Door Paul Hulsebosch

Redacteur

The Secret World

14-07-2012 • 09:00

52

Multipage-opmaak

Van Noorse makelij

Bij Funcom doet men alles graag net even wat anders. De games van de Noren hebben een geheel eigen stijl. Wie ooit games als Dreamfall en The Longest Journey heeft gespeeld, weet wat we bedoelen. Meestal zijn de games realistisch, maar met een duidelijke twist. Dat geldt ook voor The Secret World. Het is deels realistisch, maar deels ook helemaal niet. Het spel speelt zich af in het heden, een zeer herkenbaar heden, maar je loopt tegelijkertijd in een duidelijk alternatieve werkelijkheid. Daarbij is de invloed van een schrijver als H.P. Lovecraft nooit ver weg. The Secret World is dan ook een mmog vol horror, en alleen daarom al is de game verfrissend. Al zou je dat op grond van de hoeveelheid 'gore' in de game niet zeggen.

Gespeeld op: pc (enig platform)

Het is wel een setting waar je iets mee moet hebben. Niet iedereen is gecharmeerd van het duistere van horror, van zombies en andere gedrochten die je tegenover je zult krijgen. Want de clichés van het genre komen allemaal voorbij. Er schuifelen wandelende lijken op je af, je ziet afzichtelijk misvormde menselijke gedrochten rondrennen en spoken, geesten en andere zwevende verschijningen vliegen je aan. Bovendien kotsen ze je allemaal onder of hebben ze magische krachten waarmee ze je het leven - soms letterlijk - zuur maken.

Redacteur Jurian Ubachs over een vroege versie van The Secret World.

Horror

Voor wie minder bekend is met het werk van Funcom: de sfeer heeft iets weg van Alan Wake, maar dan met extra horror-gedrochten. Het is dus vaak donker en je loopt rond in realistische omgevingen die er zelfs hedendaags uitzien. Zo kom je in bestaande steden als New York, Londen en Seoul terecht. De sfeer van de steden is daarbij herkenbaar, maar ze zijn niet nagebouwd. Ook spelers en veel npc's zijn normaal geproportioneerd. Of, om het anders te zeggen: je wordt in The Secret World geen superheld met rollende spierballen en een opgeblazen torso. De game biedt ook opvallend weinig opties om vooraf aan het uiterlijk van je personage te sleutelen.

Het uiterlijk van The Secret World is daarmee verzorgd en sfeervol. Zoals bij veel mmog's is het technisch niet hoogstaand. Er zit weinig detail in de wereld en personages en je zult geen flitsende effecten zien. Als we de game met de concurrentie vergelijken, komt The Secret World er al iets beter af, al is de game dan nog steeds niet top. Maar goed, geen enkele mmog is top. De sfeer in The Secret World is prima en dat zal spelers over de streep trekken. Wie flitsende beelden wil, zoekt zijn heil wel bij offline games.

Goed verhaal

De sfeer in het spel wordt gelukkig niet alleen bepaald door het uiterlijk. Funcom heeft namelijk erg veel werk gemaakt van het verhaal dat door The Secret World verweven zit. Ook de verhaaltjes en de teksten van de verschillende personages zijn goed. BioWare gaf daarin al het voorbeeld met Star Wars: The Old Republic en Funcom gaat nog een stapje verder. The Secret World is nog meer dan SWTOR een game waarin je het gevoel krijgt een persoonlijke missie te hebben. Dat gevoel wordt verstrekt doordat er niet alleen een duidelijke verhaallijn door de missies loopt die je krijgt voorgeschoteld, maar ook doordat je maar vier missies tegelijk aan kunt nemen. Je kunt één missie aannemen die deel uitmaakt van de verhaallijn en drie side quests. Wil je een nieuwe quest aannemen, dan moet je een andere laten vallen.

Gelukkig kunnen quests, zeker de quests uit de verhaallijn, erg lang zijn. Kijk niet vreemd op van quests die uit twintig 'tiers' bestaan. Dat alleen al maakt duidelijk dat je erg veel verhaal krijgt voorgeschoteld. De side quests zijn dan wel geen direct onderdeel van het verhaal, er is wel een heel duidelijke thematische link. Je ontkomt niet aan de dreiging die er heerst en in die zin is er weinig lucht. De horror is overal.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De launch trailer van TSW.

Het is jouw verhaal

Wat dat betreft is The Secret World ook nog veel meer dan SWTOR een mmog die je gemakkelijk alleen kunt spelen. Je kunt hulp inroepen van anderen, samen spelen en een groep vormen is uiteraard mogelijk, maar meer dan in andere games is het jouw verhaal waar je in rondloopt. Alle gebruikelijke opties zijn aanwezig. Je kunt een groep vormen, er zijn instances, er is player versus player. In vergelijking met de concurrentie ligt de nadruk echter meer op het verhaal en minder op het spelen met anderen.

Om het interessant te houden, heeft Funcom bovendien side quests opgenomen die veel minder gericht zijn op strijd, maar vooral op zoeken en puzzelen. Het gaat in die missies eerder om het vermijden van gevechten en het zoeken naar aanwijzingen. Het is wat ons betreft een verademing. Funcom doet toch al zijn best om de standaard 'kill tien van dit'-missies te vermijden, met de puzzelmissies wordt de afwisseling alleen maar groter. Uiteraard kan het best tot een gevecht komen tijdens het zoeken naar aanwijzingen. Er lopen tenslotte zombies genoeg door The Secret World en die gaan niet opeens opzij omdat je naar sporen zoekt. Je kunt echter ook proberen om er omheen te sluipen. De puzzelmissies zijn ook precies de reden waarom je vanuit het spel een webbrowser kunt openen die rechtstreeks naar Google voert. De puzzels kunnen knap lastig zijn, wat hulp van de zoekmachine kan dus geen kwaad.

Puzzelen

Hoe leuk de toevoeging van puzzelmissies ook is, het maakt ook duidelijk dat The Secret World in zijn huidige vorm nog last heeft van behoorlijk wat bugs. Vooral bij diezelfde puzzels is dat lastig. Als het monster dat je moet omleggen niet aanwezig is op de in de quest omschreven tekst, is duidelijk dat er iets mis is. Als je op zoek moet naar een vaag omschreven voorwerp op een al even vaag omschreven locatie, dan wordt het al een stuk lastiger. Als het betreffende voorwerp er niet ligt of niet op wil lichten als je er met je muis op klikt, zul je niet direct doorhebben dat je met een bug te maken hebt. Dan denk je eerder dat je nog niet goed genoeg hebt gezocht. Maar goed, bugs zijn van alle tijden en van alle games, dus Funcom zal de probleempjes op termijn best gladstrijken. Hopelijk pakt het eerst dit soort inhoudelijke bugs aan en niet de grafische glitches die waarneembaar zijn.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De Illuminati.

Drie rassen

Funcom pakt nog meer zaken anders aan dan gebruikelijk. Zo kun je kiezen uit drie verschillende rassen, maar zijn er geen duidelijk classes. Er zijn bovendien geen levels. Je scoort wel ervaringspunten, maar de XP wordt niet gebruikt om je een level te laten stijgen en daarmee krachtiger te maken. Funcom gooit het hele systeem van XP, levels en talent trees overhoop en brouwt er iets nieuws van. Zo kun je echt alle skills die er beschikbaar zijn leren. Je hoeft dus niet te kiezen wat voor class je wilt worden, als je maar lang genoeg doorspeelt, kun je alles leren en dus elke rol vervullen. Het duurt uiteraard even voor je zover bent, maar het kan.

Eenvoudiger wordt het daar helaas niet van. Om te beginnen heeft Funcom twee soorten experience points ingevoerd. Er zijn Skill Points en Ability Points, die je beide scoort met het omleggen van monsters en het volbrengen van quests. Na een bepaald aantal kills of opgeloste quests krijg je dus een Ability Point en een Skill Point. De AP's krijg je vaker dan de SP's. Waar je meestal steeds meer kills moet maken om een volgend punt te halen, blijft dat in TSW gelijk. Omdat je steeds sterkere tegenstanders aankunt, krijg je dus sneller SP's en AP's. Dat is ook nodig, want het aanschaffen van nieuwe skills kost steeds meer punten. De eerste skills kosten je een enkel AP of SP, de hoogste kosten al snel twintig punten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De Templar.

Skills en Abilities

De verdeling tussen Skills en Abilities bestaat eruit dat je met Ability Points nieuwe opties koopt en met Skill Points de kracht daarvan opvoert. In beide gevallen is er een strikte scheiding tussen soorten wapens. Je kunt kiezen uit Shotguns, Pistols en Assault Rifles, uit Blades, Hammers en Fist Weapons en uit drie soorten magie; Elementarism, Chaos en Blood Magic. Je kunt ze allemaal uitproberen, maar eenmaal bestede punten kun je niet meer terugtrekken, dus het is verstandiger om je toe te leggen op twee soorten. Je kunt immers maar twee wapens tegelijk bij je dragen. Het is dus beter om bijvoorbeeld te kiezen voor Assault Rifles en Hammers of Blades en Blood Magic.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Ragnar Tørnquist schetst de steden in de game.

Leg jezelf beperkingen op

Jezelf enigszins beperken is vooral handig omdat je lang niet elke Ability die je aanleert aan je arsenaal kunt toevoegen. Je kunt een set samenstellen van zeven actieve en zeven passieve Abilities. Je hebt tijdens het vechten dus maar zeven knoppen waar je op kunt drukken, verdeeld over twee wapens, waarbij magie geldt als een wapen. Je kunt bijvoorbeeld vier Abilities voor je Assault Rifle selecteren en drie voor je Hammer, of vier voor Blood Magic en drie voor je Blade. Om het nog ingewikkelder te maken, zijn de Abilities door Funcom over een Ability Wheel verspreid, en dat Wheel bestaat uit twee cirkels. Er is een binnenring met de minst krachtige Abilities en een buitenring met het echte werk. Je moet per wapen eerst alle Abilities uit de binnenring vrijgespeeld hebben voordat je opties uit de buitenring kunt kiezen.

