Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Transformers - Fall of Cybertron

Autobots verslagen

Toen Transformers: War for Cybertron in 2010 op de markt kwam, waren de reacties een stuk positiever dan menigeen had verwacht. We kenden de Transformers tot op dat moment immers alleen van de matige tot slechte games die veelal op basis van de films waren gemaakt. War for Cybertron had met de films niets te maken. Toeval of niet: het was ook meteen de eerste Transformers-game die in goede aarde viel.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.


Perfect was War for Cybertron daarmee echter niet. De opzet, waarbij de speler het avontuur beleefde in een team van drie Transformers, werkte beperkend voor de ontwikkelaar. De consoles moesten zes robots in hun geheugen houden, namelijk de drie Transformers in kwestie en hun alternatieve uiterlijk - hun transformatie. Dat leidde ertoe dat er concessies moesten worden gedaan op het gebied van leveldesign, en dat bleek wel; ook wij bestempelden het gebrek aan variatie in de levels als een minpunt van Transformers: War for Cybertron.

*Verder bouwen

Ondanks de minpuntjes had de studio een solide basis om op verder te bouwen. Het resultaat daarvan zal komend najaar zichtbaar zijn. In Transformers: Fall of Cybertron moeten de minpuntjes van War for Cybertron zijn veranderd in sterke punten. Het level design is daar een belangrijk onderdeel van, maar ook meer variatie in de gameplay en meer aanpassingsmogelijkheden in de multiplayer-modus staan hoog op de lijst van ontwikkelstudio High Moon Studios. Tweakers.net kreeg onlangs de kans het spel alvast in actie te zien, en daarbij te ontdekken hoe High Moon die verbeterpuntjes implementeert.

Het verhaal is een rechtstreeks vervolg op War for Cybertron. Stond dat spel nog in het teken van de open strijd tussen de Autobots en de Decepticons, nu is de balans danig veranderd. De Decepticons hebben de oorlog gewonnen en de Autobots proberen te overleven terwijl ze een weg zoeken om van Cybertron weg te komen. Voor de Autobots is het tijd om te vluchten om ooit weer terug te kunnen vechten, terwijl de Decepticons pogingen ondernemen de Autobots voor eens en altijd uit te roeien.

Meer variatie

Net als in War for Cybertron krijg je beide kanten te zien en te spelen. In Fall of Cybertron kies je echter zelf. Waar het vorige spel beschikte over twee afzonderlijke campagnes, schuift Fall of Cybertron je één verhaal voor waarbij je vanzelf aan beide kanten komt te staan. Dat is, samen met het feit dat je altijd maar één, vooraf vaststaande Transformer onder je hoede hebt, de grootste verandering in Fall of Cybertron. Je kunt dus niet meer voor elke missie kiezen met welke Transformer je aan de slag gaat.

*Variatie in gameplay

Dat klinkt wellicht als een minpunt, maar het pakt in de praktijk niet zo uit. Nadeel van War for Cybertron was, zo stelt de ontwikkelaar, dat er eigenlijk geen groot verschil zat tussen de Transformers. Of je een missie nu speelde als Optimus Prime of als Bumblebee, de inhoud van de missie - en dus de speelstijl - bleef hetzelfde. In Fall of Cybertron zijn de missies echter veel meer ontworpen op basis van de mogelijkheden van de Transformer die de hoofdrol speelt. Op die manier kan de ontwikkelstudio veel meer variatie in de gameplay leggen. De speler krijgt voor elke missie immers de Transformer met de skills die nodig zijn, en hoeft niet meer te kiezen.

Die opzet werkt prima. Allereerst zagen we een stuk gameplay waarin Optimus Prime met een soort 'laserpointer' doelen aanwees, die dan werden uitgeschakeld door een artilleriebarrage. Het inroepen van artillerie is Optimus' speciale ability. Zo heeft elke Transformer, naast de mogelijkheid om te transformeren in een voertuig, ook een speciale vaardigheid.

*Sneller en dynamischer

Optimus is duidelijk gericht op vuurkracht, maar we zagen bijvoorbeeld ook de Autobots Cliffjumper en Jazz in actie. Cliffjumper heeft mogelijkheid om een stealth-modus aan te nemen, zodat hij alleen gedecteerd kan worden door Decepticons die een speciale zoeklaser hebben. Jazz heeft een grappling hook en kan met dat ding grote afstanden overbruggen, een beetje zoals Batman dat doet met zijn grapple hook. Dat zorgt voor een heel andere, veel snellere en dynamischer gameplay dan met Cliffjumper en Optimus Prime.

