Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Ivy Bridge: 2 nieuwe Intel-quadcores voor laptops getest

02-05-2012 • 08:00

43

Multipage-opmaak

Inleiding: de voordelen van krimpen

Intel heeft na wat uitstel eindelijk zijn Ivy Bridge-platform uitgebracht. De die-shrink van 32nm naar 22nm, oftewel de tick in Intels tick-tock-strategie, zorgt ervoor dat de processors zuiniger worden en uiteraard biedt dit de nodige voordelen met betrekking tot accuduur en warmteontwikkeling voor notebooks.

De eerste lichting Ivy Bridge-chips voor notebooks betreft uitsluitend quadcores. We gaan dus de komende tijd voornamelijk nieuwe high-end notebooks met de processors zien, waarschijnlijk multimedia- en gamenotebooks.

De Nederlandse laptopbouwer BTO was zo aardig om ons twee keer twee nieuwe modellen te verstrekken. Zo konden we eerst twee exemplaren met Core i7 2670QM-quadcores testen, waarna we de beschikking kregen over twee modellen met Ivy Bridge-chips aan boord: een 15"-exemplaar met een Core i7-3610QM en een 17"-laptop met een Core i7-3720QM.

Ivy Bridge die-shot

De eerste lichting Ivy Bridge-quadcores

Notebook-processors zijn steeds belangrijker voor Intel. Er worden wereldwijd immers meer laptops dan desktops verkocht en dit verschil zal naar verwachting alleen maar toenemen. Intel heeft dus veel te winnen bij zuinigere chips met veel grafische rekenkracht.

Vorig jaar zagen we dat de Sandy Bridge-architectuur al voor een enorme sprong voorwaarts zorgde. Deze vervanger van de Westmere-architectuur, met zijn Clarksfield-quadcores en Arrandalde-dualcores, leverde al aanzienlijk meer rekenkracht en de relatief goede geïntegreerde gpu's. Ivy Bridge is gebaseerd op nagenoeg dezelfde architectuur, maar Intel is hiervoor overgestapt op een 22nm-productieprocedé. Bovendien worden er tri-gate-transistors gebruikt; het contact tussen de gate en het channel tussen source en drain zijn hierbij niet langer 'plat', maar driedimensionaal. Meer daarover kun je lezen in het achtergrondartikel dat we over het Ivy Bridge-platform hebben gepubliceerd.

Net als vorig jaar zijn de quadcores het eerst aan de beurt. De dualcores, waaronder de ultra-zuinige processors voor ultrabooks, volgen later dit jaar, mogelijk al in juni.

Intel heeft vijf quadcores uitgebracht en de interessantste van de vijf is de goedkoopste van het stel: de Core i7-3610QM. Deze chip is de opvolger van de Core i7-2670QM, waar veel high-end notebooks mee uitgerust zijn.

Type Cores/
threads
SpeedSC TurboDC TurboQC TurboTdpL3 cacheHD 4000Gfx Max
i7-3920XM 4/8 2,9GHz 3,8GHz
3,7GHz 3,6GHz 55W 8MB 650MHz 1300MHz
i7-3820QM 4/8 2,7GHz 3,7GHz
3,6GHz 3,5GHz 45W 8MB 650MHz 1250MHz
i7-3720QM 4/8 2,6GHz 3,6GHz
3,5GHz 3,4GHz 45W 6MB 650MHz 1250MHz
i7-3610QM 4/8 2,3GHz 3,3GHz
3,2GHz 3,1Ghz 45W 6MB 650MHz 1100MHz
i7-3612QM 4/8 2,1GHz 3,1GHz
3GHz 2,8GHz 35W 6MB 650MHz 1100MHz

De 7 Series-chipset

Naast nieuwe processors heeft Intel ook de nieuwe Series 7-lijn van chipsets geïntroduceerd. De belangrijkste vernieuwingen van deze 'Panther Point'-chipsets zijn usb 3.0 en de mogelijkheid om drie beeldschermen aan te sturen. Ze zijn verder nagenoeg identiek aan de Series 6-chipsets en worden eveneens met 65nm-procestechnologie geproduceerd. Overigens kunnen de Series 7-chipsets ook met Sandy Bridge-processors overweg.

Intel 7-serie chipset

De testhardware

BTO is voor de Nederlandse laptopliefhebber geen onbekende naam. Deze zogeheten build-to-order-fabrikant uit IJsselstein biedt een aantal basismodellen die door de klanten naar believen zijn aan te passen. De door ons geteste laptops zijn gebaseerd op de P15xEMx en de PM170EM, twee 'barebone-laptops' van de Taiwanese oem Clevo.

Beide laptops zijn primair bedoeld voor het leveren van prestaties, met name voor gamers. Voor de frequente reiziger zijn ze minder goed geschikt: de nogal sobere 15CL46 weegt al 3 kilogram en de iets luxere 17CL46 weegt zelfs 3,8 kilo. De voedingsadapters wegen respectievelijk 860 gram voor het 15"-model en meer dan een kilo voor de 17CL46. Ook de nogal matige touchpad in combinatie met de meegeleverde muis, de Onkyo-speakers en de meegeleverde headset maken duidelijk dat deze laptops vooral voor gamers bedoeld zijn.

BT 17CL46

BTO leverde ons eerst een 17CL46 met een Core i-2670QM, die vervolgens van een brandnieuwe i7-3820QM werd voorzien. De 17"-laptop werd verder uitgerust met 16GB 1600MHz-ddr3 van Corsair, verdeeld over twee geheugenslots. Er zijn in totaal vier slots aanwezig, zodat uitbreiding naar 32GB mogelijk is. De ssd bleek een Crucial m4 met een opslagcapaciteit van 256GB. Voor meer opslagcapaciteit is een tweede drivebay beschikbaar, terwijl BTO ook nog de mogelijkheid biedt om in plaats van de dvd-drive nog een derde schijf toe te voegen.

De gpu van onze 17CL46 was de GTX 675M, de snelste mobiele videokaart die Nvidia momenteel levert. De 675M is gebaseerd op de GF114-gpu, die ook in de GTX 580M wordt gebruikt. Deze chip heeft 384 cores; de gpu-clock loopt op 620MHz, terwijl de shaders op 1240MHz zijn geklokt. De videochip communiceert via een 256bit brede bus met 2GB gddr5. Met deze gpu en een Core i7-3610QM kost de 17CL46 op dit moment 1499 euro.

BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46 BTO 17CL46

BT 15CL46

Ook de 15CL46 werd eerst aan ons geleverd met een Core i7-2670QM, waarna we dezelfde laptop mochten testen met een Core i7-3610QM, de opvolger van de 2670QM. Ook deze laptop was voorzien van 16GB ddr3 van Corsair, maar dit bezette wel alle vier de geheugensleuven. De Crucial m4-ssd in dit model had een opslagcapaciteit van 128GB.

Deze 15"-laptop werd verder uitgerust met Nvidia's GeForce GTX 670M. De specificaties van deze videokaart zijn identiek aan die van de GTX 570M. De kaart is net als de GTX 675M en de 580M opgetrokken rond de GF114-gpu, waarbij er 336 cores zijn ingeschakeld en de gpu op 598MHz is geklokt, en is voorzien van 1,5GB gddr5. Deze configuratie kost bij BTO 1399 euro.

BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46 BTO 15CL46

Synthetische benchmarks

We gebruiken onze vaste set synthetische benchmarks om een indicatie te krijgen van de prestatieverschillen. De twee BTO-notebooks staan elk twee keer in de lijst: de scores van de Ivy Bridge-versies zijn groen, de modellen met Sandy Bridge-quadcores zijn met rood en oranje gemarkeerd.

Cinebench plaatst de 3720QM en 3610QM bij de singlethreaded test boven de Core i7-2920XM en de 2820QM. De 3720QM weet echter niet van de 2760QM te winnen; die chip heeft een kloksnelheid van 2,4GHz tot 3,5GHz, tegen 2,6GHz tot 3,6GHz voor de Ivy Bridge-chip.

Bij het multithreaded onderdeel worden de Sandy Bridge-quadcores echter overtuigend verslagen. De relatief goedkope 3610QM zet al een mooie score neer en de hoger geklokte 3720QM doet daar nog een schepje bovenop.

We behandelen de cpu-score van 3DMark afzonderlijk om te kunnen zien hoeveel meer punten de grafische suite toekent aan de nieuwe processors van Intel. Dat verschil blijkt aanzienlijk.

Uiteraard kijken we ook naar de gpu-scores. Ondanks de vergelijkbare gpu's presteren de GTX 675M en de 670M een fractie beter dan de GTX 580M en de GTX 570M. Het leek erop dat Nvidia alleen de typenummers had gewijzigd, maar het bedrijf heeft kennelijk wel degelijk enkele optimalisaties doorgevoerd.

3DMark Vantage - Score
Systeemnaam Punten, hoger is beter
BTO 17CL46
*********
15.543
BTO 17CL46
********
14.770
MSI GT783 R
********
14.398
XNB Titan SA17
********
14.193
Dell Alienware M17x R3
********
14.163
BTO 15CL46
*******
12.716
Samsung NP700G7A
*******
12.580
BTO 15CL46
*******
12.103
MSI GT780 DXR
******
10.709
MSI GT683R
*****
10.057
Asus Lamborghini VX7
****
8096
HP Envy 17
****
7653
HP Envy 17 3000
****
7323

De uiteindelijke 3DMark Vantage-score valt uit in het voordeel van de BTO's met Ivy Bridge; de concurrentie wordt op flinke afstand gezet.

Bij 3DMark 11 kijken we naar de Physics-test, die voornamelijk door de prestaties van de cpu wordt bepaald. Ook hier wint Ivy Bridge met gemak, sterker nog: de nieuwe instapquadcore verslaat de high-end modellen van de vorige generatie.

Bij het gpu-onderdeel scoren de nieuwe gpu's van Nvidia wederom beter dan hun voorgangers. De verschillen zijn niet groot, maar van een rebrand is dus niet echt sprake.

3DMark 11 - P-Score
Systeemnaam Punten, hoger is beter
BTO 17CL46
*********
3656
BTO 17CL46
********
3554
XNB Titan SA17
********
3527
Dell Alienware M17x R3
********
3497
MSI GT783 R
********
3461
Samsung NP700G7A
*******
3160
BTO 15CL46
*******
3069
BTO 15CL46
*******
2976
MSI GT780 DXR
*****
2352
MSI GT683R
*****
2022
HP Envy 17
****
1820
Asus Lamborghini VX7
****
1783
HP Envy 17 3000
***
1501
Asus N55S
***
1409
Alienware M14x
***
1329

Ook de scores in 3DMark vallen in het voordeel van Ivy Bridge uit. We kunnen nu al zeggen dat de snelste gamenotebook van dit moment een Ivy Bridge-Core i7 en een GeForce GTX 675M aan boord heeft.

Praktijkbenchmarks

Uiteraard beproeven we Ivy Bridge ook een collectie programma's uit de dagelijkse praktijk. Zo kunnen we zien hoeveel voordeel gebruikers van de die shrink hebben.

Bij Lightroom valt het voordeel alvast niet tegen: bij het exporteren van een set afbeeldingen is de 15"-BTO met de 3610QM op de kop af 15 seconden eerder klaar dan met een 2670QM. De 17"-BTO met de 3720QM is zelfs 17,5 seconden sneller dan zijn Sandy Bridge-tegenhanger.

Ook bij het in Photoshop uitvoeren van een reeks bewerkingen op een afbeelding tonen de Ivy Bridge-chips hun kracht: beide zijn ruim 2,5 seconde sneller.

Bij Premiere Pro exporteren we een videoproject naar een h.264-bestand. De verbeteringen leiden hier tot een winst van meer dan 50 seconden - dat is voor de 17CL46 een versnelling van ruim 25 procent.

Met Handbrake hercoderen we een hd-videobestand naar een formaat voor de iPad. Ook hier is de winst aanzienlijk: de 3610QM is 16 seconden sneller en de 3720QM is nog eens drie seconden eerder klaar. De BTO's zijn daarmee de eerste laptops die deze test binnen de minuut voltooien.

QuickPar gebruikt slechts een enkele thread voor het repareren van rar-bestanden aan de hand van par2-files. In tegenstelling tot bij de singlethreaded Cinebench-test verslaan de Ivy Bridge-chips alle Sandy Bridge-chips; zelfs het topmodel, de 2920XM, moet eraan geloven.

Games en grafische kaarten

Hoewel op basis van de specificaties van een rebrand gesproken zou mogen worden, kent 3DMark de 670M en de 675M meer punten toe dan de 570M en de 580M. We draaiden enkele games om te zien of de nieuwe GeForce-generatie echt beter presteert, en natuurlijk om de invloed van Ivy Bridge op de gameresultaten te bekijken.

AvP - 1366x768 - High - 0xAA/16xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
40,0 / 65,6
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
40,3 / 64,7
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
***
37,0 / 61,0
Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
38,0 / 60,7
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
32,0 / 56,7
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
32,3 / 54,1
XNB Titan SA17 HD 6990M
****
+
**
30,0 / 47,6
MSI GT780 DXR GTX 570M
****
+
***
28,0 / 46,4
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
25,0 / 39,7
Asus VX7 GTX 460M
***
+
**
21,0 / 33,7
HP Envy 17 3000 HD 7690M
**
+
**
17,0 / 29,1
AvP - 1680x1050 - High - 0xAA/16xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
26,0 / 43,5
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
25,3 / 43,1
XNB Titan SA17 HD 6990M
*****
+
***
26,5 / 42,2
Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
26,0 / 41,4
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
***
24,0 / 41,0
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
****
19,6 / 37,6
Samsung NP700G7A HD 6970M
****
+
***
23,0 / 35,7
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
20,6 / 35,6
MSI GT780 DXR GTX 570M
***
+
***
18,0 / 30,7
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
15,0 / 26,1
Asus VX7 GTX 460M
**
+
**
11,0 / 19,8
HP Envy 17 3000 HD 7690M
**
+
**
12,0 / 19,4
AvP - 1920x1080 - High - 0xAA/16xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
22,0 / 38,6
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
22,0 / 38,4
XNB Titan SA17 HD 6990M
*****
+
***
23,0 / 37,8
Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
23,0 / 37,2
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
****
21,0 / 36,7
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
****
17,6 / 32,8
Samsung NP700G7A HD 6970M
****
+
***
19,0 / 32,5
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
17,6 / 31,3
MSI GT780 DXR GTX 570M
***
+
***
15,0 / 27,1
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
13,0 / 23,0
HP Envy 17 HD6850M
***
+
**
11,9 / 20,5

De Alien vs. Predator-benchmark maakt meteen duidelijk dat de GTX 670 en de 675M inderdaad beter presteren dan de GTX 570M en 580M: bij Alien vs Predator worden er een aantal fps meer uitgeperst.

Minder duidelijk is de winst waar Ivy Bridge voor zorgt. De 17"-BTO met een Core i7-3720QM presteert wel iets beter dan met een 2670QM, maar de 15"-variant weet met een 3610QM op de laagste twee resoluties minder fps te produceren dan met een 2670QM.

Battlefield 3 - 1366x768 - 2xAA
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
******
+
**
35,3 / 47,6
BTO 15CL46 GTX 670M
*****
+
**
28,4 / 40,1
Battlefield 3 - 1680x1050 - 2xAA
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
******
+
**
25,7 / 35,0
BTO 15CL46 GTX 670M
*****
+
**
20,2 / 30,0
Battlefield 3 - 1920x1080 - 2xAA
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
******
+
**
23,6 / 31,3
BTO 15CL46 GTX 670M
*****
+
**
18,6 / 26,3

Battlefield 3 vervangt Far Cry 2 in onze testsuite, maar dat heeft wel als consequentie dat we nog geen vergelijkingsmateriaal hebben. Wat we wel zien is dat de beide gpu's het spel ook op 1920x1080 redelijk vloeiend weergeven, al zijn de minimale framerates bij de GTX 670M wel aan de lage kant.

Metro 2033 - 1366x768 - Medium - AAA/4xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
50,0 / 84,0
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
****
50,0 / 83,7
Dell Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
52,0 / 79,2
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
45,6 / 78,0
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
42,6 / 70,7
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
41,0 / 69,3
MSI GT780 DXR GTX 570M
****
+
***
39,0 / 64,5
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
30,0 / 50,2
Asus Lamborghini VX7 GTX 460M
***
+
**
27,0 / 43,3
Metro 2033 - 1680x1050 - Medium - AAA/4xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
****
37,6 / 62,8
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
***
38,0 / 61,5
XNB Titan SA17 HD 6990M
*****
+
***
41,0 / 61,1
Dell Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
40,2 / 60,0
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
34,0 / 57,2
Samsung NP700G7A HD 6970M
*****
+
***
38,1 / 57,0
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
33,3 / 51,5
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
31,0 / 50,8
MSI GT780 DXR GTX 570M
****
+
***
28,3 / 47,0
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
23,0 / 37,2
Metro 2033 - 1920x1080 - Medium - AAA/4xAF
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
XNB Titan SA17 HD 6990M
*****
+
***
36,6 / 56,6
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
34,8 / 56,2
MSI GT783 R GTX 580M
*****
+
***
34,0 / 55,5
Dell Alienware M17x R3 HD 6990M
*****
+
***
37,0 / 55,0
Samsung NP700G7A HD 6970M
*****
+
***
35,5 / 53,0
BTO 17CL46 GTX 675M
****
+
***
30,3 / 51,6
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
29,0 / 45,9
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
***
29,0 / 45,8
MSI GT780 DXR GTX 570M
****
+
***
25,7 / 42,2
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
21,0 / 33,6
HP Envy 17 HD6850M
**
+
***
13,0 / 28,9

Metro 2033 leunt zwaar op de processor en de Ivy Bridge-chips zorgen hier dan ook voor hogere scores. Bij de 15CL46 is de winst bescheiden, maar bij de 17CL46 is deze significant. Dat is op zich niet zo vreemd: de 17"-laptop maakte niet de 'logische' overstap van een Core i7-2670QM naar diens opvolger, de 3610QM, maar naar de hoger ingeschaalde Core i7-3720QM.

Stalker: CoP - 1366x768 - Extreme - 0xAA
SysteemnaamGPUMinimum / Gemiddelde Frames per second in fps, hoger is beter
Dell Alienware M17x R3 HD 6990M
******
+
***
51,0 / 73,0
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
46,2 / 71,7
BTO 17CL46 GTX 675M
*****
+
***
44,3 / 70,0
MSI GT783 R GTX 580M
****
+
***
33,9 / 61,6
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
**
37,0 / 56,0
BTO 15CL46 GTX 670M
****
+
**
37,5 / 56,0
Asus N55S GT 555M
**
+
****
21,0 / 51,0
MSI GT780 DXR GTX 570M
****
+
**
32,6 / 49,5
MSI GT683R GTX 560M
***
+
**
28,0 / 44,0
Asus Lamborghini VX7 GTX 460M
***
+
**
28,0 / 40,0
HP Envy 17 3000 HD 7690M
***
+
*
23,0 / 31,0
Alienware M14x GT 555M
**
+
*
22,0 / 30,0
Asus N53 GT 540M
*
+
*
10,5 / 17,5
Stalker: CoP - 1680x1050 - Extreme - 0xAA
SysteemnaamGPUFrames per second in fps, hoger is beter
Dell Alienware M17x R3 HD 6990M
*********
52,0
XNB Titan SA17 HD 6990M
*********
52,0
BTO 17CL46 GTX 675M
********
48,0
BTO 17CL46 GTX 675M
********
47,0
Samsung NP700G7A HD 6970M
********
46,0
MSI GT783 R GTX 580M
*******
43,6
BTO 15CL46 GTX 670M
******
38,0
BTO 15CL46 GTX 670M
******
37,7
Asus N55S GT 555M
******
35,0
MSI GT780 DXR GTX 570M
******
33,9
MSI GT683R GTX 560M
*****
31,0
HP Envy 17 3000 HD 7690M
****
22,0

Stalker: Call of Pripyat is niet afhankelijk van de cpu. Het spel draait niet beter met krachtigere processors: de prestaties zijn vrijwel gelijk.

Update: Oorspronkelijk waren de prestaties van de Ivy Bridge-laptops wel beter bij Stalker dan de Sandy Bridge-versies, maar we hebben de benchmarks opnieuw gedraaid waarbij bovenstaande realistischer resultaten verschenen.

De GTX 670M en de 675M presteren dus inderdaad wat beter dan de GTX 570M en de 580M. Tegelijkertijd zien we dat games flink wat voordeel van een Ivy Bridge-quadcore kunnen hebben, maar de mate waarin is wel sterk afhankelijk van de game.

Gamebenchmarks met de HD 4000

We weten ondertussen dat Intel flink wat verbeteringen bij zijn geïntegreerde GMA HD-grafische chip heeft doorgevoerd. We laten de GeForce-gpu's van de BTO's dus even voor wat ze zijn en kijken naar de verbeteringen van de GMA HD 4000 ten opzichte van de GMA HD 3000 van de Sandy Bridge-cpu's. We nemen enkele oudere games en zetten de resolutie op een bescheiden 1280x800 pixels om het de videochips niet te moeilijk te maken.

DiRT 2 - 1280x800 - Med - 0xAA
SysteemnaamMinimum / Gemiddelde Frames per second in fps, hoger is beter
BTO 15CL46
*******
+
**
29,0 / 36,2
Asus N53SV
****
+
*
18,9 / 22,3

Intel heeft niet gelogen over de boost van Ivy Bridge op gpu-gebied. Het aantal fps dat de Asus N53SV met zijn toch ook niet misselijke Core i7-2720QM in DiRT 2 produceert, is fors kleiner dan bij de BTO met zijn Core i7-3610QM. Ook de minimale framerate is bij de BTO veel hoger.

Far Cry 2 - 1280x800 - High - 0xAA
SysteemnaamMinimum / Gemiddelde Frames per second in fps, hoger is beter
BTO 15CL46
*******
+
**
24,6 / 30,9
Asus N53SV
****
+
*
13,5 / 16,1

Bij Far Cry 2 weet de nieuwe igp het gemiddelde aantal frames per seconde bijna te verdubbelen, van 16,1 naar 30,9 fps.

HAWX - 1280x800 - Medium - 0xAA
SysteemnaamMinimum / Gemiddelde Frames per second in fps, hoger is beter
BTO 15CL46
***
+
*****
17,3 / 42,7
Asus N53SV
***
+
**
13,0 / 20,5

Bij HAWX is zelfs sprake van meer dan een verdubbeling van de gemiddelde framerate. Het verschil tussen gemiddelde en minimale framerate is bij de HD 4000 echter wel veel groter.

Bij de quadcores is de gpu-prestatiewinst nog niet zo van belang omdat deze chips meestal in notebooks terechtkomt die toch al over een krachtige dedicated videochip beschikken. Voor de dualcores zijn de prestaties van groter belang en we zijn dan ook erg benieuwd naar de gamebenchmarks van die Ivy Bridge-cpu's. Vermoedelijk komen deze rond juni op de markt en dan zullen de we prestaties van de nieuwe igp nader onder de loep nemen.

Accuduur en warmteontwikkeling

De 17CL46 heeft een accucapaciteit van 77.922mWh en bij de 15CL46 meten we zelfs 78.692mWh. Uiteraard willen we weten hoe lang de laptops het hiermee in onze accutests uithouden. We zijn vooral benieuwd of Ivy Bridge voor een langere accuduur zorgt: de chips zijn immers op 22nm in plaats van 32nm geproduceerd.

In onze browse-test, waarbij vrijwel uitsluitend de processor wordt belast, zien we een paar minuten winst bij de Core i7-3610QM en een opvallend grote winst bij de 3720QM. Met de snellere Ivy Bridge-cpu houdt de 17"-BTO het een kwartier langer uit dan met een 2670QM.

Bij de videotest gebruiken we Windows Media Player om een hd-bestand af te spelen. De resultaten zijn wat verwarrend: de accu van de 15"-notebook is namelijk een kwartier eerder leeg als we de Sandy Bridge door een Ivy Bridge vervangen. De 17CL46 houdt het wel weer significant langer vol.

Warmteproductie 15CL46

We kijken met onze Flir-camera of de nieuwe processors ook voor koelere laptops zorgen. Door het verbeterde productieproces en de bijbehorende lagere energieconsumptie zou dat wel het geval moeten zijn.

BTO 15CL46 Ivy Bridge warmtebeelden loadWe hebben beelden geschoten van de boven- en onderkant van de notebooks in idle-stand, na tien minuten afspelen van hd-video, en na 10 minuten onder maximale belasting. Aan de onderkant hebben we steevast het warmste punt genomen, aan de bovenkant meten we de temperatuur ter hoogte van de entertoets. Dat is niet de maximale temperatuur, maar die is proportioneel en de temperatuurverschillen geven dus een representatief beeld.

Overigens is de temperatuurschaal per afbeelding verschillend, dus voor de absolute temperaturen kan niet naar de kleuren van de afbeelding worden gekeken. We hebben de temperaturen gecorrigeerd wat betreft de verschillen in tempratuur van de ruimte waarin de beelden geschoten zijn.

Temperatuur ter hoogte van enter-toets
CpuStateGraden Celsius, lager is beter
Core i7-2670QM idle
*********
23,0
Core i7-3610QM idle
*********
23,3
Core i7-2670QM video
*********
24,4
Core i7-3610QM video
*********
24,3
Core i7-2670QM full load
*********
25,9
Core i7-3610QM full load
**********
25,6
Hoogste temperatuur aan de onderkant
CpuState
Graden Celsius, lager is beter
Core i7-3610QM video
*********
29,0
Core i7-2670QM video
**********
34,6
Core i7-2670QM full load
********
36,5
Core i7-3610QM full load
**********
41,0

Warmteproductie 17CL46

Temperatuur ter hoogte van enter-toets
IdleStateGraden Celsius, lager is beter
Core i7-2670QM idle
*********
25,6
Core i7-3720QM idle
**********
24,1
Core i7-2670QM video
*********
26,9
Core i7-3720QM video
**********
27,8
Core i7-2670QM full load
*********
29,9
Core i7-3720QM full load
**********
29,1
Hoogste temperatuur aan de onderkant
FilmStateGraden Celsius, lager is beter
Core i7-2670QM video
**********
33,0
Core i7-3720QM video
**********
31,1
Core i7-2670QM full load
********
36,1
Core i7-3720QM full load
**********
39,5

BTO 17CL46 Ivy Bridge warmtebeelden load onderDe verschillen in temperatuur zijn niet heel groot en Ivy Bridge doet zijn werk niet significant koeler dan zijn voorganger. Het lijkt erop dat Intel eventuele lagere temperaturen ongedaan heeft gemaakt met hogere kloksnelheden en misschien dat de krachtigere gpu hier ook een rol speelt. Ook zou het kunnen dat de koeler pas in werking treedt bij een bepaalde temperatuur. Ivy Bridge doet er dan misschien langer over om die temperatuur te bereiken, maar meten wij uiteindelijk na tien minuten een vergelijkbare temperatuur als bij Sandy Bridge. Verder is opvallend dat we aan de onderkant onder full load wel flink hogere temperaturen waarnemen bij Ivy Bridge.

Conclusie: warm aanbevolen

De prestatiewinst van de Ivy Bridge-cpu's is niet zo spectaculair als vorig jaar, toen de Sandy Bridge-chips werden geïntroduceerd. Dat was gezien de vrijwel ongewijzigde architectuur ook niet te verwachten. Bij onze praktijktests zien we echter wel dat de Core i7-3610QM, de goedkoopste nieuwe quadcore die we in veel game- en multimedianotebooks gaan terugzien, moeiteloos kan meekomen met de snelste mobiele Sandy Bridge-quadcores.

De prestatieverbeteringen van de ingebouwde gpu zijn aanzienlijk, maar die prestatiewinst wordt waarschijnlijk pas echt van belang als de dualcores op de markt komen. Quadcores worden immers vaak met een dedicated gpu gecombineerd.

De warmteontwikkeling van het nieuwe platform valt ons tegen: we hadden gehoopt dat de Ivy Bridge-quadcores hun werk koeler zouden doen maar ze werden ongeveer even warm als hun voorgangers, ook al zou de schaalverkleining juist een lager energieverbruik tot gevolg moeten hebben. Bij sterk op de cpu leunende toepassingen lijkt de accuduur wel weer wat beter te zijn, maar alleen de Core i7-3720QM wist in vergelijking met de 2670QM echt te overtuigen. Alles in aanmerking genomen kunnen we echter niet anders dan concluderen dat Intel met het Ivy Bridge-platform weer een duidelijke stap voorwaarts heeft gemaakt, en in de komende tijd zullen de chips dan ook in talloze laptops opduiken.

Intel Core i7 3610QM Tray

Reacties (43)

43
43
28
5
0
9
Wijzig sortering
In de titel van het artikel wordt de 3820QM genoemd...
Maar voor de rest overal de 3720QM, in de benchmarks, in het filmpje...

Wat is het nou? Had graag iets uitgebreids gelezen over het toetsenbord,
schermen, fans, geluidsproductie, bouwkwaliteit, scharnieren, aansluitingen...

[Reactie gewijzigd door CLB op 23 juli 2024 08:51]

De processor uit de test is de Core i7 3720QM.
Aangepast zie ik, fijn!
en het gaat om de CPU's, het is geen review van de nieuwe Clevo lichting (alhoewel ik - mede dankzij backlit keyboard blijkbaar - toch daar wel interesse in had gehad :P).
Hear hear!

Ik ben juist afgestapt van de Clevo's in deze wereld vanwege korte batterijduur en geluid (het leek wel een stofzuiger). Daarna overgegaan naar een HP en die is stil en blijft simpelweg heel.

Ik wil best naar deze laptop; de specs zien er erg goed uit maar dan graag wel informatie over het scherm (heeft ie een goede Gamut?, is hij goed te calibreren) geluidsproductie (stijgt ie op?) en breekt het scherm er niet af na een jaartje (zoals bij mn laatste Clevo).

Ik snap best dat dit een test is voor de Ivy Bridge mobile CPUs, maar graag even wat uitgebreider op de details; dit is wat de laptops van elkaar onderscheid en nu is er niet echt nieuwe informatie naar voren gekomen.
In het artikel staat een i7-3612QM aangegeven met TDP van 45W, dat is echter 35W en dat maakt die in het bijzonder ook interessant gezien het lagere energiegebruik t.o.v. de andere quadcores. Het is zelfs de eerste mobiele quadcore met een TDP van 35W, voorheen was dat alleen mogelijk bij de dualcore processors van Intel.
Ik ben het met de conclusie eens. De warmte ontwikkeling valt me erg tegen, ik had gehoopt dat de ivy bridge koeler zou blijven. Ik heb gewacht op deze 'tock' 'tick', maar ik had eigenlijk net zo goed een sandy bridge kunnen kopen. Alleen voor die HD4000 zou het mij waard zijn om voor de ivy bridge te gaan en dan een laptop te kiezen zonder dedicated GPU aangezien ik toch geen zware games speel. Ik vraag me wel af of de HD4000 ook gebruikt kan worden in video editting software zoals Vegas en FCP.

/edit: tock=tick, bedankt @sewer

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 23 juli 2024 08:51]

Ik ben het niet helemaal eens met de conclusie eens over de warmte ontwikkeling. Volgens mij zijn zowel de Sandy als de Ivy bridge zo ontwikkeld dat ze de maximale TDP benutten indien nodig (de cpu wordt pas terug geclocked als hij te warm wordt). De Ivy Bridge zou dan enkel meer performance moeten bieden bij gelijke warmte ontwikkeling.

Het lijkt me ook interessant om eens te zien wat er gebeurd als de Ivy Bridge kunstmatig lager wordt geclocked op een snelheid waarbij de prestaties ongeveer gelijk zijn als de Sandy Bridge. Dan zou de Ivy Bridge wel minder warmte moeten produceren. Of dit de accuduur flink ten goede komt betwijfel ik. Dan zou de test op veel envoudigere laptops uitgevoerd moeten worden met minder stroomvretende extra's.
het blijkt zo te zijn dat de Ivybridge CPU's heter worden doordat er geen soldeer meer tussen de CPU en de heatspreader zit maar een thermal paste.

de cpu wordt daardoor wat heter, (hij kan zijn warmte minder efficient weggeleiden)
maar hij gebruikt alsnog wel een stuk minder stroom, overclockers balen hiervan, echter een laptop moet toch niet worden overclocked dus het is hier geen probleem.
plus de maximale werktemperatuur van Ivybridge is verhoogd naar 105 graden

een hogere temperatuur staat namelijk niet meteen gelijk aan een hoger verbruik, dit was traditioneel wel zo, maar in dit geval gebruikt ivy nog steeds minder stroom en genereert ook minder hitte, maar ze kan het gewoon minder efficient afvoeren naar de heatsink waardoor de chip heter wordt, (maar de laptop niet)

bron:
http://nl.hardware.info/n...erklaard-door-koelpakhuis
de mobiele varianten hebben helemaal geen heatspreader
De HD4000 ondersteunt OpenCL (i.t.t. zijn voorganger). Hoewel de HD3000 wel ondersteund wordt door FCPx, zou het met de HD4000 een stuk sneller moeten gaan naar mijn idee.
Kleine verbetering, dit is geen 'tock' maar een 'tick'.

Tick = schaalverkleining, tock = nieuwe architectuur. Zie ook http://www.intel.com/cont...k-tock-model-general.html

[Reactie gewijzigd door sewer op 23 juli 2024 08:51]

warmteontwikkeling boeit toch geen donder? het enige wat interessant is is efficientie.
wat denk je dat stroom efficienter is? een cpu die minder warmte verlies heef of eentje die veel verliest?
dat ligt aan de prestaties. bovendien bedoelt tweakers de temperatuur van de chips, wat vrij irrelevant is.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 23 juli 2024 08:51]

Mooie CPU's, maar helaas kan je je game PC nog steeds niet de deur uit doen en je laptop op je scherm aansluiten en speelbare framerates houden.

Ben benieuwd of GPU's via thunderbolt of externe PCIe nog een keer echt van de grond komen, dan zou je je GPU thuis kunnen laten als de laptop mee moet en thuis toch nog een spelletje kunnen doen op een scherm met een mooie resolutie.
Ik denk dat het nog wel even duurt voor gamelaptops echt de prestaties van een desktop kunnen evenaren. Je ziet het terug in alle reviews van dedicated gamelaptops hier op T.net van de afgelopen tijd. De Samsung, MSI en 'zelfs' de Alienwares weten gewoon maar ternauwernood speelbare framerates neer te zetten op grotere schermen.

Ik vind zelf dat een laptop licht moet zijn en daarbij krachtig genoeg voor office/dev/allesbehalvegame applicaties, als je echt wilt gamen moet je gewoon een desktop hebben. Al was het maar voor de uitbreidingsmogelijkheden die je na een jaar toch wel wilt, als je echt wilt gamen.
Klopt, daarom heb ik ook een desktop voor games en een laptop voor onderweg (werk). Ik zou het echter super vinden als ik via een externe (en dus na een jaartje of twee vervangbare) GPU een lichte, autonome laptop voor onderweg thuis als gamemachine zou kunnen gebruiken.

Deze laptops zijn qua CPU, storage en werkgeheugen volkomen toereikend voor games, alleen de GPU schiet tekort. De mogelijkheid onderweg met een HD3000 of HD4000 te werken en thuis een dikke externe GPU te kunnen gebruiken zou ik zeer waarderen, en ik vermoed velen met mij.
Ik denk dat het nog wel even duurt voor gamelaptops echt de prestaties van een desktop kunnen evenaren.
Ik denk dat het eeuwig duurt. Mobiele devices worden steeds krachtiger, maar de applicaties worden ook steeds zwaarder. Zeker bij games, waar elkaar aftroeven met de mooiste en meeste effecten heel normaal is. Daarnaast heeft een desktop de mogelijkheid om honderden Watts te verbruiken en af te voeren. Een paar honderd Watt in een laptop zie ik niet zitten...

Maargoed, Ivy Bridge is dus de moeite waard als de prijs/prestatie verhouding beter is dan Sandy Bridge. Meestal is dit niet het geval, dus pak je de goedkoopste i.m.o.
mwa, ik zou al tevreden zijn met deze framerates, het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt. Ik zou voor de 15" gaan en er geen groter scherm op aansluiten, zeker als je dan AA uitzet heb je zeer speelbare framerates.
Anoniem: 455536 @burgt2 mei 2012 12:39
burgt, voor mijn info... wat bedoel je met AA uitzetten?
Anti Aliasing, een techniek die er voor zorgt dat een 'kartelrand' minder zichtbaar is. Die kartelranden zijn bijvoorbeeld te zien als je een schuine lijn tekent. Het doorrekenen kost tijd, en dus frames, en door het uit te schakelen heb je over het algemeen een betere performance
AA=Anti Aliassing, een optie die je bij games terug kan vinden in de video settings. Heeft te maken met hoe vloeiend lijnen worden getoond op beeld.
mwah, het ligt er maar aan wat je als je 'game pc' bedoeld.

Vrienden van me gamen op een i3 dual core van +/- 3.0 ghz en een HD6850. Ja, je kan Battlefield3 niet op ultra spelen... wel op medium to high, aan de hand van hoe belangrijk je het vind om bij de 60fps te komen / blijven (multiplayer / singleplayer).

Mijn Clevo met een i7-2670 en een HD6990m (wat in feite een ondergeklokte desktop HD6870 is) gaat dus perfect mee, zo niet beter.

Nee, hij kan nog niet op tegen mijn desktop thuis met een I5-2400 en een HD6950 2gb, maar er zijn zat mensen die heerlijk van een game-pc gebruik maken waar minder in zit.

En als je echt performance wil matchen, er zijn laptops waar ze met SLI / Crossfire werken, waarmee dus de desktop-variant van een HD6950 / HD6970 wel te evenaren is. Je praat dan alleen niet meer over stille 15" laptops :P.
Punt is met name dat je voor 600 euro een complete game pc hebt (2500k, gtx 560, 4gb ram) en dat het voor dat geld bij een laptop huilen met de pet op is.

Over het algemeen loopt een even dure laptop ongeveer 4 jaar achter op de dekstops (dwz 1000 euro van laptop van nu presteert bij benadering gelijk aan een game pc van 4 jaar terug van hetzefde bedrag).

edit:
-1? Heeft een keer een vergelijking in de PCM gestaan. Je kunt het zelf ook testen. Kwestie van 3dmark06 draaien op bijvoorbeeld een Q6600 of een E6750 met een leuke kaart erbij (8800gt oid) en vervolgens een laptop uit 2011 pakken van +- 800 euro. Laptop cpu en gpu's zijn gewoon altijd een stukje langzamer omdat ze minder TDP mogen gebruiken. Dit zal zolang laptops accu's gebruiken waarschijnlijk zo blijven.

Random voorbeeld passmark scores, laptops hebben M:
GeForce GTX 560M 1264
GeForce GTX 560 2723 (207%)

GeForce GTX 460M 1215
GeForce GTX 460 2370 (195%)

GeForce GTX 480M 1684
GeForce GTX 480 3528 (191%)

Radeon HD 6700M 1071
Radeon HD 6700 2283 (213%)

Dus gemiddeld genomen is een mobiel type 50% langzamer. Om een 2x snellere gpu te krijgen ben je gewoon een paar jaar verder. Dit kun je op passmark ook een beetje zien.

2008/2009 GeForce GTX 260 1748:
Score is nog te snel, kaart was ong 220 introductie in 2009 zelf 1 aangeschaft voor 140 euro.
2007: GeForce 8800 GT 948
Dit is iets te ver terug. Dus houdt het maar op 2008.

Bij AMD kom je ook ongeveer in 2008 uit, eigenlijk iets ervoor:
Radeon HD 4870 1738

Mbt grafische performance ga je dus ongeveer 3 jaar terug in de tijd (560m aangekondigt 2010 maar was er pas 2011).

Echter is er dan nog niet gecorrigeerd voor het prijsverschil. Een laptop met een 560m kost NU ongeveer 1300 euro. De gelijkpresterende dekstop kon destijds voor minder dan 800 euro in elkaar worden gezet (Leuke cpu, 4gb ram, 100 euro voeding, 200 euro 3dkaart, 50 euro kast, 70 euro hdd).

Als je nu naar een laptop van max 800 euro kijkt dan zul je uitkomen op een GeForce GT 525M (590). En dan komen we dus op de uitdrukking huilen met de pet op want een score van sub 600 voor performance uit 2007 wordt niemand vrolijk van anno 2012.

om de monitor opmerking te voorkomen, ik heb nog een werkende Belinea 15 inch TFT uit 2001 en een Phlips 170 S4 uit 2003 dus een monitor schrijf je over ongeveer 10 jaar af en dan kom je op 30 euro per jaar.

Er is verder niks mis met laptop,ze hebben zeker nut. Echter bij een gaming laptop is het belangrijk je te realiseren dat je flink aan het investeren bent in een product waarvan het op dag 1 al minstens een jaar achter de feiten aanloopt en waar je vervolgens wel de hoofdprijs voor betaald. Tevens is je gaming laptop niet te upgraden waarbij je bij een desktop de kaart van 200 voor +- 100 euro kwijt kunt op de V&A en zo steeds up 2 date bent.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 08:51]

heel groot verhaal, maar het blijft uiteindelijk : vind je het echt gek dat je (veel) meer geld betaald voor een laptop voor dezelfde performance dan in een normale pc? Zowel de gpu als cpu's zijn geloof ik altijd de beste lichting van de wafers, en helemaal voor laptop-gpu'
s is er geen grote markt.

Ja, je krijgt veel minder performance voor hetzelfde geld. De form factor gaat de prijs in zitten.
Het was geen groot verhaal de originele post werd echter -1 gemod dus ik heb het onderbouwd;).

Vinnie zegt "Mooie CPU's, maar helaas kan je je game PC nog steeds niet de deur uit doen en je laptop op je scherm aansluiten en speelbare framerates houden. "

Jij bent het vervolgens met hem oneens omdat jij een i3 vergelijkt met een drie keer zo dure laptop (als het niet meer is). Dat is natuurlijk een beetje een onzinnige vergelijking. Die game pc kan de deur niet uit omdat deze de gewenste performance (de speelbare framerates) betaalbaar kan verzorgen. Met een laptop gaat dit gewoon niet.

Vreemd is het inderdaad niet want in elke laptop zit een scherm en dat kost nu eenmaal geld. Dat van die beste lichting lijkt me onzin want het zijn aparte ontwerpen. Je kunt dus niet een goed gelukte i5 2500 rebadgen naar een laptop cpu. Vergeet echter niet dat je voor 1600 euro ook twee volwaardige desktop gaming systemen en een simpele laptop kunt aanschaffen. De gaming laptop blijft wat mij betreft een beetje een vreemde oplossing.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 08:51]

lekker reageren op een oud nieuws artikel, we zijn lekker bezig :).

Ik ben het helemaal niet met hem oneens. Tuurlijk kunnen game-pc's niet ophouden met bestaan / de deur uit. Voor de helft van het geld heb je dezelfde performance (recht om te bestaan) en in de high-end is de performance gewoon stukken hoger dan uberhaupt mogelijk is in een laptop (recht om te bestaan).