Er kleeft een groot nadeel aan de opzet van het Ability Wheel. Bij elk wapen geeft Funcom je een stuk of vijftig Abilities om uit te kiezen. Je hebt een kleine duizend Ability Points nodig om alle opties van één enkel wapen vrij te spelen. Het lijkt leuk, zoveel opties, maar het voorspelbare resultaat is dat er nogal wat vrijwel identieke opties tussen zitten. Zo heb je bij de Shotgun een stuk of zes Abilities waarmee je een 'single target shotgun shot' afvuurt en evenveel waarmee je juist verschillende tegenstanders raakt in een klein gebied vlak voor je. Ook in de Passive Abilities zitten nogal wat doublures.

Skill Points

Dan zijn er dus ook nog Skill Points. Waarom Funcom besloten heeft om XP te verdelen over AP’s en SP’s is ons eerlijk gezegd een raadsel. Stel, je kiest Abilities voor Hammers en Chaos Magic. Door ook Skill Points toe te wijzen aan Hammers en Chaos kun je de kracht van de gekozen Abilities opvoeren. Je kunt ook andere keuzes maken. Het systeem biedt je de vrijheid om Skill Points toe te wijzen aan bijvoorbeeld Pistols en Assault Rifles. Maar waarom zou je? Het is een keuzevrijheid waar je niets aan hebt, die zaken nodeloos ingewikkeld maakt en die alleen maar tot verwarring leidt. In theorie is het leuk, zo’n opzet waarin je als speler alle vrijheid hebt om precies die skills te kiezen die handig lijken. De praktijk is echter anders. De enige meerwaarde die het systeem biedt, is dat het op deze manier eenvoudig is om onhandige keuzes te maken, dat het gemakkelijk is om characters samen te stellen met een onhandige en nutteloze set Abilities. Het is veel te eenvoudig om in The Secret World een zogenaamde 'bad build' samen te stellen, een character dat zulke waardeloze Abilities heeft dat hij niets klaarspeelt. Dan toch liever de strakke regie die bijvoorbeeld Blizzard oplegt in Diablo III en het op stapel staande World of Warcraft: Mists of Pandaria.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De makers spreken over de vrijheid die je in het spel krijgt.

Decks

Om de keuzes wat te vergemakkelijken, heeft Funcom een handvol Decks geselecteerd die via het Ability Wheel kunnen worden geselecteerd. Het zijn blauwdrukken, richtlijnen voor characters met een goed werkende set Abilities. Als je een Deck selecteert, lichten de Abilities die je voor het Deck nodig hebt op, zodat je weet welke je moet selecteren. Dat klinkt mooi, maar voordat je de Abilities hebt vrijgespeeld, moet je nog steeds tientallen Abilities vrijspelen die je helemaal niet wilt hebben.

Het geheel heeft natuurlijk ook een positieve kant. Wie echt de moeite neemt om honderden Ability Points bij elkaar te sprokkelen en flink te experimenteren, kan uit alle opties een unieke build samenstellen, geheel afgesteld op de eigen speelstijl. Al is er de limiet van twee wapens die duidelijke beperkingen oplegt. Je zit bovendien niet vast aan een bepaalde class. Je kunt alles skills aanleren en desnoods 'on the fly' nieuwe Abilities selecteren en dus zelfs tijdens gevechten van rol veranderen. Overigens heeft Funcom rond die Abilties een vechtsysteem gebouwd dat iets actiever is dan je van marktleider WoW gewend bent. Dat komt omdat je tegenstanders in een duidelijke richting slaan, schoppen of spugen. Bij de area of effect-spells is duidelijk zichtbaar in welk gebied je schade oploopt. Als je snel bent, kun je de aanvallen daarmee ontwijken. Je hebt zelfs de optie om weg te duiken, hoewel die optie een vrij lange herlaadtijd heeft.

Review The Secret World Review The Secret World

Conclusie

Het maakt The Secret World tot een mmog met twee gezichten. De sfeer, het uiterlijk, het verhaal, de teksten en de quests zijn prima, met als sterkste kant de puzzelquests die Funcom aan de klassieke mmog-opzet heeft toegevoegd. De overige vernieuwingen die Funcom heeft bedacht zijn minder geslaagd. De verdeling van XP tussen Ability Points en Skill Points is onhandig. Het geeft veel vrijheid, maar het is vrijheid waar je niets aan hebt. Een game zonder classes klinkt leuk. Funcom heeft echter voor een opzet gekozen die dermate onoverzichtelijk is, dat het niet prettig is. Daar helpt de toevoeging van voorgekookte Decks weinig aan. Het systeem maakt het veel te gemakkelijk om Abilities te selecteren die slecht bij elkaar passen, en wat meer sturing daarin was erg prettig geweest. Voeg daarbij dat de game behoorlijk wat bugs bevat die vooral tijdens de puzzelmissies hinderlijk zijn. Dat leidt tot een mmog die een leuk verhaal en leuke quests heeft, maar desondanks niet prettig speelt.

Pluspunten:

- Goede sfeer, goed verhaal, goede teksten
- Quests afwisselend
- Toevoeging puzzelquests

Minpunten:

- Verdeling tussen Ability Points en Skill Points is onhandig
- Ability Wheel is onhandig
- Te gemakkelijk om 'bad builds' samen te stellen

Eindcijfer: 7

Titel The Secret World

The Secret World

Platform PC
Ontwikkelaar Funcom
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum reeds verschenen
Review The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret World

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ik speel het sinds de early access als een tijdverdrijf tot MoP. Moet zeggen dat ik me prima vermaak met TSW. De quests zijn een verademing in vergelijking met andere mmo's. Ik heb minder de neiging om zo snel mogelijk max level te worden zodat ik van het questen af ben. Grafisch ziet het er over het algemeen aardig uit en de sfeer die wordt neergezet is prima.

Een beetje ervaren speler heeft trouwens ook geen problemen met de keuzevrijheid in abilities en dergelijke. Zelf heb ik gewoon een deck uitgekozen die mij interessant lijkt (witch hunter) en ben lekker zombies in elkaar aan het hakken met een hammer en een zwaard. Dit hoeft natuurlijk niet, je kan ook helemaal voor iets origineels gaan, maar de spullen die dit deck vrij speelt zien er gewoon vet uit.

Het enige waar ik bang voor ben is dat het voor meer mensen een tijdverdrijf is tot MoP of GW2. Dat is lastig in te schatten en ik hoop voor de makers dat het niet zo is, want funcom heeft een originele mmo neergezet die zeker zijn plaats en verdient.
Tweakers moet maar wow gaan spelen. De abbility wheel is juist geniaal. Je kan alle kanten ermee op je kan alles combineren. En ja natuurlijk is het makkelijk om een bad build te bouwen. maar dat moet juist als uitdaging gezien worden.

Onhandig? Zeker niet:)
Inderdaad, ik vond dat ook een vreemde opmerking, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook heel eventjes gedacht heb in het begin; je eerste reactie op de ability wheel zal onvermijdelijk zijn "oh shit hier komt de grind" maar zolang je niet als een WoW-speler in die mentaliteit zit van "spelen voor stats om te spelen" (iets wat het spel juist erg ontmoedigd, maar wel degelijk toestaat) kom je er al vrij snel achter dat het hier de spelervaring mooi aanvult, in plaats van deze te verpesten. Het is wel aangeraden om even alle verschillende mogelijkheden uit te proberen op de HQ van je faction, kies gewoon wat je leuk lijkt en past bij jou manier van spelen. Gelukkig is de grind van vechten grotendeels afwezig in deze game, en voelt het juist veel meer als een single-player game in de zin dat het onderdeel van het spel is, passend en uitdagend is, maar slechts dient als de "motor-olie" voor de rest van het spel. Je kan ook veelal de meeste vijanden vermijden gezien verreweg het meeste xp uit het spelen zelf komt, sterker nog, als je zoveel mogelijk vijanden vermijd ga je juist veel sneller (en quests grinden heeft al helemaal geen zin omdat latere endgame veel meer progressie geeft).

IMHO biedt het juist iedereen wat: Voor RPG spelers biedt het de nodige complexiteit (en toch wel heel wat stappen verwijderd van de grindy +2% stat-chasing imho, al zou je het als de ability wheel ziet wellicht niet meteen denken, maar je kan met elke discipline meerdere kanten op, en het duurt nou niet bepaald lang om een andere richting in te slaan, al moet je dat natuurlijk wel een beetje slim aanpakken) terwijl het nieuwe spelers een intuitief (al zij het lichtelijk overdonderend in het begin) en simpele introductie voorschotelt:

De binnenste ringen van de ability wheel kan je namelijk niet echt "fout" mee gaan, en bieden gelijk een voorproefje van de "synergy" die je (geleidelijk) steeds meer gaat toepassen, tegen de tijd dat je de eerste gebieden verlaat zal je waarschijnlijk al in 2-4 disciplines zitten; er zijn ook speler die dan zelfs al bijna alle binnenste ringen hebben gedaan, wat goed mogelijk is omdat ze allemaal nuttige passives hebben, en je snel tussen je eigengemaakte "decks" kan wisselen (protip: gebruik dit script/mod daarvoor, in plaats van de ingebouwde deck manager, zo sla je alleen je active en passive abilities op, dat is een stuk handiger). Moet ik bij zeggen dat je in het begin gewoon moet focussen op 2 disciplines (of zelfs 1), maar je zult het systeem al snel snappen en dan kan je alle kanten op. Een bad build is dan misschien op papier mogelijk, maar in ieder geval snel te corrigeren.

Het klinkt misschien raar, maar TSW is veel meer een online action adventure (met co-op & pvp, en de nodige RPG elementen) dan een "MMO", al moet je het spel gespeeld hebben om te snappen wat ik daarmee precies bedoel (ik hoef er waarschijnlijk niet bij te zeggen dat ik geen fan van MMOs ben, en dat is een understatement).
Als je geen slechte build wilt dan moet je juist die decks bekijken en gebruiken. Da's juistt noob-friendly. Zoals een WoW speler naar EJ of AJ gaat voor een build heb je in TSW al standaard builds waar je je punten in kunt stoppen. Vervolgens kun je van die builds afwijken. En bij TSW zit dat al standaard in het spel.

Het leuke in TSW is dat je jouw character kunt respeccen naar alles dat je maar wilt in de holy trinity tree. Beetje zoals een druid in WoW. Je hebt wel natuurlijk nog steeds een gearset nodig.
Ja bad build mogelijkheid maakt het naar mijn mening nog een beetje interessant, tenminste niet blind skillpoint overal induwen maar beetje puzzelen.
De naam Funcom alleen is al genoeg om veel mensen af te schrikken.
Age of Conan anyone? :/
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te zien dat dit de zoveelste falende MMO word.

