Hitman: Absolution

Schokkende opdracht

Uitgever Square Enix wond er tijdens de presentatie van Hitman: Absolution geen doekjes om. Agent 47 krijgt in de nieuwe game een vrij schokkende opdracht. Hij moet niemand minder dan Diana Burnwoord uitschakelen, de vrouw die in alle voorgaande games zijn contactpersoon was binnen de International Contract Agency, de organisatie waar hij zijn moordopdrachten van krijgt. Die gebeurtenis vormt de opmaat voor de game, want Agent 47 zal in de rest van het verhaal proberen te achterhalen waarom zij dood moet. Niet dat uitgever en ontwikkelaar IO Interactive verder veel over het verhaal los willen laten, de rest mag je zelf ontdekken als je de game gaat spelen.

Hoe wil je spelen?

Wat de makers wel willen laten zien, is hoe je als speler de vrijheid hebt om de game op verschillende manieren te spelen. Daarvoor diende de Rosewood Orphanage, een weeshuis gerund door keurige nonnen, gehuld in lange, witte gewaden en getooid met kuise witte kapjes op hun hoofd. De nonnen waken over het welzijn van een aantal meisjes die geen ouders meer hebben. Die witte uitrusting van de dames is door het Deense IO Interactive niet voor niets gekozen.

De 'run for your life'-trailer.

Voor haar dood krijg je van Diana Burnwood een persoonlijk contract. Ze vraagt of je op zoek wilt gaan naar een meisje dat Victoria heet. Veel meer informatie heb je niet, maar na verloop van tijd kom je er achter dat ze in het Rosewood Orphanage verblijft. Je blijkt echter niet de enige die op zoek is naar het meisje. Bij het klooster aangekomen, blijken de nonnen lastig gevallen te worden door een bende die onder leiding staat van ene Wade, die niet opschrikt van wat bloedvergieten hier en daar. Wade blijkt in opdracht te handelen van Blake Dexter, een van de belangrijkste personages in het spel.

Bij de nonnen

Net als de voorgaande delen is Hitman: Absolution geen standaard-shooter. De nonnen worden door de mannen van Wade zonder pardon neergeschoten als ze niet willen vertellen waar Victoria zich bevindt. Ook de bewakers van het klooster worden door de volgelingen van Wade onder handen genomen, waarbij de boeven niet terugdeinzen voor een schot in de knieën als niet snel genoeg het juiste weesmeisje aangewezen wordt. Het is verleidelijk om de mannen de les te lezen en ze overhoop te schieten. Je hebt de mogelijkheden, Agent 47 is niet voor niets een genetisch gemanipuleerde killer. Toch is dat niet wat een professionele hitman doet en ook niet de meest effectieve manier om de missie te volbrengen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite