Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Transformers: War for Cybertron

Conclusie

Transformers: War for Cybertron is een goede game, die echter ook weer niet al teveel doet om boven 'goed' uit te komen. Natuurlijk zal iedereen die Transformers toch al leuk vond het net wat beter vinden, maar dat is een open deur. Feit is dat War for Cybertron veel gameplay-elementen leent van andere games en ze vervolgens combineert, wat een goed spel oplevert. De singleplayer-modus is zeer de moeite waard en biedt de nodige uren co-opvermaak als je online met vrienden speelt. het verhaal zit vol spectaculaire onderdelen met her en der een kippenvelmoment. De multiplayer is een leuke extra, hij zit goed in elkaar, maar zal geen blijvende indruk achterlaten bij veel gamers. Desondanks doet het ons goed dat we een Transformers-game hebben waar we enthousiast van worden, ook al kunnen we dat door de mindere punten niet belonen met een absoluut topcijfer.

Pluspunten

+ Herkenbaar
+ Epische stukken en kippenvelmomenten
+ Snelle actie
+ Multiplayer is leuke extra
+ Combineert bekende elementen uit andere games

Minpunten

- Geen splitscreen co-op
- Leveldesign valt in herhaling
- Weinig nieuws

Cijfer: 8,0

Titel Transformers: War for Cybertron
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
(Afwijkend: Wii, PSP, NDS)
Ontwikkelaar High Moon Studios
Uitgever Activision
Releasedatum Inmiddels verschenen

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik vind het spel echt slecht. Gangetje in gangetje uit, de graphics op de PC zijn om te huilen en je doet niet anders dan schieten, schieten, vliegen en schieten en misschien wat rijden.

Snap echt niet dat deze reviewer op zo'n hoge score uitkomt, voor mij is het spel niet meer waard dan een 5.5.
getest op xbox 360.
als dit jou smaak game niet is wil dit nog niet zeggen dat hij slecht is.
Integendeel na Metro 2033, vond ik dit het tweede beste spel van het jaar .
ik heb hem dan ook met plezier uitgespeelt op de PC. En de graphics zijn zeer goed.
Eigenlijk toch jammer dat ze de transformers niet eens gewoon -echt- er uit kunnen laten zien zoals ze in G1 eruit zagen.

Optimus prime heeft er in G1 nooit zo uitgezien, ook niet vlak nadat ie gemaakt was (aflevering War Dawn). En Soundwave en Bumblebee transformeerde in hele andere dingen voordat ze naar aarde kwamen. Vooral die soort hovercraft van bumblebee was wel cool. Met die communicatie paal ofzo die soundwave werd was wellicht inderdaad niet veel te gamen, of het zou in een soort Sam Fisher sluip mode moeten zijn... misschien ook wel leuk juist :)
Dat denk ik dus ook. Laat 't helemaal in de stijl van de tekenfilm, cell-shaded voor mijn part. Lijkt me he-le-maal top. En dan ook echt alle golden oldies erbij, zoals Perceptor, Ratchet, de Combaticons (de coolste Gestalt EVER met Bruticus (Quote: 'Bruticus.. Devastate.. Devastator'))...

Overigens, aan de auteur, de 'Transformers' verlaten Cybertron niet allemaal. Er blijven altijd Transformers op Cybertron (Zie G1, Shockwave is de afgezand op Cybertron van Megatron, bijvoorbeeld)). De Autobots en Decepticons die naar de aarde zijn gegaan, gaan zelfs weer terug, ook vanwege het gevecht met Unicron, natuurlijk, maar ook tijdens 'The Key to Vector Sigma'. Man.. ik ga de dvd-box weer ff tevoorschijn toveren!