[Reactie gewijzigd door unfor op 22 juli 2024 18:14]

Het spijt me, maar de reactie is nogal vreemd. Age of Conan is helemaal niet slecht onthaald en er is met man en macht (succesvol) aan gewerkt om content te genereren toen een publisher de deadline naar voren haalde waar Funcom graag nog dingen af wilde maken.

Age of Conan is niet aangeslagen bij het grote publiek, maar ik denk dat er genoeg MMO's zijn die goed zijn, maar het niet halen omdat je geen publiek trekt. Als je in de Fantasy RPG sfeer blijft hangen, zul je het altijd op moeten nemen tegen WOW en waarom zou ik daar uit weg gaan als ik een lvl 80 Char en actieve Guild heb. Zelfs de Star Wars MMO's hebben weinig kunnen uithalen in de MMO wereld, en waar Sony zijn eerste poging niet echt geslaagd was, zal denk ik iedereen beamen dat The Old Republic prachtig in elkaar steekt.

Er zijn zat developers die zo'n slechte reputatie hebben dat je al hun werk kan bejegenen zoals unfor hierboven doet, maar dit is niet kritisch en ook geen kritiek, dit is een ongefundeerde mening (wat prima mag) maar die ik persoonlijk niet echt vind bijdragen aan de discussie alhier.
Age of Conan was zeer goed in de eerste zone, de 2de werd het wat minder en daarna was het 1 groot drama. Helaas zijn mmo reviews haast nooit bruikbaar omdat ze uitkomen als de game uitkomt, wat betekent dat de reviewer een vertekend beeld heeft en dit dus ook zijn lezers doorgeeft.

Ik weet nog wel de type bugs die erin zaten, bijvoorbeeld deden female assassins 50% van de dps van male assassins (terwijl assassin toch al erg zwak was) omdat de animaties van female assassins gewoon langer duurde. Hierdoor moesten er langer gewacht worden tot de volgende ability gebruikt kon worden.

Die game was simpelweg niet af en vol met bugs. Alleen de 1e zone was klaar.

The Secret World in tegenstelling lijkt vrijwel af te zijn, ze zeggen dat er nog een hoop content aan komt en wat er in zit is leuk. Overigens zijn de abilities misschien wat lastig maar je kan er wel een unieke build mee maken (passives kan je trouwens gebruiken van elk weapon, welke je ook gebruikt, wat soms leuke resultaten kan hebben).

Ik weet niet of het over 2 maanden nog leuk is, maar tot nu toe vermaak ik me en als het over 2 maanden niet meer interresant is heb ik de prijs er wel uit gehaald (in tegenstelling tot age of conan).
zal denk ik iedereen beamen dat The Old Republic prachtig in elkaar steekt.
Niet echt. Alleen de PvP is leuk, maar heeft nogal wat bugs. De PvE is een grote grap en grindy, geen uitdaging. Totaal geen vooruitgang tov wat ik gewend ben. En guess what? Voor PvP ga ik geen 15 EUR per maand betalen. Want in andere spellen is het gratis om steeds dezelfde content te spelen.
Age of Conan heb ik 1,5 jaar gespeeld met erg veel plezier.
De graphics waren geweldig, combat system werkte ook goed vooral bij melee classes.

Er waren problemen ja, zo hadden veel mensen met een bepaalde systeem configuratie steeds BSOD's bij het spelen.
Het duurde een tijdje voordat al die bugs waren verdwenen.

Maar ik heb me zeker vermaakt in die tijd, Age of Conan is één van de meest ondergewaardeerde MMO's ondanks hoge cijfers bij reviews schijnt toch iedereen te denken dat het een grote mislukking was, wat het nooit is geweest.
Age of Conan was inderdaad stevig gefaald, maar dat kwam ook een hoop door de strenge regulatie door de eigenaars van het Conan-merk.
Daarentegen is Anarchy Online wel een vrij groot succes geweest. Het is zelfs nog steeds levend en heeft nog een behoorlijk aantal actieve spelers (voor een MMO van zijn leeftijd, uiteraard niet vergelijkbaar met een moderne MMO).
Vergeet daarnaast niet de Longest Journey en Dreamfall wat ook erg goede games waren.

Long story short, om Funcom te veroordelen op 1 game terwijl ze er meerder gemaakt hebben die wel degelijk wel goed waren is nogal kortzichtig.
Ondanks de negative mod heb je wel gelijk!
Tja, ik ben dan misschien wel heel kritisch. (wat tweakers niet leuk vinden)
Maar dat moet je ook wel zijn met de huidige overvloed van slechte MMO's.
Tijd voor een frisse wind door het MMO genre.

[Reactie gewijzigd door unfor op 22 juli 2024 18:14]

Guild Wars 2 is zo'n fris briesje
Nou, dat is nog maar te hopen. De MMO wereld staat mij ook totaal niet aan. Het enige ellendige saai baggerspelletje na het andere komt uit. WoW is ook altijd beperkt dom gedoe geweest en zo zijn bijna alle MMO's gemaakt.

De enige die er nog bovenuit steekt is EvE Online, maar die is zo complex dat het merendeel van de mensen er de ballen van snapt en het dus daardoor weinig kan groeien. Daarnaast lijken heel veel mensen nogal moeite te hebben met het sandbox systeem, zeker tegenwoordig, waar iedereen verwacht aan 't handje meegenomen te worden.

Dat guild wars 2 verhaal is schattig maar ook weet niet echt bijzonder en eerst zien, dan geloven.

Zo lang al die bagger MMOs gesplitst zijn over verschillende servers is er trouwens naar mijn mening weinig "massive" aan.
Jou conclusie is hoofdzakelijk een kwestie van smaak. Ik vermaak me prima met verschillende MMO's en vind het dan ook alles behalve saai.

MMO's zijn in mijn ogen ook niet beperkt en dom. Verder zijn er in verhouding met welke game dan ook zijn er veel meer spelers op een server (Battlefield 3 heeft er "maar" 64).
Anarchy Online was dan weer wel een success, en wordt nog altijd gespeeld.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Dat spel komt uit 2001, waarschijnlijk is er helemaal niemand meer werkzaam bij Funcom van die tijd.
Ragnar Tornquist, die destijds nauw betrokken was bij het opzetten van AO, en dan met name het verhaal, is de creative director van TSW. Hoe het met de technische crew zit weet ik niet, maar hij is toch altijd erg belangrijk geweest voor de spellen van Funcom waarbij hij betrokken is geweest (hij was ook de schrijver van The Longest Journey).
Het spel is anders, de customer support is nog steeds een ramp.

----

Het is duidelijk dat het spel door een ander team is ontworpen maar wel op dezelfde engine. Bank systeem is een 100% copy en net zo onhandig. Er is ook maar een bank locatie, en ook maar een mail locatie. AoC was ook niet al te best hiein.

AoC werd berucht omdat de begin area veel beter in elkaar zat (ondanks vele bugs) dan de latere gebieden. In TSW is het wel zo dat later er veel minder puzzle quests aanwezig zijn, maar het is niet zo erg als in AoC.

De sfeer en graphics zijn wel heel goed maar helaas zijn de betere quests zeer gevoelig voor bugs, waar ze voor een persoon werken en voor de volgende niet.

Customer support is weer precies hetzelfde verhaal, langzaam en niet klant vriendelijk.

Als je geluk heb, heb je ze nooit nodig en heb je er geen last van. Helaas zit het spel zo vol met issues, dat je vroeger of later toch een GM nodig heb en dan be je de lul.

Sfeer 10
Bug free 5 (er zijn veel ergere MMO's maar een bug of twee per sessie is echt te veel)
Customer support. 1 (Puur omdat ze er tenminste wel zijn, iets wat ook verder van standaard is voor de MMO's)

Trekt het spel je ECHT aan? Ga er dan voor maar ben je ondertussen moe van MMO's die nog steeds niet hebben geleerd in 2012? Laat dan lekker liggen.
Ziet er leuk uit en ik zou het ook zeker wel willen spelen.
Ben alleen heel erg benieuwd naar de besturing aangezien ik deze wat stroef vindt overkomen.
na 2 weken spelen het volgende.

Quests en Storie en omgevingen zijn geweldig.


Maar de combat is vooral solo erg eentonig, met slecht 7 skills ga je steeds dezelfde cycle herhalen en is er geen ruimte voor meer skills die op tactische momenten gebruikt kunnen worden.

Ben er alweer mee gestopt. want je bent toch 80% van je ingame tijd bezig meet combat. Daarbij duren de gevechten ook nogeens erg lang en is de mob AI heel erg statisch
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is erg jammer want de sfeer en setting van dit spel zijn fantastisch, de quests, met name de investigation missions zijn uitstekend en bij vlagen revolutionair maar door de gebrekkige besturing weet ik al dat ik niet langer dan een maand dit vol kan houden. Gameplay is uiteindelijk toch het belangrijkste want dat is wat er over blijft als de nieuwigheid er van af is.

Een gemiste kans dus.

Gelukkig maar dat Guild Wars 2 er aan komt. Eindelijk een spel die over de hele linie van hoge kwaliteit is.
Hopelijk kunnen ze de beloftes waar maken.. GW2 heeft potentie, net zoals The Secret World, maar het kan net zo goed gaan floppen

[Reactie gewijzigd door Dahal op 22 juli 2024 18:14]

Ik heb guld wars 2 al enkele keren mogen spelen, en het zijn echt geen loze beloften. Wel zullen er mensen de gear race gaan missen. Die is er gewoonweg niet. Dat is dan ook het enige minpunt, maar voor mij eigenlijk weer een pluspunt.

Ik heb er in totaal zon 40 uur GW2 opzitten en zo'n 70 uur TSW.
kunnen we niet eerst gewoon rustig afwachten of GW2 ook werkelijk brengt wat de hele communitie al zon 5 jaar loopt te schreeuwen? GW1 is niet geworden wat we hoopten, beetje voorbarig om dan nu voor release alweer dit soort grote uitspraken te doen.
Inderdaad zelfde is voor GW2 had meer verwacht. Animaties en de feel van beweging en dergelijke vind ik behoorlijk tegenvallen. Misschien moet ik het wat meer spelen maar tot nu toe niet wat i khad verwacht.
Alsof GW2 zoveel nieuws brengt snap niet zo jouw punt in dat, en ja ik speel ook de Beta.