Ook de Decepticons beschikken over dergelijke trucjes. Daarvan zagen we nog niet zoveel voorbeelden, maar de dingen die we wel zagen, waren indrukwekkend. We volgden Vortex, een Transformer die kan veranderen in een helikopter of een jet, in een missie waarin hij een brug moest vernietigen. Het brug-level, zo werd ons verteld, is veruit de grootste map die de ontwikkelaars hebben gebouwd en hij heeft ook de maximale grootte die uit de Unreal Engine is te halen. Daarmee zeggen de heren niets teveel, want de omgeving waarin Vortex rondvliegt oogt inderdaad immens. In deze omgeving zagen we hoe Vortex afrekende met een lading Autobots, constant gebruikmakend van zijn mogelijkheid om in een heli of jet te veranderen en weg te vliegen.

*Bruticus

Vortex trok echter pas echt te aandacht toen zijn vriendjes zich meldden. De Transformer maakt namelijk deel uit van een verzameling van vijf 'Combaticons'. Deze Combaticons kunnen zich samenvoegen om de gigantische Decepticon Bruticus te vormen. Transformers die zojuist nog net zo groot waren als Vortex, veranderen ineens in kleine muizen vanuit het perspectief van Bruticus. Bovendien is de monsterlijke Transformer bewapend met een sterke laserstraal en kan hij ongenadig hard meppen. Hier hebben de Autobots overigens best een antwoord op, maar daar komen we zo op terug.

Groot, groter, grootst!

Behalve de variatie in omgevingen en gameplay heeft High Moon ook de storytelling onder handen genomen. Niet dat we je daar nu al alles over kunnen vertellen, maar we zagen desondanks een aardige tussenscène waarin Starscream, de niet al te trouwe rechterhand van Decepticon-leider Megatron, een deal probeert te sluiten met Autobot Grimlock, die door de Decepticons gevangen wordt gehouden. De scène eindigt wanneer Grimlock Starscream hardhandig duidelijk maakt niet op zijn aanbod in te gaan. Binnen de korste keren keert het spel daarna weer terug naar de actie, met dit keer Grimlock als hoofdfiguur. Grimlock heeft geen gun, maar is wel bizar sterk met zijn handen en zwaard. Ook kan Grimlock - als enige Transformer - niet transformeren wanneer hij dat wil. Als hij echter in een 'rage' komt, verandert hij in een soort mechanische cyber T-Rex. Het kost wat meer moeite, maar dan heb je ook wat!

De singleplayer belooft dus meer variatie in gameplay en level design, mede mogelijk gemaakt door de keuze om nu met één Transformer tegelijk te spelen in plaats van met een team van drie. Ook in de multiplayer belooft High Moon Studios wat verbeteringen toe te voegen. Daarvan zagen we nu alleen nog de mogelijkheden op het gebied van customization. Fall of Cybertron laat de speler zijn online Transformer naar eigen inzicht vormgeven. Hoofden, armen, benen, schouders, chest en armor kunnen aangepast worden. Het leuke daarvan is dat als je bijvoorbeeld een andere chestplate neemt, het voertuig waarin je Transformer verandert er ook iets anders uit komt te zien. Dat maakt het heel cool om ermee te spelen.

*Metroplex

Onze eerste blik op Fall of Cybertron toonde, buiten de al beschreven inhoud, ook verbeterde animaties en mooiere graphics dan de game die twee jaar geleden op de markt kwam. Zijn we er dan? Nee, want High Moon had in de presentatie nog een mooie uitsmijter. Terugkomend bij het gameplay-gedeelte van Optimus zagen we hoe Optimus naar de catacomben van een groot gebouw werd geleid. Daar haalde hij een schakelaar over, waarna het gebouw veranderde in een immens grote Autobot. Metroplex, klaar om de laatste der Primes te dienen...

