Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Transformers: War for Cybertron, PC Review

djunicron 14 juli 2010, 426 views

Transformers: War for Cybertron, PC

Pluspunten

• Vermakelijk verhaal.
  • Leuke graphics en audio
  • Leuke multiplayer modes
  • Erg fijne, vloeiende gameplay.

Minpunten

• Teveel cheaters en hackers online, wat veel spelers verjaagd.
  • 30 FPS limiet in de engine: Schokkerige beelden.
  • Multiplayer technisch slecht geimplementeerd: vaak verlies van connectie & behaalde XP.

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Dit wordt een beetje onconventionele review, laat ik beginnen met dit te vermelden. Iedereen kan, zonder veel moeite op b.v. metacritic lezen, dat dit een goed spel is. Een userscore van 8.6 is misschien niet bijzonder hoog, maar in het achterhoofd de woorden "port" en "spel van tv - film series" veranderd deze initiele reactie.

Even in het heel kort: Dit is spel is bedoeld en door Hasbro goedgekeurd als prequel van de allereerste G1 Transformers TV serie. Die serie waar ze op de aarde komen waar na afloop van seizoen 2, in 1986 die goede en wat mij betreft laatste goede Transformers film uit kwam.

Om even mijn mening duidelijker weer te geven: Transformers G1 met als hoogte punt de eerder genoemde film is het enige canon dat ik accepteer. Beastwars, Armada (hoewel redelijk) en zeker de baksels van Micheal Bay zijn leuke pariodieën, maar hebben er voor mij niets mee te maken! En die mening delen de mensen van HighMoon Studios voor zo'n 60~70%.

==== Gameplay: singleplayer ====

Standaard 3rd person shooter + de soepele UT3.0 engine. De maps zijn fatsoenlijk in elkaar gezet en de navigatie ervan is nergens echt problematisch. De controls zijn prima, maar niet aan te passen in de PC versie. Je zult het moeten doen met hoe de dev het verzonnen heeft.

De missies zijn hier dan daar verassend, het verhaal is pakkend genoeg, ondersteund door goede voice acting. De lengte van de missies is redelijk lang, alles bij elkaar duurde het uitspelen op "medium" mij zo'n 8 uurtjes. Inmiddels ben ik ook natuurlijk aan "hard" begonnen, maar ik moet zeggen dat dat eigenlijk op de eindbazen na de enige juiste instelling is voor een PC speler met enige schooter ervaring.

De co-op is vooral ook weer bij de eindbazen leuk en "nodig" de AI gedraagt zich redelijk: Maakt zo nu en dan zich nuttig en loopt niet in de weg, maar dient vooral om je de weg te wijzen: Als je achter ze aanloopt en wel verder goed oplet, ben je nooit bezig met zoeken waar je nu weer heen moet.

==== Gameplay: Multiplayer ====

"In den beginnen waren er spelers". De PC multiplayer community is van 500->300->250 spelers gegaan binnen één maand. Is de multiplayer slecht? Nee, welnee. De gameplay is nog altijd goed, de maps zijn "ok" en het zijn er genoeg. Er zijn ook zat modes, maar ik heb helaas nog niet alles kunnen proberen. En dat alles door de reden die ook het spelersaantal terugdringt:

HACKERS.

Dat is de kortste samenvatting die je kan geven van de multiplayer. Er is van alles beveiligd aan het spel, maar niet voor cheaters. Online kom je vrijwel altijd één of meerdere spelers tegen die niet dood kunnen. Of die onmogelijk snel zijn en schieten. Dit is dan ook de reden dat niemand meer free-4-all deathmatch of powerstruggle speelt. Die game varianten vallen gewoon om door de invloed van hackers. Basis opblazen als er één speler keihard cheat gaat gewoon niet.
In conquest of team-deathmatch kan je nog gewoon wegvluchten voor hackers/cheaters, waar de spelvorm niet al te erg onder leid, maar bevordelijk is het niet.

Chatten met deze valsspelers zit er niet in: ER IS GEEN CHAT?! geen text, geen voice, niets van dat alles. Natuurlijk er is snelle gameplay, maar goed, in UT3 was ook gewoon voice en text chat, die ook gebruikt werd. Deze "console-port" heeft dit niet...

Escalation: Soort L4D mode maar dan geheel in stijl met deuren en bonussen die je kan unlocken met je frag-points: Leuk, maar de leaderboards zijn gedomineerd door: Juist, de cheaters.

Ander laatste probleem: Geen dedicated servers en geen server migration. Host gaat weg? Weg is je spel, je XP en soms je game: Crash to desktop.

==== Performance ====

Is prima, de UT3 enige is leuk bijgewerkt alles is consistent, de omgevingen zijn stijlvol, hier en daar een redelijk episch uitzicht of gevecht, niets mis mee.

Maar één probleem: Dit spel komt met een 30-FPS limiet! Wat? Ja, je leest het goed, 30FPS limiet. Geen 60, of v-sync verplicht... Je zult gewoon je moderne hardware in DX9 moeten laten werken op slechts 30 fps, wat vooral in menu's en cutscenes er niet uit ziet. Persoonlijk krijg ik er na ongeveer één uur behoorlijk hoofdpijn van. Gelukkig is er een unlock-trainer. Want de ini-files zoals we die gewend zijn zijn versleuteld. Dat wel, maar trainer-tools werken wel. Vandaar ook dat er zo veel gecheat word in de multiplayer. Je moet toch al aan een trainer als je het spel wilt spelen op een redelijk framerate.

Na deze unlock-trainer, haal je rustig 80+ fps met moderne hardware. (in mijn geval i7 920, 6GB, Ati 5850)

Het geluid en de muziek zijn prima en vallen niet vaak (positief of negatief op) maar werken wel sfeer verhogend. De tussenstukjes en voices zijn prima en doen veelal ter zake. Hier en daar overigens niet altijd perfect toegepaste quotes uit de film, wat de helft van de tijd toch mijn G1-hartje sneller deed kloppen.

==== Indrukken ====

Over het algemeen een heerlijke titel voor de ¤40,- die je ervoor betaald. De single player is gewoon goed. De gameplay is gewoon goed. Het transformen is prettig en voegt wat toe, het verloopt soepel en is redelijk vernieuwend. De besturing is prima, zeker nadat je de belachelijke 30fps limiet hebt opgeheven. Het spel werkt op tragere PC's redelijk goed op medium settings. De graphics zijn prima, hier en daar wat lage-resolutie console textures maar niets storends.

De multiplayer is een ander verhaal: Als je een uurtje zonder hackers kunt spelen is het plezierig, met upgrades en classes die redelijk van elkaar verschillen en leuke game modes.

Eigenlijk staat één ding boven water: Het spel is singleplayer z'n geld wel waard. Replay waarde is matig natuurlijk. Voor de multiplayer is één ding nodig: Een goede patch.
Aan de content ligt het niet. De slechte implementatie ervan wel. Wat er nodig is?

- Enige vorm van anti-cheat beveiliging.
- Meer instellingen wat graphics en controls betreft: 30fps cap weg, keyboard controls veranderbaar maken.
- Servermigration mogelijk maken in multiplayer, of dedicated servers mogelijk maken.
- Serverbrowser voor multiplayer zou fijn zijn, net als een ping-indicatie ingame; connection errors komen nu te vaak door, dit is te voorkomen!

Heb jij ook een Transformers: War for Cybertron, PC?

Reviews door de redactie