Transformers - Fall of Cybertron

Meer variatie

Net als in War for Cybertron krijg je beide kanten te zien en te spelen. In Fall of Cybertron kies je echter zelf. Waar het vorige spel beschikte over twee afzonderlijke campagnes, schuift Fall of Cybertron je één verhaal voor waarbij je vanzelf aan beide kanten komt te staan. Dat is, samen met het feit dat je altijd maar één, vooraf vaststaande Transformer onder je hoede hebt, de grootste verandering in Fall of Cybertron. Je kunt dus niet meer voor elke missie kiezen met welke Transformer je aan de slag gaat.

*Variatie in gameplay

Dat klinkt wellicht als een minpunt, maar het pakt in de praktijk niet zo uit. Nadeel van War for Cybertron was, zo stelt de ontwikkelaar, dat er eigenlijk geen groot verschil zat tussen de Transformers. Of je een missie nu speelde als Optimus Prime of als Bumblebee, de inhoud van de missie - en dus de speelstijl - bleef hetzelfde. In Fall of Cybertron zijn de missies echter veel meer ontworpen op basis van de mogelijkheden van de Transformer die de hoofdrol speelt. Op die manier kan de ontwikkelstudio veel meer variatie in de gameplay leggen. De speler krijgt voor elke missie immers de Transformer met de skills die nodig zijn, en hoeft niet meer te kiezen.

Die opzet werkt prima. Allereerst zagen we een stuk gameplay waarin Optimus Prime met een soort 'laserpointer' doelen aanwees, die dan werden uitgeschakeld door een artilleriebarrage. Het inroepen van artillerie is Optimus' speciale ability. Zo heeft elke Transformer, naast de mogelijkheid om te transformeren in een voertuig, ook een speciale vaardigheid.

*Sneller en dynamischer

Optimus is duidelijk gericht op vuurkracht, maar we zagen bijvoorbeeld ook de Autobots Cliffjumper en Jazz in actie. Cliffjumper heeft mogelijkheid om een stealth-modus aan te nemen, zodat hij alleen gedecteerd kan worden door Decepticons die een speciale zoeklaser hebben. Jazz heeft een grappling hook en kan met dat ding grote afstanden overbruggen, een beetje zoals Batman dat doet met zijn grapple hook. Dat zorgt voor een heel andere, veel snellere en dynamischer gameplay dan met Cliffjumper en Optimus Prime.

Ook de Decepticons beschikken over dergelijke trucjes. Daarvan zagen we nog niet zoveel voorbeelden, maar de dingen die we wel zagen, waren indrukwekkend. We volgden Vortex, een Transformer die kan veranderen in een helikopter of een jet, in een missie waarin hij een brug moest vernietigen. Het brug-level, zo werd ons verteld, is veruit de grootste map die de ontwikkelaars hebben gebouwd en hij heeft ook de maximale grootte die uit de Unreal Engine is te halen. Daarmee zeggen de heren niets teveel, want de omgeving waarin Vortex rondvliegt oogt inderdaad immens. In deze omgeving zagen we hoe Vortex afrekende met een lading Autobots, constant gebruikmakend van zijn mogelijkheid om in een heli of jet te veranderen en weg te vliegen.

*Bruticus

Vortex trok echter pas echt te aandacht toen zijn vriendjes zich meldden. De Transformer maakt namelijk deel uit van een verzameling van vijf 'Combaticons'. Deze Combaticons kunnen zich samenvoegen om de gigantische Decepticon Bruticus te vormen. Transformers die zojuist nog net zo groot waren als Vortex, veranderen ineens in kleine muizen vanuit het perspectief van Bruticus. Bovendien is de monsterlijke Transformer bewapend met een sterke laserstraal en kan hij ongenadig hard meppen. Hier hebben de Autobots overigens best een antwoord op, maar daar komen we zo op terug.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite