeten we het doen met BrowserMark. De browser scoort bijna even hoog als de iPhone 5 en dat is een hele prestatie. Het zegt echter helaas meer over de optimalisaties van HTC dan over de daadwerkelijk prestaties van de browser. Bij het laden van diverse zware pagina's bleek hij niet of nauwelijks sneller dan Chrome, dat in Browsermark tot 'slechts' 140.000 punten komt.

Een dik pluspunt voor HTC is overigens dat Flash nog altijd aanwezig is in de browser, iets wat Adobe niet meer ondersteunt en wat in Android 4.1 alleen via een mod kan.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True