Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

E3: Guardians of Middle-Earth

Van mod naar game

Dota is een vreemd fenomeen. Defense of the Ancients is een zeer populaire mod voor Warcraft III, die opeens aan alle kanten omarmd wordt. Valve huurde één van de mannen in die betrokken was bij de mod om Dota 2 te maken en Blizzard werkt aan een mod voor StarCraft II die onder de naam Blizzard All Stars vrijgegeven gaat worden. Vooral Valve's variant lijkt een game die in competitief verband gespeeld gaat worden. En wat te denken van League of Legends? Ook al gebaseerd op Defense of the Ancients en ook erg populair. Al die Dota-varianten zijn echter behoorlijk hardcore en typisch van die games die op pc gespeeld worden.

Dat is precies waar ontwikkelaar Monolith Productions een kans ziet. Met Guardians of Middle-Earth wil het Dota naar de huiskamer brengen en dus een variant maken die gespeeld kan worden op Xbox 360 en PlayStation 3. Het is niet de eerste poging om een multiplayer online battle arena of 'moba' naar console te brengen, het Nederlandse Ronimo Games bracht een maand geleden al Awesomenauts op de markt, maar die game is in 2d, terwijl Monolith een 3d-game maakt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Eerste trailer Guardians of Middle-Earth

Omdat Monolith tegenwoordig eigendom is van Warner, kan het ook gebruik maken van de licenties van de uitgever en dat is handig, want zo kan het Guardians of Middle-Earth plaatsen in het Lord of the Rings-universum. Het resultaat laat zich raden; Guardians of Middle-Earth wordt een Dota-variant met Sauron en Gandalf als speelbare heroes. De game is uiteraard in multiplayer speelbaar. Er kunnen maximaal tien spelers meedoen, dus twee teams van vijf spelers kunnen het tegen elkaar opnemen, online, via Xbox Live of het PlayStation Network.

Lekker herkenbaar

Met Lord of the Rings heeft Monolith natuurlijk een lekker herkenbare achtergrond gekozen, die zich prima leent voor een moba-game. Er is tenslotte genoeg strijd in Lord of the Rings en er zijn ook genoeg helden en heldinnen die tot hero in de game gepromoveerd kunnen worden. Monolith wil nog niet heel veel namen vrijgeven, maar wel dat de al genoemde Gandalf en Sauron speelbaar zijn. Denk verder aan alle bekende namen als Legolas, Gimli, Aragorn en Boromir. De studio heeft echter niet alleen de trilogie geraadpleegd, maar ook alle andere boeken uit de serie, dus verwacht personages uit de Silmarillion en zelfs uit de aanvullingen die naderhand gepubliceerd zijn. Tolkien schreef genoeg om de game van tientallen speelbare helden te voorzien.

De cirkel is rond

Het is bovendien een mooie cirkel. Chris Metzen, de lore master van Blizzard, is fan van de boeken van Tolkien en dat is te merken aan de verhalen en dus ook aan de personages uit StarCraft en Warcraft. Als gevolg daarvan wordt de oorspronkelijke mod bevolkt door heroes die zo uit de boeken van Tolkien weggelopen lijken en dat geldt ook voor de hedendaagse spin-offs als Dota 2, Blizzard All Stars en League of Legends. Dat maakt weer dat de echte helden uit Tolkiens boeken makkelijk in te passen zijn in een vergelijkbare game als Guardians of Middle-Earth.

Monolith wil rond die bekende en soms wat minder bekende namen een game maken waarin elke Hero vijf vaardigheden heeft. De basisvaardigheid is gekoppeld aan een triggerknop en de overige vier aan de zogenaamde face buttons van de controller. Dat moet er voor zorgen dat de skills snel te gebruiken zijn. Al zijn er uiteraard skills waar een cooldown op zit en dus niet snel achter elkaar gebruikt kunnen worden.

Symmetrie

De helden strijden steeds op volledig symmetrische map. Vaak verdeeld in drie banen tussen de twee bases, al zijn er ook kleinere maps, bijvoorbeeld met maar één baan. Die laatste variant is volgens Monolith voor lekker chaotische potjes tussen de tien strijdende spelers. Elke basis is beschermd met torens die aanvallers bestookt. Het is niet nodig om ook echt tien spelers bij elkaar te zoeken. Eventuele lege plekken kunnen door de kunstmatige intelligentie ingevuld worden. Je kunt zelfs in je eentje spelen, met vier AI-spelers naast je en vijf tegenover je. Je kunt bovendien oefenpotjes spelen, waarin je het met vier vrienden opneemt tegen vijf computergestuurde helden. Mocht je samen met AI-characters spelen, dan heb je geen invloed op hun spel. Je kunt ze geen opdrachten geven. Het is dan ook aan te raden om wel samen te spelen met mensen van vlees en bloed.

De speelbare Heroes zijn onderverdeeld in klassen. Het zal je niet verbazen dat Gandalf een mage is. De tovenaar heeft een magische ring, een staf en Glamdring, een oud en machtig zwaard. Met het zwaard voert Gandalf zijn basis-aanval uit. Onder de face buttons zitten magische vaardigheden. Zo kan hij een magisch schild oproepen, vijanden verblinden en uiteraard de nodige schade aanrichten met zijn spreuken. Gollum staat te boek als een Striker, wat wil zeggen dat goed is in onverwachts toeslaan. Een tegenstander wurgen is zijn primaire aanval. Fysiek is Gollum niet al te sterk, dus heeft hij opties om te vluchten en zichzelf te genezen.

Bekende vaardigheden

De diverse helden hebben skills met bekende opties als tegenstanders tijdelijk verblinden, vertragen, verdoven, vastzetten of juist doelloos rond laten rennen. Er zijn dus de bekende area of effect-spells die effect hebben op iedereen binnen het effectgebied, naast skills en spells die juist een enkele tegenstander treffen. Uiteraard heb je niet allen dergelijke controlerende skills, maar ook de optie om de nodigde schade aan te brengen.

Over wat spelers verdienen met een overwinning, is nog niet helemaal duidelijk, maar Heroes zullen ervaring op kunnen doen en op te waarderen zijn. Je kunt zelfs de uitrusting beïnvloeden. Zo heb je een riem waarin je edelstenen en drankjes kunt plaatsen die je kunt gebruiken tijdens de strijd. Daar zijn bekende eigenschappen als damage, health en crit te beïnvloeden. Verder heeft elk character een Command, een eigenschap die een erg lange afkoelingstijd nodig heeft, maar erg krachtig is. Denk aan het oproepen van de Balrog, het enorme monster dat aan het einde van het eerste deel van de trilogie opduikt. De Balrog zal tijdelijk over slagveld razen en daar uiteraard flinke schade toebrengen aan vijanden die in de buurt komen.

Snel aanpassen

Nou valt of staat een game als Guardians of Middle-Earth bij de balans tussen de verschillende heroes die gekozen kunnen worden en de praktijk leert dat daar nadat de game verschenen is veel aan gesleuteld moet worden. Bij pc-games is dat geen probleem. Een balans-patch is snel geschreven en verspreid. Bij consoles is dat een andere verhaal. Patches voor Xbox 360 en PlayStation 3 moeten voor goedkeuring langs Microsoft en Sony en het kan zomaar twee maanden duren voordat een patch goedgekeurd is. Bovendien vragen beide partijen geld voor het verspreiden van patches. Monolith heeft daar naar eigen zeggen echter iets op gevonden. Over de methode wil de studio niets loslaten, maar als we Monolith moeten geloven kunnen zij zonder tussenkomst van Sony en Microsoft heel snel balans-veranderingen doorvoeren.

Wat wel via een update moet, is het vrijgeven van nieuwe heroes. Monolith heeft daar al plannen voor. Zo werkt Peter Jackson aan een film rond The Hobbit, het boek dat de opmaat vormt voor de Lord of the Rings-trilogie. De film zou in december uit moeten komen. Dan ligt Guardians of Middel-Earth al geruime tijd in de winkel, maar zonder de helden uit The Hobbit. Die zullen rond de release van de film te downloaden zijn. Of voor de extra helden betaald moet worden, is niet bekend.

Voorlopige conclusie

Monolith hoopt met Guardians of Middle-Earth in een gat te springen. Moba-games als Dota 2 en League of Legends zijn populair op pc, maar zijn er niet voor consoles en daar wil Monolith aan tegemoetkomen. Guardians heeft alle standaard kenmerken van een moba, wat wil zeggen dat twee teams van te upgraden heroes op een symmetrische map proberen elkaars basis te veroveren. Doordat de game gebaseerd is op de Lord of the Rings-verhalen moet het bovendien voor een groot publiek herkenbaar zijn. In Guardians kunnen twee teams van 5 spelers het tegen elkaar opnemen, maar als er open plekken zijn, kunnen die worden ingevuld door computergestuurde spelers. Zo hoopt Monolith het moba-genre naar een groter publiek te brengen.

Titel Guardians of Middle-Earth
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Monolith Productions
Uitgever Warner Interactive
Releasedatum najaar 2012
Guardians of Middle-Earth Guardians of Middle-Earth Guardians of Middle-Earth Guardians of Middle-Earth

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (27)

Wijzig sortering
Tja, weer een game erbij onder het kopje 'hoe verkracht ik de 'Tolkien heritage' '... Het mag dan misschien weer een apart genre zijn, maar ik wacht nog steeds op die ene echt goede lotr game, die Middle-Earth op een lore getrouwe en waardige manier neerzet. Er zijn wel een paar mods die dit nastreven, zoals The Last Days of the Third Age en Third Age: Total War. Maar de echte klapper wordt hoogswaarschijnlijk MERP (Middle Earth Roleplaying Project). Jammer dat dit soort intiatieven van non-profit mod teams moeten komen, ipv dat grote namen als EA en WB, die de juiste licenties in handen hebben, er een keer de schouders onder zetten en iets goeds maken. Het is duidelijk dat kant en klare crap als LOTR: Conquest, War in the North en dus binnenkort ook Guardians of Middle-Earth puur gemaakt worden om geld te scheppen en niet om iets goeds neer te zetten dat de naam Tolkien eer aan doet...
Ach, dat 'Tolkien heritage' zou ik ook met een hele emmer zout nemen. LotR is zijn bekendste werk en hoewel ik me prima heb vermaakt met het lezen van het verhaal, heeft de inleiding me jaren lang enige interesse in de boeken serie vernageld. Pas toen ik de inleiding heb overgeslagen ben ik achter elkaar de boeken gaan lezen. De Hobbit is wel grappig, maar lijkt voor een iets jonger publiek geschreven te zijn. De Silmarillion is vreselijk saai imho, daar lees je niet plassant door heen. De enige reden waarom Tolkien momenteel zo populair is vanwege de films (2001-2003) en alle uitgaves daar omheen, van speelgoed tot miniaturen, van bord/kaart spelen tot computer games. Je kan niet verwachten dat iedereen alles daarvan leuk vind. Dit is daar een prefect voorbeeld van, DotA met een LotR jasje aan, niets mis mee zolang je er niet meer van verwacht dan dat het is. Zelfde geld ook bv. een Star Wars Dance Kinetic game...

LotR is geschreven om het te kunnen verkopen, Tolkien werd immers gevraagd om een vervolg op de Hobbit te schrijven omdat deze redelijk populair was geworden. De werken van Tolkien worden ook zwaar beschermd door de familie en licenties erop zullen zeker niet goedkoop zijn, als computer game bedrijven big money neerleggen voor de rechten en er vervolgens een DotA game van maken heb ik de Tolkien Trust nog niet over gehoord. Wees blij dat we nog geen Middle Earth Porn hebben... (Google search) Ok, scratch that, nog geen officiële Middle Earth Porn...

Wellicht dat je iets te veel waarde hecht aan iets dat ingebeelde waarde vertegenwoordigd...
De enige reden waarom Tolkien momenteel zo populair is vanwege de films
Naja zeg, dat is wel een beetje heel erg kort door de bocht. Waarom denk je dat die werken uberhaupt in de eerste plaats tot film zijn gemaakt: omdat de boeken zo vreselijk populair en bekend waren. Ik bedoel maar, ik las die boeken toen ik in groep 6 of 7 van de basisschool zat met veel plezier en ze worden vaak beschouwt als 1 van de meesterwerken uit de fantasy literatuur. M'n punt is: die films zouden nooit zo populair zijn geworden als A de boeken niet zo populair waren en B de boeken niet zo goed geschreven waren, dus ik heb het gevoel dat je het een beetje aan het omdraaien bent.
LotR is inderdaad een klassieker of het een 'meesterwerk' is is weer een heel andere discussie. Maar kijk eens voor de gein naar computer games van voor 2001 en dan naar computer games van na 2001. Zelfde geld voor speelgoed en spellen.