Ontopic: Speel het al sinds de beta en heb meerdere mmo's gespeeld, maar moet zeggen dat de Quests hier super vermakelijk zijn, combat of niet hoort erbij en speelt ook lekker weg, De instances zijn ook vermakelijk het hele sfeertje dat het uitstraalt is geweldig hopelijk snel wat bugs pletten en content blijven toevoegen en het komt wel goed.
Ik kan mij helemaal vinden in deze conclusie.

Tijdens de eerste beta die ik speelde van dit spel snapte ik geen drol van de interface, ability weel en quest log. Het was gewoon niet duidelijk opgezet.

Tuurlijk, enkele uurtjes door bikkelen en je komt er wel achter maar dat lijkt mij niet de juiste opzet voor je game.

Ik ben bang dat deze MMO geen lang leven zal hebben tenzij het free2play wordt zoals Lord of the Rings Online gedaan heeft bijvoorbeeld.

En dit zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan dit spel, de setting vind ik de meest leuke van alle MMO's die er zijn, maar ik zeg dit gezien de kwaliteit, interface en de MMO markt. Zeker als binnenkort Guild Wars 2, TERA en nog een uitkomen welke qua beta allemaal veel lekkerder weg speelde naar mijn mening.
Sorry hoor, maar je kunt niet verwachten dat in een beta alles perfect wordt uitgelegd. Niet dat ik weet hoe het nu is.
Ja het is anders. En voor sommigen is het misschien te ingewikkeld. Nou ja, jammer dan.
tera is al een tijdje uit hoor. en nog steeds vermakelijk.

deze heb ik zelf nog niet gespeeld maar wel al eens tegengekomen op een livestream waar de speler in kwestie een half uur in zn inventory aan het prielen was. toen heb ik het maar weggeklikt:)
Als het verloop van deze game (lees: development, customer support en bugfixing) op dezelfde manier gaat als ze dat hebben gedaan met Age of Conan, dan zie ik hier een flink aantal problemen die zeer binnenkort de ventilator gaan raken.

Age of Conan is in de laatste periode eigenlijk in de steek gelaten, omdat devs bezig moesten met Secret World (automatisch dus een hekel gekregen aan deze game, puur daarom).

Funcom weet vaak een prima product neer te zetten. In elk product zijn fouten te ontdekken, kleine en grote, echter is het niet goed te praten dat bijvoorbeeld in een game als Age of Conan een aantal dingen niet werken (lees: Sieges, mounted combat) die gewoon op de doos stonden toen ik de game kocht. Dit staat toch wel symbool voor de Funcom in mijn optiek.

Verder heb ik de beta van SW gespeeld, en moet zeggen dat het er tip-top uitziet (ben niet anders gewend van Funcom), maar dat het thema me niet aanspreekt - dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik ben benieuwd waar dit spel heen gaat, ik hoop de goede kant op!
Serieus, ga dan gewoon Hello Kitty spelen zeg. Wat een onzinnig gelul over 'moeilijk' en 'onduidelijk', ben je zelf nooit verder gekomen dan cookie-cut-builds in WoW? Als je zelf niet eens de moeite neemt om iets door te denken in dit systeem, een soortgelijk systeem wat trouwens GW ook jaren uniek heeft gemaakt, of je maar iets verder te verdiepen in de setup van dit systeem, ga dan niet zeuren dat het 'onduidelijk is'.

En zijn genoeg punten aan te merken in deze game, maar dat zijn dus absoluut niet die AP/SP 'onduidelijkheden' en de 'bad build' problemen. Dat zijn juist de elementen die deze game weer een stukje uniek maken tov andere MMO's, waar de keuze van role wordt bepaald door de speler, niet door het ras of je class keuze.

ja, er zit een bug in de skill omschrijving die soms reset naar 'simple view', maar daarom heen snap je opeens waarom er diverse 'dezelfde skills' tussen zitten bij bv shotgun, om het simpele principe: attack type. Blast, Frenzy, burst, chain, focused, types van attacks die juist dus de link maken met andere passives of actives. Dit zelfde systeem werkt ook met passives, passives die reageren op dot's, snares of debuffs, die op hun beurt jou dus weer buffs geven of extra damage laten doen. En om dat nog groter neer te zetten, je kan dit zelfs uitwerken voor specifiek single target of juist AoE, voor juist debuff focused of juist buff focused (party/self). Voor het eerst sinds FWO en GW heb ik eindelijk weer een MMO waar je moet puzzelen, rekenen en testen voor een build, niet een standaard FotM build van internet jat en je doet weer helemaal mee.

Het is juist de mogelijkheid dat je uiteindelijk _alle_ skills en weapons kan vrijspelen wat deze game al unieker maakt dan doorsnee game, waar je met 1 character altijd vast zal zitten aan dat vooraf gekozen systeem.

Funcom had met AoC al de ballen om iets anders neer te zetten, een spin-off van het standaard MMO verhaaltje en mechanics, ondanks de insteek enorm goed was neergezet bleek de uitwerking echter flink tegen te vallen. Met TSW zetten wederom een redelijk uniek systeem neer, en als dat niet je ding is.. ga het dan niet afkraken.

Tijd zal leren of deze game hetzelfde lot zal hebben als AoC, maar nu ze een iets grotere publisher erachter hebben staan, heb ik iets meer hoop dat dit wat beter uitpakt. In iedergeval hebben ze de basis tov AoC al een stuk beter neergezet.
Dit toch wel. Er zijn inderdaad onderdelen die niet echt goed uitgelegd zijn, maar het AP en SP gedeelte is er toch geen van. Je kan bad builds maken, maar je kan ten alle tijden je build aanpassen. Ok, er zit geen reset build in, maar je kan met 1 karakter alle AP en SP verkrijgen om alles te unlocken. En het is meer skills unlocken in de breedte, skills die niet noodzakelijk beter zijn maar gewoon net wat anders werken. Denk EVE stijl. Je krijgt gewoon meer keuze om een karakter te builden zoals je wilt.

Je moet gewoon wat nadenken welke actives en passives je wilt gebruiken. De teksten die er op staan lezen.

En problemen zoals AoC zitten er al niet in, AoC's probleem was erger dan geen endgame, daar zat al geen midgame in. Qua substantie zit het hier in ieder geval al zeer goed.

En dan ook nog geen woord over de toch wel goede PVP.
Je hebt me dan ook niet gehoord over het verschil tussen Active en Passive Skills. Dat is systeem is wat mij betreft best aardig.

Maar het onderscheid tussen AP/SP is wat mij betreft totaal overbodig en leidt alleen maar tot onduidelijkheid. Hadden ze wat mij betreft veel beter samen kunnen voegen.

Er is niks mis met veel mogelijkheden - wat vertaald zou kunnen worden in 'ingewikkeld' - maar ik zie gewoon niet wat de meerwaarde is van het onderscheid tussen AP/SP (maar dus wel van het onderscheid tussen Active en Passive Skills).

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 22 juli 2024 18:14]

Initieel geeft het ook geen toegevoegde waarde, het is pas wanneer jij richting rank 7/8 komt per wapen, dat de secondairy effect van een wapen ook een rol gaat spelen.

Een defensive claw specced persoon zal per saldo beter healen dan een offensive speced, een offensive shotgun zal meer damage doen, een defensive juist meer party-wide buffs. Zie het als haste/crit/(over)hit en expertise van melee in WoW, of profession-punten uit GW, het speelt ook mee hoe makkelijk je een mob kan raken, maar ook hoeveel damage je met een wapen kan doen.

Goed, het nut ervan is initieel nog vrij weinig, maar als je richting QL10 wapens gaat, dan merk je het verschil tussen mensen die defensive of juist offensive specced zijn (want ook daar kan je dus wapen-effecten combineren).
FunCom heeft best wel ambitieuze plannen om deze game nog op te poetsen:
http://www.rockpapershotg...ns-more-on-monthly-basis/
http://www.rockpapershotg...ecret-worlds-july-update/
De setting en het verhaal zijn inderdaad heel goed, alleen jammer dat er geen persistentie in zit, zoals hopelijk wel in Guild Wars 2.
Ambitieuze plannen, waar heb ik dat vaker gehoord?
Je kunt me wel neermodden, maar valse beloften is iets waar Funcom goed in is.

[Reactie gewijzigd door unfor op 22 juli 2024 18:14]

Voor mij is TSW juist de eerste nieuwe MMO na WoW die me weer echt weet te prikkelen. Veel MMO's proberen de WoW formule verder te ontwikkelen, TSW probeert meer een eigen weg in te slaan. Ik vind de ability wheel juist leuk omdat alles mogelijk is. Ik speel primair DPS, maar heal soms ook sommige instances omdat ik daar wat punten in heb gestopt. Met één character kun je alles unlocken (duurt natuurlijk wel super lang), maar geeft je wel eindeloos mogelijkheden. Doordat je maar 7 actives en 7 passives hebt wordt het niet te over powered.

Daarnaast zijn de quest eindelijk weer eens leuk. Alle belangrijke quests zijn gevoiced, er zijn maar weinig "kill X amount of" quests. De sfeer is goed en de setting is origineel. Ten slotte zijn de investigation quests echt enorm tof. Sommige puzzels zijn echt lastig en uitdagend. Ik heb tot nu toe echt genoten om met vrienden te questen en die puzzels op te lossen.

Grootste nadeel vind ik dat ze de Runningman emote eruit hebben gehaald sinds de beta ;). Los daarvan zijn de animaties ook niet echt geweldig. Maar overall is het vernieuwend genoeg om de minpunten te compenseren. Vind een 7 dan ook geen eer doen aan de game die Funcom heeft neergezet. De belangrijkste minpunten die in deze review worden aangedragen vind ik juist een pluspunt. De drang om games té simplistisch te maken is juist jammer. Zie ook Fallout 3 vs 1 & 2, een groter publiek, maar wel door de game veel makkelijker en minder uitdagend te maken. Ik kan het wel waarderen dat Funcom van deze trend afwijkt.
TSW is een spel voor mensen met enige vorm van intelligentie en doorzettingsvermogen.
Het is geen spel voor mensen die alt+tab-ben en gelijk zoeken waar ze heen moeten en hoe iets moet.

Kortom: Fallout/ Resident Evil fan? Kopen, WoW fan? Niet kopen.
Tweakers is duidelijk een WoW fanbase :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.