Transformers: Fall of Cybertron

Minder vrijheid betekent meer opties

De zin 'Autobots, transform and roll out!' zal voor velen altijd een speciale zin blijven. Hoewel Transformers voor veel mensen vooral jeugdsentiment is, laat de liefde voor de in auto's of vliegtuigen veranderende robots niet zomaar los. Dat is dan ook het voornaamste fundament onder het succes van de recente films en het in 2010 uitgebrachte Transformers: War for Cybertron. Dat spel heeft nu een opvolger, genaamd Transformers: Fall of Cybertron.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox 360

De eerste tien minuten van Transformers: Fall of Cybertron.

Het spel pakt het verhaal op na de gebeurtenissen in War for Cybertron. De Autobots hebben de oorlog op hun thuisplaneet Cybertron verloren van de Decepticons, die nu onder aanvoering van Megatron de scepter zwaaien over de stervende planeet. De Autobots werken ondertussen aan hun ontsnapping, om elders een bestaan op te bouwen. Die tocht leidt, zo weten Transformers-fans, uiteindelijk naar de aarde, maar zo ver komt het in Fall of Cybertron niet. Het spel richt zich alleen op de allerlaatste gebeurtenissen op en rond Cybertron zelf.

Geen vrije keuze meer

Daarbij speel je, net als in het vorige spel, zowel met de Autobots als met de Decepticons. Kon je in War for Cybertron elke keer kiezen met welke Transformer je een level wilde spelen, in deze game heb je die keuzevrijheid niet meer, en daar is ook een goede reden voor. Door meerdere speelbare personages in een level te stoppen - je speelde steeds met teams van drie Transformers - ging er teveel rekenkracht naar de personages en werd ontwikkelstudio High Moon beperkt in wat er nog met de omgevingen kon worden gedaan. Door voor één Transformer per level te kiezen, kwam er veel capaciteit vrij om de omgevingen beter vorm te geven en aan te kleden. Het resultaat daarvan is zichtbaar.

Daarnaast werkt het spelen met vooraf bepaalde personages ook goed in het level design. Als je een speler laat kiezen welke Transformer hij wil zijn, moeten die Transformers wel allemaal het level door kunnen spelen. Dan heb je dus een vrij generiek level nodig, want de Transformers hebben behoorlijk verschillende speciale vaardigheden. In Fall of Cybertron is dat geen probleem. Elke missie die je speelt is ontworpen voor de Transformer waarmee je op dat moment speelt. Dat is erg goed voor de variatie in het spel.

Elke Transformer een eigen type level

Die variatie begint op te vallen wanneer je de eerste uurtjes van het spel hebt afgerond, waarin je met Bumblebee en Optimus Prime speelt. Daarna komen er levels aan bod waarin je met Cliffjumper en Jazz speelt, en dan blijkt hoe de kwaliteiten van de diverse Transformers de manier bepalen waarop je het spel speelt. Cliffjumper heeft de mogelijkheid zichzelf even onzichtbaar te maken en krijgt dus een stealth level voorgeschoteld, terwijl Jazz een level met veel hoogteverschil krijgt, omdat hij hoger gelegen gebieden kan bereiken dankzij zijn grappling hook.