Als ik naar de pnp RPGs kijk dan had je MERP dat ten onder ging omdat ICE geen nieuwe producten meer ontwikkelde/maakte. En MERP is nooit zo populair geweest als D&D. We hebben al een eeuwigheid miniaturen van LotR (Mithril en Harlequin), maar we kregen ze pas in de boeken/tijdschriften winkels toen Games-Workshop en Diagostini ermee aan de haal gingen na de introductie van de films in 2001-2003. Zelfde geld voor de MMO (Turbine), bord/kaartspellen, speelgoed, etc.

Tolkien is altijd wel relatief populair geweest door LotR en The Hobbit, maar dat is net zoiets zeggen als Shakespear is populair omdat zoveel mensen het lezen. Het zijn klassiekers en horen op het te lezen lijstje... Dat maakt het niet de populaire property dat LotR nu is (en Middle Earth als afgeleide daarvan)..

Ik ben echt van mening dat Tolkien/LotR/Middle Earth op het zelfde zachte pitje waren door wezen sudderen als Peter Jackson niet LotR op een juiste en spectaculaire wijze had verfilmt. De enige reden dat het nu nog enigszins in leven blijft is het vooruitzicht van The Hobbit films (de eerste in december 2012). Je zal dan weer een enorme opleving zien van alles wat Tolkien related is...
Of LotR een meesterwerk is of niet is misschien een andere discussie, maar de discussie gaat hier toch om hoe deze game gebruik maakt van de mythologie van Tolkien. En de manier waarop dat gebeurd slaat werkelijk nergens op. Zoals TimdeKlerk hieronder opmerkt is magie veel subtieler in de wereld van Midden-aarde dan een flashy hamer van Gimli of de bliksemstralen die Gandalf naar believen afschiet. En Sauron wordt nu juist in LotR gepresenteerd als een lichaamloos kwaad, dat manipulatief achter de schermen zijn werk doet. Niet als een soort reus wiens kracht in z'n enorme knuppel (...) ligt.

Het werk van Tolkien gaat om het diepere verhaal en dat verhaal kun je goed of slecht vinden. Maar hier voegt het werkelijk waar niets toe. Dit spel is het uitmelken van een franchise. Misschien dat de game speltechnisch heel goed wordt -- wat ik betwijfel, want als je als team je bronmateriaal zo misbruikt dan kan ik me slecht voorstellen dat je oprecht een leuk spel voor gamers wilt maken) -- maar alle bekende karakters worden er met de haren bij gesleept om de verkoopcijfers te boosten.
Nooit gehoord van de Tolkien Winkel? Kijk dan eens op http://tolkienwinkel.nl/! Die bestaat sinds 1986 en daar zal best wel wat geld uit gekomen zijn, want anders bestond het nu niet meer. Dus voor de films werden er ook tolkienspullen verkocht.
Ik vond de RTS Battle for middle earth toch een erg goede game, deel 2 ook prima maar een stuk minder.
Zeker, dat waren leuke games, maar ik vond ze allebei vrij kleinschalig, zeker als je ze vergelijkt met de grote veldslagen uit Third Age: Total War. Daarnaast vond ik dat ook geen echte rts games (op de war of the ring mode na), omdat je naast het winnen van veldslagen eigenlijk maar weinig hoefde te doen.

@Cergorach

Wat een bullshit. Ten eerste draai je het hele verhaal om, zoals GreatSlovakia ook al aandraagt. Daarnaast kan ik je hele redenering en ervaring niet serieus nemen als je de inleiding van LotR hebt overgeslagen bij het lezen. De inleiding staat daar namelijk met een hele goede reden 0.0
"LotR is geschreven om het te kunnen verkopen." Het enige argument dat je hiervoor aandraagt is dat Tolkien gevraagd werd om een vervolg op De Hobbit te schrijven. Is er ooit een vervolg op De Hobbit geschreven dan? (tja, begreep na het lezen van je reactie pas wat je daar bedoelde, NVM 8)7 ) Lijkt het je niet logisch dat een uitgever je vraagt nog een boek te schrijven op het moment dat je eerste boek goed verkoopt?
Dat je de Silmarillion saai vond, vind ik niet vreemd, aangezien je dus de inleiding van LotR niet eens doorgekomen bent. Dat geeft al aan dat lore je blijkbaar drie keer niets doet. Want dat is waar het om gaat bij de Silmarillion, het bied een uitleg voor de relaties tussen de verschillende facties van M-E in LotR.
Mag ik je overigens vragen of je de boeken in het Engels of in het Nederlands hebt gelezen? Want de Engelse versies vind ik een stuk beter, omdat het Engels, zeker in de Silmarillion, veel beter geschikt is voor epic fantasy (Thou art mistaken. Thy logic is flawed. It is thus that I say to thee, that thou should read the prologue of Tolkien's works from here on after :P ).

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 16 juni 2012 23:02]

In zowel Nederlands als Engels gelezen. Over het algemeen vind ik Engels inderdaad lekkerder weglezen, maar zelfs hier was dit geen pleziertje (inleiding LotR en Silmarillion). De inleiding van LotR uiteindelijk wel gelezen in het Engels, maar weer na het lezen van de hele trilogie, wel zo netjes als je het voor het vak Engels (nogmaals) leest... Maar tegen heug en meug en geen leuk stukje lezen.

De Silmarillion kan ik eigenlijk alleen maar vergelijken met de bijbel die ik een keer van cover tot cover heb gelezen (boekverslag voor godsdienst). Vreselijk droog! Ik ben helemaal niet vies van background info, ik heb een enorme kast vol staan met RPG boeken, waarvan veel background is. Maar ik heb een hekel aan droge background info...

Velen zien LotR als werk geschreven/gedreven uit een bepaalde vorm van 'creatie', Tolkien is er pas aan begonnen toen hem dat was gevraagd. Vervolgens heeft hij er wel iets van tien jaar over gedaan en dat heeft hem geen windeieren gelegd.

En laat ik heel eerlijk zijn, de meeste ME facties en hun relaties vind ik niet één van de meest interessante in het Fantasy genre.

LotR is vermakelijk om te lezen als je van Epic Fantasy houd, zou ik zeker mensen aanraden om te lezen als ze enige interesse hebben in Fantasy. The Hobbit in mindere maten en de Silmarillion alleen als je er door heen kan worstelen. Maar om te zeggen dat LotR mijn leukste/beste/vermakelijkste/interessantste Fantasy/sci-fi boek(en) is... Nope.

Begrijp me niet verkeerd, Tolkien heeft een speciaal plekje, maar is zeker niet heilig...
Ik vond The Silmarillion juist het mooiste boek van de hele serie. Fantastische verhalen en helemaal niet droog naar mijn mening. Je moet ook niet vergeten dat Tolkien niet zomaar een verhaaltje vertelt, maar echt een wereld geschapen heeft met zelfs een echte taal en een vrij accurate geschiedenis. The Silmarillion is daarom meer een soort van documentaire over de vroegste geschiedenis van Middle Earth.

In de verste verte niet te vergelijken met andere fantasy-verhalen.
Inderdaad, juist die achtergrondinformatie is interessant. Hoe hij de volken heeft geschapen is geniaal!
Lijkt me een goed initiatief, een moba voor de consoles gebaseerd op de Lord of the Rings lore. Interessante lore met veel helden, dit zou ik misschien wel kunnen kopen!
Uiteraard, er is op de consoles toch wel een ernstig gebrek aan goede gelijksoortige games... mijn probleem is dan wel weer, waarom dan ook echt alleen voor de consoles en geen pc versie? Het lijkt de ontwikkelaar bijna alleen maar daar om te gaan, beetje overdreven van mij maar het wordt wel heel expliciet aangehaald. Als het een goede game wordt dan zal het ook een succes op de pc kunnen zijn, het type game blijft toch nog altijd optimaal te spelen op een pc en een goede transfer naar een console is er eigenlijk nooit geweest zover ik weet. Maar goed, het is ze uiteindelijk met first-person-shooters ook gelukt ondanks dat de manier van controls eigenlijk totaal niet voor gamepads is gemaakt.
Ik denk precies om de reden die je zegt:

