Door , , 114 reacties

Mortal Kombat: het is één van de meest succesvolle videogameseries aller tijden, en zonder twijfel ook de meest controversiële. In de tijd waarin het eerste deel uitkwam, halverwege de jaren ’90, was die controverse ook nog wel begrijpelijk: de uiterst realistische graphics in de vorm van gedigitaliseerde acteurs maakten het extreme geweld des te voelbaarder. En met de woorden ‘extreem geweld’ wordt niks overdreven: de ‘Fatalities’, waarbij bijvoorbeeld het hoofd van de tegenstander met ruggegraat en al uit de romp wordt getrokken, zijn altijd al de grootste trekpleisters van deze arcadegame geweest. Het was zelfs zo erg dat Mortal Kombat in sommige huishoudens de eerste game was die door strenge ouders werd verboden. Dat maakte gamers alleen maar nieuwsgieriger naar deze game.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

Mortal Kombat

Mortal Kombat werd gemaakt om twee redenen: om mee te liften op het succes van het nieuwe genre dat door Street Fighter II opeens razend populair werd, en om een interactief vehikel te creëren voor de toen nog uitermate populaire actiefilmheld Jean-Claude van Damme. Saillant detail: de resten van dit ‘van Damme-idee’ zijn nog steeds zichtbaar door de aanwezigheid van de populaire Johnny Cage, die niet alleen de initialen deelt met Jean-Claude, maar ook het uiterlijk en het beroep. De ‘Muscles from Brussels’ werd uiteindelijk uit het spel gehaald, en daarvoor in de plaats kwam het idee om de focus te leggen op onvervalste narigheid. Liters bloed, afgerukte ledematen, bizarre personages. Het resultaat was een simpele, maar effectieve fighter die met zijn originele maar lugubere smoel in korte tijd de wereld overnam.

*The rise and fall...

In de jaren die volgden, werd Mortal Kombat alleen maar groter, al werd het hoogtepunt wel erg snel behaald. Mortal Kombat II perfectioneerde de formule op dusdanige wijze, dat het zelfs anno 2011 nog bekend staat als één van de beste vechtgames aller tijden. Het derde deel borduurde hierop voort, maar voegde eigenlijk enkel maar personages en gimmicks zoals humoristische Fatalities toe aan een formule die al stond als een huis. In de tussentijd breidde de franchise zich uit naar zowel de film- als de tv-industrie, waardoor zelfs niet-gamende actieliefhebbers idolaat konden worden van Mortal Kombat. De invloed van de reeks was zo immens, dat al binnen korte tijd de markt overspoeld werd met uiterst slechte wannabe’s. Games als BloodStorm, Ultra Vortek, Way of the Warrior, Expect No Mercy, en, ironisch genoeg, zelfs het onhandig benoemde Street Fighter: The Movie: The Game, hoopten hoge ogen te gooien bij de massa door bloederige actie en in sommige gevallen ook gedigitaliseerde acteurs aan te bieden.

Nadat de serie met Mortal Kombat 4 echter de stap naar de derde dimensie maakte en daarmee ook gedigitaliseerde sprites verving door polygonen, raakte de serie langzaam maar zeker in verval. De reeks kon het succes van nieuwe, innovatievere 3D-fighters als Tekken en SoulCalibur niet bijhouden, naast het feit dat de gameplay zich niet goed wist te vertalen naar die extra dimensie. Mortal Kombat probeerde zijn eigen smoel te redden door onder andere wapens en meerdere vechtstijlen per personage toe te voegen, maar het succes van de originele trilogie werd bij lange na niet gehaald. Met de crossover Mortal Kombat vs. DC Universe leek de serie weer de goede kant op te gaan, maar het spel deed het niet zo goed als gehoopt, mede door een gebrek aan extreem bloederige Fatalities. De Mortal Kombat leek uitgevochten te zijn.

Populaire gebruikersreview