Wat ik gek vind is dat er blijkbaar 'gemopper' is om het feit dat je 2x zo veel betaald voor een laptop dan een game-pc met dezelfde specs... wat ik niet meer dan logisch vind.
Ik heb ergens gelezen dat intel een andere (slechtere) interne koelpasta gebruikt tussen CPU en heatspreader.

Ook is het contactoppervlak van de CPU kleiner door gebruik van het 22 nm process.


Maar ik vroeg me ook het volgende af:
Zou het kunnen zijn dat de nieuwe 3D architectuur van de transistors maakt dat de CPU de warmte slechter kwijt kan en dus meer opwarmt?

1. lagen dikker, dus langere weg voor warmtetransport en vooral ook meer kans op "hot spots"
2. kleiner contactoppervlak, dus bij gelijkblijvende warmteoverdracht per mm2 minder totale warmteoverdracht.
Ik denk dat het inderdaad vooral te maken heeft met de goedkopere interne koelpasta die Intel heeft gebruikt. (bron: Hardware.info)

Intel heeft wel eens vaker wat hitte probleempjes gehad met nieuwe innovaties, maar in de gevallen die ik me kan herinneren werd dat veroorzaakt door een nieuwe techniek die ervoor zorgde dat de prestaties toe namen. De tri-gate structuur is volgens mij juist bedoeld om het energieverbruik (en daarmee ook de hitteproductie) nog verder te verlagen dan bij een normale schaalverkleining. Als dit juist de oorzaak is van extra warmte ontwikkeling zou dat wel heel ironisch zijn. :P Daarnaast zou de schaalverkleining naar 22nm dit probleem (als dat het al is) enigszins moeten neutraliseren.
Als ik lees:

Verder is opvallend dat we aan de onderkant onder full load wel flink hogere temperaturen waarnemen bij Ivy Bridge.

moet er toch een merkbaar verschil in zitten.
Mijn verwachting is dat dit te maken heeft met het verkleinde koeloppervlak.
Minder oppervlak is minder warmte transport is hogere core temps.
Is er nog softwarematig gekeken wat de core temps zijn?

Zijn er al voorbeelden van backwards compatibiliteit met SB middels BIOS update?

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 23 juli 2024 08:51]

Mijn verwachting is dat dit te maken heeft met het verkleinde koeloppervlak.

Minder oppervlak is minder warmte transport ....
Dat effect is er altijd als een kleiner process wordt gebruikt, maar is tot dusver niet een groot probleem geweest. Dankzij het kleiner process neemt de cpu ook minder vermogen op en produceert minder warmte.

Wel min of meer uniek voor Ivy is de mindere warmtegeleiding vd CPU-interne koelvoorziening.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 23 juli 2024 08:51]

Anoniem: 393113 2 mei 2012 09:05
Wederom een goede review door 'Tweakers' van de 17CL46 en de 15CL46 met Ivy-bridge, alleen kan ik de prijsopbouw met de aangegeven specificaties niet volgen, waarschijnlijk gaat BTO de prijzen fors verlagen? :$
Ik denk het niet, mobile GPU's zijn gewoon knetter duur. de HD 6990M is al ongeveer 500 euro als je de GPU los wilt kopen (http://www.mxm-upgrade.com/ deze site bied dan alleen de mogelijkheid om een 6970m aan te schaffen).

Sowieso is nvidia nog duurder dan AMD en betaal je al snel 300 euro meer voor een vergelijkbare videokaart die misschien 3% meer prestaties levert. De markt voor zulke laptops is gewoon klein, waardoor de GPU's in dit soort systemen eigenlijk de prijs bepalen. Als je naar vergelijkbare producten kijkt zonder een dedicated GPU zul je zien dat de prijs fors lager is.
Het zou mij niets verbazen, dat de cpu's zijn warmte niet helemaal lekker kwijt kunnen. Niet alleen door gelimiteerde koeling in een laptop maar ook door assemblage. Dit zou ook misschien de vreemde accuduur resultaten kunnen verklaren.
Overigens vind ik het wel apart dat bij zulke zeer tegenstrijdige meetresultaten van de verandering van accuduur van 15" versus 17", er niet verder onderzocht wordt waar dit vandaan komt.
Dit lijkt beetje op een beeld:
Als cpu sneller loopt, krijg je meer warmte. Als de proces 22nm is, mag het iets kleiner, maar bevat ook weer meer transistoren zodat de hogere verwerking snelheid mogelijk wordt. Hierdoor krijg je dus amper lagere warmte ontwikkeling. Het wordt zelfs ietsje warmer. Elke nieuwe generatie cpu wordt groter. Steeds meer transistoren dus.

Zou men Ivy terugklokken zodat verwerking snelheid hetzelfde is als Sandy loopt, dan is het wel ietsje koeler. Maar in review zien we dat verwerkingsnelheid hoger is gemaakt, dus op warmtegebied wordt het niet veel beter van.

Ook snellere GPU is niet koeler, dat is logisch. Samen opgeteld krijg je veel warmere laptop mee.
Ik kan geen kaas maken van deze ivy bridge upgrade. De die shrink van 32nm naar 22nm is bijna 1/3e en dit is de uitkomst? Dat moet toch beter kunnen. Bij core2duo merkte je het verschil echt sterk tussen merom en penryn, maar als ik dit zo zie vindt ik het allemaal niet zo spannend. Ik zou eerder voor een sata6 ssd gaan dan mn sandy bridge upgraden.
Leuk die tabel aangaande accuduur in vergelijking tot andere modellen, maar zonder extra gegevens zegt dit niet zo veel...
Hebben de accu's uit de andere laptops een vergelijkbare capaciteit, of ligt die hoger/lager dan die uit de BTO laptop. Wat waren de resoluties van de gebruikte schermen, stond wifi/bleutooth, etc. aan of uit, welke energie besparende maatregelen waren er in windows ingeschakeld, enz..
Verder wordt er geen onderscheid gemaakt tussen 15" en 17".
Al met al een redelijk nutteloze vergelijking. Had dan alleen een tabel met de 2 versie's van de BTO gemaakt. Er van uitgaande dat de 'oude" en de nieuwe versie dezelfde accu hebben, valt dààr dan weer wel iets zinnigs over te zeggen....
Voor de rest een leuk review!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.