Operation Flashpoint: Red River

Toegankelijker

Toch neemt Codemasters met Red River afscheid van het ultra-ultrarealisme dat bij de vorige OF's nog hoog in het vaandel stond. Hoewel realisme nog steeds het belangrijkste ingrediënt is en ook het onderdeel waarop het spel zichzelf onderscheidt van andere games, is dit keer duidelijk rekening gehouden met de toegankelijkheid. Speel het spel op 'Normal', de gemakkelijkste van de drie moeilijkheidsgraden, en je zult merken dat Red River zowaar op een game lijkt in plaats van een simulator. Daarbij tekenen we wel meteen aan dat je op hogere niveaus grote delen van de HUD verliest en het spel in alle opzichten net zo lastig wordt als zijn voorgangers.

*Laagste moeilijkheidsgraad

Hoewel het normaal onze eer te na is om te kiezen voor de laagste moeilijkheidsgraad, zullen we nu toch ruiterlijk toegeven dat we het spel te lijf gingen op 'Normal', en dat kunnen we iedereen die niet toevallig zelf een oorlogsveteraan is wel aanraden. Operation Flashpoint: Red River doet namelijk bijna niet aan een leercurve. Natuurlijk is de tegenstand in de eerste missies wat minder heftig dan verderop in het spel, maar ook daar zul je een paar keer 'load last checkpoint' moeten gebruiken - een optie die ook ontbreekt als je het spel op Hardcore speelt. Ondanks de verbeterde toegankelijkheid is het spel nog steeds niet eenvoudig.

Toch merk je dat Codemasters heeft geprobeerd rekening te houden met wat minder geoefende spelers, of gamers die gewoon geen zin hebben om al te geconcentreerd aan de slag te gaan. Gevallen teamgenoten ben je slechts tijdelijk kwijt, omdat bij elk checkpoint je team gewoon weer wordt aangevuld. Kogels zijn schaars, maar om de zoveel tijd kom je een plek tegen waar je ammunitie kunt oppikken, of je steelt gewoon de AK47 van een van de vijanden die je om hebt gebracht. Ten slotte zijn er nog de aanwijzingen op het scherm die aangeven waar je heen moet en waar vijanden zijn.

*Hordes vijanden

Dat laatste haalt iets weg van de charme van Operation Flashpoint. Je kunt gemakkelijk zien waar een gespotte vijand zit en zult dus, omdat je AI-teamgenoten ook spotten, vrijwel nooit echt worden verrast door een verborgen soldaat. Nee, de moeilijkste momenten beleefden we in Red River niet dankzij verborgen vijanden of hinderlagen. Het gaat vooral om de massale shoot-outs, waarbij je het met je team van vier, soms bijgestaan door nog twee andere mariniersteams, moet opnemen tegen hordes vijanden. Niet zelden eindigde dat bij ons in een gevecht op korte afstand waarbij we ons met slechts een pistool staande wisten te houden, maar zoals gezegd: we hebben het ook heel vaak opnieuw moeten proberen.

Operation Flashpoint straft in de gameplay dan ook elk idee af van 'de speler is een halfgod', dat geschapen is door veel andere schietspellen. Niet voor niets ben je de leider van je team en kun je je team orders geven. Na door schade en schande wijs te zijn geworden, maakten we constant gebruik van ons team door onze maten vooruit te sturen, dekking te laten geven, en gespotte vijanden onder vuur te laten nemen. Een stuk effectiever dan als een ware Rambo naar voren te rennen om te worden afgeschoten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018