Verder een must have. Blij dat ik ook een PS3 heb aangeschaft een paar maand terug! :)
Dan krijg je weer commentaar dat het te cartoony of simpel is. Bovendien sloeg het juist in G1 er nergens op dat ze als robot al verdacht veel leken op iets waar ze later in konden transformeren;)
Zelf vindt ik tot nu toe de combinatie van nieuw en oud wel mooi. Genoeg herkenbaars in de nieuwe modellen, meer dan in de films gelukkig.
al hadden met name de seekers wel meer kunnen lijken op hun oude Cybertron pyramide vormen:)

Heel simpel met zoiets nostalgisch als Transformers, ze kunnen het nooit heel goed doen.
Waarom sloeg het nergens op dat ze al op iets leken waar ze in konden transformeren? Dat is toch vrij logisch, lijkt me? Oh.. wacht.. je bedoelt dat ze op Cybertron er al op leken, nog voordat ze ooit op aarde waren geweest. Dat klopt. Da's een petite foutje. Maar in mijn ogen ook muggenziften. Ik zou graag gewoon de G1-serie willen hebben. En te cartoony? Ik denk dat de mensen die fan zijn van 't eerste uur daar juist geld voor over hebben. Ik tenminste wel.. maar ik heb dan ook nog 300 originele TF's op de plank staan.. :)
Een leuke game. De single player heeft me tot het einde leuk bezig gehouden. De meeste momenten ben je non stop bezig met rennen, transformen en schieten. De gesprekken onderling tussen je Transformers maken het ook erg vermakelijk.

Het leukste vind ik toch wel dat je kan transformen. Blijft leuk om van snelle auto modus naar robot mode te gaan en met een bijl inhakken op een tegenstander tijdens multiplayer.

Gewoonlijk heb ik het niet zo op console shooters, maar voor Optimus en al mijn jeugd sentiment ben ik altijd bereid een uitzondering te maken voor deze game. Kan niet wachten op de eerste mappack en nieuwe transformers want ik wil Shockwave en Jazz (bij gebrek aan Grimlock, me Grimlock. king!).
Shockwave en Jazz zijn allebei pre-order store-exclusives voor PS3 en Xbox360. Grimlock schijnt een DS-only character te worden.
Kotaku berichte dat de preorder karakters bij de eerste DLC map pack zitten. Timed exclusives, niet meer gelukkig. Leuk voor de mensen die honderd dollar hebben betaald voor Shockwave op ebay.

Dinobots hopelijk is deel twee.
Een goede locartiekeuze dat Cybertron. Bij namaak NewYork projecteer je je eigen gedachte beeld en kun je snel tot de conclusie komen dat het er nep of kaal uit ziet. In een hele nieuwe cyberwereld heb je deze teleurstelling niet. Daarnaast leent een duistere omgeving zich uitstekend voor een showcase aan licht effecten bij het schieten. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal.
Ach, bij Iacon of Kaos heb ik ondertussen toch wel wat beelden hoor. Vergeet niet dat die wereld al sinds 1984 bestaat in allerlei comics. En hoewel een groot deel daarvan zich op Aarde afspeelt zijn er genoeg verhalen die zich op Cybertron afspelen (vooral van Marvel UK, DreamWave en IDW).
Het grootste probleem bij het spel is. Dat je de control instelling niet kan vervangen en als je met een AZERTY keyboard zit is dit een groot probleem. Speelt dan niet lekker.
Anders ziet het spel er geweldig uit.
Als het goed is komt daar een patch voor, dat is de grootste klacht mbt de pc versie. Wat je tot die tijd zou kunnen doen, is je keyboard layout op US zetten tijdens het gamen.