Voorlopige Conclusie

Transformers: War for Cybertron was goed, en High Moon lijkt met de opvolger de juiste route te bewandelen. De studio had de basis al staan en luisterde naar de community om te bepalen wat er beter moest. De kritiekpunten moesten in Fall of Cybertron veranderen in pluspunten, en afgaande op wat we tot nu toe gezien hebben, lijkt dat aardig te lukken. Transformers: Fall of Cybertron biedt een stuk meer variatie in gameplay en in omgevingen. De nieuwe opzet, waarbij je niet meer met drie maar met één Transformer speelt, lijkt ook goed te werken. Dat zijn prima voortekenen. Nu nog hopen dat alles overeind blijft als we de game zelf kunnen spelen.

Titel Transformers: Fall of Cybertron
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar High Moon Studios
Uitgever Activision
Releasedatum Herfst 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (33)

Wijzig sortering
idd geen pc realease, vorig deel te weinig verkocht, teveel gepirate oid... zwaar kloten
Ze hebben het helemaal niet over sales/pirates, maar over de daadwerkelijke capaciteit om een fatsoenlijke PC versie te maken:
http://kotaku.com/5885074...formers-fall-of-cybertron

Ik hoop dat als deze goed genoeg verkoopt op de Xbox360/PS3 ze hun gedachten veranderen en een fatsoenlijke PC divisie opzetten.
echt jammer heb deel 1 genoten met een paar vrienden die allemaal gek zijn op transformers. Baal nu echt dat die niet op de pc komt.
Wel leuk dat ze alles door elkaar gooien met "War for Cybertron" is het verhaal voordat de Autobots van Cybertron vluchten. Deze release "Fall of Cybertron" is wanneer de Autobots verliezen en een tijd later Cybertron vluchten, omdat energie bijna op is. Het geen wat gebeurd voordat de tekenfilm serie te zien is. Grimlock is gemaakt op de Aarde miljoenen jaren nadat de Autobots gevlucht zijn. Bruticus is een ander verhaal die is door Megatron uit elkaar gehaald en Starscream heeft die bevrijd nadat ze op de Aarde bevonden, de tekenfilm en spel sluiten hier elkaar mooi aan.
Ik dacht dat starscream juist de sparks van de vijf componenten gestolen had van een gevangenis op cybertron, en er "evil autobots" van had gemaakt(De leider leek toch echt op Optimus prime in duistere kleuren), en die samen konden transformeren tot bruticus?

Toen je geverement Astrotrain, Bruticus, Predaking, Devastator, en vast nog wel een hoop andere had kapte sinterklaas er zo'n beetje mee om me klakkeloos alles te geven :'(
Er zijn verschillende verhaallijnen, WFC en FoC lijken veel weg te hebben van de comic-lijn TF: War Within, hierin is Grimlock al te zien als een zware truck/tank en heeft hij in andere comiclijnen ook even aan het hoofd gestaan van de autobots. De origine van de Combaticons volgens de Gen-1 tekenfilm is inderdaad dat Starscream de 5 "sparks", toen nog peronality components genoemd, had gestolen uit een detention center. Te zien in aflevering Starscreams' Brigade.

De evil autobots die later zijn gemaakt waren de Stunticons(Menasor), dit was een stunt die werd gebruikt door Megatron om slechte pr te krijgen voor de autobots.
De groep waar jij het over hebt, zijn de Stunticons (vier auto's en een vrachtwagen als leider die samen Menasor vormen). Die leider, motormaster, wordt in de tekenfilmserie regelmatig tegen Prime geplot ("The Key to Vector Sigma" pt1 & pt2)..

De Combaticons zijn op aarde gebouwd door Starscream uit resten van voetuigen uit WO2. De "sparks" komen inderdaad uit een gevangenis op Cybertron ("Starscream's Brigade").
Ik dacht dat starscream juist de sparks van de vijf componenten gestolen had van een gevangenis op cybertron, en er "evil autobots" van had gemaakt(De leider leek toch echt op Optimus prime in duistere kleuren), en die samen konden transformeren tot bruticus?
Je haalt de verhalen van G1 en het Japanse Robots in Disguise door elkaar. Het stelen van die sparks door Starscream om de auto's op aarde tot leven te wekken is het G1-plot.

De "duistere variant" van Optimus Prime waar je heen verwijst heet in "Robots in Disguise Scourge" (ongerelateerd aan Scourge uit G1). Die groep robots heet in die serie ook niet Combaticons, maar Decepticons. Ze worden gevormd door middel van het stelen van een groep Autobots die nog niet "af" zijn; Megatron maakt hen evil.