"Het type game blijft toch nog altijd optimaal te spelen op een PC"

Wat houdt je tegen om het spel dan niet voor de pc te kopen? Op het feit na dat niet iedereen een 'goede' PC thuis heeft staan. Daarnaast is het denk ik een puntje dat je niet Console VS. PC kan doen tijdens deze potjes. Of meer controller vs. muis/keyboard. Naar mijn ervaring (en vele anderen gok ik) speelt een PC veel sneller dan een console in dit geval.
Nog een reden waarom deze waarschijnlijk niet naar de PC komt.

DotA, LoL, HoN zijn free to play en in deze genre komen Dota2 en Blizzard all stars nog bij. Voor consols zal deze game de enigste zijn in de MOBA genre, geen concurrentie daar.

En ze moeten van goede huizen komen willen ze spelers weg kapen van de 3 populaire MOBA games die er nu zijn.
Nog een verkrachting van tolkien's werk. lekker.
Inderdaad, doordat deze game bestaat is het originele verhaal opeens verkracht, vies en veel minder waard. Hoe durfen ze!

Vat ik zo je logica goed samen?
Interessant hoe ze lege spots opvullen met bots, aan de ene kant denk ik dat dit positief is gezien leavers je spel kunnen verzieken, echter vraag ik me af of zo'n bot wel goed genoeg gemaakt wordt zodat ze niet gaan feeden.

Verder goed voor de console spelers dat er een console versie komt, met maar een paar skills is zijn deze spellen zeer geschikt om met een controller te spelen, vanuit gaande dat ze een goed systeem voor auto hits maken (vooral voor ranged ivm last hit).
Middle-earth gaat niet om zulke 'flashy'-moves en veelvuldig gebruik van magie op deze manier. Dit wordt dus inderdaad weer een verkrachting van wat Tolkien heeft geschreven en zelfs van wat er reeds geschreven is.

Magie (misschien niet de juiste term) komt in ME voor als bijvoorbeeld het vermogen om te communiceren met dieren (the brown wizard), maar niet zoals het in de trailer wordt weergegeven
Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van MOBA's, maar deze wekt wel mijn interesse, voornamelijk door de setting.

Off-topic: Vrij veel typo's, dubbele en/of missende woorden in het artikel.
De trailer is erg stoer. Maar ik ben wel enigszins Middle-Earth-moe, en ik heb het idee dat ik niet de enige ben. Ik heb het vermoeden dat dit toch niet zo goed gaat uitpakken als Monolith misschien denkt.

[Reactie gewijzigd door Therapy777 op 16 juni 2012 17:01]

Als je nu al Middle-Earth moe bent dan staat je nog wat te wachten eind dit jaar...... ;)
En daarop inhakend; eind volgend jaar ook.
Het artikel is niet onjuist, maar velen zullen de verkeerde conclusie trekken omtrent de film:
Zo werkt Peter Jackson aan een film rond The Hobbit, het boek dat de opmaat vormt voor de Lord of the Rings-trilogie. De film zou in december uit moeten komen. Dan ligt Guardians of Middel-Earth al geruime tijd in de winkel, maar zonder de helden uit The Hobbit. Die zullen rond de release van de film te downloaden zijn. Of voor de extra helden betaald moet worden, is niet bekend
De Hobbit wordt inderdaad verfilmd nu. Wel in 2 delen. Eén voor 14 december dit jaar en eentje voor volgend jaar. Waarschijnlijk komt er dus volgend jaar, als het een succes wordt, weer een update ronde voor de characters.

Wat betreft de game; het ziet er mooi uit, maar het moet zich nog bewijzen. Wat mij betreft is de beste LotR game: LotR BFME II Rise of the Witch-King met de RJ mod er overheen. Helaas is die mod niet af en werkt de engine niet lekker met hoge resoluties.

[Reactie gewijzigd door Crahsystor op 19 juni 2012 20:58]

Voor mij persoonlijk geen andere LoTR game dan LOTRO van WB/Turbine.
Het is alleen een heel ander genre dan Diablo III is. Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met League of Legends and Defense of the Ancients en dergelijke.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True