Of je kan zo'n progje als Autohotkey gebruiken: http://www.autohotkey.com/download/
Het maken van je eigen transformer is in mijn ogen ook wel een pluspunt waard,
en misschien zijn er zelf levels/maps te maken met de ut3 editor.
;)
dat lijkt me niet.
de game is (mischien) gebouwd op de UE3,
maar de developers zullen wel veel eigen tch gemaakt hebben.
en die kan je niet zelf plaatsen door een door hen geleverde editor.
Leuke game, ziet er goed uit, echter 1 ding klopt niet. Als de game zich afspeelt voor dat ze naar de Aarde vertrekken, dan zijn het gewoon robots. Er is dan nog helemaal geen sprake van Transformers die transformeren in auto's, vliegtuigen o.i.d. dat komt pas op het moment dat ze op de Aarde geland zijn... ;)
Nee hoor, dat is niet waar. Ze konden al Transformeren (anders hadden het ook geen "Transformers" geheten he? ;-) )

Zie hier bijvoorbeeld bumblebee's Cybertronian Transformatie.

[Reactie gewijzigd door HellBeast op 5 juli 2010 11:01]

Dan vraag ik me nog wel af waarom er dan raampjes zitten in de Cybertronian transformaties. Er bestaan daar immers geen mensen die in de robot kunnen zitten en naar buiten willen kijken.
Dan vraag ik me nog wel af waarom er dan raampjes zitten in de Cybertronian transformaties. Er bestaan daar immers geen mensen die in de robot kunnen zitten en naar buiten willen kijken.
Heel simpel: om het herkenbaar te houden voor ons mensen.
Veel transformers in voertuigvorm waren ook transportmiddel voor andere transformers ;)
Mmm de graphics style doet mij denken aan die van de The War within comics series...
Naar mijn mening een prima grafisch jasje voor een pre-aarde Transformers game.
Overigens zeg ik met nadruk 'doet mij denken' want het lijkt er op dat het jasje van de bots in deze game wel degelijk voor deze game ontwikkeld zijn en niet eerder gebruikt zijn.
Voor wie wil vergelijken :
War Within album art
Tevens zal ik komende week de game gaan kopen want de game hoort in mijn omvangrijke Transformers verzameling.

[Reactie gewijzigd door Scherpmes op 5 juli 2010 22:25]

Ja idd maar die style vind ik wel cool jammer dat dreamwave prod. failliet is. Deze game zal mij nog wel een poos bezig houden hopelijk binnenkort wat meer mensen online.
@ LCP: Nee hoor: Op Cybertron konden ze al transformeren naar op Cybertron gangbare voertuigen. Na op Aarde neergestort te zijn, zijn de voertuigen na een `coma' van miljarden jaren, naar Aardse gangbare voertuigen aangepast.
inderdaad. dit om niet op te vallen tussen de gewone aardse voertuigen.
Sterker nog, de sensor drone die het gecrashte ruimteschip "The Ark" (na de ontwaking door de volkaanuitbarsting van Mount St. Hilary) stuurde, zag de voertuigen als de dominante levensvormen op de planeet.
Ow ja, zo was het! :D
Ik zie daar in ieder geval de echte Bumblebee ^^ niet dat gedrocht uit de film.
Technisch gezien is het weer een nieuwe Bumblebee. Net wat groter en "volwassener" dan de oude VW kever die we allemaal kennen. Zie ook deze plaatjes.
En het leuke is, gelukkig voor de continuïteit Bumblebee ipv Goldbug.
Dat klopt ook wel, Goldbug ontstond naar de grote oorlog tussen de Decepticons en Autobots (de avondvullende film tussen g1 en g2)
Dit spel is van voor de vlucht van de Autobots van Cybertron, als ik het goed heb begrepen.

Maar nu ik er over nadenk, dit zijn de autobots van voordat ze op aarde gecrashed zijn, dus dat het geen kever is, klopt wel weer. Pas op aarde, als de reparatie scanner thingy de omgeving scanned om de bots te repareren krijgen ze hun 'vertrouwde' vorm

En waarom weet ik dit, na al die jaren, nog steeds uit m'n hoofd -_-

[Reactie gewijzigd door White Dust op 5 juli 2010 20:33]

Ik zie daar in ieder geval de echte Bumblebee ^^ niet dat gedrocht uit de film.
Och, ik vind Bumblebee in de film een hoop karakter hebben, maar dit is natuurlijk wel de 'echte' :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True