Megatron en zijn handlangers, zoals Sky-Bite (de haai) heten in die serie Predacons, maar zijn ongerelateerd aan de Predacons uit G1.

Wikipedia

Het is gewoon te erg dat ik dingen zoals dit nog steeds deels uit mijn hoofd weet.
Aan de ene kant ben ik heel blij dat die 2 waardeloze "hulpjes" niet meer achter je aan rennen. Maar nu ze weg zijn vraag ik me af hoe ze het gaan doen met het coop multiplayer stukje. Daar heb ik toch veruit het meeste plezier aan beleeft...
Maakt het allemaal voor mij anders net ff wat realistisch in een groepje kan je meer dan alleen, dialogen gaven een stukje xtra dimemsie aan de game en gaf de speelkrakters een persoonlijkheid.

Me Grimlock don't like moderators

[Reactie gewijzigd door DEXSTAR op 13 maart 2012 00:54]

Ik volg deze game ook op Facebook, en je merkt dat ze echt luisteren naar de community.
Deel 1 heb ik nog altijd niet uitgespeeld, maar dat gaat zeker gebeuren voor dit deel.
Erg benieuwd in ieder geval.
Zo'n combiner (dus met z'n 5e) heet trouwens een Gestalt.
Als ik dit zo lees dan gaat Fall flink veel beter uitvallen dan War. En eerlijk is eerlijk: war was wel degelijk een grote verrassing toen ik hem speelde. Had er weinig van verwacht, ditmaal zijn de verwachtingen hoger en als ik dan lees hoe ze de minpunten in pluspunten proberen om te buigen... Dan denk ik dat ze met gemak aan de verwachtingen voldoen!

Bring it on!
Omega supreme zat al in deel1 en trypticon ook trouwens... beetje raar het zou mooier zijn geweest als de contructicons in deel 1 zaten vs omega en metroplex tegen trypticon in deel 2..
WTF is er gebeurd met de PC release? Ik zie alleen PS3 en Xbox360 staan...

Even gegoogled en er komt ook geen PC release omdat ze het 'niet kunnen'.... :-(
GEEN pc release.. dat zou echt balen zijn.
WTF dit meen je toch niet.....zat hier echt op te wachten.
+1, dat meen je toch niet!?

Moet ik echt weer met een emulator aan de gang voor deze game? Ik houd niet van consoles jongens, dat ga ik niet kopen.

Wat is dat nou voor onzin, geen PC versie omdat ze het niet kunnen?!
De vorige WfC was inderdaad niet helemaal fris voor een PC release, maar dit deel gewoon niet voor de PC uitbrengen is wel droevig.
Ja idd, dat was echt de beste Transformers game die ooit gemaakt is.....
iig volgens ign en gamespot
Nou zijn dat niet zulke hele objectieve reviewers, maar goed, dat maakt nu even niet uit.

Het belangrijkste voor mij was dat de gameplay gewoon goed was en de personages gewoon geloofwaardig waren neergezet. Dit was eindelijk tenminste echt een transformers game, waarbij niet gewoon één aspect en wat namen geleend waren.

Het transformeren zat er op een goede manier in en het spel speelde gewoon best aardig weg. Niets echt hoogstaands alleen en als ik dit zo lees gaat het dit deel wel een stuk beter uitpakken!

Ik ga in ieder geval deel 1 nog wel weer eens op z'n moeilijkst doorlopen en dan blij in het najaar hieraan beginnen.
Ziet er goed uit alleen de screenshots zijn wat wazig als je soms andere spellen ziet.
Inderdaad, hier en daar zie je de high quality drawdistance van de UE3 z'n werk doen en een beetje AA zou ook geen kwaad kunnen.

Aan de andere kant zie sommige screenshots er wel prima uit en als de animaties een beetje goed gemaakt zijn maakt dat ook een hele hoop goed!

In de vorige game hadden ze heel lelijk de framerate op 30 vastgezet. En wat een hoofdpijn kreeg ik daar van!!! En het was ook nog eens nergens voor nodig, het moment dat ik een unlocker had gevonden vloog het spel met 120-400 fps over het scherm. Met als enige nadeel dat de sensitiviteit van vehicle mode omhoog moest.

Dat was dan ook eigenlijk m'n enige probleem met de vorige game. Hopelijk laten ze dergelijke maatregelen in deze versie afwezig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True