Transformers: War for Cybertron

Goede game

Goede comics? Check. Goede tekenfilm? Check. Goede film? Valt over te discussiëren, maar: check. Goede game? Nee. Verschillende ontwikkelaars hebben al pogingen gedaan om de bekende robots te verwerken in een spel, maar tot op heden is dat nog niet met al teveel succes gebeurd. Er bestaat zelfs nog wat oud zeer tussen Activision en Tweakers.net, omdat een voormalig medewerker van deze site de wanprestatie van de ontwikkelaars van Transformers: The Game destijds bestrafte door de disc te slopen.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc
Afwijkende versies: Nintendo Wii, DS, PSP

Veel risico op een nieuwe 'rel' zal er dit keer niet zijn. Wie Transformers: War for Cybertron evenjes speelt, voelt meteen dat het hier gaat om een game die substantieel beter is dan alle voorgaande Transformers-games. War for Cybertron vertelt het verhaal dat vooraf ging aan alles dat je tot nu toe hebt gezien in comics, tekenfilms en gewone films. Voordat de Autobots en Decepticons op Aarde verschenen, leefden ze samen op de planeet Cybertron. De game pikt het verhaal op als de Autobots en Decepticons al in staat van oorlog zijn en Decepticons-leider Megatron op zoek gaat naar een ultiem wapen om de Autobots uit te schakelen.

*Vrije keuze

Het spel is zo opgebouwd dat je als speler kunt beginnen met episode 1, het begin van de Decepticon-campagne. Episode zeven, het punt waar de campagne omdraait en je de kant van de Autobots kiest, is echter ook direct open. Je kunt dus zelf bepalen of je het verhaal helemaal op volgorde speelt, eerst de kant van de Autobots speelt of de missies om en om speelt. De missies van de Autobots zijn er voornamelijk op gericht om Cybertron te redden van de ondergang, al weten we natuurlijk - gezien het feit dat de Transformers hierna Cybertron verlaten - dat dat geen doorslaand succes wordt.

Een belangrijk element van het verhaal is de herkenbaarheid. Zo laat War for Cybertron zien hoe Megatron en Starscream elkaar voor het eerst ontmoeten en hoe Bumblebee voor het eerst aan de zijde van Optimus vecht, die op dat moment nog niet de Prime is. Een van de meest gedenkwaardige momenten in het spel vindt dan ook plaats als Optimus door de High Council of Autobot Elders wordt aangesteld als de nieuwe leider van de Autobots, en vanaf dat moment door het leven gaat als Optimus Prime.