Transformers: War for Cybertron

Geen BayFormers

"Transformers: War for Cybertron heeft niets te maken met 'BayFormers'", zo maakte een producer van de game ons direct duidelijk bij de presentatie die we onlangs van het spel kregen. De game die Activision in ontwikkeling heeft, sluit niet direct aan op een van de comics of films. Uiteraard vormen eerdere Transformers-uitgaven een inspiratiebron. Maar het verhaal van War for Cybertron is volledig nieuw, en naar het zich laat aanzien zal de game een andere insteek hebben dan de Transformers-titels die we tot nu toe hebben gezien. De game laat zich samenvatten als 'Gears of War met robots', en daarmee is meteen aangegeven welk niveau Activision met de titel hoopt te bereiken.

Verschijnt voor: Xbox 360, PS3, pc, Nintendo Wii

Aan het verhaal en de setting lijkt een eventueel falen van deze game dus niet te kunnen liggen. War for Cybertron speelt zich af op Cybertron, de thuisplaneet van de Transformers. Hoewel volgers van de series wel eens iets hebben gehoord over de oorlog tussen de Autobots en de Decepticons op Cybertron, is dit de eerste keer dat het verhaal van die oorlog wordt verteld. Cybertron, ooit een planeet waar alle Transformers rustig naast elkaar leefden, veranderde in een chaotisch oord toen de Decepticons poogden de macht te grijpen en de Autobots voor de vrijheid van Cybertron gingen strijden. De afloop is al bekend: Cybertron werd vernietigd, zodat de Transformers een andere planeet moesten zoeken en op Aarde terechtkwamen. Hoe dat precies in zijn werk is gegaan ontdek je binnenkort dus in Transformers: War for Cybertron.

*Ander uiterlijk

De setting heeft directe gevolgen voor de uitstraling van het spel. De Transformers hebben bijvoorbeeld net een iets ander uiterlijk dan je gewend bent. Op Aarde hebben de robots in hun getransformeerde vorm het uiterlijk aangenomen van voor mensen herkenbare voertuigen, maar dat was op Cybertron uiteraard nog niet nodig. Zo kan Optimus Prime in een futuristisch uitziende wagen veranderen die meer op een hoovercraft dan op een auto lijkt, en ook andere Transformers hebben een wat ander uiterlijk. Bumblebee is in War for Cybertron een futuristische variant van de gele kever waar hij op Aarde in verandert. De game zal overigens ook vertellen hoe Optimus Prime en Bumblebee elkaar hebben ontmoet, maar dat terzijde.

Uiteraard zijn de Transformers in hun 'robotvorm' herkenbaar als altijd. Daar valt overigens iets bij op. Uit het woord 'BayFormers' blijkt dat de makers niet heel veel waardering voor de films van Michael Bay hebben. Dan is het toch wat raar dat ze wel gebruik hebben gemaakt van de stemacteurs die ook de stemmen van de Transformers in de films hebben ingesproken. Als je jezelf probeert te distantiëren van de films, lijkt dat niet de meest handige zet.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite